Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Het komt wel goed in Nederland

Aselhiej
06-11-2004, 20:12

Dit is natuurlijk waar iedereen op hoopt in deze samenleving. Dat mijn kinderen over 20 jaar op een waardige en respectvolle wijze kunnen participeren in deze ''verharde'' maatschapij. Maar in hoeverre is dit een utopie? Het zou een utopie kunnen zijn als bepaalde mensen menen dat de toekomst maakbaar is. Het enige wat zeker is in deze complexe wereld waar wij momenteel in leven is het verleden. Op basis hiervan zouden wij kunnen veronderstellen welke kant wij in ieder geval NIET op willen. Dat is namelijk de weg van de polarisatie. Al eeuwen lang bestaan er heel veel verschillen tussen de mensen. Het is onmogelijk om deze verschillen te neutraliseren. Wel is het mogelijk elkaars overeenkomsten te benadrukken. Dat is de taak die we de komende jaren moeten vervullen. Zowel Marokkanen en Nederlanders moeten de hand in eigen boezem steken. Marokkanen zouden op individueel niveau meer aan zelfkritiek moeten doen. Dit klinkt heel abstract. In de praktijk zou het kunnen betekenen dat als je als individu een probleem hebt je eerst de oorzaak bij jezelf moeten zoeken in plaats van de ''maatschappij'' de schuld te geven. Aan de andere kant moeten Nederlanders beginnen te accepteren dat wij deel uitmaken van deze samenleving. De komende decennia zal daar niks aan veranderen. Wat heeft het voor nut om de Islam in een kwaad daglicht te stellen? Wie heeft daar profijt van? Door dit soort tendensen kunnen bepaalde individuen in onze samenleving, veelal verkerend in een identiteitscrisis, radicaliseren. De moord die dinsdag letterlijk in mijn straat plaatsvond heeft mij zwaar gechokeerd. Het heeft mij echter wel aan het denken gezet. Vanuit die rationele ''choktoestand'' heb ik mijn mening geformuleerd. Dit is wat ik vind, excuse-moi als ik iemand heb beledigd. Aselhiej

sneakynawal
06-11-2004, 20:18
Insha Allah komt alles goed.

Aselhiej
06-11-2004, 20:26
Insha Allah komt alles goed. insha allah zag net op nos nieuws dat veel Hollanders emigreren...........Nederland schijnt te vol te zijn. :traan1:

sneakynawal
06-11-2004, 20:28
insha allah zag net op nos nieuws dat veel Hollanders emigreren...........Nederland schijnt te vol te zijn. :traan1: Ja, ik las het net in een andere topic. Het is jammer dat die desbetreffende Nederlanders er niet meer in geloven.

Tim76
06-11-2004, 20:49

Wilders staat in sommige peilingen al op 18 zetels in de kamer na de moord op van Gogh.

Aselhiej
07-11-2004, 01:10
Gelukkig duurt het nog wel even voordat er weer verkiezingen zijn, dat wilders nu zoveel zetels zou krijgen zijn de emotie's die spreken, emotie van het moment... Nou, ik denk dat er toch een eental liberaal-conservatieve extremisten in Nederland zijn.

knorrepotje
09-11-2004, 15:26
Nou, ik denk dat er toch een eental liberaal-conservatieve extremisten in Nederland zijn. Bij concervative extremisten kan ik nog wat voorstellen, maar liberaal :confused: wat moet ik mij daar in godsnaam bij voorstellen, als je dat extremistisch doortrekt dan kom je volgens mij bij extreem linkse anarchisten uit. En dat vloekt weer met concervatief, en niet zo een beetje ook. Dus hier begrijp ik helemaal niets van. Of ben je gewoon een beetje met termen aan het gooien zonder dat je enig idee hebt waar ze voor staan ?

Aselhiej
09-11-2004, 16:22
Bij concervative extremisten kan ik nog wat voorstellen, maar liberaal :confused: wat moet ik mij daar in godsnaam bij voorstellen, als je dat extremistisch doortrekt dan kom je volgens mij bij extreem linkse anarchisten uit. En dat vloekt weer met concervatief, en niet zo een beetje ook. Dus hier begrijp ik helemaal niets van. Of ben je gewoon een beetje met termen aan het gooien zonder dat je enig idee hebt waar ze voor staan ? Zalm, Wilders, Spruyt en Ayaan. Tot op een zekere hoogte liberaal, wat marktwerking betreft. Conservatief wat miderheden betreft. En zeer extremistisch in woorden. Of ik weet waar ik het over heb? Ik denk het niet. Ik leer niks bij mijn opleiding politicologie.

