Bekijk volle/desktop versie : kan iemand me dit uitleggen,gaat over riba/rente



27-05-2011, 21:36
Salaam aleikoem

Ik weet dat rente houden die je krijgt van de bank haram is, Ik heb de rabobank en eerder had ik een spaar en een betaalrekening, op de betaalrekening kreeg ik geen rente en op de spaarrekening wel..die rente deed ik dan uiteraard wel weg, ..nu heb ik die spaarrekening al een tijdje leeggehaald dus krijg zoieso niks meer.

Maar nu las ik deze fatwa en daar staat dat zoieso je geld storten op een bank waar ze aan rente doen haram is...je mag het dus alleen storten op zo'n bank als het een noodgeval is, en verder dus niet gebruik maken van de rente(logisch)
In NL is er verder geen bank die zonder rente werkt, dus je hebt geen andere keus, want als je werkt , je salaris moet toch op een rekening gestord worden, je krijgt het niet contant in je handje, en zo ook met andere betalingen etc
Als je er gewoon voor zorgt dat je geen rente krijgt op de bank, of de rente die je krijgt weg doet, dan is het toch ook oke. Begrijp die fatwa niet helemaal vooral dit citaat niet
The bank should not deal one hundred percent with riba; if the bank’s dealings are one hundred percent with riba then it is not permissible to deposit his money with them at all, if you deposit money in the bank then in this case you can be certain that you have helped the bank engage in riba, and it is not permissible to help anyone with riba

http://islamqa.com/en/ref/22392
Depositing money in a riba-based bank
Is it allowed for me to keep the money in the Bank for transactions only, if i will not take any Interest on the deposited money. But obviously bank will use this interest for themselves


Praise be to Allaah.

It is not permissible to put money in a bank that deals in riba (usury or interest), and the Muslim should not do that unless he is forced to, in which case the following three conditions apply:

1 – He should have the need to do that, meaning that there is no safe place to keep his money except this bank. If he can find another place where he can keep his money apart from this riba-based bank, then it is not permissible for him to deposit his money in this bank which deals with riba.

2 – .

3 – The depositor should not take any profit, because if he takes any profit that will be riba, and riba is haraam according to the Qur’an and Sunnah and the consensus of the Muslims.

With regard to the questioner’s saying that if he does not take the interest the bank will take it:

This is not interest, rather it is riba which is haraam, and it belongs to the bank in the first place. The depositor does not have the right to take anything of it, because Allaah has commanded us to abstain from riba when He said (interpretation of the meaning):

“O you who believe! Be afraid of Allaah and give up what remains (due to you) from Ribaa (from now onward) if you are (really) believers”

[al-Baqarah 2:278]

And He warned against taking riba when He said:

“And if you do not do it, then take a notice of war from Allaah and His Messenger”

[al-Baqarah 2:278-279]

It should also be noted that depositing this money in the banks is not regarded as depositing it in the shar’i sense, because depositing something in sharee’ah means leaving it with someone for safekeeping, which means that the owner cannot use it; but when money is deposited in the bank, the bank uses the money, so it is a form of lending, not depositing for safekeeping. The fuqaha’ have explained this point, that if the depositor gives the keeper permission to use his money, it is no longer a deposit for safekeeping, rather it is a loan. (Therefore anything added to the principle is riba).

And Allaah knows best. May Allaah send blessings and peace upon our Prophet Muhammad.

See Fataawa Manaar al-Islam, 2/433-440 by Shaykh Ibn ‘Uthaymeen.


Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid

28-05-2011, 10:30


Vraag:
Wat is het islamitische oordeel over rente?


Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper, diens familie en metgezellen.

Rente is verboden op basis van de volgende Uitspraak van Allah (interpretatie van de betekenis):

“Maar Allah heeft de handel toegestaan en de rente verboden.”
(Soerat al-Baqarah: 275)

Sterker nog, dit behoort tot de zaken die het strengst verboden zijn binnen de Islam. In zoverre dat Allah de oorlog verklaart aan degene die zich schuldig maakt aan rentenieren. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“O jullie die geloven, vreest Allah en geeft op wat er van rente overblijft, als jullie gelovigen zijn. En wanneer jullie (dit) niet doen: wees op de hoogte van de oorlog van Allah en Zijn Boodschapper. Maar als jullie berouwvol zijn: dan blijft jullie oorspronkelijk bezit voor jullie. Jullie plegen (dan) geen onrechtvaardigheid en jullie worden niet onrechtvaardig behandeld.”
(Soerat al-Baqarah: 278-279)

