Bekijk originele versie : “Wat mogen “we” van moslims niet zeggen?"
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Nederland is in verwarring, we horen het vaak maar ook in verwarring over deze vragen:
“Wat mogen “we” van moslims niet zeggen?"
“Wat zijn voor moslims de grenzen?
"Waar kunnen moslim zich door beledigd voelen?
Ik hou niet van schelden. Woorden als “K..- Marokkanen” of “geiten ... ”. gebruik ik nooit. Ik hou niet van schelden en heb geen behoefte op iedere teen te staan die uit een schoen of puntmuiltje steekt. Waarmee ik niet wil zeggen dat die tenen niet eens naar de pedicure moeten.
Het is duidelijk geworden dat moslimgelovigen hun gevoeligheden hebben. Die gevoeligheden liggen ook op het terrein van het geloof. Daar wil ik het hier over hebben.
Eerst een vraag aan Nederlanders. Hoe komt het dat “wij” die gevoeligheden niet hebben? In Nederland kun je vrijwel alles over elkaars geloof zeggen. We hebben hier zo’n zes geloven, inclusief het joods geloof, naast de islam, Boeddhisme, Hindoeïsme, Shinto en een prinses die met bomen spreekt …
Nederlanders stellen elkaar vragen over geloven en geven kritiek. Sinds het midden van 1960 worden door schrijvers, conferenciers en artiesten ook vertegenwoordigers van de kerk op soms vriendelijke naar vaak ook op kritische wijze belachelijk gemaakt. Dat gold en geldt overigens ook voor de leden van het koningshuis en voor politici. In kranten en weekbladen worden politici en leden van de koninklijke familie in spotprenten bespot.
Wij beseffen dat de vrijheid van meningsuiting een grote verworvenheid is. Nederland is klein en vol dus er moet veel sociale smeerolie tussen al die geloofsradertjes en minderhedenwielen. Die smeerolie is de een belangrijke voorwaarde voor het relatief respectvol met elkaar samenleven. Grappen en satire op elkaar, anders loopt dat hele raderwerk vast. Dat is in geen eeuwen gebeurd, op vijf jaar Duitse bezetting na.
Satirische programma’s zijn al veertig jaar vast onderdeel op radio, teevee, toneel, in boeken en films. Wij autochtonen genieten er van, het lucht op en geeft ruimte om met elkaar verder te gaan. Norbert Schmelzer is door zijn politiek lang niet zo beroemd geworden als door de persiflage van Wim Kan van hem een teckel met een vette kluif in zijn bek. Fons Jansen bracht in zijn conferences God terug tot een mens, In Soldaat van Oranje wordt Wilhelmina onsterfelijk gemaakt als zij uit Engeland terugkeert en uit het vliegtuig stapt met twee linkerschoenen aan. Balkende blijft voor de rest van zijn leven Harry Potter. Boeken waarin God als mens wordt gezien in al zijn verdriet en teleurstelling worden goed verkocht. Kopspijker spaarde niemand en bij de Vara wordt iedereen, inclusief al Moetnie voor schut gezet. Rayman neemt Nederlanders en Surinamers op de hak. Youp van ’t Hek, Freek de Jonge, zij maken onze gewoonten en opvattigen vaak belachelijk. De zaal lacht. Dit zijn wij!
Nederlands cultuur: zeggen wat je vindt. (http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=407569&page=1)
Bij moslims ligt dat, zo is nu wel duidelijk, anders. Ik nodig jullie uit ons eens duidelijk te zeggen waar jullie gevoeligheden precies liggen. Wat vinden jullie beledigend en wat voelen jullie als kwetsend?
Ik geef een voorbeeld. Als iemand tegen mij zegt: “Jezus, Homerus, wat heb jij een lelijke auto ...!” dan voel ik mij niet aangevallen. Als iemand zegt: “Hemel, Homerus, was Jezus soms een homo?” dan voel ik me niet gekwetst. Als Jezus, of diens Vader dat een lelijke opmerking vindt, dan laat God het vast even donderen en bliksemen …
Ik vraag dit niet met de gedachte om Nederland ten behoeve van een klein aantal mensen honderd jaar terug in haar geschiedenis te zien rennen. Nederlanders geven hun lang bevochten vrijheid niet terug.
Toch valt er iets voor te zeggen dat wij onze woordkeus wat opschonen. Maar dan moeten we wel weten waar de gevoeligheden van onze moslimbevolking zoal liggen.
Homerus..
Atlasleeuw
09-11-2004, 16:46
Vraag ik eens wat, hoor ik niets...
Ik zou zeggen respecteer ieder mens of het nou een moslim of papoea is.
appie666
09-11-2004, 17:54
Beste Scottie,
Hoe zou jij het vinden als al Moumni (bijna) wekelijks columns zou schrijven, boeken zou schrijven, een film zou maken waarin hij homos minachtend zou bejegenen etc???
knorrepotje
09-11-2004, 18:02
Nederland is in verwarring, we horen het vaak maar ook in verwarring over deze vragen:
“Wat mogen “we” van moslims niet zeggen?"
Ik weet wat in ieder geval niet mag:
Mohammed schijnt volgens de islamitische geschriften getrouwd te zijn met een meisje van 9 jaar oud, Aisha.
