Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Is een volledig geintegreerde samenleving mogelijk?

LZN
03-11-2004, 19:46

Ik vraag me weleens af, zou het mogelijk zijn om een samenleving te zien waarin allerlei religies samen leven en respect hebben voor elkanders idealen? Volgens mij zijn er weinig landen waar het goed gaat. Ik zou het graag willen zien. Een land als bijvoorbeeld Zweden of Noorwegen trekt me daarom erg aan, er zijn daar veel Christelijke en Islamitische mensen die samen leven en dat gaat redelijk goed volgens mij. Ik hang zelf niet een bepaald geloof aan maar probeer zoveel mogelijk respect voor de idealen van gelovigen op te brengen en er over te leren. Voor mij komen de grondbeginselen van de verschillende grote religies op hetzelfde neer. Helaas vergeten heel veel mensen dit (naastenliefde en respect etc). Ik zou graag zo een smaneleving zien, maar het schijnt een utopie te zijn, en in Nederland lijkt het juist steeds verder de verkeerde kant op te gaan, mensen scheren grote groepen over één kam, mensen handelen blind vanuit hun overtuiging en kwesten anderen, etc etc. Hoe zien jullie dit, en zou het mogelijk zijn? Hoe lang zou het nog duren voor zo'n situatie in Nederland ontstaat en wat is er voor nodig?.

Pleeborstel
03-11-2004, 19:55
Ik denk dat de multiculturele samenleving in dit land niet bestaat. De verschillen tussen de mensen onderling zijn te groot, maar dat wil nog niet zeggen dat we niet samen kunnen leven. Het grote probleem in Nederland is echter dat bijvoorbeeld mensen die hier zijn geboren niet worden gezien als inwonder van dit land maar nog steeds als een buitenlander die 'hier te gast is'...Deze mensen habben dan ook minder kansen met alle gevolgen van dien :( Aan de andere kant hebben velen die hier zijn geboren geen echte keuze gemaakt waar ze nu thuishoren. Misschien hebben ze die keuze niet, misschien horen ze wel nergens thuis...Ik kan dat goed begrijpen. In Nederland word je nog steeds gezien als een buitenlander, maar in Marokko net zo goed. Wat moet je dan :confused: Een grote stap in de goede richting zou zijn al we allemaal zouden proberen om elkaar te begrijpen. Kennis is het belangrijkste instrument om vooroordelen te laten verdwijnen. Helaas lijkt er in dit land op dat mensen geen moeite willen doen om die kennis te verkrijgen. Ze sluiten zich af van iedereen en gaan voornamelijk met de 'eigen' mensen om. Marokkanen met Marokkanen, Turken met Turken etc. Dit is een slechte zaak omdat de vooroordelen daardoor blijven en niemand schiet er iets mee op. Zolang dat het geval is kunnen we naar een echte multiculturele maatschappij waarin iedereen een plek kan vinden fluiten. Immers, als je niets doet om de ander te snappen en die ander doet ook niet om jou te snappen is er weinig reden om te verwachten dat het goedkomt. :(

miss_hijab
03-11-2004, 19:58
Ik vraag me weleens af, zou het mogelijk zijn om een samenleving te zien waarin allerlei religies samen leven en respect hebben voor elkanders idealen? Volgens mij zijn er weinig landen waar het goed gaat. Ik zou het graag willen zien. Een land als bijvoorbeeld Zweden of Noorwegen trekt me daarom erg aan, er zijn daar veel Christelijke en Islamitische mensen die samen leven en dat gaat redelijk goed volgens mij. Ik hang zelf niet een bepaald geloof aan maar probeer zoveel mogelijk respect voor de idealen van gelovigen op te brengen en er over te leren. Voor mij komen de grondbeginselen van de verschillende grote religies op hetzelfde neer. Helaas vergeten heel veel mensen dit (naastenliefde en respect etc). Ik zou graag zo een smaneleving zien, maar het schijnt een utopie te zijn, en in Nederland lijkt het juist steeds verder de verkeerde kant op te gaan, mensen scheren grote groepen over één kam, mensen handelen blind vanuit hun overtuiging en kwesten anderen, etc etc. Hoe zien jullie dit, en zou het mogelijk zijn? Hoe lang zou het nog duren voor zo'n situatie in Nederland ontstaat en wat is er voor nodig? Ik vind dat het wel kan en dat hebben de laaste 10 jaar bewezen hier in nederland... Na 11-09 kwamen de probelemen pas opgang helaas...

