Bekijk originele versie : Illegale banken in opkomst
Illegale banken in opkomst
Uitgegeven op 23 oktober 2004 om 08:17 uur
Ondergrondse bankiers sluizen honderden miljoenen euro's illegaal Nederland in en uit. Het gaat om winsten uit drugshandel, mensensmokkel en oplichtingspraktijken, die zo ongezien de grens over gaan. Ook terroristische organisaties maken gebruik van deze geldstromen. Dat zegt het Meldpunt Ongebruikelijke Transacties (MOT) van het Openbaar Ministerie zaterdag in het Nederlands Dagblad.
Directeur Harald Koppe pleit voor een keiharde aanpak van ondergrondse bankiers, die veelal opereren vanuit dekmantelbedrijven zoals videotheken, belhuizen en reisbureaus, die meestal in achterstandswijken zijn gevestigd. Ook de nationale recherche ziet de informele overboekingssystemen als een groeiend risico: "Ondergrondse bankiers spelen een belangrijke rol bij het wegsluizen van drugswinsten uit cokehandel naar de Antillen en Suriname.''
De illegale transacties zijn ook populair in kringen van immigranten en allochtonen die geld naar familie willen sturen, omdat de tarieven van ondergrondse bankiers één a twee procent lager liggen dan die van reguliere banken. De provisie kan bij hele grote bedragen of bij criminele gelden oplopen tot acht procent van het te versturen bedrag. De bankiers slagen er in geld over te boeken naar gebieden waar normaal geldverkeer moeilijk of onmogelijk is, zoals bijvoorbeeld Irak, Afghanistan of Somalië. Nederlandse criminelen gebruiken vaak allochtone tussenpersonen voor transacties, omdat de illegale bankiers voor hen moeilijk toegankelijk zijn.
Bij de nationale recherche zijn dossiers bekend illegale bankiers die tot wel 250 duizend euro per dag weten weg te sluizen. De grote ondergrondse netwerken kunnen binnen enkele maanden tot een jaar tientallen tot honderden miljoenen euro's verwerken. De toezichthoudende instanties, De Nederlandse Bank en het ministerie van Financiën, blijken echter geen zicht te hebben op de ondergrondse geldstromen.
[Copyright 2004, Novum]
Geen voorbeeld van islamitisch bankieren.
Geen voorbeeld van islamitisch bankieren.
Dacht dat het probleem meer lag bij grote bedragen (drugsopbrengsten, oplichting e.d.) die het land uitgesluisd worden.
Maar meneer ziet het probleem in die 200 euro die maandelijks wordt overgemaakt naar de familie in het buitenland.
knorknor
24-10-2004, 00:25
Merkwaardig, zover ik wist is het niet verboden om geld de grens over te vervoeren. Ik snap niet dat ze die bolletjes slikkers niet gewoon een pak geld mee geven als ze terug naar huis gaan. Niemand kan ze wat maken. (volgens mij)
Merkwaardig, zover ik wist is het niet verboden om geld de grens over te vervoeren. Ik snap niet dat ze die bolletjes slikkers niet gewoon een pak geld mee geven als ze terug naar huis gaan. Niemand kan ze wat maken. (volgens mij)
Als het gaat om extreem hoge bedragen en je wordt er mee gesnapt dan moet je kunnen aantonen waar je het geld vandaan hebt. Kun je dat niet dan wordt het inbeslag genomen.
knorknor
24-10-2004, 01:14
Als het gaat om extreem hoge bedragen en je wordt er mee gesnapt dan moet je kunnen aantonen waar je het geld vandaan hebt. Kun je dat niet dan wordt het inbeslag genomen.
Iedere bolletjes slikker neemt gewoon in geld mee terug wat hij aan coke mee het land in heeft gesmokkeld. Dus ZO veel is dat ook niet, geen idee hoeveel coker er anaal ingebracht kan worden, nooit geprobeert ;) Maar waarschijnlijk iets van 15 -20 Keuro. dat is niet zo HEEL vreemd om bij je te hebben. Daarbij kan geld helemaal niet in beslag genomen worden als je niet kan aantonen waar je het vandaan hebt. Laat mij maar eens een regeltje in het wetboek zien waarin DAT staat.
