Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : leerplicht

Pagina's : [1] 2

iptisem_amel
12-11-2004, 19:29

Door de leerplicht tot een jaar of 23/25 te verlengen, is het misschien wel een mogelijkheid om jongelui van de straten te houden. Door strenge inspectie en verzuim hard aan te pakken, is er ook een beter controlle over de leerling als individu. Is dit haalbaar??

Hoogervorst
12-11-2004, 19:31
Door de leerplicht tot een jaar of 23/25 te verlengen, is het misschien wel een mogelijkheid om jongelui van de straten te houden. Door strenge inspectie en verzuim hard aan te pakken, is er ook een beter controlle over de leerling als individu. Is dit haalbaar?? Nee, absoluut niet. Genoeg jongeren hebben het wel gezien na tig jaar onderwijs. Het lijkt me trouwens een dure oplossing en scholen horen in eerste instantie leerlingen te onderwijzen, niet van de straat te houden. Trouwens, op scholen zijn genoeg problemen met jongeren, dus een oplossing van het probleem kan het nooit worden.

Tim76
12-11-2004, 19:34
Is wel heel erg duur. Misschien als je iedere jongere die niet wil leren, meteen aan de dijken laat werken, en/of in de bossen, of als straatschoonmaker dat het dan haalbaar wordt?

metalex79
12-11-2004, 19:36
absoluut niet...als je ziet hpoeveel jongeren nu al thuis zitten met een of andere reden of smoes terwijl ze leerplichtig zijn, als je ziet hoeveel er spijbelen zonder dat er n aanpak is, acht ik dit plan geen schijn van kans....overigens...leerplicht tot je 23ste of 25ste? Je hebt ook mensen die niet goed kunnen leren en allang blij zijn dat ze op hun 18de mogen en kunnen werken, hoe kun je die verpolichten door te studeren terwijl ze dat niet eens aan kunnen?

minous21
12-11-2004, 19:38

Lijkt me niet logisch......je kan een studie niet koppelen aan een leeftijd.. Ik bedoel ik was zelf 21 toen ik mijn HBO diploma haalde.....stel dat ik verplicht door moest studeren.....terwijl ik wilde werken........(ben uiteindelijk wel voor mijn master gegaan) Groetjes mInousje

knorrepotje
12-11-2004, 19:38
Door de leerplicht tot een jaar of 23/25 te verlengen, is het misschien wel een mogelijkheid om jongelui van de straten te houden. Door strenge inspectie en verzuim hard aan te pakken, is er ook een beter controlle over de leerling als individu. Is dit haalbaar?? Ik ben voor werkplicht. Wat dacht je daarvan. Leren. werken ...... niet? dan lekker het leger in ... ik Irak kunnen ze nog wel een handje gebruiken.

iptisem_amel
12-11-2004, 19:40
Nee, absoluut niet. Genoeg jongeren hebben het wel gezien na tig jaar onderwijs. Het lijkt me trouwens een dure oplossing en scholen horen in eerste instantie leerlingen te onderwijzen, niet van de straat te houden. Trouwens, op scholen zijn genoeg problemen met jongeren, dus een oplossing van het probleem kan het nooit worden. Onderwijzen is goed. Opvoedkundig zijn de meeste scholen toch al bezig en kunnen hierin alleen maar uitbreiden. Veel jongeren krijgen de meeste problemen rond hun 16 en daar naast valt vaak ook de school weg. Duur? Is het niet duurder om ontspoorde jongeren te begeleiden? Of om randgroepjongeren alsnog een beroep te leren. Door een plicht krijg je misschien meer grip op een individu?

saiya
12-11-2004, 19:40
Internet is een oplossing om jongeren van de straat te houden :D SChool hebben ze soweiso geen zin in en dan nog tot 25ste :o ! Dus ik stel voor gratis internet :D! (Hmm, zeg ik ook een keertje iets zinvols??)

