Bekijk originele versie : Hardgrondig mee oneens...
arabchrstn
13-11-2004, 03:19
In Nederland leven we in een land waar iedereen 'een mening' heeft. Was 'een mening' vroeger voorbehouden aan de intellectuele elite, het klootjesvolk werd onwetend gehouden.
Tegenwoordig tel je niet meer mee als je 'geen mening' hebt. Je wordt minstens voor achterlijk versleten als je over bepaalde kwesties zegt: daar kan ik mij geen mening over vormen. Ieder menselijk wezen met een IQ van zestig wordt aangesproken op zijn mening. Vervolgens wordt het vanuit zes hoeken gefilmd en live uitgezonden via, bij voorkeur, SBS6.
In deze tendens past dit forum. Geod geintegreerd, spuit iedereen zijn mening over allerhande kwesties, zonder zich druk te maken over enige vorm van objectieve onderbouwing, of, nog erger, zonder enige mate van zelfrelativering. En zonder enige mate van fatsoen, velen ontberen een juiste opvoeding en respectvolle woordkeuze.
We zijn slechts mens, en zien maar een 'klein deel' van de waarheid.
Over zelfrelativering gesproken heb ik een vraag:
Voor welk persoon, met wie je het hardgrondig ONEENS ben, kan je een grote bewondering opbrengen?
(factoren bv. charisma, intelligentie, verbaliteit, argumentatie, moraliteit etc. etc.)
knorrepotje
13-11-2004, 03:35
In Nederland leven we in een land waar iedereen 'een mening' heeft. Was 'een mening' vroeger voorbehouden aan de intellectuele elite, het klootjesvolk werd onwetend gehouden.
Tegenwoordig tel je niet meer mee als je 'geen mening' hebt. Je wordt minstens voor achterlijk versleten als je over bepaalde kwesties zegt: daar kan ik mij geen mening over vormen. Ieder menselijk wezen met een IQ van zestig wordt aangesproken op zijn mening. Vervolgens wordt het vanuit zes hoeken gefilmd en live uitgezonden via, bij voorkeur, SBS6.
In deze tendens past dit forum. Geod geintegreerd, spuit iedereen zijn mening over allerhande kwesties, zonder zich druk te maken over enige vorm van objectieve onderbouwing, of, nog erger, zonder enige mate van zelfrelativering. En zonder enige mate van fatsoen, velen ontberen een juiste opvoeding en respectvolle woordkeuze.
Voor welk persoon, met wie je het hardgrondig ONEENS ben, kan je een grote bewondering opbrengen?
(factoren bv. charisma, intelligentie, verbaliteit, argumentatie, moraliteit etc. etc.)
Ik ben het helemaal met je eens, maar kan toch geen antwoord op je vraag geven. Ik ben het vooral eens met jouw stelling dat een mens maar een gedeelte van de werkelijkheid ziet. Daar ben mij ook terdegen van bewust.
Maar als ik het ECHT hardgrondig niet met mensen niet eens ben zijn dit gelovige mensen, zo een beetje 90% (afhankelijk van de mate waarin zij geloven) van 'hun waarheid' is totale onzin, ik vind dat soort mensen gewoon ronduit DOM, niet om hun mening, maar dat ze de bron van hun mening niet op waarde kunnen inschatten.
Het is ook niet voor niets dat hoe hoger het IQ van een persoon hoe minder gelovig ze zijn.
Mensen waar ik het (aanvankelijk) niet mee eens ben maar dit wel goed met logica kunnen onderbouwen kunnen mij vaak ook overtuigen van hun gelijk. En dan ben ik het natuurlijk met hun eens en kan ik nog steeds niet jouw vraag beantwoorden.
Overgens ben ik het wel met je eens dat je respect kunt hebben met mensen die een mening die van jouw mening afwijkt.
Dikwijls wordt hier inderdaad gepraat als een stel kippen zonder kop. :o Maar hoe krijg je juiste discussie-competenties aan de man?
Tijd voor een discussievoerders-ethiek-programma?
Ik ben er wel voor in. Waarom zouden we elkaar niet wat leren? Ik denk dat ik het met niemand hardgrondig oneens die zich goed kan uitdrukken. Wie de kunst van het onderbouwen verstaat, wil voor mij zeggen dat ik mij kan verplaatsen in deze mening. Als ik zo redeneer dank ik dat Scottie de meest dichtsbijzijne van dit gegeven is.
maly_pense
13-11-2004, 08:47
Geod geintegreerd, spuit iedereen zijn mening over allerhande kwesties, zonder zich druk te maken over enige vorm van objectieve onderbouwing, of, nog erger, zonder enige mate van zelfrelativering. En zonder enige mate van fatsoen, velen ontberen een juiste opvoeding en respectvolle woordkeuze
Arabchrstn, bij het lezen van bovenstaande passage dacht ik of dit in wezen niet hetzelfde is als dat gescheld, alleen wat netter verwoord.
Projecteer je jouw vaardigheid je gedachten goed onder woorden te kunnen brengen, misschien niet wat erg gemakkelijk op anderen ?
De suggestie dat iemand die zich onbehouwen uitdrukt, zonder meer ook een slecht opgevoed en onfatsoenlijk persoon is, vind ik ronduit arrogant.
Het zou je sieren als je met betrekking tot die bovenstaande uitspraken een objectieve onderbouwing aanlevert. Met nadruk op objectief, dus zonder overwaardering van jouw taalkundige vaardigheden.
