Bekijk originele versie : 'De Grote Gretta Duisenberg-show'
Steunbetuiging / 'Hij heeft gisteren nog een aanslag voorkomen'
door Inez Polak
2003-01-09
RAMALLA - Tien televisiecamera's staan in de aanslag als na anderhalf uur Gretta Duisenberg hand in hand met Jasser Arafat uit diens gehavende hoofdkwartier in Ramalla komt.
'De Grote Gretta Duisenberg-show', merkt een journalist spottend op. Maar intussen verdringt ook de schrijvende pers zich rondom de vrouw van de president van de Europese Centrale Bank, die keer op keer op keer benadrukt dat zij hier als privé-persoon is, als voorzitter van de Stop-de-Bezetting beweging en niet als vrouw-van.
Aan haar Palestijnse gastheren is die nuance niet besteed. Op de vraag wie er op bezoek bij Arafat is, antwoorden ze in koor: de vrouw van de bankdirecteur. En ze zijn vol lof: ze neemt het voor ons op als een van de weinigen. Ook de Palestijnse leider zelf bedankt 'Hare Excellentie' uit de grond van zijn hart voor haar steun aan 'ons volk en onze heilige plaatsen.'
Duisenberg is zeer te spreken over haar ontmoeting met Arafat, 'een uitermate charmante man met een ontzettend groot gevoel voor humor'.
,,Hij is ongelooflijk extravert, hij vertelt veel over zijn verleden. Hij heeft ook over zijn hoop voor zijn volk gesproken en over alle vernederingen die hem zijn aangedaan. Hij slaapt in dezelfde kamer als waar we geluncht hebben. Hij ziet nooit zonlicht, dat zie je ook aan zijn uiterlijk, hij is intens wit en hij blijft hopen voor vrede.''
Arafat zit al meer dan een jaar vast in zijn deels verwoeste hoofdkwartier. De Israëliërs laten hem nergens heen gaan.
Zijn vertrek kijkt uit op een ravage van verwrongen staal en brokken beton waaruit een autowrak steekt. In de kamers rondom staan ijzeren bedden, hier en daar liggen matrassen op de grond.
In de vensters zijn de zandzakken opgestapeld. De verwoeste brug naar het nieuwere gedeelte, een conferentiehal gebouwd in de tijd dat de vrede nog in aantocht was, is herbouwd. De Palestijnse leider oogt vermoeid, gaat ook niet in op vragen van de journalisten.
Duisenberg heeft hem de vraag gesteld die ze, zo had ze aangekondigd, zich had voorgenomen te stellen: over de zelfmoordaanslagen.
,,Ik heb hem gevraagd of hij, net als ik, de aanslagen veroordeelt en heb hem gezegd dat we er alles aan moeten doen om die te voorkomen. Hij antwoordde dat hij het net zo erg vindt, punt één omdat hij een generaal is en omdat hij tegen het doden is van burgers, van baby's, kinderen en van mensen die helemaal niet in het leger zitten. Hij heeft me verteld dat hij gisteren nog heeft meegeholpen om een aanslag te voorkomen.''
Na alle commotie over haar eerder geuite begrip voor de aanslagen, houdt Duisenberg vandaag strikt vast aan de formule dat ze die aanslagen veroordeelt, en dat ,,de Palestijnen hun emoties dan maar moeten onderdrukken, omdat het doden van anderen des tructief werkt''.
Toch dreigt nu weer een andere kwestie roet in het eten te gooien: het paspoort én de brief. De brief is van echtgenoot Wim Duisenberg aan minister De Hoop Scheffer ('Amice Jaap') van buitenlandse zaken, waarin hij schrijft dat zijn vrouw en hij alleen beschikken over een diplomatiek paspoort.
De Hoop Scheffer had dinsdag bezwaar gemaakt tegen het feit dat Gretta Duisenberg haar diplomatieke paspoort gebruikt voor privé-reizen zoals nu naar de Palestijnse gebieden.
'Onzinnig, petieterig, petit-bourgeois', noemt Gretta Duisenberg die nadruk op de kwestie-paspoort. ,,Wat doet het er nou toe, zo'n paspoort? Den Haag probeert de aandacht af te leiden omdat het nog nooit een duidelijk standpunt heeft durven innemen ten aanzien van de Palestijnse zaak.''
