Bekijk originele versie : Op een extreem religieuze school....
"Wie het gebouw nadert, wordt geattaqueerd door een beveiligingsmedewerker.
Nee, u bent niet op de Gaza, dit is de wijk Buitenveldert in Amsterdam, het hart van het joodse kwartier.
In auto's rijden mannen met pijpenkrullen.
In de buurt zijn winkels waar je koosjere pizza's en broodjes kan kopen.
De school is een van de meest extreem-religieuze scholen van Nederland.
En omstreden."
"Het gevaar ligt hier gewoon op straat,"zegt een buurman die sinds zeven jaar tegenover de school woont. Hij wilt niet met naam genoemd worden.
"De mensen van deze school zijn net zo extreem als moslimfundamentalisten.
En ze trekken zich van niemand hier in de buurt wat aan.
Als ik de straat uit wil rijden met de auto terwijl de leerlingen aankomen of vertrekken, blijven ze gewoon midden op de straat staan. Ze gaan voor niemand opzij, ook niet voor voetgangers, ze lopen je gewoon omver.
Op bepaalde feestdagen groeten ze niemand."
"Bij een verbouwing was materiaal afgedekt met een blauw afdekzeil
Dat staken enkele orthodoxen in de fik. Ik heb geen idee waarom, misschien iets met de kleur of zo."
"Inspecteurs Waaksma en Van Tijl van de Inspectie voor het Onderwijs wreven einde 2001 hun ogen uit toen ze het Cheider in Buitenveldert binnenstapten."
"Alle jongens dragen keppeltjes. Voor meisjes zijn broeken en T-shirts niet toegestaan, ze dragen lange jurken en hoogsluitende truien.
Het gebouw en het schoolplein van Cheider is door een hek in tweeen gesplitst, jongens en meisjes worden uit elkaar gehouden."
"Vanaf groep 3 krijgen jongens en meisjes gescheiden les."
"Het leerstofaanbod dat niet in overeenstemming is met de geloofsovertuiging wordt gekuist."
"Les in tekenen en handvaardigheid vertoont lacunes, aan muziek wordt amper aandacht besteed."
"Voor het vak geschiedenis geldt: "het leerstofaanbod vertoont lacunes,omdat leraren selectief gebruikmaken van deze methoden. Bepaalde leerstofonderdelen worden weggelaten omdat het conflicteert met de Joodse identiteit."
"Ik (ex-leraar van deze school) moest westerse cultuur cultuurgeschiedenis geven met reguliere schoolboeken waarin alles over het christendom zwart was gemaakt. Ik mocht het christendom niet behandelen."
"Een foto van een dame in lingerie met cowboyhoed werd zwart gemaakt, uberhaupt een vrouwenlichaam geeft al problemen."
"Leerlingen houden zwartgemaakte plaatjes tegen het licht om toch wat te kunnen zien."
"In die beroemde prent van Leonardo da Vinci van een naakte man met gespreide armen, tekent de adjunct-directeur een onderbroek."
"Afbeeldingen van naakte Haitiaanse indianen op schilderijen van Paul Gauguin worden bewerkt."
"Met fotografie waren ook problemen, dat moest heel voorzichtig.
Architectuur was nog het gemakkelijkst, zolang het maar niet over kerken ging."
"Op het Cheider mag het thema "liefde" niet worden onderwezen, uit "religieuze" overwegingen, zei de adjunct-directeur met wie ik het sollicitatiegesprek had.
Huwelijken worden gearrangeerd heb ik het idee."
"Sexuele voorlichting komt niet voor op school.
Wilt u het hebben over homofilie ?
Dat kan niet met de leerlingen."
"Opvattingen over mannen en vrouwen op het Cheider stammen nog uit feodale tijden.
Mannen mogel wel les geven op de meisjesafdeling , andersom is uitgesloten."
"Op het Cheider maken leerlingen lange dagen, van half acht 's-ochtends tot kwart voor zes 's-middags."
"De sfeer op de school was vreemd, het was altijd alsof ik een andere wereld binnenstapte, zegt Emmelot. Je was altijd een goj, een niet-jood."
