Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Moslimschap in het huidige leefklimaat

Internationalis
17-11-2004, 10:30

Sinds de aanslagen van 9/11 lijkt het mij mondiaal gezien erg lastig voor moslims om hun geloof te beleiden. Waarschijnlijk heeft de media daar erg veel negatieve invloed op. Ook in ons kikkerlandje leek al wat te broeien, met als eerste echte uitbarsting de moord op Theo van Gogh. Mijn inziens is het an sich geen op zich zelf staand feit; het heeft met de algehele tendens te maken. Voelt men zich als moslim nog wel geaccepteerd? Voelt men zich nog wil in onze maatschappij staan? Of hebben veel moslims het gevoel dat er een soort ongeschreven oorlog aan de gang is? Ik heb dat namelijk wel. Het gaat zelfs zo ver dat het mij aan WOII doet denken met de moslims als zondebok in plaats van de joden. Zonder duidelijke aanleiding vindt men het in eens belangrijk dat moslims zich zelfs in eigen land aan dictoriaal opgelegde regels gaan houden. Terwijl bijv. zeer waarschijnlijk de meerderheid van de Irakezen wenste dat de VS & Friends nooit tot een inval waren overgegaan. Hoezo democratisch? Ook wordt in de Israelische kwestie vaak de moslim gemeenschap de Zwarte Piet toegespeelt (Terreurluitjes vs. Het Leger) terwijl er mijn inziens aan beide kanten wat ethisch inzicht ontbreekt. Ook wordt er al zeer lang gekanaliseerd en gegeneraliseerd ten opzichte van moslims. Wanneer komt de hetze jegens mannen (is immers 90% van de criminelen)? Wanneer komt de hetze tegen de randstad? Wanneer komen de bejaarden in actie tegen de jongeren? Wanneer kijken wij eens naar het individu? Is het niet zo dat als men zich hier echt open zou stellen en men echt de kans geeft (en dus heeft!) om te intergreren, dat er een veel gebroederlijke sfeer zou hangen? Dat dan ook veel meer moslim personen bijv. de acties van B. veroordelen, omdat van van dat dicriminerende wij/zij gevoel af zijn? Leve het internationalisme! Leve de vrijheid van gedachtegoed! Leve respect en tolerantie! En **** de ophits media! :maf:

Internationalis
17-11-2004, 11:52
Moslims kunnen in Nederland prima hun geloof belijden. Er zijn moskeeen in overvloed, gebedsruimten, vrijheid van mannenjurk en hoofddoek, islamitische scholen, een universiteit op islambasis in Rotterdam en de aanschaf van bidkleedjes is vrij. Homerus. En daar voel je je echt vrij en veilig binnen? En hoe vaak komen NLers daar eens een kijkje nemen?

Internationalis
17-11-2004, 12:05
Vrij en veilig? Wat heeft dat er mee te maken? Lijkt mij primair voor vrije geloofsbeleidenis. Waarom zou ik er binnengaan? Komen moslims wel eens in de Sint Nicolaaskerk? Voor mij hadden die moskeeen er niet hoeven komen. Behalve die in de Bijlmer, maar die is van en voor onze eigen moslimgelovigen ... Opdat mensen toleranter worden. Een andere cultuur niet als aanval of iets gevaarlijks zien maar als iets met toevoegende waarden. Het zou positief zijn als moslims ook eens een kerk binnen lopen, eens een kopje koffie drinken. Zou ik als niet moslim ook welkom zijn in een moskee? De moskeeën die wij hier hebben vind ik zeer zeker positief, en hoeft van mij absoluut niet tot de bijlmer beperkt te worden :)

Internationalis
17-11-2004, 12:16
De islam is geen religie sec maar een voor westerse culturen gevaarlijke totalitaire politiek-religieuze ideologie en allesbeheersende levenswijze, vergelijkbaar met andere totalitaire ideologien als het nazisme en het communisme. Hoe zou je het vinden als je ziet dat er steeds meer mensen in Nederland zouden komen die Mein Kampf als leidraad en hoogste autoriteit zouden zien? Mijn inziens komt een groot deel van de intolerantie uit de moslim hoek niet uit de islam maar het tweezijdige intolerentie. Waarschijnlijk leeft men prima naast elkaar als men zich opener opstelt. Waarom kan het in Suriname wel? Er wordt zo gekanaliseerd en gegeneraliseerd dat het automatisch matigen niet in werking kan worden gezet. (Je geloof komt denk ik alleen zo explosief tot uiting wegens gebrek aan respect en door angst. Omdat veel mensen dit dagelijks bewaarheid zien en dit aan hun water steeds meer aanvoelen, ligt de islam mijns inziens terecht onder vuur. Dat dat niet leuk is voor beide partijen, is een feit. Door dat onder vuur leggen bewerkstellig je juist het radicalisme. Daarom is het ook maar beter dat moslims in islamitische landen blijven (en terugkeren) omdat duurzaam met elkaar leven om bovengenoemde redenen volstrekt ondenkbaar is. Hetgeen overal in de wereld waar grote groepen moslims wonen als minderheid steevast wordt bewezen. Overal leven ze apart, gesegregeerd, willen zich afscheiden en zorgen ze voor overlast en politieke troubles. Vanwege de mondiale intolerantie. Het doet toch denken aan de Joden in de geschiedenis. Kunnen we het nu beter mee vinden dan vroeger. En nog niet zo heel lang terug waren wij in NL ook een stuk radicaler. Tolerantie zorgt voor minder radicalisatie.

Internationalis
17-11-2004, 12:17

Heer Internationalis, Sta mij toe u een naieve dwaas te noemen. Zou u de nazistische ideologie en cultuur of die van het communisme ook zien als ongevaarlijk met toegevoegde waarde? De mogelijkhied om daar uiting aan te geven? absoluut. Ik geloof namelijk dat daar in een tolerante samenleving weinig tot geen ruimte voor is of iig geen behoefte aan :)

Internationalis
17-11-2004, 12:25
Dus wat u betreft vindt u het geen probleem als we (theoretisch geval) door legale immigratie alle neo-nazisten ter wereld hier huisvesten, zodanig dat ze op termijn de meerderheid gaan vormen? Wel een probleem, maar niet iets om te verbieden. Lijkt me alleen sterk dat zulke zaken plaats vinden in een tolerante samenleving. En ach, als het toch vol nazi's zit, ga ik in marokko wonen :)