Bekijk originele versie : Ben ik de enige die zo door mijn gedachtens word afgeleid tijdens een gebed???...
Beste lezers....
Ik verricht nu al jaren 5 maal in de dag het gebed, en dat doe ik graag..
Alleen zit ik de laatste paar maanden met een probleem, ik werk nu fulltime en moet dus vaak veel inhalen als ik thuis kom...
Dit is het probleem niet, want ik doe het inhalen zeker niet met moeite.. Maar als ik dan even bezig ben dwaal ik af, ik weet dat dat slecht is, moet dan ineens denken aan die brieven, "heb ik ze wel op de post gedaan", of datgeen wat mijn werkgever tegen me zei..
Kortom allemaal dagelijkse dingen die binnendringen in mijn hoofd.....
Zijn er meer mensen met dit verschijnsel?? zo ja, waar komt het door en wat kan ik hier aandoen..
Groeten Saffja
myriam22
04-01-2003, 19:53
salaam,
je bent zeker de enige niet die tijdens het gebed met haar gedachten ergens anders zit. Als ik bid dwaal ik ook steeds af en dan weet ik niet meer waar ik gebleven was... Dat vind ik heel erg en dan dwing ik mezelf om me te concentreren. Dat lukt dan voor +/-5 seconden en dan ben ik weer weg in mijn gedachten. Ik werk ook full-time en dan moet ik 's avonds alles inhalen(wat wel veel is als je de hele dag staand hebt gewerkt...) Ik bid dan heel snel en ik stuikel bijna over mijn eigen tong omdat ik er snel vanaf wil zijn,maar dat is haram. Je moet tijd nemen om te bidden en je moet dat geconcentreerd doen. Dan denk ik bij mezelf 'mijn gebeden worden toch niet aanvaard omdat ik steeds afdwaal en omdat ik vlug bid' en weet je wat ik heb gedaan???? Ik vind het heel erg, maar ik ben gestopt met bidden..... Ik weet het, shame on me!
Maar wat is erger??? Alles ongeconcentreerd en vlug bidden in 5 minuten of helemaal niet bidden??? Als ik er met mijn gedachten niet bij ben kan ik evengoed niet bidden denk ik dan bij mezelf... Wat denk jij?
Hoi Myriam,
Volgens mij begrijpen wij elkaar tot op zekere hoogte, jij hebt ook moeite gehad met geconcentreerd salaat te verichten...
Ook omdat jij vaak alles in moest halen na werktijd, dat lukte dan vaak niet, en je bent toen gestopt.. Myriam ik accepteer jou besluit, maar ik kan niet zomaar stoppen omdat het af en toe niet gaat zoals ik wil... 5 keer per dag bidden is een deel van mij geworden, ik wil niet dat sjetaan zijn zin krijgt..
Ik wil winnen van hem daarom vraag ik jullie ook hulp via deze weg...
Is er dan echt niemand die weet wat ik moet doen i.p.v. te stoppen want dat doe ik never nooit niet...
Leila, ja het klopt sjetaan is altijd aanwezig en vooral als wij het gebed aan het verichten zijn is hij degene die ons wil doen dwalen..
myriam22
04-01-2003, 20:25
tja meisje, wat kan ik zeggen??
Ik denk dat je zoiets beter aan een islamgeleerde vraagt....
Hey meiden,
Ik ken het probleem ook, want als ik gewoon s'morgens bid voor ik ga werken dan kan ik mijn concentratie er goed bij houden, maar als ik s' avonds thuis kom, en de rest van de dag moet inhalen, dan kan ik er mijn aandacht niet bij houden. Of ik denk (wat gewoon super slecht is) moet opschieten gtst begint zo, of ik denk weer automatisch aan mijn werk.
Ik had altijd gedacht dat ik de enige was met dat probleem, maar zo te zien heb ik meerdere lot genoten.....
Kiss
Dorita
Doritta, jij hebt het dus ook en hoe ga jij ermee om als ik mag vragen.....
Een gebed heeft n innerlijke voorbereiding nodig en omdat ze je allemaal opstapelt, mis je dat.
De verdeling van het gebed, en de tijd die je krijgt om elke gebed te verrichtten heeft n reden.
Wat kan helpen bij de concentratie is duidelijk uitspreken van alles wat je zegt en reciteert en beseffen wat je zegt en hoe dichtbij ALLAH swt bij je is, nog dichterbij dan je eigen aderen ( stel je voor!)..en tijdens het neerknielen vragen om concentratie vermogen, zodat je de mogelijkheid krijgt om te proeven van deze intieme contact met ALLAH swt.
Versta je arabisch ? dan weet ik n opname, dat je heel erg kan helpen met het versterken van je khusu', of te wel concentratie.