Maly Pense
knorrepotje
13-11-2004, 09:27
Arabchrstn, bij het lezen van bovenstaande passage dacht ik of dit in wezen niet hetzelfde is als dat gescheld, alleen wat netter verwoord.
Projecteer je jouw vaardigheid je gedachten goed onder woorden te kunnen brengen, misschien niet wat erg gemakkelijk op anderen ?
De suggestie dat iemand die zich onbehouwen uitdrukt, zonder meer ook een slecht opgevoed en onfatsoenlijk persoon is, vind ik ronduit arrogant.
Het zou je sieren als je met betrekking tot die bovenstaande uitspraken een objectieve onderbouwing aanlevert. Met nadruk op objectief, dus zonder overwaardering van jouw taalkundige vaardigheden.
Maly Pense
Ik weet het ! Ik weet het !
Ok.. ik ben het met Maly eens ..... hij is het met abchristen oneens ..... en daar was ik het eerst mee eens .... dus dan is het ..... uhhh, nu ben ik in de war.
Maly of Abchristen komen in aanmerking alleen ik weet nu even niet wie .... met wie ik het eens ben, dus met de ander oneens.
Volgens mij is het bedtijd voor knorrie
Zeer juist. Er is dus niemand die de hele waarheid kent of in bezit heeft.
Aboe Jahjah
Hoogervorst
13-11-2004, 09:35
Het wordt voor mij Femke Halsema.
knorrepotje
13-11-2004, 09:36
Bil Gates ... ja, dat moet hem zijn.
FAITHLESS
13-11-2004, 10:30
Ik ga voorlopig voor Paus Johannes Paulus II
In verband met zijn standpunten inzake de Aids-slachting in Afrika .
Het verbieden en ontzeggen van condoomgebruik is een zwaar misdrijf .
Aan de andere kant heb ik wel bewondering voor de man die zoveel macht heeft dat hij wereldwijd gerespecteerd wordt door leiders van het westen tot het oosten .
( 11 )
arabchrstn
13-11-2004, 13:52
Ik heb een tijdje zitten nadenken. Het is lastig om opinie en loyaliteit te scheiden. Normaal gesproken is de hond de grootste vriend met degene die hem eten geeft; oftewel mensen met wie je dezelfde mening deel, zijn vaak ook loyaal.
Ik kom uit bij:
- Friedrich Nietzche (God is dood, en hij wil er de consequenties van dragen)
- JP Sartre (zijn argumentatietechniek)
- Frits Bolkestein
arabchrstn
13-11-2004, 14:01
Dikwijls wordt hier inderdaad gepraat als een stel kippen zonder kop. :o Maar hoe krijg je juiste discussie-competenties aan de man?
Tijd voor een discussievoerders-ethiek-programma?
Ik ben er wel voor in. Waarom zouden we elkaar niet wat leren? Ik denk dat ik het met niemand hardgrondig oneens die zich goed kan uitdrukken. Wie de kunst van het onderbouwen verstaat, wil voor mij zeggen dat ik mij kan verplaatsen in deze mening. Als ik zo redeneer dank ik dat Scottie de meest dichtsbijzijne van dit gegeven is.
Er zou veel meer aan tijd en geld aan debat besteed moeten worden. Daarmee bedoel ik dat aan een discussie altijd een bepaalde grondhouding en regels verbonden zijn. Als men alleen maar het verschil zou kennen tussen bepaalde discussievormen. Het debat is een bepaalde vorm. Ik houd daar erg van en heb ook aan wedstrijden meegedaan.
Door te debatteren leer je opinie en loyaliteit te scheiden. Zo wordt je soms gedwongen standpunten te verdedigen, die absoluut tegengesteld zijn aan je eigen mening.
Je creƫert meer begrip voor andere standpunten. Wat andere mensen aan andere opinies hebben, hoeft zo gek nog niet te zijn.
Daarvoor is het makkelijk als mensen goed kunnen schrijven, maar dat is zeker niet heiligmakend. Ik ken mensen op deze site die hardstikke dyslectisch zijn, maar toch goed vind discussieren.
Misschien moet je er op deze site een bepaald debathoekje komen, waar mensen zich willen conformeren aan de regels van het debat. Alleen dan moet et de mensen wel geleerd worden.
arabchrstn
13-11-2004, 14:10
Maly Pense
Jij vindt het schelden. Ik niet. Basisvoorwaarde voor schelden is volgens mij onfatsoenlijk taalgebruik.
Bedankt voor het compliment. Ik vind helemaal niet dat ik mijn gedachten goed onder woorden kan brengen. Ik verlies mij af en toe nog wel eens in vaagheid. En als ik terugkijk op mijn stelling/vraag, dan zitten daar aardig wat stijlfouten in (teveel gebruik van het woord 'mening')
Met jouw analytische vaardigheden, moet je herkennen dat het niet mijn doelstelling was een evenwichtig en objectief stuk te schrijven. Het is slechts mijn beeld die ik heb op de maatschappij. Dat beeld is subjectief, dat geef ik direct toe. Maar goed, als je het niet met dat beeld eens bent, dan moet jij dat maar corrigeren...
arabchrstn
14-11-2004, 12:08
Vraag is natuurlijk of zijn methodes effectief zijn. Om zijn doelstellingen te realiseren, kan je denk ik betere strategieƫn ontwerpen.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.