"De meeste tijd op school wordt besteed aan joods onderwijs. Ik heb geen idee wat tijdens die lessen wordt verteld."
"Toen ik er pas werkte kwam een leerling voor me staan en bracht de Hitlergroet. Ave Caesar, heb ik maar gezegd."
"Een van de belangrijkste leidinggevenden, het Hoofd Joodse Zaken, spreekt geen Nederlands en kan daarom geen inhoudelijke sturing geven aan het profaan onderwijs."
"Ze vroegen me vaak: wanneer wordt u joods ?
Dat bedoelen ze heel aardig natuurlijk, maar is wel kenmerkend voor hun tunnelvisie."
"Toen de Israelische premier Sharon voorstelde nederzettingen op Palestijns gebied te ontruimen, zeiden leerlingen: Ze moeten die Sharon tegen de muur zetten.
Ook hoorde ik : alle Arabieren zijn onze vijanden en ze moeten alle Palestijnen afmaken."
"Het is ook baldadigheid denk ik, bij mij konden die jongens een beetje stoom afblazen, daar leent tekenen zich goed voor.
En niet alle leerlingen denken hetzelfde. Als een jongen iets riep over dood aan de Palestijnen, waren er andere jongens die zeiden: He, he, even rustig."
"De jongens hadden grote interesse in het leger, wapens en vechttechnieken."
"Voor de leerlingen is Amsterdam West een no-go-gebied, vertelt Emmelot.
Want "daar hoef je je kop niet te laten zien met al die kanker-Marokkanen" aldus de leerlingen."
"Die neerwaartse spiraal van haat tussen Marokkanen en mijn leerlingen, dat vond ik ook heel vermoeiend."
Henk Willem Smits, Nieuwe Revu, 10/11/04
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik vraag me af hoe onze opper-Christen Jan Peter hier zou worden onthaald bij een werkbezoekje :D
En nu is het nog wachten op een leraar uit Amersfoort en omgeving die uit de school klapt.
Zouden ze daarom elkaar zo haten de fundamentalistische Jood en de fundamentalistische Moslim? Omdat ze zo op elkaar lijken?
Het verschil tussen een Joodse fundamentalist en een fundamentalistische Moslim is veel te groot om ze te vergelijken. Ga maar eens in Antwerpen kijken, die wijk om het station. Ik heb op zich niets tegen deze mensen...Maar zij accepteren geen een andersgelovige. Die orthodox joodse vrouwen moet een pruik over hun eigen haar dragen, het liefst nog met een doekje eroverheen...
Ik vind de orthodoxe joden een beetje te extreem:rolleyes:
...Maar zij accepteren geen een andersgelovige. Die orthodox joodse vrouwen moet een pruik over hun eigen haar dragen, het liefst nog met een doekje eroverheen...
Gelukkig accepteren alle moslims wel dat er andersgelovigen zijn en verplichten zij hun vrouwen niet om hun haar en/of gezicht te verbergen.
:maf:
het lijken net moslims....
Oké misschien moet je toch maar eens de film left luggage kijken...daar zul je de verschillen zien:D
Gelukkig accepteren alle moslims wel dat er andersgelovigen zijn en verplichten zij hun vrouwen niet om hun haar en/of gezicht te verbergen.
:maf:
Als moslims geen andersgelovigen zouden accepteren, zouden moslimmannen ook niet met een joodse of christelijke vrouw mogen trouwen...am i right or not?
Ik heb nog nooit een (orthodox)joodse man met een christelijke of islamitische vrouw gezien
Als moslims geen andersgelovigen zouden accepteren, zouden moslimmannen ook niet met een joodse of christelijke vrouw mogen trouwen...am i right or not?
Ik heb nog nooit een (orthodox)joodse man met een christelijke of islamitische vrouw gezien
Nee you're not right. "Op elkaar lijken", betekent niet "gelijk zijn aan". Uiteraard herken je de Jood aan zijn pijpekrullen, de Moslim aan baard en djellaba. Je zult ook nog wel meer verschillen vinden. Toch blijf ik erbij: het lijkt wel heel erg op elkaar.
