Bekijk originele versie : Vraagje Voor De Niet-Moslims/Niet-Marokkanen hiero...
Lella_Roosje
15-10-2004, 20:19
Beste mensen,
Ik vroeg me af waarom je bv. als Nederlander-zijnde je hebt aangemeld op deze forum?
Is dat om je meer inzicht wil krijgen in de Marokkaanse samenleving van Nederland/Belgie? Of is het om andere redenen, bijvoorbeeld om ons proberen te overtuigen dat de Islaam niet de Waarheid is? (Staghfoelah) Zoals sommige bekenden onder ons.. (Germen)
Nou, ik ben benieuwd..!
Wees gegroet.
knorknor
15-10-2004, 20:22
Paar dagen geleden heeft zo een beetje ieder kaasje hier al antwoord op gegeven.
Lella_Roosje
15-10-2004, 20:26
Paar dagen geleden heeft zo een beetje ieder kaasje hier al antwoord op gegeven.
Als je geen antwoord op mijn vraag kunt geven, reageer dan aub niet...
Beste mensen,
Ik vroeg me af waarom je bv. als Nederlander-zijnde je hebt aangemeld op deze forum?
Is dat om je meer inzicht wil krijgen in de Marokkaanse samenleving van Nederland/Belgie? Of is het om andere redenen, bijvoorbeeld om ons proberen te overtuigen dat de Islaam niet de Waarheid is? (Staghfoelah) Zoals sommige bekenden onder ons.. (Germen)
Nou, ik ben benieuwd..!
Wees gegroet.
Ach, wat zal ik zeggen? Je vraag is aardig maar je veronderstelling van de bedoeling van niet-mosim-deelnemers maakt het mij lastig te antwoorden. Waarom zou iemand willen uitleggen dat de islam, net als het christendom dat ook het monopolie op een waarheid doet gelden er naast zit?.
In Nederland is het taboe om een ander te overtuigen van je geloofsovertuigingen en/of van je politieke wensen. Je praat met elkaar, stelt verschillen en overeenkomsten vast en laat elkaar verder vooral met rust.
De ander overtuigen van eigen gelijk, dat doen we hier niet, want gelet op het aantal geloven en politieke stromingen kun je hier de hele dag vechtend over straat rollen. Dat doen we hier al eeuwen niet meer. Daar hebben we twee kamers voor.
Als er overeenstemming moet komen gaan we met elkaar praten. In Nederland moeten we er vanuit gaan dat alle partijen dat ook willen. Je kunt nu eenmaal geen dijken bewaken als je geen gezamenlijk idee hebt over het waarom en hoe. In Nederland kijken we mee, geven raad en kritiek, verder is het: "Leven en laten leven". Dat geldt voor iedereen.
Ik ben hier om op mijn manier een bijdrage te leveren om bij moslimgelovigen, Afghanen en andere Nieuwe Nederlanders dat zij hier welkom zijn. Op Nederlandse voorwaarden. Die staan hierboven beschreven.
Ik hoef niet zoveel van de Marokkaanse samenleving te begrijpen. Waarom? Mensen van een Marokkaanse afkomst zijn hier al vier generaties. Als zij nog iets van het land van hun grootouders willen leren dan zijn er die grootouders, hoop ik, een vliegtuig en boeken.
Leren over de Marokkaanse samenleving is best goed, maar van hoeveel andere landen moeten Nederlanders dan iets weten? Kijk even met me mee naar de lijst van namen van landen waarvan inwoners hier ooit wilden komen leven ...
Nigeria,
Indonesie,
Thailand,
Japan,
Duitsland,
Polen,
Cost Rica,
Oekraine,
Amerika,
Suriname,
Belgie,
Tunesie,
Iran, het voormalige Perzie,
Armenie (?),
Turkije,
Frankrijk,
Egypte,
Irak,
Zuid Afrika,
de Antillen,
Bonaire,
Luxemburg,
Irak,
Ghana,
Israel,
Canada,
Friesland,
India,
Palestina,
KantonChinezen,
Vietnam, Noord en Zuid,
Ierland,
Finland,
Koerdistan (?),
Italie,
Wallonie,
Spanje,
Engeland,
Ijsland,
Algerije,
Jordanie,
Pakistan,
Mongolie,
Riffijnen,
Baskenland,
Noorwegen,
San Salvador,
Argentinie,
Corsica, (Frans)
Wit-Russen,
Mexico,
Zweden,
Brazilie,
Congo,
Koeweit,
Saoedi-Arabie,
Nigeria,
Kroatie,
(Servie),
Somalie,
Afhanistan.
