Bekijk originele versie : Basisschool Verbiedt Hoofddoek!!
mimi3000
08-01-2003, 22:57
Bassischool verbiedt hoofddoekjes
Op de protestants-christelijke basisschool Timotheus in Geuzenveld is een meisje geschorst omdat ze weigert in de klas haar hoofddoekje af te doen.
De 12-jarige Jasmin Bensid zit niet in de klas, maar moet strafwerk maken op de kamer van de directrice en moet vlak voor haar Cito-toets lessen missen. Volgens de school is de ouders verteld dat hoofddoekjes niet mogen. De schoolgids vermeldt die maatregel nergens.
Volgens het Meldpunt Discriminatie is het verbod op hoofddoekjes strafbaar, en is de basisschool de enige in de stad waar hoofddoekjes taboe zijn. Het Meldpunt overweegt juridische stappen.
Wat vinden jullie hiervan???? Ik zag ook op het at5 nieuws dat op de school Gaasterland 3 meiden gesluierd rondlopen en nu heeft de directrice besloten dat ze zo de school niet in mogen. Wat vinden jullie hier nou van.......GEEN HOOFDDOEK OP SCHOOL!!!
Rwaznatje
08-01-2003, 23:09
Origineel gepost door mimi3000
Bassischool verbiedt hoofddoekjes
Op de protestants-christelijke basisschool Timotheus in Geuzenveld is een meisje geschorst omdat ze weigert in de klas haar hoofddoekje af te doen.
De 12-jarige Jasmin Bensid zit niet in de klas, maar moet strafwerk maken op de kamer van de directrice en moet vlak voor haar Cito-toets lessen missen. Volgens de school is de ouders verteld dat hoofddoekjes niet mogen. De schoolgids vermeldt die maatregel nergens.
Volgens het Meldpunt Discriminatie is het verbod op hoofddoekjes strafbaar, en is de basisschool de enige in de stad waar hoofddoekjes taboe zijn. Het Meldpunt overweegt juridische stappen.
Wat vinden jullie hiervan???? Ik zag ook op het at5 nieuws dat op de school Gaasterland 3 meiden gesluierd rondlopen en nu heeft de directrice besloten dat ze zo de school niet in mogen. Wat vinden jullie hier nou van.......GEEN HOOFDDOEK OP SCHOOL!!!
Nou ja zeg...die scholen stellen plots regels op! en achten die stomme regels ook meteen hoger dan een grondwettelijk bepaald recht! In de wetboek staat namelijk dat ieder het recht heeft en vrij is om zich op een godsdienstige manier te uiten(wet op vrijheid van godsdienst!!).
Er moeten dringende stappen ondernomen worden in die richting opdat een moslima niet helemaal uitgekleed wordt!
Nou ik heb alleen gehoord dat het op ROC's enzo is verboden de chador te dragen, dus iets wat je helemaal bedekt. Een hijaab is wel toegestaan. Maar iest wat het gezicht bedekt is verboden.
Tja wat kan ik er over zeggen, ik heb zoveel respect voor meiden die dat dragen. Maar ik heb dan toch liever de hijaab. Bovendien is chador niet verplicht.
Mijn vrouw is ook onderwijzeres, en op haar school is elke hoofddeksel verboden in de klas. Dat heeft niets met religie te maken, maar met een orde probleem.
Hoofddeksels in de klas zijn in de meeste gevallen aanleiding tot ruzie van de kinderen onderling (het afpakken e.d.)
Zelfkritiek
08-01-2003, 23:22
Misschien moeten we maar -net als in Engeland- allemaal in hetzelfde pakje lopen. Is er geen onderscheid (dus geen kinderen die met dure merkkleding rondlopen omdat hun ouders net wat rijker zijn dan de rest). Zijn we overal vanaf!
Ik las op dit forum dat op sommige Islamitische scholen het hoofddoekje verplicht is.....ben erg benieuwd wat het Meldpunt Discriminatie daarover te zeggen heeft.
Zelfkritiek
08-01-2003, 23:23
Origineel gepost door an3sdej
Mijn vrouw is ook onderwijzeres, en op haar school is elke hoofddeksel verboden in de klas. Dat heeft niets met religie te maken, maar met een orde probleem.