Ouidath
09-11-2004, 16:29
Zoals een vriendin van mij zei: Nederland is helemaal niet te vol. Zijn ze nou helemaal besodemieterd. Als ik in de trein van Almere naar Amsterdam zit, zie ik alleen maar groene wei waar ze nog duizenden woningen kunnen bouwen. En tevens als ik onderweg naar Groningen ben zie ik nog veel meer lege plekken. Er kunnen nog miljoenen mensen bij in nederland:) Dus ik roep iedere allochtoon om zijn familie naar Nederland te halen er is plek genoeg.

arabchrstn
09-11-2004, 16:38
Zalm, Wilders, Spruyt en Ayaan. Tot op een zekere hoogte liberaal, wat marktwerking betreft. Conservatief wat miderheden betreft. En zeer extremistisch in woorden. Of ik weet waar ik het over heb? Ik denk het niet. Ik leer niks bij mijn opleiding politicologie. Goed stuk overigens. Alleen Bart Jan Spruyt is zeker niet liberaal. Wel conservatief. Maar hij komt uit de orthodox-christelijke hoek. Zo, weer wat geleerd...

AMAR423
09-11-2004, 16:40
t gaat juist steeds slechter

Aselhiej
09-11-2004, 16:46
Goed stuk overigens. Alleen Bart Jan Spruyt is zeker niet liberaal. Wel conservatief. Maar hij komt uit de orthodox-christelijke hoek. Zo, weer wat geleerd... Klopt. Het ging mij meer om de punten die hen verbindt. :)

arabchrstn
09-11-2004, 16:59
Wat we nu zien is gewoon dat twee voormalige gescheiden groepen (zij, de laagopgeleide arme islamitische gekleurde Marokkanen en zij de hoger opgeleide, christelijke blanke autochtonen) zich aan het vermengen zijn. Tegenwoordig zijn deze 'hokjes' aan het afbrokkelen. Er bestaan kaaskopmoslims, er bestaan hoogopgeleide moslims, niet iedere Marokkaan is echt moslim meer. 'Bek dicht en werken' was het vroeger, en dat pikken jongeren niet meer. Hetzelfde zag je in de VS. De vermenging van zwart en blank ging ook met trouwbles gepaard. Oftewel een volledig natuurlijk proces, dat te verwachten was. In die zin moet je blij zijn met wat er nu gebeurt. Een noodzakelijk proces voltrekt zich, en de moord op Van Gogh markeert dit proces.

Tim76
09-11-2004, 18:03
Aselhiej, Veel nagedacht de laatste dagen. Ik ben met je eens dat veel tegenstellingen in het verleden tussen diverse bevolkingsgroepen overbrugd zijn. Echter dat waren groepen mensen die diverse overeenkomsten hadden waarin men elkaar vond. Met het huidige Nederland en zijn bevolkingsgroepen is het echter anders. Meerdere van de huidige "nieuwe groepen" groepen, willen niets gemeen hebben met de westerse/Nederlandse samenlevingen. Zelfs het westerse democratische systeem moet volgens velen omgevormd worden tot een islamitisch rechtssysteem volgens de shariah. Men zegt dan wel dat dat in Nederland niet kan, daar de (vooral niet westerse)moslims nog niet in de meerderheid zijn. Echter het principe van die islamitische staat is voor hen een uiteindelijk doel. Dat is voor de meeste Nederlanders onaanvaardbaar. Toch denk ik dat jouw inleidende topic wel een mening weergeeft waar ik me in zou kunnen vinden. Ik denk dat samenspraak een vereiste is om te komen tot samenleven. Ik persoonlijk wil elk mens accepteren als mijn medelander, en als gelijke te zien. Nu na de plechtigheid van de crematie zijn mijn gevoelens wel weer meer gemengd. Het is voor mij duidelijk dat de religieuse fundie's ook moeten inleveren t.a.v. hun in mijn ogen verderfelijke ideeën. Verder zal iedereen de westerse/Nederlandse democratie moeten accepteren en onderschrijven als de zijne/hare.