Allemaal gekomen met de hoop dat er iets van hun land hier zichtbaar wordt. Ik ben bang dat dat niet is gebeurd. Maar maakt dat onze toppen der duinen en onze kastjanebomen minder mooi?
Persoonlijk ben ik voor meer palm-dadel en vijgenbomen.
Ik ga ervanuit dat zij, al die mensen uit al die genoemde landen veel van de Nederlandse samenleving willen begrijpen. Die samenleving waarop de keuze van hun grootouders, van hun partner of van hun eigen wilsbesluit viel? Ze werden immers niet gedwongen om naar Nedeland te komen?
Zij kwamen en komen toch naar ons omdat ze denken dat hier veel beter is dan thuis en wij veel aardiger mensen zijn dan ze thuis tegenkwamen? Eenmaal goed opgeleid gaan velen weer terug om hun land van oorsprong op te bouwen.
Welnu, daartoe besteden de Nederlanders miljoenen euro's per jaar om aan die verwachting te voldoen. Los van de miljarden euro's die Nederlanders laten uitgeven in die arme landen.
Om hen uitleg te geven over onze gecompliceerde samenleving waarin zij, naar ik hoop een plek vinden, geef ik hen graag, gevraagd en ongevraagd raad en informatie. Daarom ben ik hier. In dit geval voor de kleinkinderen van Marokkaanse mensen die een beter bestaan zochten.
Samenleven is samen-willen-leven.
Scottie.
italiaanse
15-10-2004, 22:27
Beste mensen,
Nou, ik ben benieuwd..!
Wees gegroet.
Je leert hier alleen wat over Islaam, bij de echte Islamitische topics. Maar bij de rest, leer je niks over Islaam. Daar leer je hoe Marokkanen jammer genoeg vaak denken. En zoals zij denken, wil ik niet. Dan zou ik een bekrompen racistische zeikerd worden. :(
Ik ben hier zeer zeker niet om iemand ervan te overtuigen dat Islaam niet de waarheid is. Ik ben mezelf ervan te overtuigen dat Islaam de waarheid is. ;)
Inscha'Allah.
Groetjes I.
Mixen is gezond .. krijg je een meer realistische weergave van de maatschappij in cyberland.
knorknor
15-10-2004, 22:52
Als je geen antwoord op mijn vraag kunt geven, reageer dan aub niet...
Ik bedoelde alleen maar op exact dezelfde vraag heb ik nog geen week geleden al uitgebreid antwoord gegeven, samen met vele andere kaasjes. Zo ver ik weet alle 'vaste' kaasjes hier.
Wat was mijn antwoord ook al weer?
Tja en voor de hoeveelste keer????
Sorry hoor maar wat knorrepot zegt :D klopt en niet alleen verleden week ook nog verleden maand en nog wel een keertje of twee drie dit jaar ;)
Maar tis ramadan dus we willen niet vervelend doen.
Omdat mijn man marokkaan/nederlander is dus zodoende vond ik het leuk anoniem :ego: :ego: te kijken hoe andere mensen over verschillende dingen denken.
Miss_Kimmetjuh
15-10-2004, 23:13
k ben ook nederlands maar ik zou NIEMAND ervan willen overtuigen DAT de ISLAM NEP IS !! nooit want ik vind van alle geloven dat dit de mooiste is..en daarom zou ik er graag wat meer over wille leren..k ben hier teregt komen via een vriend van mij..
Ik ben gewoon nieuwsgierig, ik wilde wel eens meer zien dan alleen dat wat de kranten schrijven. Voorlopig bevalt me het hier wel.
d_amsterdammer
15-10-2004, 23:37
k ben ook nederlands maar ik zou NIEMAND ervan willen overtuigen DAT de ISLAM NEP IS !! nooit want ik vind van alle geloven dat dit de mooiste is..en daarom zou ik er graag wat meer over wille leren..k ben hier teregt komen via een vriend van mij..
