Bekijk originele versie : Submission vs Theo
matahari
12-11-2004, 15:25
(bron: nieuws.nl)
Theo van Gogh werd al in 1997 telefonisch bedreigd. Dit blijkt uit de feitenreconstructie van de ministers Johan Remkes van Binnenlandse Zaken en Piet Hein Donner van Justitie. Op de redactie van Nieuwe Revu kwam toen een bedreiging binnen gericht aan Van Gogh en Theodoor Holman. Van Gogh werd ook bewaakt rond de uitzending van de film 'Submission', die hij samen met Ayaan Hirsi Ali maakte in augustus van dit jaar.
De bedreiging bij Nieuwe Revu kwam binnen na een column die beiden hadden geschreven over moslims en moslimorganisaties. Nadien is tot augustus 2004 nog maar één bedreiging van Van Gogh bekend. Dat was een bedreiging die binnenkwam na een column van Van Gogh in de Metro. In verband met de uitzending van de film 'Submission' werd hij meerdere malen via internet bedreigd.
Uit de feitenreconstructie blijkt ook dat de filmmaker wars was van beveiliging. Hij gaf aan de politie Amsterdam-Amstelland te kennen dat hij niet bewaakt wilde worden in verband met de uitzending van 'Submission'. Na veel aandringen van de politie ging hij toch akkoord dat politieauto's af en toe langs zijn huis reden. Ook ging Van Gogh akkoord met het geheim houden van deze bewaking. Hij sprak daar echter nog voor het einde van de actie over met de media
Als ik het dus goed begrijp viel het met de bedreigingen van voor Submission eigenlijk best wel mee.Alles wijst er dus op dat Submission de reden was voor de moord.
Wat zal het zieke brein waaruit het idee voor Submission is ontsprongen zich schuldig voelen.Zij is immers ook schuldig aan de moord op Theo en het klimaat dat in Nederland heerst op dit moment.
Elberfeld
12-11-2004, 15:40
Via de link http://www.opzij.nl/opzij/show/id=23669 kan de tekst van het filmpje bekeken worden.
Als ik het zo zie, klinkt de film als een nogal flauwe bloemlezing uit de verhalenrubriek van deze site, misschien nog een beetje gekruid met wat Peter Greenaway-invloeden.
Het is mijn smaak niet, maar om daarvoor nou iemand zo af te maken?
matahari
12-11-2004, 15:58
Via de link http://www.opzij.nl/opzij/show/id=23669 kan de tekst van het filmpje bekeken worden.
Als ik het zo zie, klinkt de film als een nogal flauwe bloemlezing uit de verhalenrubriek van deze site, misschien nog een beetje gekruid met wat Peter Greenaway-invloeden.
Het is mijn smaak niet, maar om daarvoor nou iemand zo af te maken?
Dat je iemand daarvoor afmaakt getuigt van een zwakke geest, moord is in geen enkel geval goed te praten.
Op zich stelt Submission niet echt veel voor, en dat wist onze duivelse AHA ook maar al te goed.Zij kreeg echter een duivels plan om de "film" toch onder de aandacht te brengen...koranteksten welteversaan.
Zij wist dondersgoed dat als je de moslim echt witheet wilt krijgen of zwaar wilt kwetsen, je dan met de koran of met koranteksten moet gaan kloten.
Patrick.
12-11-2004, 16:03
Dat je iemand daarvoor afmaakt getuigt van een zwakke geest, moord is in geen enkel geval goed te praten.
Op zich stelt Submission niet echt veel voor, en dat wist onze duivelse AHA ook maar al te goed.Zij kreeg echter een duivels plan om de "film" toch onder de aandacht te brengen...koranteksten welteversaan.
Zij wist dondersgoed dat als je de moslim echt witheet wilt krijgen of zwaar wilt kwetsen, je dan met de koran of met koranteksten moet gaan kloten.
Zelfs de moslima's waar zij zogenaamd voor wilde opkomen, konden er niet naar kijken. Zegt genoeg lijkt mij.
matahari
12-11-2004, 18:20
Matahari, zij is niet schuldig volgens de Nederlandse wet. Kun je je daar niet bij neerleggen? Verhuis dan naar Egypte of zo, daar kun je dergelijke films wel wettelijk aanpakken. Hier mag het gewoon.
De rol van Marokkanen (en andere immigrantengroepen) stond al op de politieke agenda vanwege diverse andere voorvallen mbt de Marokkanse jeugd (oa Diamantbuurt, Driss Arbib, etc.), dus ook van de huidige onrust mag je haar niet de schuld geven.
Al die emoties over Ayaan's film dragen niet bij tot een verstandige discussie. Kom eens met argumenten en zwelg niet zo in haatgevoelens, daar schiet niemand wat mee op.
