Bekijk originele versie : ' Veel moslimmannen zijn hypocriet '
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Lella_Roosje
17-11-2004, 14:50
Veel moslimmannen zijn hypocriet - Naima El Bezaz
Naima El Bezaz werd in 1974 geboren in Meknès, Marokko. Toen ze vier was, kwam ze naar Nederland. Ze studeerde rechten in Leiden. Bezaz debuteerde in 1995 met De weg naar het noorden en kreeg daarvoor de IBBY-prijs. Sindsdien heeft ze een groot aantal verhalen in diverse kranten, tijdschriften en bloemlezingen geschreven. In 2002 verscheen haar roman Minnares van de Duivel over mystiek in de Arabische wereld. Ze beschrijft de levens van islamitische vrouwen en houdt tradities als maagdencultus en onderwerping kritisch tegen het licht. Het boek maakte heel wat ophef en is reeds aan zijn negende druk toe. Dirk Verhofstadt had een gesprek met Naima El Bezaz.
Wou je altijd al schrijfster worden?
Naima El Bezaz: Ja, dat zei ik al toen ik op school zat. Ik hou ervan om mijn eigen wereld te creëren en te schrijven, zowel fictie als journalistiek. De leraar vond dat toen belachelijk en zei dat ik maar gewoon moest doen. Dat vond ik zo’n domme opmerking. Toen ik achttien was heb ik dan mijn eerste roman, De weg naar het Noorden geschreven.
Daarin gaat het over Ghali, een Marokkaanse jongeman die er alles aan doet om zijn land te verlaten en naar Europa te komen. Zien veel Marokkanen Europa dan als het paradijs?
Naima El Beza: Ja, nog steeds. Als je niet uit een rijke familie komt of geen gekende naam hebt, heb je bijna geen kans om er een baan te vinden of iets voor jezelf en je familie te creëren. Het land heeft zoveel mogelijkheden maar de corruptie zorgt ervoor dat er geen gelijke kansen bestaan. Marokkanen die naar Europa zijn getrokken komen tijdens de vakantiedagen terug in dure auto’s waarvoor ze heel jaar lang gespaard hebben, die ze leasen of waarvoor ze geld lenen. Ze bouwen er ook mooie huizen. Daardoor ontstaat het beeld dat iedereen het in Europa goed heeft. Eigenlijk vinden Marokkanen elk land beter dan hun eigen land.
Het boek begint met een Marokkaanse jongen die gedood wordt en Ghali die wakker wordt in het ziekenhuis. In welke mate is dit boek fictie? Of zitten er autobiografische elementen in?
Naima El Bezaz: Alle verhalen die in het boek staan zijn waar gebeurd. Het zijn verhalen die ik van mensen heb gehoord die zelf naar Frankrijk, Nederland en Duitsland zijn gekomen. Ik heb heel gruwelijke dingen gehoord. Zo ondermeer van een zwangere vrouw die in bootje Spanje trachtte te bereiken, kapseisde en ternauwernood gered kon worden. Mensen wagen hun leven om maar te ontkomen aan Marokko. Het is dus geen autobiografisch boek maar het stoelt op de realiteit. Ik heb het geluk gehad dat ik uit een familie kwam die niet zoveel ellende heeft meegemaakt maar de meeste hebben dat geluk niet.
Ghali geraakt uiteindelijk in Frankrijk maar wordt daar geconfronteerd met racisme, discriminatie en onverschilligheid. Waarom keert hij niet terug?
Naima El Bezaz: Omdat trots een van de belangrijkste kenmerken is van een Arabier. Eer, reputatie en trots zijn zo belangrijk dat mensen liever kou en honger lijden dan dat ze met lege handen teruggaan naar het land van herkomst. Daarmee zou men tonen dat men mislukt is en dat willen ze helemaal niet.
In Minnares van de Duivel haal je uit naar de maagdencultus in de Arabische wereld. Wat bedoel je daarmee?
Naima El Bezaz: Laat mij antwoorden met een verhaal. Toen ik op een huwelijksfeest in Nederland was, zag ik tot mijn verbazing een dolgelukkige bruid. Dat was voor haar de mooiste dag van haar leven. Dat vond ik heel raar, want toen ik naar bruiloften ging van Turkse, Marokkaanse of andere islamitische vrouwen dan zag ik vooral de angst in de ogen van de bruid. Want alhoewel het ook een feest is met eten, dansen en muziek staat toch ergens het paard van Troje te wachten. Want als het middernacht of één uur is wordt de bruid naar een kamertje geleid en komt de man bij haar om te controleren of ze wel daadwerkelijk maagd is en of er bloed op het laken te zien is. Is dat niet het geval dan heeft de man het recht om haar terug te geven aan haar ouders. Nu moet je weten dat niet iedereen met een maagdenvlies wordt geboren maar toch verwacht iedereen dat er bloed vloeit. En als dat er niet is dan ben je een schande die de naam van de familie heeft besmeurd. In landen als Marokko worden meisjes daarvoor verstoten, in Jordanië worden ze zelfs gedood.
