Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Besnijdenis van een jongen

Pagina's : [1] 2

Chaimaa
09-01-2003, 21:46

Ahadiet over de besnijdenis (khitaan) van jongens. Van Aboe Hurayrah (ra): Rasoel'lullah (sas) heeft gezegd: Vijf dingen behoren tot de natuurlijke aanleg (al fitrah): de besnijdenis (al khitaan), het scheren van de schaamstreek (al istihdaad), het eruit trekken van de haren onder de oksels, het kortknippen van de snor en het knippen van de nagels. (Bukharie K.al Isti'dhaan; B. 51; H. 312, Muslim, K.Taharah (39)/H.257) Van `Aaisha (raha): Rasoel'lullah (sas) zei: - Tien dingen behoren tot de natuurlijke aanleg (al fitrah): 1- de snor kort knippen 2- de baard lang laten groeien 3- (voor de tandverzorging) de miswaak gebruiken 4- de neus met water schoonmaken (istinshaaq) 5- nagels kort knippen 6- tenen wassen 7- de haren onder de oksels eruit trekken 8- de schaamstreek scheren (al istihdaad) 9- na de grote behoefte met water reingen (istindjaa'). Zakariya (één van de overleveraars in de keten) zei: - Mus`ab (ook één van de overleveraars in de keten) zei: Ik heb de tiende vergeten, dit zou mond wassen (madhmadha) kunnen zijn. (Muslim. K. at Taharah, B.16/H56) Deze twee ahadieth leert ons wat de sunnah van vroegere profeten was waaraan we ons ook dienen te houden. De term 'fitrah' komt vaak voor in de Qur'aan en ahadieth. Wat betekent fitrah?. Volgens Raaghib is de letterlijke betekenis van 'fitrah': longitudinale doorsnede Volgens Aboe Shaamah is de letterlijke betekenis van 'fitrah': de oorspronkelijke schepping. In de Qur'aan is één van de namen van Allahu Ta`ala: Faatiru's samaawaatu wa'l `ardz ( de Schepper van de hemelen en de aarde). In de hadieth: "kullu mawloedin yoeladyu `ala'l fitrah": alle geboren (kinderen) worden volgens de fitrah geboren, m.a.w. ze worden volgens de natuurlijke aanleg geboren zoals Allahu Ta`ala ze oorspronkelijk heeft geschapen. … 'Fitratu'llaahi'l latie fitra'n naasa `alayhaa' (Qur'aan Roem 30): … naar de aanleg zoals Allaah in de mensen heeft geschapen, m.a.w. als de mens na de geboorte op zich zelf zou worden gelaten zonder inmenging van anderen, zou hij volgens zijn natuurlijke aanleg handelen en het Ware godsdienst (Islaam) accepteren (zie ook 'qadar'). Volgens de meeste geleerden betekent 'fitrah': de sunnah van de profeten voor Rasoelullah (sas). Volgens Aboe Nu`aym al Isfahaanie betekent 'fitrah' godsdienst Eén van deze sunnahs van de vroegere profeten was de khitaan (besnijdenis, circumcisie). Vandaar dat deze gewoonte onder andere volkeren bekend is. Hoewel de christenen deze sunnah hebben verlaten is de besnijdenis nog steeds een gewoonte onder de joden. In sommige ahadieth lezen we dat sayyinina Ibrahiem (as) de eerste was die besneden was (Muwatta 2,220). Dit gebeurde op zijn 80 ste jaar (Bukhaarie K. Isti`thaan 51). Alle profeten na sayyidina Ibrahiem (as) waren al vanaf geboren besneden, of ze werden besneden. En de muslims die hen volgden werden ook besneden. De besnijdenis wordt net als het opzeggen van de 'shahadatayn' (geloofsbelijdenis: ashjadu al laa ilaha illa'llaah wa asjhadu anna muhammadan `abduhoe wa rasoeluhoe') als de tekenen van iemands geloof (iemaan) gezien. Besnijdenis is volgens sommige geleerden waadjib en volgens anderen zelfs fardz (verplicht). Imaam Shaf`i (ra) heeft gezegd: "Het is een waadjib voor de ouders het kind te besnijden voor het bereiken van de adolescentie leeftijd". Volgens sommige geleerden is het geloop (iemaan) van degene die zich niet laat besnijden ongeldig. Zijn salaats zijn ook ongeldig. Hij mag de Ka`abah niet betreden of de ommegang (tawaaf) verrichten. Als hij een dier slacht mag je niet ervan eten. De volgende ahadieth bevestigen dit: Usaym bin Kulayb heeft van zijn vader overgeleverd en die weer van zijn vader: Toen ik muislm werd ging ik naar de Profeet (sas) en zei: Ik ben muslim geworden. Rasoelullah (sas) zei tegen mij: "Verwijder het haar van ongeloof (hoofd haar, haren onder de oksels en rond het geslacht orgaan) en laat je vervolgens besnijden." (Aboe Daawoed K. Tahaarah 128 /H.1,98,356). In een hadieth die door Bayhaqie is opgetekend wordt aan Rasoelullah (sas) gevraagd: "Kan iemand die niet besneden is de ommegang (tawaaf) rond de Ka'abah verrichten?. Hij (sas) zei: neen, hij mag de tawaaf niet verrichten voordat hij besneden is". (Sunnah Kubra8/324) Volgens `Abdullah ibn'i `Abbaas (rahuma) en `Alie (ra) mag men niet van het vlees eten van iemand die niet besneden is, zijn salaats zijn ongeldig, hij mag niet getuigen in een rechtbank. (Sunnah Kubra8/325) Imaam Ibnu'l Qayyiem (ra) vermeldt in zijn boek 'at Tuhfah': "Zelfs al wordt men op zeer hoge leeftijd muslim dan moet men zich laten besnijden". Dus als iemand de Islaam accepteert dan moet hij ongeacht zijn leeftijd zich laten besnijden. Eén van de praktische kanten van de besnijdenis is, naast de gezondheidsreden (denk maar aan het verminderen van allerlei soorten geslachtsziektes en kanker), de hygiene. Het is een plicht voor elke muslim zich te wassen na w.c. bezoek. Bij onbesneden mannen is het onmogelijk zich correct te reinigen. Daar één van de verplichte zaken van het gebed (salaat) hygiene is zal zo'n iemand niet schoon zijn voor het gebed. Walhamdoelilaah Rabbie al'alamien.