Voorbeeldje uit andere hoek: Hollanders hebben een hekel aan Limburgers en zullen niet nalaten de onderlinge verschillen te benadrukken. Dacht je dat een Amerikaan of Nigeriaan daar een boodschap aan heeft? Voor hem zijn de verschillen miniem.
Wij Limburgers hebben een hekel aan gierige Hollanders:) 1 miniscuul stukje taart op een verjaardag...en blokjes kaas en worst tzeeee! En zich hier maar volvreten...Maar ja back 2 the topic je argument vind ik niet relevant! Ik ken genoeg joden en moslims en kom vaak genoeg in antwerpen, waar veel van deze orthodoxe joden wonen...ga daar toch maaar een keer rondlopen is mijn advies;)
Besloten scholen vind ik maar waardeloos.
Religie doceren dat moet maar iets voor er naast worden, ik vind het een ernstige belemmering in de sociale ontwikkeling van jonge kinderen. Denk er aan dat in de opvoeding de basis gelegd wordt voor het verdere leven van kinderen.
Bij voorkeur zou ik het eerlijk gezegd zelfs een zaak vinden wanneer ouderschap aangevraagd zou moeten worden, en dat iedere ouder eerst gediplomeerd zou moeten zijn alvorens ze koters kunnen krijgen.
Wat zou dat prachtig zijn.
Immers: Om een bank te kunnen besturen word er wèl veel van je vereist. Moet je zoiets belangrijks volbrengen als het opvoeden van een kind dan mag iedere idioot een mens grootbrengen tot een volwassen persoon.
Weet dat dit absolute nonsens is, en dat het uiteraard gods-onmogelijk is... Maar toch.
Ik vind dat opvoeders te luchtig met ouderschap omgaan.
Maslov je hebt gelijk...Alle scholen die aansporen tot geweld moeten aangepakt worden, of ze nou christelijk, joods, hinduistisch of islamitisch zijn...WAY 2 GO! Maar in Nederland wordt teveel van de Joden geaccepteerd, waarschijnlijk omdat een aantal onder hen de neiging hebben zich constant te beroepen op de gebeurtenissen in WOII..Het is natuurlijk vreselijk, maar we zijn nu bijna 60 jaar verder! Get a Life! Het zijn echter niet alle Joden die zo denken:)
ken genoeg joden en moslims en kom vaak genoeg in antwerpen, waar veel van deze orthodoxe joden wonen...ga daar toch maaar een keer rondlopen is mijn advies;)
Jij hebt het tot nu toe over uiterlijkheden gehad.
Inhoudelijk is er weinig verschil:
Autoritair, strenge segregatie, vrouwen verhuld van top tot teen (maakt niet uit of met pruik of hijaab) etc. etc.
Dit geldt natuurlijk ook voor fundamentalistische christenen. Ook zij zetten zich het hevigst af tegenover andere geloven, terwijl er meer overeenkomsten tussen de extreme gelovigen bestaan dan verschillen (denk bijv. aan abortus, euthanasie, homofilie, geen seks voor het huqwelijk etc.)
Ja probeer dan es met deze antwerpse joden te praten..ik kan je nu al zeggen, dat zal je niet lukken:P
ze staan er over het algemeen niet eens voor open om meer begrip te kweken voor hun levenswijze..Dit is bij moslims wel anders...
Moslims hebben 3 taken wat betreft geloof:
1. Leren over het geloof
2. Het geleerde praktiseren
3. Anderen(dus ook andersgelovigen) vertellen en uitleg geven over het geleerde.[/QUOTE]
Ja probeer dan es met deze antwerpse joden te praten..ik kan je nu al zeggen, dat zal je niet lukken:P
Ja so what. Zoals gezegd, extreem gelovigen lijken in hun opvattingen op elkaar. Een Jood heeft geen zendingsbewustzijjn, in tegendeel. Toch komen zijn opvattingen voor een groot deel overeen met de opvattingen van strenge Protestanten of fundamentalistische Moslims.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.