Hoe gaan Marokkaanse meisjes hier in Nederland om met die maagdencultus? Wat als ze geen maagd meer zijn?
Naima El Bezaz: Zelfs in Nederland ken ik genoeg meisjes die daarvoor mishandeld zijn en die van huis zijn weggelopen. Het speelt nu in Europa zelfs een grotere rol dan in de landen van herkomst. Er bestaan hier dan ook heel wat klinieken waar meisjes hun maagdenvlies kunnen laten herstellen. In de koran staat dat een man en een vrouw voor het huwelijk niet met iemand naar bed mogen gaan. Maar in de realiteit zie je dat mannen het wel doen en vriendinnetjes hebben, liefst blank en blond. Nadien laten ze een meisje komen uit het land van herkomst waarvan ze denken dat het een ongeschreven blad is. Die hypocrisie wordt later ook in stand gehouden door de moeders, de grootmoeders en de ganse gemeenschap. Dat vind ik gewoon walgelijk.
Moeten mannen ook nog maagd zijn als ze trouwen?
Naima El Bezaz: Volgens de koran wel. De enige man die recht heeft om een vrouw als bruid te vragen is een man die maagd is. Maar een man die maagd is wordt als belachelijk aanzien. De man moet de weg kennen, zeggen ze. Die dubbele moraal zit diep verankert binnen de islamitische gemeenschap.
In je boek gaat het expliciet over seks, een thema dat maar zelden aan bod komt in de Marokkaanse cultuur. Waarom schrijf je daarover?
Naima El Bezaz: In de koran wordt openlijk geschreven over seksualiteit. Ook in de tijd van de profeet en daarna was er een periode van Verlichting waarin over die zaken gesproken mocht worden. Maar in de eeuwen daarna is het taboe geworden. Je mag niet over seks praten en schrijven. Ook binnen de familie wordt niet over seks gesproken. Als op televisie een stel aan het zoenen is dan moet je je hoofd wegdraaien want dat mag je niet zien.
Is er dan binnen de moslimgemeenschap niemand die seksuele voorlichting geeft?
Naima El Bezaz: Het zijn de imams die mannen en vrouwen seksuele voorlichting zouden moeten geven. Zij zijn verplicht om een antwoord te geven als jongens of meisjes met vragen daarover zitten. Helaas gebeurt dat nauwelijks omdat veel imams gewoon heel traditioneel zijn. Dat is nu gelukkig aan het veranderen met de komst van meer liberale imams. Maar de meeste imams zijn heel conservatief en blijven dergelijke vragen uit de weg gaan.
Lella_Roosje
17-11-2004, 14:52
Hoe waren de reacties vanuit de moslimgemeenschap op je tweede boek?
Naima El Bezaz: Met dit boek heb ik heel wat ellende over me heen gekregen. Vooral nadat ik in het televisieprogramma Kopspijkers op Nederland 3 enkele citaten had voorgelezen. Op straat werd ik bedreigd en uitgescholden. Op de websites *************, maroc.nl en maghreb.nl werd ik verbaal aangepakt. Het past niet om openlijk over seksualiteit te praten en zeker niet als je een vrouw bent. Enkele dagen na dat programma moest ik normaal een lezing geven voor een Nederlandse vrouwenorganisatie die tot doel heeft islamitische vrouwen te emanciperen. Dat hebben ze toen geannuleerd. Blijkbaar moesten die vrouwen beschermd worden tegenover mij. Dat laat ook zien dat heel wat van die organisaties betuttelend werken.
Hoe bekijken ze je nu in de moslimgemeenschap?
Naima El Bezaz: Ik word gezien als een schande, maar op die term ben ik eigenlijk heel trots. Het is gewoon belachelijk dat je niet geaccepteerd wordt omdat je openlijk je mening zegt. Moslimvrouwen staan voortdurend onder de sociale controle door de gemeenschap. Die controle werkt verstikkend. Vrouwen moeten elk contact met mannen vermijden, anders stellen ze niets voor en is hun reputatie om zeep. Alles wat je doet en alles wat je zegt wordt onder een vergrootglas geplaatst. Niet bij jongens maar wel bij meisjes.