DieselGirly
09-01-2003, 21:50
dat besnijden is dat pijnlijk???!!

delila16
09-01-2003, 21:50
tuurlijk

Chaimaa
09-01-2003, 21:51
Origineel gepost door KissFouzia dat besnijden is dat pijnlijk???!! I Can't Tell :o

DieselGirly
09-01-2003, 21:52

Origineel gepost door Super_Marokkaan Ik kan er niks meer van herinneren......... wie weet die andere wel! :rolleyes:

Liloesh
09-01-2003, 21:52
het deed HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEELLLLLLL VEEEEEEEEEEEEEELLL zeer..er zijn sommige jongens die het pas doen als ze ouder zijn

Hart4Islam
09-01-2003, 21:53
Origineel gepost door Chaimaa Ahadiet over de besnijdenis (khitaan) van jongens. Van Aboe Hurayrah (ra): Rasoel'lullah (sas) heeft gezegd: Vijf dingen behoren tot de natuurlijke aanleg (al fitrah): de besnijdenis (al khitaan), het scheren van de schaamstreek (al istihdaad), het eruit trekken van de haren onder de oksels, het kortknippen van de snor en het knippen van de nagels. (Bukharie K.al Isti'dhaan; B. 51; H. 312, Muslim, K.Taharah (39)/H.257) Van `Aaisha (raha): Rasoel'lullah (sas) zei: - Tien dingen behoren tot de natuurlijke aanleg (al fitrah): 1- de snor kort knippen 2- de baard lang laten groeien 3- (voor de tandverzorging) de miswaak gebruiken 4- de neus met water schoonmaken (istinshaaq) 5- nagels kort knippen 6- tenen wassen 7- de haren onder de oksels eruit trekken 8- de schaamstreek scheren (al istihdaad) 9- na de grote behoefte met water reingen (istindjaa'). Zakariya (één van de overleveraars in de keten) zei: - Mus`ab (ook één van de overleveraars in de keten) zei: Ik heb de tiende vergeten, dit zou mond wassen (madhmadha) kunnen zijn. (Muslim. K. at Taharah, B.16/H56) Deze twee ahadieth leert ons wat de sunnah van vroegere profeten was waaraan we ons ook dienen te houden. De term 'fitrah' komt vaak voor in de Qur'aan en ahadieth. Wat betekent fitrah?. Volgens Raaghib is de letterlijke betekenis van 'fitrah': longitudinale doorsnede Volgens Aboe Shaamah is de letterlijke betekenis van 'fitrah': de oorspronkelijke schepping. In de Qur'aan is één van de namen van Allahu Ta`ala: Faatiru's samaawaatu wa'l `ardz ( de Schepper van de hemelen en de aarde). In de hadieth: "kullu mawloedin yoeladyu `ala'l fitrah": alle geboren (kinderen) worden volgens de fitrah geboren, m.a.w. ze worden volgens de natuurlijke aanleg geboren zoals Allahu Ta`ala ze oorspronkelijk heeft geschapen. … 'Fitratu'llaahi'l latie fitra'n naasa `alayhaa' (Qur'aan Roem 30): … naar de aanleg zoals Allaah in de mensen heeft geschapen, m.a.w. als de mens na de geboorte op zich zelf zou worden gelaten zonder inmenging van anderen, zou hij volgens zijn natuurlijke aanleg handelen en het Ware godsdienst (Islaam) accepteren (zie ook 'qadar'). Volgens de meeste geleerden betekent 'fitrah': de sunnah van de profeten voor Rasoelullah (sas). Volgens Aboe Nu`aym al Isfahaanie betekent 'fitrah' godsdienst