miss_hijab
03-11-2004, 20:06
Maar Miss Hijab, denk je neit dat de gevoelens er voor 911 al waren dan? En dat 911 misschien niet op zich stond? Ik wordt helaas steeds kritischer tov de mogelijkheden van de mens. :( Maar natuurlijk wel, ik merktte het allang al ik had altijd heftige disscusies met mijn baas toendertijd... Maar ik weet wel zeker dat het toendertijd niet ZO'N GROET GROEP als nu is...

Pleeborstel
03-11-2004, 20:09

Ik denk op zich dat het afschaffen van een dubbel paspoort kan helpen in een goede richting. Hoe dit verder de houding van 'autochtonen' (let op tussen aanhalingstekens) tov 'autochtonen' (wederom) met een NL paspoort moeet veraderen weet ik niet, dat kan nog zo lang duren. En het is net alsof we elke keer op weg zijn maar dan weer 10 jaar terug worden geworpen. Ik denk door meer media aandacht aan bv Soufi Moslims ed te geven en mensen die daadwerkelijk iets te zeggen hebben vanuit de Islamitische religie ipv Ali B aan het woord te laten er ook meer wederzijds begrip kan worden gekweekt. Ik vind ook dat je de wijze mensen die wel wat weten over de islam aan het woord moet laten ja. Ali B en al die anderen zijn commercielen die geen ruk ervan weten en publiciteit gebruiken om zelf bekender te worden en dus meer geld binnen te halen. De media hier brengen alleen nog maar pulp tot de mensen. Er wordt niet meer ergens over nagedacht in maatschappelijke zin, nee, het gaat slechts om geld tegenwoordig. Wat dat paspoort betreft is er met betrekking tot de Marokkanen een groot probleem: je kunt als Marokkaan namelijk nooit maar dan ook nooit afstand doen van je Marokkaanse nationaliteit. Dat is bij wet verboden daar en bedoeld om de eenheid in het land te versterken. Nederland kan daar vrij weinig tegen doen denk ik en bovendien zou ik als Marokkaan ook mijn Marokkaans paspoort niet willen inleveren. Je blijft toch een Marokkaan hoe lang je ook bent hier. Het zou veel helpen als men in Nederland je zag als onderdeel van de samenleving maar zelfs dat doen ze niet...Het is echt droevig hiero :(

3Trinity3
04-11-2004, 16:48
Natuurlijk is het mogelijk om allemaal in harmonie samen te leven! Één van de vereisten is dan alleen om het vermogen te hebben om water bij de wijn te doen! Sommige mensen hebben hier alleen blijkbaar problemen mee.

grendel
04-11-2004, 17:08
Ik vraag me weleens af, zou het mogelijk zijn om een samenleving te zien waarin allerlei religies samen leven en respect hebben voor elkanders idealen? Volgens mij zijn er weinig landen waar het goed gaat. Ik zou het graag willen zien. Een land als bijvoorbeeld Zweden of Noorwegen trekt me daarom erg aan, er zijn daar veel Christelijke en Islamitische mensen die samen leven en dat gaat redelijk goed volgens mij. Ik hang zelf niet een bepaald geloof aan maar probeer zoveel mogelijk respect voor de idealen van gelovigen op te brengen en er over te leren. Voor mij komen de grondbeginselen van de verschillende grote religies op hetzelfde neer. Helaas vergeten heel veel mensen dit (naastenliefde en respect etc). Ik zou graag zo een smaneleving zien, maar het schijnt een utopie te zijn, en in Nederland lijkt het juist steeds verder de verkeerde kant op te gaan, mensen scheren grote groepen over één kam, mensen handelen blind vanuit hun overtuiging en kwesten anderen, etc etc. Hoe zien jullie dit, en zou het mogelijk zijn? Hoe lang zou het nog duren voor zo'n situatie in Nederland ontstaat en wat is er voor nodig? Wat in Amerika kan, kan hier ook (melting pot). Alleen het voordeel daar is, dat het land 1000 x zo groot is.