Bekijk originele versie : De Wassing
Volgens de Koran al Karim, moet je de wassing verrichten volgens deze regels:
6. O, gij die gelooft, wanneer gij u opricht tot het gebed, wast uw gezicht en uw handen tot aan de
ellebogen en wrijft uw (natte) handen over uw hoofden en (wast) uw voeten tot aan de enkels. (6: Al-Maidah)
Moet je je voeten wassen? Of moet je je handen wrijven over je voeten tot aan de enkels? Shiiten doen het anders dan Soennieten.
In het arabisch staat:
6. Ya ayyuha allatheena amanoo itha qumtum ila alssalati faighsiloo wujoohakum waaydiyakum ila almarafiqi waimsahoo biruoosikum waarjulakum ila alkaAAbayni.
Er staat hier dat je over je hoofd en je voeten tot aan de enkels moet wrijven met je handen.
Maar in het nederlands, wordt de koran vertaald als: en (wast) uw voeten tot aan de enkels.
I ksnap dat mijn vraagstelling beetje verwarrend is, maar ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen. Anders vraag je het maar even :D.
Rebel_1963
16-10-2004, 22:35
6. O, gij die gelooft, wanneer gij u opricht tot het gebed, wast uw gezicht en uw handen tot aan de
ellebogen en wrijft uw (natte) handen over uw hoofden en (wast) uw voeten tot aan de enkels. (6: Al-Maidah)
Moet je je voeten wassen? Of moet je je handen wrijven over je voeten tot aan de enkels? Shiiten doen het anders dan Soennieten.
In het arabisch staat:
6. Ya ayyuha allatheena amanoo itha qumtum ila alssalati faighsiloo wujoohakum waaydiyakum ila almarafiqi waimsahoo biruoosikum waarjulakum ila alkaAAbayni.
Er staat hier dat je over je hoofd en je voeten tot aan de enkels moet wrijven met je handen.
Maar in het nederlands, wordt de koran vertaald als: en (wast) uw voeten tot aan de enkels.
I ksnap dat mijn vraagstelling beetje verwarrend is, maar ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen. Anders vraag je het maar even :D.
Dit is één van de discussiepunten tussen shiïten en soenieten. Het zit 'em inderdaad in het woordje 'faighsiloo' (als ik me niet vergis)
Ik was mijn voeten om zo vergissingen te vermijden.
Karrar ben jij een shi'iet?
Maar ik wil weten wat er verkeerd te begrijpen valt aan het arabische gedeelte... Er staat toch duidelijk: "en wrijf over uw hoofden EN uw voeten tot aan de enkels." Ik zie nergens staan dat je je voeten ook moet wassen.
En ja ik ben een shi'it... Maar ik noem mezelf meestal een moslim. Ik hou er niet van om onderscheid te maken.
Rebel_1963
16-10-2004, 22:53
Maar ik wil weten wat er verkeerd te begrijpen valt aan het arabische gedeelte... Er staat toch duidelijk: "en wrijf over uw hoofden EN uw voeten tot aan de enkels." Ik zie nergens staan dat je je voeten ook moet wassen.
Mijn kennis van de arabische taal is nog niet wat het moet zijn, puur grammaticaal gezien staat er inderdaad: 'en wrijf ...etc.
En ja ik ben een shi'it... Maar ik noem mezelf meestal een moslim. Ik hou er niet van om onderscheid te maken.
Begrijp me niet verkeerd, Karrar, ik maak ook geen onderscheid. Ik heb juist heel veel geleerd van mijn shi'itische zusters en broeders, en daar ben ik ze dankbaar voor.
Mijn kennis van de arabische taal is nog niet wat het moet zijn, puur grammaticaal gezien staat er inderdaad: 'en wrijf ...etc.
Begrijp me niet verkeerd, Karrar, ik maak ook geen onderscheid. Ik heb juist heel veel geleerd van mijn shi'itische zusters en broeders, en daar ben ik ze dankbaar voor.
O ok dan :)...
Nee maar sommige zien Joden of CHristenen nog beter dan SHi'iten. Fijn dat er iemand is, die het snapt.
miss_tetouan425
18-10-2004, 01:53
De essentie van El Wodo of 'de wassing' is je moet schoon zijn.
in het Arabisch staat er wrijf/veeg uw hoofden en voeten tot aan de enkels. Maar ja, als je last hebt van zweetvoeten bijv. dan is 3 x wrijven met natte handjes niet voldoende... begrijp je? Daarom...neem het zekere voor het onze zekere: eerst lekker onder de douche en dan je rituele wassing...
tetouani79
18-10-2004, 10:29
het arabische taal is zo ingewikkeld dat wij het niet kunnen begrijpen ook spreken we het.
de arabieren van tijdens de profeet(sala lahou 3alayhi wassalam) waren bekend met hun taalkundigheid. allah heeft de koran neergezonden in hun taal die zij zelfs(ondanks hun kennis) niet konden overtreffen. allah daagt ze ook uit om maar een deel te schrijven wat op de koran lijkt, maar dat konden ze niet(staat in de koran). laat staan dat wij met ons beperkte kennis dit kunnen begrijpen. woorden kunnen in het arabisch verschillenden betekenissen hebben.
miss_tetouan425
18-10-2004, 11:15
het arabische taal is zo ingewikkeld dat wij het niet kunnen begrijpen ook spreken we het.
de arabieren van tijdens de profeet(sala lahou 3alayhi wassalam) waren bekend met hun taalkundigheid. allah heeft de koran neergezonden in hun taal die zij zelfs(ondanks hun kennis) niet konden overtreffen. allah daagt ze ook uit om maar een deel te schrijven wat op de koran lijkt, maar dat konden ze niet(staat in de koran). laat staan dat wij met ons beperkte kennis dit kunnen begrijpen. woorden kunnen in het arabisch verschillenden betekenissen hebben.