Eén van deze sunnahs van de vroegere profeten was de khitaan (besnijdenis, circumcisie). Vandaar dat deze gewoonte onder andere volkeren bekend is. Hoewel de christenen deze sunnah hebben verlaten is de besnijdenis nog steeds een gewoonte onder de joden. In sommige ahadieth lezen we dat sayyinina Ibrahiem (as) de eerste was die besneden was (Muwatta 2,220). Dit gebeurde op zijn 80 ste jaar (Bukhaarie K. Isti`thaan 51). Alle profeten na sayyidina Ibrahiem (as) waren al vanaf geboren besneden, of ze werden besneden. En de muslims die hen volgden werden ook besneden. De besnijdenis wordt net als het opzeggen van de 'shahadatayn' (geloofsbelijdenis: ashjadu al laa ilaha illa'llaah wa asjhadu anna muhammadan `abduhoe wa rasoeluhoe') als de tekenen van iemands geloof (iemaan) gezien. Besnijdenis is volgens sommige geleerden waadjib en volgens anderen zelfs fardz (verplicht). Imaam Shaf`i (ra) heeft gezegd: "Het is een waadjib voor de ouders het kind te besnijden voor het bereiken van de adolescentie leeftijd". Volgens sommige geleerden is het geloop (iemaan) van degene die zich niet laat besnijden ongeldig. Zijn salaats zijn ook ongeldig. Hij mag de Ka`abah niet betreden of de ommegang (tawaaf) verrichten. Als hij een dier slacht mag je niet ervan eten. De volgende ahadieth bevestigen dit: Usaym bin Kulayb heeft van zijn vader overgeleverd en die weer van zijn vader: Toen ik muislm werd ging ik naar de Profeet (sas) en zei: Ik ben muslim geworden. Rasoelullah (sas) zei tegen mij: "Verwijder het haar van ongeloof (hoofd haar, haren onder de oksels en rond het geslacht orgaan) en laat je vervolgens besnijden." (Aboe Daawoed K. Tahaarah 128 /H.1,98,356). In een hadieth die door Bayhaqie is opgetekend wordt aan Rasoelullah (sas) gevraagd: "Kan iemand die niet besneden is de ommegang (tawaaf) rond de Ka'abah verrichten?. Hij (sas) zei: neen, hij mag de tawaaf niet verrichten voordat hij besneden is". (Sunnah Kubra8/324) Volgens `Abdullah ibn'i `Abbaas (rahuma) en `Alie (ra) mag men niet van het vlees eten van iemand die niet besneden is, zijn salaats zijn ongeldig, hij mag niet getuigen in een rechtbank. (Sunnah Kubra8/325) Imaam Ibnu'l Qayyiem (ra) vermeldt in zijn boek 'at Tuhfah': "Zelfs al wordt men op zeer hoge leeftijd muslim dan moet men zich laten besnijden". Dus als iemand de Islaam accepteert dan moet hij ongeacht zijn leeftijd zich laten besnijden. Eén van de praktische kanten van de besnijdenis is, naast de gezondheidsreden (denk maar aan het verminderen van allerlei soorten geslachtsziektes en kanker), de hygiene. Het is een plicht voor elke muslim zich te wassen na w.c. bezoek. Bij onbesneden mannen is het onmogelijk zich correct te reinigen. Daar één van de verplichte zaken van het gebed (salaat) hygiene is zal zo'n iemand niet schoon zijn voor het gebed. Walhamdoelilaah Rabbie al'alamien. masha allah 3llik ja ogtie

