Bekijk originele versie : FAQ: Mogen we echt alles zeggen wat we willen ?
SingleCoil
16-11-2004, 23:37
Een mooi moment, jonge marokkanen verdiepen zich in de constitutie en ontdekken de vrijheid van meningsuiting. Dat roept bij de jonge, nog ongevormde berbergeest natuurlijk vragen op. Deze FAQ probeert daar aan tegemoet te komen.
"Dus ik mag alles zeggen wat ik wil ? "
"Ookkuuhh...'kuthollanders'" ? "Ja hoor"
"Ennnuuhh...'kankerchristenen' ?" "Ja hoor"
"Ennnuuhh...'homo's zijn ziek' ? " "Ja hoor"
"Ennuhhh...'Dood moet is, dood, dood, dood, dood....' ?" "Ja hoor"
Les 2: Verantwoording achteraf.
Je mag alles zeggen, dus vooraf wordt je de mond niet gesnoerd. Je wordt wel achteraf voor kwetsende, godslasterlijke, smadelijke of beledigende uitspraken ter verantwoording geroepen. De rechter kan je dan veroordelen, bijvoorbeeld tot een boete of tot een rectificatie.
Ook daarna mag je weer alles zeggen, je mag dus de uitspraak waarvoor je veroordeeld bent rustig weer herhalen. Er geldt dan toch weer toetsing achteraf.
Je zult begrijpen dat we als beschaafde, elkaar respecterende tolerante mensen niet vaak naar de rechter hoeven...
Lady_Fortuna
16-11-2004, 23:39
Ja natuurlijk mogen we alles zeggen, we beroepen ons op artikel 1 van de Grondwet!
Atlasleeuw
16-11-2004, 23:40
Ja maar nu wordt met de "Donner-affaire" de indruk gewekt dat godslastering wordt toegestaan en dat is ook weer geen goed signaal voor de wat dommere burgers onder ons.
Lady_Fortuna
16-11-2004, 23:42
Ja maar nu wordt met de "Donner-affaire" de indruk gewekt dat godslastering wordt toegestaan en dat is ook weer geen goed signaal voor de wat dommere burgers onder ons.
Dat doet er denk ik niet toe, zolang men hun mening kunnen uiten is het goed :rolleyes:
crescendo
16-11-2004, 23:44
Ja natuurlijk mogen we alles zeggen, we beroepen ons op artikel 1 van de Grondwet!
Je loopt natuurlijk altijd de kans, dat ene Maarten B. zich beledigd voelt, z'n riotgun pakt en je van je fiets af schiet. Ook onder ons zijn gevaarlijke fanaten.
Patrick.
16-11-2004, 23:44
Je mag alles zeggen wat je wil, maar dat betekent niet dat je daardoor niet meer hoeft na te denken.
Lady_Fortuna
16-11-2004, 23:45
Je loopt natuurlijk altijd de kans, dat ene Maarten B. zich beledigd voelt, z'n riotgun pakt en je van je fiets af schiet. Ook onder ons zijn gevaarlijke fanaten.
Ja dat weet ik, maar daar wordt achteraf pas aangedacht. :rolleyes:
dommere burgers
NADENKEN!!!!!
SingleCoil
16-11-2004, 23:45
Lief meisje, artikel 1 gaat over gelijke behandeling. Het betekent dat als jij iemand beledigt je dezelfde behandeling zult krijgen als iemand anders, ongacht je geloof, ras, afkomst of overtuiging. Geldt ook voor als je door het rode licht rijd, een disco inwil of je belastingaangifte doet.
Artikel 1 heeft als zodanig niets te maken met vrijheid van meningsuiting.
Lady_Fortuna
16-11-2004, 23:48
Lief meisje, artikel 1 gaat over gelijke behandeling. Het betekent dat als jij iemand beledigt je dezelfde behandeling zult krijgen als iemand anders, ongacht je geloof, ras, afkomst of overtuiging. Geldt ook voor als je door het rode licht rijd, een disco inwil of je belastingaangifte doet.
Artikel 1 heeft als zodanig niets te maken met vrijheid van meningsuiting.
Correctie
artikel 19 van het Internationaal Verdrag inzake Burgerrechten en Politieke Rechten
Rachid_Breda
16-11-2004, 23:49
Zolang er tegen ons alles gezegd mag worden zal ik daar ook zeker aan mee doen maar dan richting de Nederlanders en de Joden etc etc etc....ik ben er geen voorstander van maar dan weten zij IIG ook hoe het voelt.....en wat nu al vaak opvalt is dat de meeste Nederlanders die nu gebruik maken van het alles kunnen en mogen zeggen er zelf niet tegen kunnen als het omgekeerd is....zoals vanmiddag al mooi werd verwoord....alles kan en mag tot aan de eigen voordeur en dan gelden er ineens andere regels.
SingleCoil
16-11-2004, 23:57
Zolang er tegen ons alles gezegd mag worden zal ik daar ook zeker aan mee doen maar dan richting de Nederlanders en de Joden etc etc etc....ik ben er geen voorstander van maar dan weten zij IIG ook hoe het voelt.....en wat nu al vaak opvalt is dat de meeste Nederlanders die nu gebruik maken van het alles kunnen en mogen zeggen er zelf niet tegen kunnen als het omgekeerd is....zoals vanmiddag al mooi werd verwoord....alles kan en mag tot aan de eigen voordeur en dan gelden er ineens andere regels.
En zoals gezegd, ik zal vechten voor jouw recht dat te doen. In Nederland zal niemand de mond gesnoerd worden, daar gaat het om!
Het uiten van beledigingen om je frustratie en woede te uiten was trouwens niet wat onze voorouders in gedachten hadden toen de grondwet geschreven werd, maar je mag haar er wel voor gebruiken hoor. En achter mijn voordeur gelden die regels niet anders.
Het zou wel vanmoreel besef getuigen als je er genuanceerd mee om ging. Het feit dat je een recht hebt betekent niet dat je het per se ook moet gebruiken...
DonAgewan
17-11-2004, 00:16
Je mag hier niet alles zeggen. DIt is zeker geen Metro waar je iedereen mag onder kotsen onder het mom van vrijheid van meningsuiting.
SingleCoil
17-11-2004, 00:18
Je mag hier niet alles zeggen. DIt is zeker geen Metro waar je iedereen mag onder kotsen onder het mom van vrijheid van meningsuiting.
Dat lijkt me duidelijk, en dat was ook niet de intentie van mijn post. Het gaat daarbij om het algemene recht van vrijheid van meningsuiting, niet wat je op dit forum mag posten. Natuurlijk bepaalt de beheerder van enig medium zelf welke berichten hij doorgeeft en welke niet.
Hetgeen overigens niet wil zeggen dat de moderatie dienaangaande niets te wensen overlaat....
Rachid_Breda
17-11-2004, 00:57
En zoals gezegd, ik zal vechten voor jouw recht dat te doen. In Nederland zal niemand de mond gesnoerd worden, daar gaat het om!
Het uiten van beledigingen om je frustratie en woede te uiten was trouwens niet wat onze voorouders in gedachten hadden toen de grondwet geschreven werd, maar je mag haar er wel voor gebruiken hoor. En achter mijn voordeur gelden die regels niet anders.
Het zou wel vanmoreel besef getuigen als je er genuanceerd mee om ging. Het feit dat je een recht hebt betekent niet dat je het per se ook moet gebruiken...
Klopt als een bus en dat is hoe ik er dus ook over denk....Blijkbaar weet jij dus ook dat het niet altijd goed is om alles maar te zeggen wat je denkt....daar moet Hirsi Ali blijkbaar nog maar wat van leren
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.