Bekijk originele versie : wie geeft hun het recht?
Kareem82
20-10-2004, 01:59
De Verenigde Staten beschikken nog steeds over 480 tactische kernbommen in Europa, verspreid over acht basissen in zeven Europese landen, waaronder België. Dat is drie keer meer dan aanvankelijk geschat, zegt een Amerikaanse atoomexpert maandag.
Het cijfer betekent dat het aantal atoombommen dat de VS bij hun NAVO-bondgenoten hebben liggen, niet is verminderd sinds midden jaren '90, stelt Hans Kristensen, een adviseur van de National Resources Defense Council in Washington. Zijn bevindingen zijn gebasseerd op Amerikaanse legerdocumenten, met inbegrip van documenten die hij kon inkijken dankzij de Freedom of Information Act.
Het grootste arsenaal, 130, ligt in de Amerikaanse luchtmachtbasis Ramstein in Duitsland, 110 atoombommen liggen klaar op de Britse luchtmachtbasis van Lakenheath. De overige werden gestockeerd in de NAVO-lidstaten Griekenland, Italie, Nederland, Turkije en België, meent Kristensen. Hij preciseerde niet waar, maar het is een publiek geheim dat de atoombommen in ons land in de luchtmachtbasis van Kleine Brogel opgeslagen liggen.
Onder het huidige systeem kunnen de gastlanden 180 van die bommen gebruiken in geval van onvoorziene gebeurtenissen, zeg Kristensen. Volgens hem doen de Verenigde Staten er best aan die atoomwapens weg te halen, zeker bij de zes niet-atoommachten.
De Verenigde Staten ontplooiden in 1954 voor het eerst atoomwapens in Europa, met een piek van 7.300 in 1971. Dat aantal viel terug naar 700 dankzij het verdrag over de middellange afstandskernwapens uit 1987, de val van de Sovjetunie en de aankondiging in 1991 van de toenmalige Amerikaanse president George Bush-senior om alle tactische kernwapens en nucleaire wapens op zee terug te trekken.
President Bill Clinton snoeide nog eens in dat aantal tot 480 bij een herziening van de nucleaire politiek, maar in 2000 tekende hij een presidentieel besluit om de bommen in de NAVO-landen te behouden, aldus nog Kristensen. De huidige president George W. Bush bracht geen verandering meer aan het Amerikaanse kernarsenaal in Europa.
LadyBerkania
20-10-2004, 06:59
Niemand geeft hun die recht.. Ze geven zichzelf 't recht.. Ik vind ze de meest hypocriete doortrapte egotrippers mensen die op deze aardbol leven.. :jammer:
LadyBerkania
20-10-2004, 13:23
Navo-land Nederland geeft de Amerikanen op grond van het Navo-verdrag het recht hier hun kernwapens op te slaan, zoals ook in andere Navo-landen het geval is.
- ik Kanker niet! (Die toon hou je maar lekker bij je of sla die toon maar tegen je zelf aan! ;) ) In mijn ogen doet Amerika alleen dingen die hen in hen voordeel is!!
Kun je alleen maar kankeren (en dan ook nog volkomen onterecht) op de Amerikanen, die altijd garant hebben gestaan voor de vrede en vrijheid in Europa. Dit ook dankzij hun kernwapenschild.
En nog geeft het hun niet 't recht om 'de baas' te spelen over de wereld!! Sterker nog niemand geen 1 land op deze wereld mag zich die recht geven.. Om de 'baas' te spelen!!
Wees Gegroet,
Berkania
- ik Kanker niet! (Die toon hou je maar lekker bij je of sla die toon maar tegen je zelf aan! ) In mijn ogen doet Amerika alleen dingen die hen in hen voordeel is!!
Welk land zou dat niet doen als ze de sterkste zouden zijn?
Je kunt in ieder geval twijfels hebben of ze hun macht wel goed gebruiken. Een oorlog beginnen en bondgenoten meeslepen door middel van leugens is nou niet echt een goeie manier om je absolute macht uit te oefenen ;)
Dutchpat, ik ben allas behalve een fan van de politiek die de VS voert. Ik was tegen de start van de oorlog in Irak.
Maar zoiets schreeuwen als: "hebben ze het recht wel", of wie geeft hun het recht" vind ik zo demagogisch, lokte mijn reaktie uit.
