Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Marokko.nl en privacy

Pagina's : [1] 2

matahari
18-11-2004, 18:08

(bron: Telegraaf) AMSTERDAM - Persoonsgegevens van deelnemers aan internetdiscussies moeten niet zomaar worden afgegeven aan de politie, als die daar slechts informeel om vraagt. Dat stelt de digitale burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom (BoF) donderdag in een reactie op de gulle medewerking van Marokko.nl in het onderzoek naar de moord op Theo van Gogh. Op verzoek van het team dat de moord onderzoekt, hebben de beheerders van Marokko.nl de gegevens van meerdere leden overgedragen aan de politie. Deze week werd duidelijk dat waarschijnlijk ook privacygevoelige informatie van in ieder geval één onschuldige forumdeelnemer is afgestaan. " We wilden het politieonderzoek niet belemmeren", aldus R. Salmoun van Marokko.nl donderdag. Bits of Freedom meent dat webforums zich even kritisch moeten opstellen als internetaanbieders. Providers hebben afgesproken dat ze alleen meewerken na een formele vordering, ondertekend door een officier van justitie of rechter-commissaris. Ook minister Donner van Justitie noemde de informele weg eerder niet langer de juiste. "Wij wachten niet op vorderingen" , stelt Marokko.nl daarentegen. Beheerders van internetforums zijn niet verplicht om op informele informatieaanvragen van de politie in te gaan. Een woordvoerder van BoF noemt de informele benadering van Marokko.nl door de politie daarom ook " niet netjes". Marokko.nl liet donderdag wel weten elk verzoek kritisch te beoordelen. In de privacyverklaring en de gebruikersovereenkomst schrijven de beheerders wel dat ze zich het recht voorbehouden om gegevens door te spelen. Proxy anyone?

Tranquille
18-11-2004, 18:37
Ik wist nie da marokko.nl er zo betrokken by was van de zaak. En dan zeggen mensen 'het is MAAR internet hoor' Allahyehfed ge moe da ma es meemake ..

Naizah
18-11-2004, 18:40
Kunnen beheerders trouwens ook pm's lezen die we onderling versturen?

Tranquille
18-11-2004, 18:42
Da kon toch gewoon de Webmaster?

Naizah
18-11-2004, 18:44

Da kon toch gewoon de Webmaster? Serieus??? bytheway ben jij Belgische?

Rifo79
18-11-2004, 18:44
Kunnen beheerders trouwens ook pm's lezen die we onderling versturen? Niet alleen dat, ze geven ze ook met alle genoegen door aan de Justitie... :rolleyes:

Naizah
18-11-2004, 18:45
Niet alleen dat, ze geven ze ook met alle genoegen door aan de Justitie... :rolleyes: Ooh das misselijk zeg. :o Dan moet ik maar eens op gaan passen denk ik. :maf:

DonAgewan
18-11-2004, 18:50
Kunnen beheerders trouwens ook pm's lezen die we onderling versturen? NEE!

Rifo79
18-11-2004, 18:54
NEE! Ja , natuurlijk ik geloof je gelijk...... :rolleyes:

Tranquille
18-11-2004, 18:58
Nee ben een inwoner van Belgie :p Serieus??? bytheway ben jij Belgische?

Naizah
18-11-2004, 18:59
Ik en nog een andere prikker hebben zelf ervaren dat men pm's kan meelezen toen een mod reageerde op iets wat hij enkel kon weten door onze pm's wederzijds te lezen. Hij was vergeten eerst effe na te denken, maar toen was't al te laat. :p Dus DonAgewan is een jokkebrok? :D

DonAgewan
18-11-2004, 19:02
Er is een verschil tussen kunnen en doen. Iedere bit die jij hier neerzet kan gelezen worden maar dat gebeurt niet.

Moderator
18-11-2004, 19:21
Nou ja, zoals ik al zei, wij hebben het zelf al ervaren dat het kan en dat het gebeurd is. Meer kan ik er niet van zeggen, zolang je maar niet zegt dat ik een leugenaar ben is alles goed. Effe in men archief kijken. :p Wat dat stukje betreft ben je inderdaad een leugenaar! De beheerder die jij hier stilzwijgend aanhaalt kan (net als alle andere moderators) NIET bij die gegevens. Iedereen die anders beweert liegt inderdaad. Zoals collega DonAgewan hierboven al aanhaalde. Elke bit die jij hiet op het forum plaatst wordt uiteraard ergens opgeslagen, op de harde schijf van de server wel te verstaan, en is daarmee natuurlijk in te zien door de systeembeheerder. Moderators zijn geen systeembeheerders! Systeembeheerders zijn niet geïnteresseerd in jouw PM-tjes, ze hebben andere (lees: interessantere) dingen te doen! Wees gegroet, Moderator

matahari
18-11-2004, 19:58
Niet om het een en ander, maar wat dat betreft kan ook ik als leugenaar bestempeld worden.Ook ik heb het eens meegemaakt dat een nader niet te noemen mod op de hoogte was van de inhoud vna een PM van mij naar een ander lid. Als Donnie zegt dat het niet kan, dan bedoeld hij waarschijnlijk te zeggen dat hij het nooit heeft gedaan en waarschijnlijk ook de behoefte niet had. Maar 1 ding is zeker, PM's worden wel degelijk gelezen door bepaalde mods.

DonAgewan
18-11-2004, 20:23

Niet om het een en ander, maar wat dat betreft kan ook ik als leugenaar bestempeld worden.Ook ik heb het eens meegemaakt dat een nader niet te noemen mod op de hoogte was van de inhoud vna een PM van mij naar een ander lid. Als Donnie zegt dat het niet kan, dan bedoeld hij waarschijnlijk te zeggen dat hij het nooit heeft gedaan en waarschijnlijk ook de behoefte niet had. Maar 1 ding is zeker, PM's worden wel degelijk gelezen door bepaalde mods. Een moderator kan niet bij je PM's komen. Ook al zou ik het willen wat ik dus niet wil omdat dat gewoon privacy is van anderen dan nog zou ik daar niet bij kunnen omdat mijn toegang tot de server beperkt is. De enige die er theoretisch bij kan is de beheerder van de server.

Pagina's : [1] 2