Iedere bolletjes slikker neemt gewoon in geld mee terug wat hij aan coke mee het land in heeft gesmokkeld. Dus ZO veel is dat ook niet, geen idee hoeveel coker er anaal ingebracht kan worden, nooit geprobeert ;) Maar waarschijnlijk iets van 15 -20 Keuro. dat is niet zo HEEL vreemd om bij je te hebben. Daarbij kan geld helemaal niet in beslag genomen worden als je niet kan aantonen waar je het vandaan hebt. Laat mij maar eens een regeltje in het wetboek zien waarin DAT staat.
Het gaat niet om wat die bolletjesslikker verdient, die is gewoon in dienst en verdient er een eurotje of 5000 mee bij aflevering. De cocaine die wordt dan verkocht door de drugsbendes en alle winst komt terecht bij de baas zeg maar.
Een beetje drugsbaron verdient misschien minimaal 100.000 per maand. Dat geeft hij niet zomaar mee aan een of andere minkukel, en 100.000 zal bij de grens 100% zeker inbeslag worden genomen tenzij je duidelijk kunt aantonen dat het geld op legale manier is verkregenen dat er belasting over is betaald. Verder sjouwt niemand graag met koffers vol geld, ze hebben liever dat het geld in het gewenste land op ze ligt te wachten.
Regeltje in het wetboek kan ik niet zo tevoorschijn halen, maar denk aan bv. dat elke banktransactie van meer dan 10.000 euro wordt aangegeven bij de belastingdienst en als er vermoedens zijn je dan moet aantonen waar het geld vandaan komt
knorknor
24-10-2004, 01:32
Het gaat niet om wat die bolletjesslikker verdient, die is gewoon in dienst en verdient er een eurotje of 5000 mee bij aflevering. De cocaine die wordt dan verkocht door de drugsbendes en alle winst komt terecht bij de baas zeg maar.
Een beetje drugsbaron verdient misschien minimaal 100.000 per maand. Dat geeft hij niet zomaar mee aan een of andere minkukel, en 100.000 zal bij de grens 100% zeker inbeslag worden genomen tenzij je duidelijk kunt aantonen dat het geld op legale manier is verkregenen dat er belasting over is betaald. Verder sjouwt niemand graag met koffers vol geld, ze hebben liever dat het geld in het gewenste land op ze ligt te wachten.
Regeltje in het wetboek kan ik niet zo tevoorschijn halen, maar denk aan bv. dat elke banktransactie van meer dan 10.000 euro wordt aangegeven bij de belastingdienst en als er vermoedens zijn je dan moet aantonen waar het geld vandaan komt
Hij heeft exact die zelfde minkukel exact het zelfde bedrag mee gegeven in de vorm van drug, dus ik zie het verschil niet?!?! Zo een durgs baron stuurt natuurlijk niet al zijn geld met een bolletjes slikker mee, maar geeft iedere bolletjes slikker een beetje mee.
Maar vervoer over de grens is naar mijn weten niet verboden.
knorknor
24-10-2004, 01:33
Maar ik moet ook eerlijk toegeven ik ben niet heel erg goed op de hoogte van al dit soort regels.
Lees goed..
De illegale transacties zijn ook populair in kringen van immigranten en allochtonen die geld naar familie willen sturen, omdat de tarieven van ondergrondse bankiers één a twee procent lager liggen dan die van reguliere banken.
:)
Het hele verhaal klinkt als
bidden naar het oosten en scheiten naar het westen.
Ik vrees dat de hel overvol raakt,.
Hij heeft exact die zelfde minkukel exact het zelfde bedrag mee gegeven in de vorm van drug, dus ik zie het verschil niet?!?! Zo een durgs baron stuurt natuurlijk niet al zijn geld met een bolletjes slikker mee, maar geeft iedere bolletjes slikker een beetje mee.
Maar vervoer over de grens is naar mijn weten niet verboden.
Vervoeren over de grens is niet verboden dat klopt.
Maar je moet kunnen aantonen waar het geld vandaan komt en of er belasting over is betaalt. Dit is trouwens alleen als er vermoedens zijn, niet iedereen hoeft het aantetonen. Grote geldbedragen moet je ook nog eens melden bij de douane als ik mij niet vergis.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.