Ik zwelgen van haatgevoelens?Waarop baseer jij dat?En wat de neuk heb ik in Egypte te zoeken?
Ik heb enkel gezegd dat Theo is vermoord om zijn samenwerking in Submission, en dat onze duivelse AHA zich hierdoor knap schuldig door zal voelen.
Dussss
P.S.
De rol van Marokkanen (en andere immigrantengroepen) stond al op de politieke agenda vanwege diverse andere voorvallen mbt de Marokkanse jeugd (oa Diamantbuurt, Driss Arbib, etc.), dus ook van de huidige onrust mag je haar niet de schuld geven.
Jij wilt dus zeggen dat als de moord op vG niet had plaatsgevonden, moskeeen,basisscholen en kerken nu ook in hens zouden worden gestoken?
Als het niet zo veel voorstelt, waarom dan die heisa, en Ayaan "duivels" noemen? De duivel moet volgens alle heilige boeken wel erg slim zijn, die maakt niet iets dat niet zoveel voorstelt.
Hou toch op met dat gejeremieer over haar, en span gewoon een geding aan als zij je zo hoog zit.
ElAlamein
12-11-2004, 19:42
De Huichelachtigheid van moslims ten aanzien van vrouwelijk bloot, is alleen maar BLOOT gelegd, door de film.
Zij liet zien 2 heilige zaken zien, die door ALLAH zijn ontworpen!
heilig ding 1 is de vrouw, die Hij schiep, en zag dat het GOED was!
heilig ding 2 is de koran zeggen moslims!
Vreemd, dat als je die 2 zaken tegelijk ziet in 1 beeld, dat de moslimgemeenschap plotseling begint te kotsen!
Omdat ze naakt is, een beetje?
Is het niet zo, dat moslims heel erg VEEL moeite hebben, om de NAAKTE WAARHEID onder ogen te zien?
Of het nu een mens is, of de samenleving waarin zij VERKIEZEN te wonen, altijd maar zeuren, en klagen, of zich "beledigd'voelen, vooral Marokkanen! VOORAL!
Zelfs de moslima's waar zij zogenaamd voor wilde opkomen, konden er niet naar kijken. Zegt genoeg lijkt mij.
Zogenaamd opkomen voor de Moslima's kun je het wel noemen, niemand heeft haar om hulp gevraagd! We leven niet in een Derde Wereldland, maar in Nederland een democratie! En hier kennen vrouwen hun rechten! Als er vrouwen zijn die te maken kunnen krijgen met huiselijk geweld, zijn dat niet alleen Moslima's, maar ook niet-Moslima's zijn het slachtoffer van huiselijk geweld, omdat hun vriend of man losse handjes heeft, agressie komt niet alleen in de Islam voor, maar in alle gemeenschappen! Er zijn genoeg hulpverlenende instanties die deze vrouwen hulp bieden en opvangen. Denk je, dat pas na haar komst, vrouwen in opstand zijn gekomen tegen huiselijk geweld! Dan zou ze nu als heldin worden gezien. Als ze zo graag vrouwen wil helpen, dan helpt ze de Somalische vrouwen, die ze achter heeft gelaten en weinig betekenis hebben als vrouw in Somalie. Waarom denk je dat ze uit Somalie gevlucht was, want ze had geen betekenis als vrouw, maar dat is Somalie en dit is Nederland!.Ik heb haar niet gevraagd om voor mij op te komen, of mij als Moslima te vertegenwoordigen, ik ken de weg in Nederland en weet wat mijn rechten hier zijn!
agressie komt niet alleen in de Islam voor
Nee, ook in christelijke, atheïstische, hindoeïstische, en joodse kringen komt huiselijk geweld voor.
Alleen in de heilige monotheïstische boeken worden de mannen als "hoofd van de vrouw" en "hoofd van het gezin" geponeerd, dus eigenlijk gelegitimeerd. En bij de islam wordt zelfs in de koran of soenah gesproken over de vrouw een corigerende tik te geven door haar echtgenoot.
Bij vooral de orthodoxen uit de godsdiensten wordt dus ook gepraktiseerd dat de man "het hoofd van/de baas van" in het gezin is.
Patrick.
