Bekijk originele versie : gelovig?
Ik vraag mij het volgende af:
- Welk percentage van de Marokkanen is eigenlijk een werkelijk gelovig moslim en
- waarom heb ik de indruk dat zovelen zich aangevallen voelen als een andersdenkende zich negatief over hun religie uitlaat?
Maar waarom dan, want dat zegt toch niets over het respect voor de ander?
In de recente west-europese geschiedenis hebben aanhangers van verschillende christelijke geloofsovertuigingen elkaar en andersdenkenden vanuit hùn eigen intolerante overtuiging de hersens ingeslagen. Het komt mij voor dat de verschillende stromingen binnen moslim gemeenschappen dat nu ook (nog steeds) doen getuige de tegenstellingen tussen soennieten, sjiiten e.a.
Waarom toch die intolerantie? En waarom al dat geweld, dat vraag mij af.
Ikzelf ben als kind protestant gedoopt. Daarna eerst op een hervormde basisschool gezeten en aansluitend op een katholieke middelbare school.
Ik heb zo met enkele (westerse) geloofsrichtingen kennis gemaakt en, nog tijdens mijn middelbare schooltijd, ben ik zelf tot de overtuiging gekomen dat er géén god is en dat geloofsbeleving voor mij niks betekent. Aan kwetsende opmerkingen of grappen over god of het geloof stoor ik mij, waarschijnlijk om die reden, in het geheel niet.
Ik ben overigens nog wel elke dag dankbaar dat mijn ouders en mijn leraren mij, vanuit hùn geloofsovertuiging, wel geleerd hebben om respectvol en tolerant met andere mensen om te gaan en open te staan voor andere opvattingen.
2Smart4u
18-11-2004, 21:08
hmm...
wat is je vraag precies??
IK ben gelovig (ben een mens en voor elk mens is het bijna onmogelijk om zich altijd 100% aan de regels van de islam te houden..daarom is God vergevend he)
verder heb je alleen maar gelijk..
respecteer de vrijheid.. Laat iedereen geloven wat hij wilt.... simpel
Farkoessa
18-11-2004, 21:13
ik ben gelovig, en mijn geloof verbied haat ..is tegen terorrisme... en leert mij dat je respect moet hebben voor je medemens.. gelovig, niet-gelovig en anders gelovig!! Kijk maar hoe de profeet (vrede zij met hem) omging met zijn Joodse buurman... daar moeten wij een voorbeeld aan nemen...
Iedereen bepaalt voor zijn eigen hoe gelovig hij/zij is. Dat is iets tussen hem/haar en Allah/God.
Kijk je hebt moslims die uitgaan maar geen alcohol drinken. Een andere moslim zou misschien zeggen: uitgaan is haram. Alleen God kan dat beoordelen.
Hetzelfde met christenen. Sommige zeggen: JeZus is de zoon van God, de ander zegt dat dat niet waar is.
Als een moslim weet wat goed of fout is en respect heeft voor andere gelovigen en rassen is hij/zij een goed moslim. Iemand die beweerd dat de islam zegt dat je joden moet doden is geen goed moslim.
Farkoessa
18-11-2004, 21:27
Iedereen bepaalt voor zijn eigen hoe gelovig hij/zij is. Dat is iets tussen hem/haar en Allah/God.
Kijk je hebt moslims die uitgaan maar geen alcohol drinken. Een andere moslim zou misschien zeggen: uitgaan is haram. Alleen God kan dat beoordelen.
Hetzelfde met christenen. Sommige zeggen: JeZus is de zoon van God, de ander zegt dat dat niet waar is.
Als een moslim weet wat goed of fout is en respect heeft voor andere gelovigen en rassen is hij/zij een goed moslim. Iemand die beweerd dat de islam zegt dat je joden moet doden is geen goed moslim.
neeh tuurlijk niet... alleen God oordeelt of je een goed moslim bent of niet... het geloof gaat meer dan onderscheid maken tussen goed en fout en respect.. je bent sowieso moslim als je geloof dat er geen andere God is dan Allah en dat zijn profeet Mohammed is... als je deze basis hebt, dan ben je moslim... en al het andere wat je ernaast doet.. daar is alleen Allah voor om te oordelen..
Als je als Christene zegt dat Jezus niet de zoon is God, ben je dan nog wel Christene... dacht het niet :(
AlZawahiri
18-11-2004, 21:58
Hoe kan jij dat allemaal weten! jij bent toch een boeddhist?
Een Christen die ontkent dat Jezus de Zoon is, is geen Christen.
--
Komodo :nerd:
Farkoessa
18-11-2004, 22:35
Hoe kan jij dat allemaal weten! jij bent toch een boeddhist?
slecht voorgelicht ook nog... :kwaad:
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.