De brief van haar man, die zich achter haar bezoek schaart, is volgens haar geen politieke uitspraak. ,,Wim steunt me omdat ik zijn vrouw ben en hij van me houdt! Maar laten we ons toch bezighouden met de zaak waar het om gaat, namelijk de vrijheid en het verdelen van de twee landen en niet om domme paspoorten.''
Toch is Gretta Duisenberg tevreden over het verloop van haar bezoek: ,,Zeer tevreden! Ik heb nog vier dagen te gaan en ik heb dus nog heel veel verwachtingen.''
Bij de meereizende journalisten heerst een zekere gêne over de aandacht die het bezoek en al die triviale zaken trekken. ,,Het is gewoon een hype, maar Hilversum wilde nu eenmaal'', legt er één uit. ,,Ik schaam me, maar ik moet wel, want het speelt'', zegt een ander.
De NOS-tv had oorspronkelijk besloten het bezoek low-key te volgen en, zoals dat heet 'te bewaken' zodat, als er iets opspeelde, ze ter plekke waren. ,,Door de uitspraken van Gretta Duisenberg heeft dat uiteindelijk toch tot een aantal uitzendingen geleid'', legt de NOS-verslaggever uit. Een actualiteitenprogramma dat tevoren exclusiviteit had bedongen, ziet alle aandacht en de vele tv-interviews met Duisenberg met lede ogen aan. Weg exclusiviteit.
Een fotograaf verzucht onderweg: ,,Het is dat ze erbij is, maar ik had liever om haar heen gefotografeerd.''
http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/israel/israel-hetvredesproces/artikelen/1042092380589.html.
WOW, Als er nou es meer mensen als Gretta waren! ik heb echt respect voor wat ze doet
Liefs safia
Gretta Duisenberg :Iluvu:
Origineel gepost door 3lJ
Gretta Duisenberg :Iluvu:
Ze is geweldig ik heb echt ook respect voor die vrouw.
Eindelijk een huisvrouw die profiteert van de naams bekendheid van haar man.
Zij laat tenminste blijken dat ze het palestijnse volk steunt.
Waren er maar inderdaad meer van zulke mensen hier op de wereld.
Je zult zien dat de media haar nu van alles uitmaakt hoe gestoord zij wel niet is.
Maar voor mij is ze een top vrouw, iemand die tenminste staat voor wat ze geloofd.
En die stomme Willibrord moet met zijn smerige handen in het vervolg afblijven van de palestijnse vlag.
Ik vond het NOS- vrouwtje wel heel erg denigrerend rapporteren over haar. Ze hadden t zelfs over wat ze samen met Arafat had gegeten en hoe hij haar noemde :hihi:..
KOmisch.
RTL 4 was daar wat neutraler in.
Gretta, is gewoon een rijkeluis vrouw die in zeer korte tijd een speeltje heeft ontdekt. Hiermee zeg ik niets over haar pro-Palestijnse houding, maar wel over haar persoonlijke levenshouding.
souadaaaaaa
09-01-2003, 14:00
Origineel gepost door an3sdej
Gretta, is gewoon een rijkeluis vrouw die in zeer korte tijd een speeltje heeft ontdekt. Hiermee zeg ik niets over haar pro-Palestijnse houding, maar wel over haar persoonlijke levenshouding.
knap dat je over mensen oordeelt zonder ze werkelijk te kennen
zegt veel over jou......
Ruzie: delegatie Duisenberg uit elkaar 09-01-2003
De Nederlandse delegatie die onder leiding van Gretta Duisenberg de Palestijnse gebieden bezoekt, is met ruzie uit elkaar gegaan. Dat meldt het NOS Journaal. Secretaris Hans de Boer van het platform Stop de Oorlog en schrijfster Anja Meulenbelt hebben besloten verder hun eigen weg te gaan.
Meulenbelt en De Boer zijn van mening dat de incidenten rond Gretta Duisenberg de boventoon zijn gaan voeren, terwijl het eigenlijke doel van de reis, het lot van de Palestijnen, nauwelijks meer aan bod komt.