12-11-2004, 20:56
Zogenaamd opkomen voor de Moslima's kun je het wel noemen, niemand heeft haar om hulp gevraagd! We leven niet in een Derde Wereldland, maar in Nederland een democratie! En hier kennen vrouwen hun rechten! Als er vrouwen zijn die te maken kunnen krijgen met huiselijk geweld, zijn dat niet alleen Moslima's, maar ook niet-Moslima's zijn het slachtoffer van huiselijk geweld, omdat hun vriend of man losse handjes heeft, agressie komt niet alleen in de Islam voor, maar in alle gemeenschappen! Er zijn genoeg hulpverlenende instanties die deze vrouwen hulp bieden en opvangen. Denk je, dat pas na haar komst, vrouwen in opstand zijn gekomen tegen huiselijk geweld! Dan zou ze nu als heldin worden gezien. Als ze zo graag vrouwen wil helpen, dan helpt ze de Somalische vrouwen, die ze achter heeft gelaten en weinig betekenis hebben als vrouw in Somalie. Waarom denk je dat ze uit Somalie gevlucht was, want ze had geen betekenis als vrouw, maar dat is Somalie en dit is Nederland!.Ik heb haar niet gevraagd om voor mij op te komen, of mij als Moslima te vertegenwoordigen, ik ken de weg in Nederland en weet wat mijn rechten hier zijn!
Zij ziet zichzelf als een soort redder of zoiets. Vooral vanwege haar eigen ervaringen in Somalie. Maar de film schiet elke achterliggende gedachte voorbij. Een reportage van NOVA was daar sprekend voor, moslima's in blijf-van-me-lijf huizen die haar film afkeurden en te provocerend vonden. Maar ik denk dat zij door wat er nu gebeurd is naar aanleiding van die film alleen nog maar meer gesterkt is in het opdringen van haar mening.
-xxx-Rachida
12-11-2004, 21:15
De Huichelachtigheid van moslims ten aanzien van vrouwelijk bloot, is alleen maar BLOOT gelegd, door de film.
Zij liet zien 2 heilige zaken zien, die door ALLAH zijn ontworpen!
heilig ding 1 is de vrouw, die Hij schiep, en zag dat het GOED was!
heilig ding 2 is de koran zeggen moslims!
Vreemd, dat als je die 2 zaken tegelijk ziet in 1 beeld, dat de moslimgemeenschap plotseling begint te kotsen!
Omdat ze naakt is, een beetje?
Is het niet zo, dat moslims heel erg VEEL moeite hebben, om de NAAKTE WAARHEID onder ogen te zien?
Of het nu een mens is, of de samenleving waarin zij VERKIEZEN te wonen, altijd maar zeuren, en klagen, of zich "beledigd'voelen, vooral Marokkanen! VOORAL!
Sorry hoor, maar ik moest effe lachen toen ik jouw reactie las:)
Ik vind het grappig dat men (jij dus) precies kan vertellen hoe wij Moslims denken. Elke Moslim is een individu, niemand heeft jou gevraagd om het denkwerk te doen want uit jouw reactie bespeur ik geen enkele vorm van intelligentie.
Ik heb die film gezien en het enige wat ik me afvroeg was; wat is was werklijk haar reden dat ze specifiek voor deze beelden heeft gekozen. Aangezien ze het over huiselijkgeweld wilde hebben....
Zij ziet zichzelf als een soort redder of zoiets. Vooral vanwege haar eigen ervaringen in Somalie. Maar de film schiet elke achterliggende gedachte voorbij. Een reportage van NOVA was daar sprekend voor, moslima's in blijf-van-me-lijf huizen die haar film afkeurden en te provocerend vonden. Maar ik denk dat zij door wat er nu gebeurd is naar aanleiding van die film alleen nog maar meer gesterkt is in het opdringen van haar mening.
Waarom wordt er nooit naar de mening van Somalische vrouwen in Nederland gevraagd, ik zou wel willen weten hoe zij over haar denken? Waarom zie ik die niet in beeld! Er zijn genoeg Somaliers in Nederland die Moslims zijn!
Patrick.
12-11-2004, 22:01
Waarom wordt er nooit naar de mening van Somalische vrouwen in Nederland gevraagd, ik zou wel willen weten hoe zij over haar denken? Waarom zie ik die niet in beeld! Er zijn genoeg Somaliers in Nederland die Moslims zijn!
Zou ik niet weten. Als het over de islam gaat, wordt toch eerst gekeken naar de marokkaanse en turkse moslims.
Zou ik niet weten. Als het over de islam gaat, wordt toch eerst gekeken naar de marokkaanse en turkse moslims.
Ik wil eigen weten wat de Somaliers in Nederland van A. Hirshi Ali vinden, daar ben ik benieuwd naar. Ik vind het vreemd dat ik hun mening nooit heb gehoord!
Patrick.
12-11-2004, 22:08
Ik wil eigen weten wat de Somaliers in Nederland van A. Hirshi Ali vinden, daar ben ik benieuwd naar. Ik vind het vreemd dat ik hun mening nooit heb gehoord!
De somalische gemeenschap is, naar mijn weten, niet heel groot. Althans, niet groot genoeg om een eigen geluid te laten horen. Maar je hebt gelijk, juist de mening van deze groep doet er extra toe omdat zij eigenlijk direct door Hirshi Ali op hun achtergrond worden aangesproken.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.