Alleen het is niet toegestaan om hem hierom de hedendaagse politiekcorrecte benaming te geven. Ik zal het woord niet noemen (anders krijg ik weer een ban) maar ene marc D. (ik zal zijn achternaam niet noemen in verband met zijn privacy) wordt er ook van beschuldigd.
Phiewww..... dat koste wat moeite maar ik heb het toch weer heel netjes gezegd.
Eerst een vraag aan Nederlanders. Hoe komt het dat “wij” die gevoeligheden niet hebben? In Nederland kun je vrijwel alles over elkaars geloof zeggen. We hebben hier zo’n zes geloven, inclusief het joods geloof, naast de islam, Boeddhisme, Hindoeïsme, Shinto en een prinses die met bomen spreekt …
De Verlichting, Homerus. De ideeen die toen geformuleerd zijn hebben onze samenleving gevormd. Dat is het bindmiddel van het Westen. Elders heb je die invloeden niet gehad. (Ook niet in Turkije; dit is denk ik het belangrijkste argument om Turkije uit de Eu te weren) De arabische/moslim cultuur is door heel andere waarden gevormd.
Voltaire, Rousseau, Montesqieu, Locke, noem ze maar op. Zij hebben de kaders van onze huidige maatschappij afgebakend onder het mom Vrijheid, Gelijkheid en Boederschap. Zucht.. Ik krijg het er warm van.
minous21
09-11-2004, 18:12
Lieve "landgenoten",
Van mij als Nederlandse van Marokkaanse komaf mag je alles zeggen wat je wilt!!!
Zolang ik dat ook mag doen :)
Groetjes Minousje
Homerus, grote dichter. Er is toch wel een wereld van verschil tussen satire en iemand tot in het diepste van zijn ziel en in zijn heiligste overtuiging kwetsen. Net zoals er verschil is tussen een lolbroek en een schimpend zwijn. Of heeft de verwarring ook bij jou toegeslagen?
knorrepotje
09-11-2004, 18:16
Lieve "landgenoten",
Van mij als Nederlandse van Marokkaanse komaf mag je alles zeggen wat je wilt!!!
Zolang ik dat ook mag doen :)
Groetjes Minousje
volgens mij is vrij duidelijk geworden dat er bepaalde dingen NIET hardop uitgesproken mogen worden.... maar fijn te horen dat jij daar wel goedkeuring aan geeft.
Het enige wat niet wat is echt diep beledigen en kwetsen ookal is dat zogenaamde vrijheidsuiting. Ook niet om een film te gaan maken met als doel de islam zwart te maken.
minous21
09-11-2004, 18:22
volgens mij is vrij duidelijk geworden dat er bepaalde dingen NIET hardop uitgesproken mogen worden.... maar fijn te horen dat jij daar wel goedkeuring aan geeft.
Tja en dat is Triest!!!
Maar ik vind dat men alles kan zeggen...........(met de nadruk op IK.... ;) )
Saffiya_AA
09-11-2004, 18:25
ik wil graag zeggen dat de joden, zionisten en amerikanen in de tweede wereld oorlog samenwerkten om een Israelische staat re realiseren.
Maar dan krijg ik het weer aan de stok met de Nederlands/Joodse justitie.
Najibsri
Er zijn zeker dingen waardoor wij moslims (als ik zo vrij mag zijn) ons gekwetst voelen..
Dingen over onze lieve God Allah.. dat doet mij pijn .. als mensen daar beledigende dingen over zeggen.. Kijk dat ze hun mening geven prima.. maar probeer aub niet te beledigen hou het op een respectvolle manier.. Je mag denken en zeggen wat je wil.. maar ken je grenzen want er zijn ook normen een waarden.. en we leven samen dus respect!!
Er zijn zeker dingen waardoor wij moslims (als ik zo vrij mag zijn) ons gekwetst voelen..
Dingen over onze lieve God Allah.. dat doet mij pijn .. als mensen daar beledigende dingen over zeggen.. Kijk dat ze hun mening geven prima.. maar probeer aub niet te beledigen hou het op een respectvolle manier.. Je mag denken en zeggen wat je wil.. maar ken je grenzen want er zijn ook normen een waarden.. en we leven samen dus respect!!
Uhm, Ja Dat Bedoelde Ik Te Zeggen!! Ik Sluit Me Hierbij Aan!
minous21
09-11-2004, 18:33
Ik snap heel goed je reactie! En ben het er ook gedeeltelijk mee eens.....maar wat ik me hardop afvraag....waarom kunnen Moslims zo slecht tegen kritiek of beledigingen...........
Begrijp me niet verkeerd ik ben zelf ook Moslim. Theo van Gogh heeft in de loop der tijd meerdere "kwetsende" uitspraken over verschillende godsdiensten geuit.
Ik kan kritiek of kwetsende uitspraken relativeren en naast me neer leggen.....waarom veel mensen niet?
Groetjes Minous
Laten we het concreet maken.
Stel: Paul Verhoeven maakt "The life of Mohammed", waarin Mohammed een geit neukt die het hoofd heeft van Theo van Gogh, waarbij Theo zegt: "Nooit gedacht dat ik zou reincarneren als geit".
Moet dat kunnen? Zo nee, waarom niet?
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.