Hoofddeksels in de klas zijn in de meeste gevallen aanleiding tot ruzie van de kinderen onderling (het afpakken e.d.)
Ik mocht vroeger ook geen pet op van Ajax in de klas, ookal was die club toen voor mij persoonlijk heel belangrijk! Net zoals voor anderen hun geloof heel belangrijk is...
S.samira
08-01-2003, 23:24
nou ik zit zelf op gaasterland en ik heb die meiden gezien, en iedereen vind het gewoon, ze kijken ze niet raar aan en zo ze vinden het gewoon die mensen zeuren gewoon, ze vinden hun belachelijk terwijl hun degene belachelijk zijn die het verbieden, en het verbieden van de moedertaal op school, hallo we zijn wel in nederland maar dat betekend niet dat ik me helemaal nederlands moet geragen. tbarkallah 3likom meiden.
Origineel gepost door S.samira
nou ik zit zelf op gaasterland en ik heb die meiden gezien, en iedereen vind het gewoon, ze kijken ze niet raar aan en zo ze vinden het gewoon die mensen zeuren gewoon, ze vinden hun belachelijk terwijl hun degene belachelijk zijn die het verbieden, en het verbieden van de moedertaal op school, hallo we zijn wel in nederland maar dat betekend niet dat ik me helemaal nederlands moet geragen. tbarkallah 3likom meiden.
Volgens mij vraagt niemand je om je helemaal Nederlands te gedragen, maar ik vind het wel erg onbeschoft om in een door de onderwijzer(es) niet verstaanbare taal te praten in de klas......
Dalilah18
09-01-2003, 11:31
ik heb het gisteren ook op AT5 gezien en ik vind het gewoon niet kunnen. het slaat echt werkelijk nergens op. maar jah ik hoop dat ze goed berecht worden om deze situatie
Ik mis waarom die school hoofddoekjes verbiedt. Misschien hebben ze er wel een heel goed argument voor. Bijvoorbeeld dat het leidt tot ruzies en afpakken e.d., wat an3sdej noemde.
N pet dragen is niet hetzelfde als n hoofddoek dragen.
Je verbied n religieuze uiting.
Fijn, als je dat maar vanaf het begin zo stelt, en niet plots.
Tonk, ik vin het wel erg onzinnig wat je schrijft. Verbied n hoofddoek omdat je ruzie krijgt over wie die hoofddoek wil dragen ? Ik zou het minder laf van ze vinden als ze nou gewoon zeggen dat ze last hebben van de hoofddoeken fobie!
Volgens mij vinden de andere niet-islm kinderen die hoofddoek helemaal niet interessant, dus waarom zouden ze het willen afpakken.
Ik heb op n christelijke school gezeten ( meerdere zelfs), en daar is er totaal geen probleem van gemaakt. Mn vriendinnetjes en vriendjes op die school zijn er niet minder christelijk van geworden.
Christelijke scholen hebben hun christelijke karakter deels verloren.
Er zitten ook gewoon kinderen die niet geloven of anders geloven etc.
Als ze dat niet willen, moeten ze hun schoolbeleid gewoon veranderen.
Het lijkt me ook niet dat hoofddoeken leiden tot een orde probleem, maar als dat wel het geval is en als je om die reden wel petten e.d. verbiedt, dan discrimineer je dus eigenlijk de petdragers. Petje moet wel af, hoofddoek niet.
Petje is geen religieuze uiting ! Als je m af doet, schend je niet je eigen religie. En de wet garandeert mij, vrijheid van godsdienst.
Jij vergelijkt ze met elkaar omdat ze allebei het hoofd bedekken ?
Als ik n zetel in de kamer zou ambieren, en ik dus n hoofddoek draag, en de geldende etiquetten een hoed of pet niet toelaat, kan ik wel fluiten naar n politiek carriere ?
Je hebt helemaal gelijk, maar ik denk dat een schoolleiding het heel moeilijk krijgt als de ene hoofdbedekking wel mag en de andere niet.
Is een hoofddoek eigenlijk al verplicht op basisschoolleeftijd?
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.