Elk land zou, als ze de mogelijkheden en ontwikkeling van de VS doormaakten, hetzelfde handelen. Het zou hypocriet zijn dat te ontkennen.
arabchrstn
20-10-2004, 13:47
Als inwoners van Nederland, geven Ladyberkania en Kareem de VN (en nog vier andere landen ) dat recht.
De leden van de VN geven hen het recht deze wapens te bezitten. Via het democratische principe zijn WIJ daar dus verantwoordelijk voor. Of je nu Arabchrstn heet of Kareem.
Dit alles staat natuurlijk los van wat je ervan vindt. Ook zijn er meer landen dan die vij di kernwapens hebben (bv Israel, Pakistan en waarschijnlijk nog veel meer anderen).
Maar als je het objectief beziet, dan luidt het antwoord op jouw vraag, Kareem: Wie geeft de VS het recht? Jij en ik, en daarmee alle landen die aangesloten zijn bij de Verenigde Naties.
Dat kan je oneerlijk vinden, maar dat is wel het principe.
Kareem82
20-10-2004, 18:35
ga een eind fietsen met je "jij en ik" democratie is gewoon eigenbelang van de kapitalisten
en met je verenigde naties die veroorzaken juist oorlogen en dan doen ze netals of ze vredestichters zijn
maar goed jij begrijpt dat niet je bent niet voor niets kafier
arabchrstn
20-10-2004, 20:38
ga een eind fietsen met je "jij en ik" democratie is gewoon eigenbelang van de kapitalisten
en met je verenigde naties die veroorzaken juist oorlogen en dan doen ze netals of ze vredestichters zijn
maar goed jij begrijpt dat niet je bent niet voor niets kafier
Nou nou, doe maar rustig aan...
Jij stelt een vraag, en ik geef een antwoord. Ik geef aan hoe het feitelijk in elkaar steekt.
Waar zie je mij zeggen dat ik het democratisch staatsbestel steun? Waar lees je dat ik de werkwijze van de Verenigde Naties steun?
En wat heeft geloof hiermee te maken?
Het zou je passen je vooroordeel over mij weg te halen. Ik denk dat wij het sterker met elkar eens zijn, dan je vermoed.
Ik hoop dat we in het vervolg minder agressief kunnen communiceren...
Groetjes en een prettige avond verder,
Mo
LadyBerkania
20-10-2004, 21:27
Als inwoners van Nederland, geven Ladyberkania en Kareem de VN (en nog vier andere landen ) dat recht..
Om eerlijk te zijn begrijp ik niet wat je hiermee bedoelt!! Dus bij deze verklaar nader.. Svp met makkelijke woorden zodat ik 't ook kan volgen!! :D..
Gegroet,
Berkania
LadyBerkania
21-10-2004, 06:37
heb je enige voorstelling hoe de wereld er uit zou zien als hilter de oorlog had gewonnen.
Die bezat dan het "westen" alle middelandse zee landen en diverse staten in afrika.
enig idee wat voor samenleving die dietsers uber alles het dan geworden was?
enig idee hoe de wereld eruit zou zien als de amerikaanse burgeroorlog gewonnen was door de zuidelijke staten??
die bezaten de slaven en de moederlanden van die slaven en dat wilde die staten echt niet veranderen slavernij zou dan nog steeds bestaan, en de armoede.
als de japanners de wereld zouden beheersen met hun samoerai?
buigen voor de keizer anders kop eraf.
Hoe zou de wereld er dan uit zien?
zouden er dan nog landen bestaan zoals de arabische landen?
onder hilter niet
onder de japanners niet
onder stalin niet
onder de huppelepuppen ook niet
onder eliding van amerika bestaan de arabische landen wel.
hoe vreemd
Zo ver ik weet waren dat andere mensen dan Bush die Amerika toen regeerde toch?!! Dus ze hadden ook andere intentie's denk ik.. Ik mag die Bush niet omdat ie een gluiperd is.. En alle mensen bijna van tegewoordig zijn doortrapt ze doen alles wat in hen voordeel is.. Dat houdt in dat er in 't dagelijks leven.. Bijv op werk/school straat weet ik 't .. ook mensen lopen ie net zo'n gluiperds zijn als Bush.. Alleen Bush heeft 't 'geluk' dat hij een land regeert.. :jammer:
Gegroet,
Berkania
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.