Ben je gelovig?
Naima El Bezaz: Ik ben een liberale moslim net zoals Nahed Selim. Ik sta dichter bij het soefisme, een beweging in de islam die niet zozeer gelooft in het ene en ware geloof om mensen in het gareel te houden, maar wel dat er iets bestaat als een ‘spiritueel hogere’. Ik ben nog nooit in een moskee geweest en ik zal er ook nooit naartoe gaan. Het zegt me niets, zo een ruimte waarin mannen een enorme ruimte hebben en vrouwen ergens in een achterkamertje moeten zitten. Dat is niet mijn idee van gelijkwaardigheid van man en vrouw. Trouwens, ik kan zelf de koran en de overleveringen van de profeet lezen en zelf mijn eigen interpretaties maken. Ik heb daar niemand voor nodig.
In je boek Minnares van de Duivel spelen de djinns een belangrijke rol. Wat zijn djinns en hoe belangrijk zijn ze in de Marokkaanse cultuur?
Naima El Bezaz: Djinns staan ook in de koran. Iedereen die zich moslim noemt gelooft er heilig in. Dat zijn wezens die ons kunnen zien, maar wij hen niet. De reden waarom ik ze in mijn boek aanhaal is omdat de zwarte magie een belangrijke rol speelt in de zwarte magie. Je zou het sprookjes vinden, maar voor veel moslims bestaan ze echt. Nogal wat vrouwen gaan naar die beoefenaars van de zwarte magie in de hoop geholpen te worden. Zij roepen djinns op om bepaalde zaken gedaan te krijgen. Zo zijn er ook heel wat in België en Nederland. Tegen betaling zorgen ze zogezegd voor de genezing van ziektes of dat een man verliefd wordt een meisje of zijn vrouw niet verlaat. Niemand zal toegeven dat hij of zij erin gelooft, want ook daarop rust een groot taboe, maar voor veel moslims is het heel belangrijk.
Wat doen die genezers dan?
Naima El Bezaz: Ze kijken in de toekomst en verkopen je allerhande middeltjes. Eigenlijk gaat het gewoon om geld aftroggelen. Zo ken ik iemand die 20.000 euro betaalde voor iets dat toch niet geholpen heeft. Haar man is toch van haar gescheiden. Dit gaat verder dan de westerse kaartleggers, het is een vorm van voodoo. Het is een bundeling van de magie uit zwart Afrika, de joodse kabbala en Arabische elementen. In Marokko vindt je ze op elke straathoek, maar ook in België en Nederland zijn ze overal aanwezig.
Hoe sta je tegenover de AEL van Abou Jahjah?
Naima El Bezaz: Voor mij mag dit afgeschaft worden. Zij noemen hun Arabisch Europese Liga ten onrechte een islamitische organisatie. Zij vinden dat een moslim of Arabier zich totaal niet moet integreren in deze samenleving. Maar de profeet heeft gezegd dat als een moslim naar het buitenland gaat hij of zij zich moet aanpassen aan de taal, de cultuur, en de normen en waarden van die cultuur opnemen. Het geloof is iets voor binnen de eigen kring. Je moet je dus volledig inzetten om één te worden met die samenleving. Dat staat in alle overleveringen. Nogmaals je kan integreren met behoud van je eigen identiteit. Maar als mensen er alles aan doen om een samenleving te ontwrichten en subgroepen creëren waarbij een zeer rigiede vorm van de islam wordt aangehangen dan moeten die mensen terug naar hun eigen land, aangezien zij hier in een samenleving verkeren waar zij toch niet gelukkiger zijn of zullen worden.
Hij pleit alvast voor de invoering van de sharia in België en Nederland van zodra dit democratisch kan.
Naima El Bezaz: Ik ben een absolute voorstander van de scheiding van Kerk en Staat. In de sharia staan wetsbepalingen die ontstaan zijn in een periode waarin het gewoon was zweepslagen te geven. Die bepalingen moeten in die context gelezen worden. Intussen zijn vrouwen veel onafhankelijker en mondiger geworden. Het is totaal onaanvaardbaar om nu te eisen dat de sharia weer ingevoerd wordt. Iemand die dat vraagt die mogen ze van mij linea recta terugsturen naar waar hij vandaan komt. Die heeft hier niets te zoeken.