Chaimaa
09-01-2003, 21:54
oei :( Djazakullah oem loeqmaan :zwaai:

DieselGirly
09-01-2003, 22:05
Origineel gepost door FouNasty Ik weet het zelf niet meer maar wat me broertje allemaal zei toen hij besneden werd nou dat weet ik wel en ik kan daar wel van afleiden dat het heeeeel veeeel pijn deed. :boos: hey........I love Ginuwine 2......... :p AAAHHHHHHHH........blij dat ik geen knulletje ben!

Hart4Islam
09-01-2003, 22:06
Origineel gepost door Chaimaa oei :( Djazakullah oem loeqmaan :zwaai: wa ijaakie kathier...... :Iluvu:

DieselGirly
09-01-2003, 22:06
Origineel gepost door butterfly1983 Raar op zich dat besnijden ..ik bedoel waarom heeft Allah niet meteen de man dan zonder voorhuid geschapen als Hij dat toch niet wil????? Ja.......daar zit wat in...........maar ja ik heb ook nog andere tig vragen....ik denk dan altijd......HIJ zal wel zijn redenen er wel voor hebben!

DieselGirly
09-01-2003, 22:07
Origineel gepost door el moechoe Ik weet nog wel dat ik echt moest perse voordat ik kon pissen :huil: af en toe ging het bloeden.... Daar zijn we nu van af.... :D gelukkig wel he.............. :p

Chaimaa
10-01-2003, 15:56
Oempie :Iluvu:

Hart4Islam
10-01-2003, 20:58
Origineel gepost door Chaimaa Oempie :Iluvu: ooooooooow wat lief

HalfBlood
10-01-2003, 21:07

Origineel gepost door butterfly1983 Raar op zich dat besnijden ..ik bedoel waarom heeft Allah niet meteen de man dan zonder voorhuid geschapen als Hij dat toch niet wil????? ewa onderzoek het .. je hebt vragen nu nog de antwoorden ;).

Pagina's : [1] 2