Bekijk originele versie : Tips om bloedarmoede te voorkomen...
Salaam aleykoum,
Wie kan me tips geven om bloedarmoede te voorkomen? Dus wat moet er worden gegeten om het te voorkomen?
Alle hulp is welkom,
Choekran,
ma3asalaam,
Liloesh
moslimawomen
26-10-2004, 17:14
a salam oealaikom
Wat je het beste kan eten om het te voorkomen is:
-vlees
-vis
-eieren
-aardappelen
-bonen
-rijst
en probeer geen melk en thee te drinken want dat breekt de ijzer af!!!
OneTouch
26-10-2004, 18:20
geen melk en thee? meen je dat nou?
Ik heb bloedarmoede maar ik drink ook veel melk/thee. Melk omdat ik hoor dat dit goed is ivm kalk. Anders krijg ik van die witte streepjes op mijn nagels en dat komt toch door een tekort aan kalk????
Salaam aleykoum,
Wie kan me tips geven om bloedarmoede te voorkomen? Dus wat moet er worden gegeten om het te voorkomen?
Alle hulp is welkom,
Choekran,
ma3asalaam,
Liloesh
Hey alles goed...??
Ik wou ff zeggen als je het wilt voorkomen, dan moet je gezond eten..!!
Dat is het belangrijkste..!!
Je varrieert het gezond eten zoals groente en fruit..!!!
Beslemaa:zwaai:
misstomatisch
26-10-2004, 19:29
Veel vezels eten. Dus vooral bruin brood. En veel groenten en fruit. Vlees en bonen zijn ook goed................
Naoual_Tetouania
29-10-2004, 10:18
Ijzer is ook goed tegen bloedarmoede. Dat zit oa. in spinazie.
Goede ijzerbronnen zijn onder andere : vlees, vis, gevogelte, broccoli, bloemkool, pompoen, tomaten en citrusvruchten; matige ijzerbronnen zijn aardappelen, wortelen, ananas en bloem (zonder zemelen).
Slechte ijzerbronnen (meestal door aanwezigheid van remmende stoffen) zijn rijst, meel met zemelen, appelen, bananen, peren, rabarber, spinazie, noten, amandelen en eieren
Tekorten aan ijzer komen voor bij mensen die veel ijzer verliezen uit wonden en als de darm het ijzer niet goed opneemt. Dit leidt tot bloedarmoede. De voornaamste klacht is vermoeidheid. Dit kan al optreden bij een relatief gering gebrek aan ijzer. De belangrijkste risicogroepen voor een ijzertekort zijn: zuigelingen, adolescenten en vooral jonge meisjes die snel groeien en al menstrueren, vrouwen in het algemeen en zwangere vrouwen in het bijzonder.
Een teveel aan ijzer veroorzaakt een verhoogde bloedafbraak. Het ijzer dat hierbij vrijkomt wordt niet uitgescheiden maar opgeslagen in organen, waardoor deze beschadigen.
Misbruik van ijzersupplementen kan leiden tot vergiftiging van de lever, de milt en andere organen, tot constipatie en groeistoornissen bij kinderen.
slimblondje
29-10-2004, 22:34
als je naar de dokter gaat,krijg je ijzer tabletten,ik moet ze ook gaan halen.alleen moet dan bloed prikken en ik durf niet:(
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.