Hart4Islam
05-01-2003, 00:32
SALAAM SAFFIA
DES ONDANKS HEB IK EEN TOPIC DAAROVER GEOPEND, IK GEEF JE DIE LINK DAAR STAAN WAT ADVIEZEN OP INSHA ALLAH
http://forums.marokko.nl/showthread.php?threadid=39449&referrerid=18023
Momo_007
05-01-2003, 01:32
salaam, ik ben geen islamgeleerde,wat ik nu ga zeggen is misschien niet direct een oplossing.Vooraleer ik het ga zeggen,wil ik eerst erbij zegggen dat:1) wat ik zeg is zoals het hoort,2) ikzelf hou me niet altijd aan zoals het hoort, maar ik doe mijn best en vraag zo vaak mogelijk aan Allah om mij sterk te maken.
dit is wat is:
- het gebed heeft zijn VASTE tijden
- tussen zonsopgang en tot het 2de gebed,is het verboden te bidden, want de duivel is op dat moment meer machtig.
- de VASTE tijden: wat ik hierbij moet zeggen is,dat er tijdsintervallen zijn,dus dat je een bepaalde tijd hebt om een bepaalde gebed te voeren
dus iedereen,probeer je best te doen om het op tijd te bidden!
Stel je voor als je zit te werken en je naar wc MOET gaan en je hebt geen pauze, ik denk dat je die recht wel hebt. wel stel je dan ook voor dat je MOET bidden, wel hier is geen tekening voor nodig..
voor de rest wens ik iedereen het beste en moge allah ons meer concentratie geven. Doe je best, meer kun je niet doen, doe je best ,net zoals je je best zou doen om dat te bereiken wat je zo graag wil bereiken,dan zul je je wel beter kunnen concentreren
Ik weet het het is erg moeilijk om je concentratie
er echt bij te houden..
Maar 1 ding
ik geef echt niet op, zover laat ik het echt niet komen..
Origineel gepost door Saffja
Beste lezers....
Ik verricht nu al jaren 5 maal in de dag het gebed, en dat doe ik graag..
Alleen zit ik de laatste paar maanden met een probleem, ik werk nu fulltime en moet dus vaak veel inhalen als ik thuis kom...
Dit is het probleem niet, want ik doe het inhalen zeker niet met moeite.. Maar als ik dan even bezig ben dwaal ik af, ik weet dat dat slecht is, moet dan ineens denken aan die brieven, "heb ik ze wel op de post gedaan", of datgeen wat mijn werkgever tegen me zei..
Kortom allemaal dagelijkse dingen die binnendringen in mijn hoofd.....
Zijn er meer mensen met dit verschijnsel?? zo ja, waar komt het door en wat kan ik hier aandoen..
Groeten Saffja
Salaam alaikum
ik ken het gevoel ook maar al te goed. Ik moet ook steeds alles inhalen. weet je wat bij mij helpt. Je moet eerst uit die ritme van het dagelijks leven komen. Door eerst koran te gaan lezen voor het bidden ga je er echt in zitten en heb je het gevoel dat je echt contact maakt met allah. Een ander reden waarom jij zo snel afgeleid bent is omdat jij waarschijnlijk niet weet wat je aan het zeggen bent. Wat helpt om de vertaling te kennen van alle dingen die je zegt tijdens het gebed. Het is haraam om de gebeden achteloos op te zeggen, maar je kunt ons niet verantwoordelijk stellen voor het feit dat wij niet met die arabische taal zijn opgegroeid en dat het ons niet geleerd is. Waar wij wel zelf verantwoordelijk voor zijn is dat wij trachten onze taal te leren en de koran trachten te begrijpen. ik hoop dat je er wat aan hebt.
Origineel gepost door Saffja
concentratie
e[/B]
salam
jij bent zeker niet enig.
weet jij waarom als men salam spreekt dan zegt hij altijd daarbij iqamat assalat.
dat is zo omdat salat is makkelijk maar iqamat assalat is moeilijk
en dat is moeilijk omdat men niet concentreren
waarom kan men niet cocentreren? ik heb ooit een lezing bijgewoond waar ik het antwoord kreeg en dat is, als we iets al is het kleins haram doen dan verliezen we de concentratie.
dat is ook mij ervaring
wassalam
dag meisie
ik begrijp ook wat je bedoelt ik bid ook maar kan door mijn werk ook bijna nooit op tijd bidden ik probeer het wel maar het lukt meestal niet en als ik dan na mijn werk bid dan kan ik me ook niet concentreren dan denk ik ook heel veel na.
raar is dat he.
prinses_yasmina
11-01-2003, 00:28
Alhamdoelillah yarabie.
Ik dacht echt dat ik de enige was die hier last van had!
Ik doe de opleiding juridisch en ik reis een uur met de bus, tegen de tijd dat ik thuis ben, ben ik moe, moet ik snel eten, en hup naar mijn werk dat om 5 uur begint. Tussen door heb ik weinig of geen tijd, in ieder geval onvoldoende..
Ik verricht de salaat dan pas om 7 uur als ik van mijn werk thuis kom. En ook dan ben ik soms helemaal ergens anders met mijn gedachten. Dan moet ik mezelf helemaal tot concentratie manen om mijn gebed een beetje fatsoenlijk tot een eind te brengen!!
Ik doe mijn best maar het lijkt alsof mijn gedachten helemaal los staan van mijn wil!Ik wil niet denken ik wil bidden...en toch lukt het niet altijd!!
Ben blij dat ik niet de enige ben ba3da!!!
Veel kussies....prinses_yasmina!!:zwaai:
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.