Bekijk originele versie : Zou er een meldpunt met Arabisch sprekende hulpverleners moeten komen
Hier een aantal reacties:
"Het zou goed zijn als er een meldpunt komt met Arabische sprekende hulpverleners", M. Slaili (pedagogisch medewerker, SaC-Amstelstad Jeugdzorg)
Mijn naam is M. Slaili. Ik ben zelf van Marokkaanse afkomst en wat mij opvalt is dat huiselijk geweld hier in Nederland vaker voorkomt binnen allochtonen gezinnen. Voornamelijk bij Marokkaanse gezinnen.
Het is moeilijk voor de slachtoffers om er over te praten met de buitenwereld en zeker met autochtone hulpverleners. Het zou goed zijn als er een meldpunt komt voor slachtoffers met Arabische sprekende hulpverleners.
" Mijn ouders zijn woedend op me, omdat ik aangifte heb gedaan", Samira
Ik ben ook een Marokkaanse vrouw. Ik ben jaren lang mishandeld, totdat ik vorige jaar bijna werd vermoord. Mijn kinderen stonden erbij en hebben alles gezien. Ik heb toen voor het eerst in al die jaren aangifte gedaan. Nu een jaar later ben ik alles kwijt. Mijn ouders zijn woedend op me, omdat ik aangifte heb gedaan. Ik ben inmiddels gescheiden en daardoor een schande voor de familie. Hij is verder gegaan en ik zit met diepe wonden. Geen familie meer, alleen maar veel pijn. En niemand die me steunt. Toch zien ze hem als het slachtoffer want ik ben slecht!
"Taal is voor hen een grote barrière om zich te kunnen uiten", Amali (maatschappelijk werkster Vluchtelingenwerk)
Ik ben het hier helemaal mee eens. Ik vind het een goed idee, vooral voor vrouwen die nauwelijks Nederlands spreken. Het is voor hen een grote barrière om zich te kunnen uiten. Het zou in ieder geval in eerste instantie voor die vrouwen een middel zijn om hun eigen emoties te kunnen kanaliseren.
Ik zou graag willen weten wat jullie ervan denken..Wel of geen meldpunt met Arabisch sprekende hulpverleners?
knorknor
14-10-2004, 11:04
Je bedoelt zo een meldpunt die er van de week mee is gestopt omdat ze 2 telefoontjes hadden gehad het afgelopen half jaar.
Je bedoelt zo een meldpunt die er van de week mee is gestopt omdat ze 2 telefoontjes hadden gehad het afgelopen half jaar.
Inderdaad..die bedoelde ik.. ;)
Ehm... Ik vind dit een slecht plan.
Mensen moeten zoveel mogelijk gestimuleerd worden het Nederlands te leren, wanneer je hier woont. Natuurlijk is dit iets belangrijks, maar ik heb het gevoel dat wanneer je aldoor alles maar in het Arabisch doet dat men lui wordt en gemakshalve achter over leunt. Arabische belastingformulieren, Arabische groentenboer, Arabische slager, Arabische bank, Arabische huplijnen. Jongens, dit gaat de verkeerde kant op.
Marokkaanse jonge vrouwen spreken allemaal Nederlands.
Alle nieuw binnen te komen Marokkaanse vrouwen behoren zich te kunnen redden met de Nederlandse taal.
Eerste generatie vrouwen worden nu verplicht Nederlands te leren.
Maar ik denk dat het goed is dat er iemand 'oproepbaar' moet kunnen zijn die die taal meester is.
Verder komt het nu toch ook steeds meer uit eigen kring naar voren dat de Marokkaans islamitische cultuur meer gezinsgeweld kent dan de autochtone Nederlandse.
Ik denk dat kennis van de cultuur belangrijker is dan kennis van de taal.
Lekker voor Amazigh, Iraanse of Turkse vrouwen, als er iemand is die Arabisch spreekt...
Ik denk dat kennis van de cultuur belangrijker is dan kennis van de taal.
Lekker voor Amazigh, Iraanse of Turkse vrouwen, als er iemand is die Arabisch spreekt...
ja gek he :confused: Arabieren vormen niet de grootste groep marokkanen in nederland en toch willen ze een taal die voor anderen onverstaanbaar is
knorknor
14-10-2004, 14:39
Gemeente wil vijftigtalige voorlichting afschaffen. Te duur en mensen horen na veertig verblijf Nederlands te spreken. Zo niet, zij hebben kinderen die kunnen vertalen.
Arabische taal? Waarom? Als je je kunt laten slaan kun je ook Nederlands leren.
Homerus.
uhhhhh hebben wij een vijftalige voorlichting???
Aselhiej
14-10-2004, 14:44
Gemeente wil vijftigtalige voorlichting afschaffen. Te duur en mensen horen na veertig verblijf Nederlands te spreken. Zo niet, zij hebben kinderen die kunnen vertalen.
Arabische taal? Waarom? Als je je kunt laten slaan kun je ook Nederlands leren.
Homerus.
Kind weet niet wat het woord trauma in het Arabisch betekent. Daarom meer geld voor Tolken. Tolken zijn nu weg bezuinigd uit de publieke sector. Tolken moeten aan 'marktwerking' doen. Dat is ernstig.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.