Klopt, je hebt gelijk...
Rebel_1963
18-10-2004, 13:06
De essentie van El Wodo of 'de wassing' is je moet schoon zijn.
in het Arabisch staat er wrijf/veeg uw hoofden en voeten tot aan de enkels. Maar ja, als je last hebt van zweetvoeten bijv. dan is 3 x wrijven met natte handjes niet voldoende... begrijp je? Daarom...neem het zekere voor het onze zekere: eerst lekker onder de douche en dan je rituele wassing...
Dus jij doched je elke keer als je wudu moet doen?
En hoe zit het dan met je mond, poets je ook je tanden, telkens als je wudu moet doen? Want zoals ji het zegt is spoelen met water ook niet voldoende.
miss_tetouan425
18-10-2004, 18:28
Dus jij doched je elke keer als je wudu moet doen?
En hoe zit het dan met je mond, poets je ook je tanden, telkens als je wudu moet doen? Want zoals ji het zegt is spoelen met water ook niet voldoende.
Hi Rebel_1963,
Ik bedoelde niet dat je voor iedere wassing moet douchen, wat ik wel bedoelde is dat je echt schoon moet zijn. Bijv. een automonteur kan wel de gewone wassing doen, maar als zijn handen nog onder het smeer zitten is het raadzaam om zeep te gebruiken...
Maar aan de ander kant...er zijn ook uitzonderingen...want je mag in sommige gevallen ook een steen gebruiken als er geen water is. En een steen maakt je niet echt schoon...dus in dit geval vind ik het een beetje moeilijk te verklaren...
laten we het maar op de juiste intentie houden ;)
Allahoe a3lem...Allah knows best..
Salaam
Rebel_1963
18-10-2004, 23:53
Hi Rebel_1963,
Ik bedoelde niet dat je voor iedere wassing moet douchen, wat ik wel bedoelde is dat je echt schoon moet zijn. Bijv. een automonteur kan wel de gewone wassing doen, maar als zijn handen nog onder het smeer zitten is het raadzaam om zeep te gebruiken...
Maar aan de ander kant...er zijn ook uitzonderingen...want je mag in sommige gevallen ook een steen gebruiken als er geen water is. En een steen maakt je niet echt schoon...dus in dit geval vind ik het een beetje moeilijk te verklaren...
Salaam
wa alaikuum salaam, oké dan begrijp ik wat je bedoelt.
Dank je wel voor je antwoord, ma3assalama
miss_tetouan425
19-10-2004, 00:09
wa alaikuum salaam, oké dan begrijp ik wat je bedoelt.
Dank je wel voor je antwoord, ma3assalama
My pleasure missy... ;)
achmed007
19-10-2004, 10:48
Hi Rebel_1963,
Salaam
Praten over zaken zonder kennis is bidha
Kleine uitleg over de wassing:
Is de mens van nature rein ja of nee?
Van waaruit is de mens geschapen?
De mens is geschapen uit aarde
De mens bestaat uit water en aarde
De mens is van nature dus rein
De mens moet voor het gebed naar allah rein zijn.
De mogelijkheden hier voor die allah ons hier voor gegeven heeft zijn water, en als deze niet voorhanden is aarde.
De beschrijvingen over hoe we onze wassing moeten verrichten staan in de ahadit alqudsi.
Er staan verschillende methodes in die elk in een een leerschool worden opevolgd.
Aan jouw de keus welke leerschool je volgt bijv: malaki of hanafi
assallam
Rebel_1963
19-10-2004, 12:34
salaam alaikuum achmed
Mag ik vragen hoe jij over de vraag denkt van de topic starter?
In het arabisch staat:
I ksnap dat mijn vraagstelling beetje verwarrend is, maar ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen. Anders vraag je het maar even .
miss_tetouan425
19-10-2004, 12:50
Praten over zaken zonder kennis is bidha
assallam
Salaam wa3alaikoem broeder,
Bedoel je mij hiermee?
Kijk...het is absoluut niet mijn bedoeling om iemand de les te lezen en al helemaal niet over de Islam. Ik weet dat mijn kennis over de Islam beperkt is, want hoe meer ik erover lees, hoe meer ik ga beseffen dat ik er maar zo weinig vanaf weet ... het is niet voor nix dat ik onderaan mijn tekstblok 'Allahoe a3lem' erbij zet.
Ik heb in mijn tekst mijn visie/mening erbij gezet... en het is nooit mijn bedoeling geweest om als een kip zonder kop zomaar iets te zetten en mensen wijs maken dat het zo is en dat Allah het ook echt zo bedoeld heeft... want dat is idd bidha.
And for what it's worth....jouw tekst klopt...shokran.
Wa Salaam
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.