Het is erg interessant hier, je leert hier veel over de denkwereld van Arabieren in het algemeen en Marokkanen in het bijzonder. Ik wist bijvoorbeeld niet dat die bijna overal zionistische en Amerikaanse complotten menen te moeten zien en dat bijna alle problemen in de wereld door het Westen veroorzaakt worden.
Als overtuigd christen vind ik discussies over het christelijk geloof erg bijzonder. Veel moslims proberen te bewijzen dat de Bijbel niet klopt. Ik kan het dan niet laten om te reageren. Uiteraard is het goed als moslims de Bijbel bestuderen. Het zal niet de eerste en ook niet de laatste keer zijn, dat iemand daardoor Jezus leert kennen als zijn Verlosser.
Erg leuk om te horen. :p
In mijn directe omgeving merk ik dat steeds meer niet-moslims in aanraking komen met de Islam en daarin erg geinteresseerd raken. Wie weet he... ;)
Aan de andere kant is het ook gevaarlijk, namelijk in die zin dat sommige mensen gaan praten in naam van een bepaalde godsdienst, of jou uitleg gaan geven over bepaalde zaken waar ze geen (of zeer beperkt) verstand van hebben. Daarom is het zelf op onderzoek uitgaan en de talrijke bronnen gebruiken die er voor handen zijn aangeraden.
appie666
15-10-2004, 23:44
Het is erg interessant hier, je leert hier veel over de denkwereld van Arabieren in het algemeen en Marokkanen in het bijzonder. Ik wist bijvoorbeeld niet dat die bijna overal zionistische en Amerikaanse complotten menen te moeten zien en dat bijna alle problemen in de wereld door het Westen veroorzaakt worden.
Als overtuigd christen vind ik discussies over het christelijk geloof erg bijzonder. Veel moslims proberen te bewijzen dat de Bijbel niet klopt. Ik kan het dan niet laten om te reageren. Uiteraard is het goed als moslims de Bijbel bestuderen. Het zal niet de eerste en ook niet de laatste keer zijn, dat iemand daardoor Jezus leert kennen als zijn Verlosser.
Wie anders dan het Westen is de veroorzaker van de meeste problemen op de wereld? Staatsterreur, Globalisering, genocide, opzetten en steunen van dictaturen?
Sinds wanneer waren Arabieren cq Moslims een gevaar voor de Westerlingen? Sinds de dag dat de Westerse troepen en regeringen landen gingen bezetten, dictaturen gingen steunen, embargos gingen uitvoeren, grond ging ontheiligen, onschuldige Moslims gingen vermoorden en zich gingen mengen in het bestuur van Islamitische landen.
Zoals Willem Oltmans zei : 'Moslims willen ons niet overheersen, ze willen baas spelen in eigen huis'
d_amsterdammer
16-10-2004, 02:29
Wie anders dan het Westen is de veroorzaker van de meeste problemen op de wereld? Staatsterreur, Globalisering, genocide, opzetten en steunen van dictaturen?
Sinds wanneer waren Arabieren cq Moslims een gevaar voor de Westerlingen? Sinds de dag dat de Westerse troepen en regeringen landen gingen bezetten, dictaturen gingen steunen, embargos gingen uitvoeren, grond ging ontheiligen, onschuldige Moslims gingen vermoorden en zich gingen mengen in het bestuur van Islamitische landen.
Zoals Willem Oltmans zei : 'Moslims willen ons niet overheersen, ze willen baas spelen in eigen huis'
De moslims proberen wel de Joden uit hun Heilige land te verdrijven. Gelukkig is dat tot nu toe door G'd verhoed en moesten de Arabieren keer op keer in het zand bijten.
Op dit moment zit niet alleen het Westen, maar ook India, Rusland, China, Israel, de Filipijnen etc. opgescheept met het moslimterrorisme dat met alle mogelijke middelen vernietigd moet worden.
Lella_Roosje
16-10-2004, 10:11
De moslims proberen wel de Joden uit hun Heilige land te verdrijven.
Wedden dat de Moslims ooit zullen overwinnen, al dan niet in dit leven?
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.