Toen er vandaag ook nog onenigheid over het te volgen programma ontstond, was de maat vol en besloten de partijen hun eigen plan te trekken.
Smaak
Het bezoek van Gretta Duisenberg aan de bezette gebieden ging gepaard met veel commotie. Eerst schoot haar opmerking dat ze begrip had voor de zelfmoordacties van Palestijnen menigeen in het verkeerde keelgat. Premier Balkenende vond de uitspraak van Duisenberg "niet getuigen van goede smaak".
Kort daarop ontstond er een relletje omdat Gretta Duisenberg tijdens haar reis van haar diplomatieke paspoort gebruik had gemaakt. Minister De Hoop Scheffer van Buitenlandse Zaken liet weten dat hij vond dat Duisenberg haar diplomatieke paspoort had misbruikt. Hij stelde dat een diplomatieke pas niet bedoeld is voor de privé-reizen, zoals de reis van Duisenberg naar Israël en de Palestijnse gebieden.
Brief
Hierop schoot Wim Duisenberg zijn vrouw te hulp. De directeur van de Europese Centrale Bank schreef De Hoop Scheffer een brief, waarin hij zei dat hij honderd procent achter zijn vrouw stond. Ook verklaarde hij dat hij en zijn vrouw hun gewone paspoorten al jaren geleden hadden moeten inleveren.
Verderop in de brief zegt Duisenberg echter dat hij en zijn eega wel over een tweede paspoort beschikken. Die liggen echter in een kluis in Frankfurt en zouden volgens Duisenberg alleen zijn bedoeld zijn "voor reizen naar landen waar het tonen van een diplomatiek paspoort meer problemen dan gemak oplevert."
Ik zat er klaar voor om deze lange stuk te lezen, maar toen ik ''Dat meldt het NOS Journaal'' las was ik gelijk klaar met lezen.
Want wat er volgde was, zal wel bla bla bla bla, bla bla. Bla bla bla bla zijn.
Narimane
09-01-2003, 15:21
Het gaat hier om een zogenaamd informatief stukje...waarom moeten zoveel dingen met een bijsmaakje geschreven worden? En de journalisten schamen zich? Pff...wanneer houdt het op?
Origineel gepost door an3sdej
Andries is gewoon een hypocriete heiligaard die ergens veilig in een 'witte' wijk een nieuw speeltje heeft ontdekt (de forae van marokko.nl). Hiermee zeg ik niets over zijn bekrompen anti-Islamitische houding, maar wel over zijn persoonlijke levenshouding.
Waar ik trouwens mijn uitspraken over jou op baseer? Nou uit de forae hier waar jij post. Want aan de hand van forae kun je heel goed de slechte kanten van een persoon of groep continue blijven belichten (tenminste dat was jou definitie toch?)
Dus jij ziet dit alles dus als een grap? Dus jij ziet de onderdrukte Palestijnse bevolking dus als een speeltje? Wat ben jij goed in het maken van kinderlijke opmerkingen zeg. Over bagatelliseren gesproken. En dat voor een man die al volwassen is en een zoon heeft die a-d-v-o-c-a-a-t is.
Waar baseer jij je uitspraken op Andries? Gretta ziet gewoon de misdadigheden die Israel vooral jegens Palestijnse kinderen, ouderen en zwangere vrouwen begaat. Of vind jij dit een leugen? Ik hoop het niet voor je, want dat zou dan betekenen dat je ook van mening bent dat de VN een leugenaar is.
Ook de terroristische aanslagen jegens de joodse burgers zijn verschrikkelijk, ik veroordeel deze dan ook. Maar ja wanneer je een volk zo wanhopig maakt, dan creeer je als de 'staat' Israel je eigen 'frankensteins'. Vooral wanneer je een oorlogsmisdadiger als leider hebt.