In Frankrijk, België en Nederland is een felle discussie ontstaan over de hoofddoek. Hoe sta je tegenover de hoofddoek?
Naima El Bezaz: Ik ben blij dat die discussie gevoerd wordt. In Alphen aan de Rijn is men voor het eerst begonnen met het dragen van hoofddoekjes. Plots zag je jonge meisjes zo op straat lopen. Maar binnen de school legden ze die weer snel af en deden ze make up aan. Het waren toen de ouders die hun kinderen dwongen om de hoofddoek te dragen. Na 11 september is dat nog toegenomen. Ik heb het gevoel dat het een kwestie van identiteit is, ze willen tonen dat ze moslim zijn en dat de islam voor hen belangrijk is. Maar de islam of het geloof heeft niets te maken met het dragen van een hoofddoekje. De hoofddoek is opgelegd door mannen die de koran op een conservatieve manier interpreteren. Er zijn vrouwen in Afghanistan, Iran en Saoedi-Arabië die alleen als gesluierde wezens over straat kunnen gaan op bevel van mannen, en hier doen ze het vrijwillig. Dat vind ik onbegrijpelijk.
Maar wat is het probleem als meisjes dat vrijwillig dragen?
Naima El Bezaz: Ze willen tonen dat ze een goed meisje zijn. Ze hitsen elkaar ook enorm op om zo’n doek te dragen, zelfs een nikaab waardoor je alleen nog de ogen ziet. Ik ben tegen hoofddoekjes omdat ik het gevoel heb dat er etiquettes geplaatst worden, een soort protest in de zin van: ik hoor niet bij jullie. Het heeft ook veel te maken met sociale controle. Zo wordt binnen de Marokkaanse gemeenschap toegekeken op meisjes en vrouwen. Je wordt als vrouw nauwlettend in de gaten gehouden. Je kan het vergelijken met een klein dorpje in een streng gereformeerde omgeving, waarin iedereen op elkaar let. Ik was als dertienjarige heel goed bevriend met een meisje die eruit zag als een jongen. Toen ik eens met haar op straat liep werd dit door het plaatselijke moskeebestuur gemeld aan mijn vader om hem te waarschuwen dat ik met een jongen op straat liep. Er wordt ontzettend geroddeld. Reputaties worden gebroken terwijl reputatie en eer net zo belangrijk zijn binnen die gemeenschap. Daardoor dragen meisjes juist een hoofddoek om meer vrijheid te kunnen krijgen, om naar buiten te kunnen gaan. Alibi-hoofddoekjes noem ik dat.
Heb je zelf ooit de hoofddoek gedragen?
Naima El Bezaz: Ik heb het nooit gedragen en ik zal het ook niet doen. Ik ben een liberale moslim. Een wat kritischer en individualistischer denkwijze zou al veel helpen want moslims zijn zo gewend om vanuit een groep te denken. Europa is vrij individualistisch ingesteld, maar moslims komen uit een sfeer waar het wij-denken domineert.
Heel wat moslimmannen in Nederland trouwen met een Turks of Marokkaans meisje. Waarom doen ze dit? En wat is de impact ervan op die meisjes?
Naima El Bezaz: Ongeveer drie kwart van de moslimmannen haalt hun bruid uit het land van herkomst. Sommigen kiezen zo een meisje omdat vrouwen hier te ‘mondig’ zijn. Vaak zijn het de ouders die hun zoon wijzen op een nichtje dat daar nog vrij is. Ze doen dat om zoveel mogelijk familie naar hier te halen die dan voor hen kunnen zorgen. De vaders durven daar zelfs dwang bij te gebruiken in de zin van: als je dat niet doet dan ben je mijn zoon niet meer. Die meisjes komen dan hier terecht onder een enorme sociale controle. Gans hun wereld speelt zich af binnen de schoonfamilie en de straat waarin ze leven. Ze gaan enkel op bezoek bij de familie, ze mogen geen opleiding volgen, ze mogen niet uit werken en zelfs boodschappen mogen ze vaak alleen doen als hun man of schoonmoeder erbij is. Maar ze kan niet zelfstandig iets doen. Gans de buurt houdt haar in de gaten. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat veel van die huwelijken mislukken.
DonAgewan
17-11-2004, 14:53
En wat is jouw eigen bijdrage?
Lella_Roosje
17-11-2004, 14:54
En wat met de moslimmeisjes hier dan?
