Bekijk originele versie : Leven als 2 eeuwen geleden...de Amish van Amerika
In Amerika leeft een grote groep, de zogeheten Amish. Zij leven als in de vorige eeuw (of 2 eeuwen terug) en leven gheel teruggetrokken.
Ze willen niks met de moderne technologie te maken hebben. Ze rijden op koetsen ipv in auto's, hebben geen tv en cd-spelers en dragen kleding van vroeger. Ze zijn ook vrij gelovig en buitenstaanders worden als indringers gezien.
Ze hebben eigen dorpjes waar niet-Amish niet mogen wonen!
Je komt deze gemeenschap heel moeilijk binnen en toch zijn er documtaires over geweest. Ik zag het op discovery en vond het echt heel interessant.
Wat vinden jullie van zo'n groep mensen die geheel afzonderlijk en buitengesloten van alles wat met westers heeft te maken leeft?
Cicatrice
18-11-2004, 17:04
sektarisch...teveel mensen met precies dezelfde denkbeelden op een hoop gaat nooit goed, diversiteit is er nodig voor evolutie ...als iedereen hetzelfde denkt is er namelijk ook geen mogelijkheid tot groei en ontwikkeling qua denkbeelden.
Had ook begrepen dat de jongeren dan 2 weken krijgen om de 'buitenwereld' te ontdekken en dan mogen bepalen of ze terugwillen of niet: Die 2 weken doen ze letterlijk alles wat god verboden heeft. Zo zie je maar, mensen te strak in gareel houden: als je de ketens losmaakt worden ze gek en kunnen ze niet omgaan met hun pas verworven vrijheden.
batata112
18-11-2004, 17:04
hoezo afgesloten van het westen.
Patrick.
18-11-2004, 17:07
In Amerika leeft een grote groep, de zogeheten Amish. Zij leven als in de vorige eeuw (of 2 eeuwen terug) en leven gheel teruggetrokken.
Ze willen niks met de moderne technologie te maken hebben. Ze rijden op koetsen ipv in auto's, hebben geen tv en cd-spelers en dragen kleding van vroeger. Ze zijn ook vrij gelovig en buitenstaanders worden als indringers gezien.
Ze hebben eigen dorpjes waar niet-Amish niet mogen wonen!
Je komt deze gemeenschap heel moeilijk binnen en toch zijn er documtaires over geweest. Ik zag het op discovery en vond het echt heel interessant.
Wat vinden jullie van zo'n groep mensen die geheel afzonderlijk en buitengesloten van alles wat met westers heeft te maken leeft?
Het lijken de tokkies wel :D
sektarisch...teveel mensen met precies dezelfde denkbeelden op een hoop gaat nooit goed, diversiteit is er nodig voor evolutie ...als iedereen hetzelfde denkt is er namelijk ook geen mogelijkheid tot groei en ontwikkeling qua denkbeelden.
Had ook begrepen dat de jongeren dan 2 weken krijgen om de 'buitenwereld' te ontdekken en dan mogen bepalen of ze terugwillen of niet: Die 2 weken doen ze letterlijk alles wat god verboden heeft. Zo zie je maar, mensen te strak in gareel houden: als je de ketens losmaakt worden ze gek en kunnen ze niet omgaan met hun pas verworven vrijheden.
ja klopt ja van die jeugd. als ze niet meer terugkomen zien ze hun familie ook NOOIT meer. ze zijn dan automatic ook verstoten. :o
Wel milieuvriendelijk zo'n leefwijze.
Wel milieuvriendelijk zo'n leefwijze. Zou niks voor jou zijn Tonk...lesbie's en homo's zijn totaal ontoelaatbaar!
waarschuwer
18-11-2004, 17:41
De Amish/Mennonites zijn een doopsgezinde secte, die nog grotendeels volgens het 'Hausbuch' van hun stichter uit de 17e eeuw leven. Ze proberen zoveel mogelijk alle vernieuwingen te weren. Zo hebben ze geen telefoon, tv, auto's, machines etc. Doen niet aan geboortebeperking. Hun kids gaan tot 12 jaar naar school. En dat midden in het meest vooruitstrevende land ter wereld. Toch zijn deze mensen absoluut niet ongelukkig.
Wie de gemeenschap verlaat, wordt door zijn familie gemeden/uitgestoten (Meidung).
Wat betekent eigenlijk "Amish", weet iemand dat toevallig?
Ik weet wel dat Amish ook een Arabische meisjesnaam is.
abish is tiet amshiesh is schaamlip
Zou niks voor jou zijn Tonk...lesbie's en homo's zijn totaal ontoelaatbaar!
Ik leef nu ook celibatair, kan ik daar dan ook doen en dan merken ze er niks van.
Of zou ik onmiddellijk moeten trouwen en kindjes baren. :eek:
Maar ik vind het nogal vreemde lui eigenlijk.
Waarom in hemelsnaam leven zoals enkele eeuwen geleden?
Ik ben bijvoorbeeld toch wel heel erg blij met dubbelglas en cv.
En zonder internet, dan zou ik, jeetje, misschien wel de hele dag de bijbel lezen. ;)
Ik leef nu ook celibatair, kan ik daar dan ook doen en dan merken ze er niks van.
Of zou ik onmiddellijk moeten trouwen en kindjes baren. :eek:
kan je daar in een weiland lekker uitgebreid door een koe laten likken . grote en ruwe tong :hihi:
viergo begrijpt eindelijk de hint van die naizaha
Wat betekent eigenlijk "Amish", weet iemand dat toevallig?
Ik weet wel dat Amish ook een Arabische meisjesnaam is.
De wortels van de Amish liggen in Zwitserland, in de beweging van Wederdopers (Anabaptisten) die in 1525 opkwam als radicale afscheiding van de Reformatie. De Wederdopers doopten elkaar als volwassenen (nadat ze als baby's al in de katholieke kerk waren gedoopt, vandaar de naam) en stonden een eenvoudige Christelijke levenswijze voor, zoals die bestond direct na de dood van Jezus. De meeste katholieken en ook veel protestantse stromingen geloofden dat je maar één keer kon worden gedoopt en bestreden de Wederdopers te vuur en te zwaard.
Om de vervolging te ontlopen trokken de Wederdopers naar afgelegen gebieden, waar deze stadsmensen toegewijde landbouwers werden. In 1693 scheidde zich een groep af onder leiding van Jacob Amman. Zij werden de Amish, genoemd naar hun leider. Hun zwitserse geloofbroeders werden later bekend als de Mennonieten, naar de Hollander Menno Simons. Later in de achttiende eeuw werden de Amish door William Penn overgehaald naar de Engelse koloniën in Amerika te komen, naar zijn concessie in Pennsylvania.
Hoewel er aan het eind van de negentiende eeuw nog maar zo'n tienduizend Amish over waren, is hun aantal sindsdien behoorlijk gegroeid. Volgens de meest recente gegevens heeft de groep nederzettingen in zo'n 23 Amerikaanse staten en Canada, en omvat ze nu ongeveer 150.000 mensen, verdeeld over zo'n achthonderd kerkdistricten.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.