De slachtoffers die bij de Israelische soldaten vallen doen mij om heel eerlijk te zijn niet zo heel erg veel, dat is immers het risico van het 'vak'. Vooral wanneer je in BEZET gebied als hobby hebt om Palestijntje te pesten en tussendoor, af en toe wanneer er 'niemand' kijkt, ook nog je schietkunsten oefenen op een paar stenen gooiende kinderen. Maar daar moet je wel voor oppassen, want kapot geschoten kinderen trekken heel af en toe wel de aandacht van de wereld, ja ja ook al zijn het maar Palestijnse kinderen. Dus het is verstandiger om je schietkunsten te oefenen op mensen die niet klokslag om 15:00 uur hun huizen zijn binnen gegaan vanwege het onmenselijke uitgaansverbod. Ach de Palestijnen zijn toch slechts vee, wij Israeliers bepalen wanneer ze weer van stal mogen komen, tenminste als ze die nog hebben. Want als het schieten ons begint te vervelen dan halen we de bulldozer tevoorschijn, is ook lache joh. Kind, volwassene of bejaarde, het maakt niet uit, wij zullen die Palestijnen eens laten zien van wie dit 'beloofde land' is.
Het blijkt ook nu weer dat men in de wereld alleen compassie mag tonen voor de 'zielige'* joden. Zodra er iemand de onschuldige slachtoffers aan Palestijnse zijde belicht, dan is diegene automatisch ook voorstander van zelfmoordaanslagen. Iemand die de joodse slachtoffers belicht wordt toch ook niet gelijk als kindermoordenaar gezien? Nee je hebt gelijk Andries, Gretta zat achter de geraniums, verveelde zich dood en dacht van; "he ik heb zin om als zwarte schaap gezien te worden, ik heb zin om de baan van mijn man op het spel te zetten, ik heb zin om de gehele 'westerse wereld' op mijn dak te krijgen." "Eureka!" "Natuurlijk!" "Ik word gewoon een 'joden-verrader'!" "Ik ga de Palestijnse slachtoffers van Israelische misdadigheden bezoeken!" En zo begon Gretta's nieuwe avontuur.....
Er zijn al meer dan 500 Israelische soldaten uit het leger gestapt. Check deze link mar eens; http://www.seruv.org.il/defaulteng.asp
Daar vind je meer dan 500 'Gretta Duisenburgs'. 'Gretta Duisenburgs' die er midden in hebben gestaan, en die in tegenstelling tot wat forum bezoekers die als een heiligaard achter hun pc'tje zitten, precies weten waar ze het over hebben en weten wat voor misdaden er worden gepleegd in naam van de 'staat' Israel. Zij willen best de 'staat' Israel verdedigen wanneer het wordt aangevallen door andere landen. Maar Israel 'verdedigen' door diep in bezet gebied, in hele bezette steden een hele Palestijnse bevolking, jong of oud, te gijzelen, te martelen en te vermoorden, nee dat hoort niet tot het 'takenpakket' van een soldaat. Nee dit is het 'takenpakket' van een beest. Beesten zijn het....grappig dat een beest een mens als een beest kan behandelen.....snap jij het nog? Ik niet meer, dit is een beestachtige wereld.....
*met 'zielige' bedoel ik de schuldgevoel die het 'westen' jegens de joden vanwege de tweede wereld-oorlog heeft overgehouden. En waardoor men tot op de dag van vandaag niet gewoon eerlijk en objectief naar de problematiek tussen de Palestijnen en Isrealiers in het Midden-Oosten durft te kijken.
VanBasten
10-01-2003, 01:52
Het is goed dat er iemand uit de westerse wereld is die het opneemt voor de Palestijnen. Nu nog iemand die het lukt om de Palestijnen en joden weer om de tafel te krijgen, want dat is wat er uiteindelijk moet gebeuren. Laten de gematigde mensen die inzien dat er maar een oplossing is, namelijk een tweestatenoplossing, weer het voortouw nemen. Ik hoop van harte dat dat snel gebeurt, want niemand is gebaat bij de situatie zoals die nu is.
Origineel gepost door VanBasten
Het is goed dat er iemand uit de westerse wereld is die het opneemt voor de Palestijnen. Nu nog iemand die het lukt om de Palestijnen en joden weer om de tafel te krijgen, want dat is wat er uiteindelijk moet gebeuren. Laten de gematigde mensen die inzien dat er maar een oplossing is, namelijk een tweestatenoplossing, weer het voortouw nemen. Ik hoop van harte dat dat snel gebeurt, want niemand is gebaat bij de situatie zoals die nu is.