Naima El Bezaz: Steeds meer meisjes gaan studeren omdat het de enige mogelijkheid is om vrij te zijn. Met een diploma geraken ze hogerop en aan een baan. Soms studeren ze af, trouwen en vervallen zo weer in het traditionele leven van hun moeder. Maar ik ken er heel wat voor wie studie vrijheid betekent.
Ben je getrouwd en was dit je eigen keuze?
Naima El Bezaz: Ik kom uit een familie waar uithuwelijken not done is. Het is een familie waarin alle vrouwen gestudeerd hebben. De stelregel was eerst studeren, dan reizen en pas dan trouwen. Ik zat trouwens met een probleem hier in Nederland want ik ben Arabisch terwijl de meeste Marokkanen hier Berbers zijn. Maar plots ontmoette ik mijn toekomstige man in de kroeg en hij is Marokkaan. Maar dan wel geëmancipeerd, heel ruimdenkend en voelt zich een burger van Nederland.
Ga je soms terug naar Marokko?
Naima El Bezaz: Zo min mogelijk. Het is een mooi land maar heel onzeker en met heel veel armoede. Toen ik er de laatste keer was keerde ik terug met een veerboot uit Tanger. Toen sprongen enkele jongens in het water die naar de boot zwommen om mee te gaan. Ze klauterden er op maar werden weggespoeld met een waterspuit. Een jongen van vijftien is toen verdronken. Ik voelde me zo schuldig dat ik op die boot stond dat ik wél naar Europa mocht gaan en die jongen niet. Dat is heel schrijnend.
De Nederlandse regering voert een streng beleid tegenover asielzoekers. Het lijkt wel de toepassing van de stelling van Pim Fortuyn dat Nederland vol is. Is dat zo?
Naima El Bezaz: Er zijn nog genoeg plekken waar mensen kunnen wonen. Wat ik zo raar vind is dat ze de persoon die ze zo hebben aangevallen nu als voorbeeld nemen. Binnenkort zijn er weer verkiezingen en dus rollen sommigen de spierballen om stemmen te winnen. Er zijn schrijnende gevallen onder de asielzoekers. Mensen die hier al twaalf, vijftien of twintig jaar wonen, die hier volledig geïntegreerd zijn en wiens kinderen hier geboren zijn en hier op school zitten. Het zijn mensen die geen problemen maken, althans veel minder dan sommige anderen die ik ken, en die terug moeten naar een land dat ze niet meer kennen. De regering heeft indertijd steken laten vallen en had dit probleem eerder moeten aanpakken. Het kan niet dat de regering eerst zo grote fouten maakt en nu zegt ‘ga maar terug’. Dat is niet aanvaardbaar.
Interview door Dirk Verhofstadt.
__________________________________________________ _______________
Het nieuwe begrip;
Liberale moslim.
Lella_Roosje
17-11-2004, 14:55
En wat is jouw eigen bijdrage?
Het feit dat ik dit hier geplaatst heb.
Immanuel
17-11-2004, 14:57
En wat is jouw eigen bijdrage?Ik denk dat die bijdrage bestaat uit het aandragen van een lezenswaardig stuk. Over dat interview kunnen we dan met zijn allen de discussie aangaan.
Lella_Roosje
17-11-2004, 14:57
Ik denk dat die bijdrag bestaat uit het aandragen van een lezenswaardig stuk. Over dat interview kunnen we dan met zijn alleen de discussie aangaan.
Goed gedacht.
Over pepaalde zaken ben ik helemaal met Naima eens, ik ga niet over de details.
DonAgewan
17-11-2004, 15:01
Ga je gang maar en geef het een richting als topicstartster.
Naima El Bazaz kan goed schrijven, ik heb bewondering voor haar talent.
Ik vind haar erg ok, het dreigen aan haar adres vind ik maar onzin! Het is uitstekend om bepaalde Moslimmannen als Moslimvrouw zijnde eens heerlijk op de hak te nemen. Sommige mannen (de hypocrietelingen) verdienen het dubbel en dwars om gespiegeld te worden, en ze te laten bemerken wat voor doorgeslagen idioten het zijn met hun maagden-lariekoek.
Ik heb het hier niet over iedere Moslimman, want dat zou onzinnig zijn. Ik heb het hier over de Moslimman die zich sufvrijt in zn jonge jaren, en als de familieklok begint te dringen dat hij moet trouwen moet er zo nodig (persé!) een maagd uit een afgelegen berggebied gehaald worden. Dit is werkelijk om van over je nek te gaan! Bwah!