minous21
12-11-2004, 19:43
Ik ben voor werkplicht. Wat dacht je daarvan. Leren. werken ...... niet? dan lekker het leger in ... ik Irak kunnen ze nog wel een handje gebruiken. Werkplicht, JA (ik heb een tijdje gewerkt als casemanager bij o.a. een gemeentelijke sociale dienst, Werk boven Uitkering) Dienstplicht, NEE :) Groetjes Minousje

iptisem_amel
12-11-2004, 19:47
Ik ben voor werkplicht. Wat dacht je daarvan. Leren. werken ...... niet? dan lekker het leger in ... ik Irak kunnen ze nog wel een handje gebruiken. Werkplicht is geen slecht idee. Laat het Irak-gedoe maar achterwege. Ik heb het hier over probleemjongeren in nederland. Persoonlijk denk ik dat leren beter is dan een zomaar een handeling verrichten. Je moet tegenwoordig al rond je 15 of 16 al weten wat voor beroep je gaat uitoefenen. Door een bepaald onderwijs te volgen die verplicht is ,ongeacht of je een beroepopleiding volgt of niet, helpen we de jongeren naar de groei van volwassenheid.

knorrepotje
12-11-2004, 19:50
Werkplicht is geen slecht idee. Laat het Irak-gedoe maar achterwege. Ik heb het hier over probleemjongeren in nederland. Persoonlijk denk ik dat leren beter is dan een zomaar een handeling verrichten. Je moet tegenwoordig al rond je 15 of 16 al weten wat voor beroep je gaat uitoefenen. Door een bepaald onderwijs te volgen die verplicht is ,ongeacht of je een beroepopleiding volgt of niet, helpen we de jongeren naar de groei van volwassenheid. Er moet natuurlijk wel een stok achter de deur zijn, dinstplicht, eventueel sociale dienstplicht lijkt mij een hele goede.

iptisem_amel
12-11-2004, 20:00
absoluut niet...als je ziet hpoeveel jongeren nu al thuis zitten met een of andere reden of smoes terwijl ze leerplichtig zijn, als je ziet hoeveel er spijbelen zonder dat er n aanpak is, acht ik dit plan geen schijn van kans....overigens...leerplicht tot je 23ste of 25ste? Je hebt ook mensen die niet goed kunnen leren en allang blij zijn dat ze op hun 18de mogen en kunnen werken, hoe kun je die verpolichten door te studeren terwijl ze dat niet eens aan kunnen? Het onderwijs waar ik op doelde zou rekening houden met mensen die slecht of niet kunnen leren. Door bepaalde normen en waarden aan te leren is ook een manier van onderwijs. Het is gewoon gebleken dat jongeren in de leeftijd van 16 vaak de weg kwijt raken. Door een bepaald structuur in hun leven aan te brengen kan dit voorkomen worden.

iptisem_amel
12-11-2004, 20:02
Internet is een oplossing om jongeren van de straat te houden :D SChool hebben ze soweiso geen zin in en dan nog tot 25ste :o ! Dus ik stel voor gratis internet :D! (Hmm, zeg ik ook een keertje iets zinvols??) Internet kan ook een bron van verderf zijn. Het leren omgaan met elkaar in persoon mis je hier.

iptisem_amel
12-11-2004, 20:04
Er moet natuurlijk wel een stok achter de deur zijn, dinstplicht, eventueel sociale dienstplicht lijkt mij een hele goede. Ja, sociale dienstplicht. Te hoog verzuim, dan meehelpen in het bejaardenthuis. Niet op komen dagen in het bejaardenthuis....dan een internaat in, bijwijze van spreken.

crescendo
12-11-2004, 20:46

Onderwijzen is goed. Opvoedkundig zijn de meeste scholen toch al bezig en kunnen hierin alleen maar uitbreiden. Veel jongeren krijgen de meeste problemen rond hun 16 en daar naast valt vaak ook de school weg. Duur? Is het niet duurder om ontspoorde jongeren te begeleiden? Of om randgroepjongeren alsnog een beroep te leren. Door een plicht krijg je misschien meer grip op een individu? Vroeger hadden we hier dienstplicht voor jongens. Jonge mensen uit alle segmenten van de samenleving werden gedwongen om met elkaar op te trekken. Dat had een belangrijke vormende waarde en ze waren ook nog eens 14 maanden van de straat. Er is vaak over geopperd om sociale dienstplicht voor jongens en meiden in te voeren. Laten we dat nu eens gewoon gaan doen.

Pagina's : [1] 2