Dat is nou het probleem VanBasten, je hebt mensen uit de westerse wereld die het opnemen voor de joden, nu dan iemand die het opneemt voor de Palestijnen. Hoe dan ook het blijven twee kampen. Waar blijven die westerlingen dan die de twee kampen weer om de tafel krijgen? Ik zie ze niet, en om eerlijk te zijn ben ik ook erg pessimistisch dat die zg 'vredestichters' gauw zullen komen. De Palestijnense-Israelische kwestie wordt namelijk door radicale moslims, de Amerikanen en zionistische joden gebruikt als een speelbal. Niemand van deze groepen heeft baat bij vrede. De Palestijnen zelf hebben er gewoon niks over te zeggen. En je ziet het de 'buitenstaanders' (ook die uit het westen), zijn eerder vuurstokers dan vredestichters.
VanBasten
10-01-2003, 02:22
Origineel gepost door RedOne
Dat is nou het probleem VanBasten, je hebt mensen uit de westerse wereld die het opnemen voor de joden, nu dan iemand die het opneemt voor de Palestijnen. Hoe dan ook het blijven twee kampen. Waar blijven die westerlingen dan die de twee kampen weer om de tafel krijgen? Ik zie ze niet, en om eerlijk te zijn ben ik ook erg pessimistisch dat die zg 'vredestichters' gauw zullen komen. De Palestijnense-Israelische kwestie wordt namelijk door radicale moslims, de Amerikanen en zionistische joden gebruikt als een speelbal. Niemand van deze groepen heeft baat bij vrede. De Palestijnen zelf hebben er gewoon niks over te zeggen. En je ziet het de 'buitenstaanders' (ook die uit het westen), zijn eerder vuurstokers dan vredestichters.
Okee, ik probeer het nog positief in te zien. Wat me irriteert is dat op dit forum vrijwel alleen de radicale meningen worden geventileerd. Zou het niet een mooi begin zijn als wij op dit forum in het klein tot iets constructiefs komen? Wat betreft dat constructieve: ik hoop dat Sharon snel verdwijnt en dat er weer iemand komt als Barrak. Misschien moet de internationale gemeenschap weer wat meer druk op beide partijen leggen om tot een vredesakkoord te komen. Ik weet het ook niet, ik probeer hoop te houden.
Origineel gepost door VanBasten
Okee, ik probeer het nog positief in te zien. Wat me irriteert is dat op dit forum vrijwel alleen de radicale meningen worden geventileerd. Zou het niet een mooi begin zijn als wij op dit forum in het klein tot iets constructiefs komen? Wat betreft dat constructieve: ik hoop dat Sharon snel verdwijnt en dat er weer iemand komt als Barrak. Misschien moet de internationale gemeenschap weer wat meer druk op beide partijen leggen om tot een vredesakkoord te komen. Ik weet het ook niet, ik probeer hoop te houden.
Wat ik niet snap is het volgende. Is de VN nou wel of niet bedoeld om de wereldvrede te bewaren? Ik en veel mensen met mij krijgen namelijk de indruk dat het meer een poppenkast-show is. Nee erger zelfs, dat de VN door sommige landen (vooral die met veto-recht) gebruikt kan worden om enkel en alleen het belang van dat land te verdedigen en niet die van de wereld.
Waarom kan het ene land wel gedwongen worden om VN-troepen toe te laten en een ander land, zoals Israel, weer niet. Dat is toch de enige oplossing of niet? Een neutraal leger om 2 legers, correctie, om een leger en een volk uit elkaar te houden. Ik kom er maar niet bij waarom dit niet gebeurd. Nou eigenlijk weet ik het wel een beetje. Dit gebeurt niet omdat Israel achter de schermen erg veel macht uit kan oefenen op Amerika, en via deze weg ook de VN in haar pogingen boycot. De moslims vragen zich af waarom? Omdat Israel dan nog meer land van de Palestijnen kan stelen? Omdat heel Jeruzalem dan steeds meer een 'officiele' Israelische stad kan worden? Of gewoon om de Palestijnen weg te pesten naar de buurlanden, waar ze eigenlijk ook horen te wonen? Wat denk jij VanBasten? Het midden=oosten kan een gevaar vormen voor de gehele wereldvrede. Dus waarom komt er maar geen VN-macht in de Palestijnse gebieden en Israel?
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.