Overigens heb ik er een gruwelijke hekel aan dat er ouders zijn die hun dochters met haviksogen in de gaten houden, en ze allerlei dingen verbieden uit angst dat ze zich te buiten gaan aan het harame (seks voor het huwelijk). En doodleuk met hun zoons naar de wallen gaan, zodat de jongen fijn ervaring kan opdoen, zodat de "arme ziel" niet onervaren het huwelijk in hoeft te treden.
Go Naima! Stel maar al schrijvende dit soort misstanden flink aan de kaak! Make me proud.
Naima El Bezaz: Ik heb het nooit gedragen en ik zal het ook niet doen. Ik ben een liberale moslim. Een wat kritischer en individualistischer denkwijze zou al veel helpen want moslims zijn zo gewend om vanuit een groep te denken. Europa is vrij individualistisch ingesteld, maar moslims komen uit een sfeer waar het wij-denken domineert
Helemaal mee eens.
Lella_Roosje
17-11-2004, 15:09
Ik vind dat Naima El Bezaz, als 'liberale moslima' zulke uitspraken niet kan en mag doen over zaken in de Islaam.
Die uitspraken heb ik trouwens cursief gedrukt.
Als zij als 'liberale moslima' door het leven wil gaan, is dat haar keus, maar dat ze het onbegrijpelijk vind dat andere moslima`s de hoofddoek VRIJWILLIG dragen, betekent niet dat de hoofddoekjes in Nederland moet worden bestreden of dergelijke.
Die indruk geeft ze namelijk naar mij toe.
' zo een ruimte waarin mannen een enorme ruimte hebben en vrouwen ergens in een achterkamertje moeten zitten. '
Waarschijnlijk nooit een moskee van binnen gezien.
Ik vind dat Naima El Bezaz, als 'liberale moslima' zulke uitspraken niet kan en mag doen over zaken in de Islaam.
Die uitspraken heb ik trouwens cursief gedrukt.
Als zij als 'liberale moslima' door het leven wil gaan, is dat haar keus, maar dat ze het onbegrijpelijk vind dat andere moslima`s de hoofddoek VRIJWILLIG dragen, betekent niet dat de hoofddoekjes in Nederland moet worden bestreden of dergelijke.
Die indruk geeft ze namelijk naar mij toe.
' zo een ruimte waarin mannen een enorme ruimte hebben en vrouwen ergens in een achterkamertje moeten zitten. '
Waarschijnlijk nooit een moskee van binnen gezien.
Sommige moskeëen zijn wel zo!
Je moet schrijvers van romans niet serieus nemen, zoals ze zelf al zegt: ik hou ervan mijn eigen wereldje te creeren. En daarna zeggen dat ze tegen subgroepen in de samenleving is? Ik begrijp het effe niet.....
Ik zie het meer als marketingaspect: zeggen wat nederlanders willen horen om zo meer boeken te verkopen en zo meer geld te verdienen. En als ze daarmee de moslims / marokkanen te schande wil zetten, is niet erg voor haar, KASSA dat telt, zoals die andere rando Bouazza.
Het feit dat ze zichzelf liberale moslim noemt zegt genoeg: ze durft niet te zeggen dat ze geen moslim is uit angst dat er toch een Allah bestaat, stikum gelooft ze toch in Allah.
Maar aan de andere kant is er het werreldlijke, ze kan niet kiezen.....
Aan Naima: kies niet voor het wereldlijke kies voor Allah. Het leven en geld is eindig, je imaan in Allah niet.
Bismillah erraghmaan erraghiem:
25 For, that Day, His Chastisement will be such as none (else) can inflict,
26 And His bonds will be such as none (other) can bind.
27 (To the righteous soul will be said:) "O (thou) soul, in (complete) rest and satisfaction!
28 "Come back thou to thy Lord,- well pleased (thyself), and well-pleasing unto Him!
29 "Enter thou, then, among My devotees!
30 "Yea, enter thou My Heaven!
(soerat elfadjr)
Nee, eerst er op los n e u k e n en dan een maagdenvliesreconstructie ondergaan en dan beweren dat je maagd en heilig bent.
En ik heb het hier ook niet over iedere moslimvrouw.
Als je dit soort discussies start dan vind ik dat je het onderwerp van beide kanten moet bespreken en niet altijd aan het adres van de moslimman moet wezen.
Sommige moslimmannen die ****** ook eerst op los voor dat zij naar Marokko gaan om zogenaamd met een maagde het huwelijk in te gaan. ze misbruiken andere vrouwen om aan hun behoefte te kunnen komen en daarna willen ze met een maagd trouwen :maf: is dat niet hypocriet :kwaad:
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.