Allah zal de zegeningen uit de bezittingen nemen van degene die zich hier toch schuldig aan maakt. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“Allah zal de rente al zijn zegeningen ontnemen en Hij zal (de zegeningen) van de liefdadigheid vermeerderen en Allah houdt van geen enkele zondige ongelovige.”
(Soerat al-Baqarah: 276)

Bovendien behoort rente tot de zeven grote zonden die de Profeet (vrede zij met hem) als zijnde vernietigers betitelde. Aboe Hoerayrah (moge Allah weltevreden zijn met hem) levert van de Profeet (vrede zij met hem) over dat hij heeft gezegd: “Houdt jullie verre van de zeven vernietigers.” Zij zeiden: “O Boodschapper van Allah, welke zijn deze?” Hij (vrede zij met hem) zei: “Het toekennen van deelgenoten aan Allah, tovenarij, het doden van een ziel die Allah verboden heeft, behalve met recht, het nuttigen van rente, het onrechtmatig toe-eigenen van het bezit van een wees, de rug toekeren op een slagveld, het beschuldigen van onschuldige gelovige vrouwen (van ontucht).”
(al-Boekhaari en Moeslim)

Djaabir ibnoe Abdillaah overlevert van de Profeet (vrede zij met hem) en zei: “De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) heeft de nuttiger van rente, de verstrekker hiervan, de vastlegger en de twee getuigen vervloekt.” En hij zei: “Allen zijn zij gelijk (in de zonde).”
(Moeslim)


En Allah weet het beste.



28-05-2011, 10:31
Vraag:
Wat moet ik doen met verkregen rente?

Antwoord:

Alle lof zij Allah.

Je hebt geen recht op dit geld. Dit geld moet besteed worden aan een algemeen doel. Je kunt het bijvoorbeeld stoppen in de collectebus van de moskee.


Sheikh Fawaz Jneid



28-05-2011, 15:37
ja dat snap ik ook wel dat je de rente weg moet doen..dat is logisch,maar dat was mijn vraag ook niet

Maar ik heb het over je geld zetten op een bank dat aan rente doet,ookal pak je zelf de rente er niet van
Dat mag ook niet blijkbaar zoals staat in de fatwa die ik plaatste, behalve als het niet anders kan, en onder 3 voorwaarde..waaronder dik gedrukte en dat begrijp ik niet helemaal

It is not permissible to put money in a bank that deals in riba (usury or interest), and the Muslim should not do that unless he is forced to, in which case the following three conditions apply:

1 – He should have the need to do that, meaning that there is no safe place to keep his money except this bank. If he can find another place where he can keep his money apart from this riba-based bank, then it is not permissible for him to deposit his money in this bank which deals with riba.

2 – The bank should not deal one hundred percent with riba; if the bank’s dealings are one hundred percent with riba then it is not permissible to deposit his money with them at all, if you deposit money in the bank then in this case you can be certain that you have helped the bank engage in riba, and it is not permissible to help anyone with riba.

3 – The depositor should not take any profit, because if he takes any profit that will be riba, and riba is haraam according to the Qur’an and Sunnah and the consensus of the Muslims.

With regard to the questioner’s saying that if he does not take the interest the bank will take it:

This is not interest, rather it is riba which is haraam, and it belongs to the bank in the first place. The depositor does not have the right to take anything of it, because Allaah has commanded us to abstain from riba when He said (interpretation of the meaning):

“O you who believe! Be afraid of Allaah and give up what remains (due to you) from Ribaa (from now onward) if you are (really) believers”

[al-Baqarah 2:278]

And He warned against taking riba when He said:

“And if you do not do it, then take a notice of war from Allaah and His Messenger”

[al-Baqarah 2:278-279]

It should also be noted that depositing this money in the banks is not regarded as depositing it in the shar’i sense, because depositing something in sharee’ah means leaving it with someone for safekeeping, which means that the owner cannot use it; but when money is deposited in the bank, the bank uses the money, so it is a form of lending, not depositing for safekeeping. The fuqaha’ have explained this point, that if the depositor gives the keeper permission to use his money, it is no longer a deposit for safekeeping, rather it is a loan. (Therefore anything added to the principle is riba).

28-05-2011, 15:38


Vertaling van het Engels in het Nederlands

De bank dient zich niet bezig honderd procent met riba, als de bank te maken heeft voor honderd procent met riba dan is het niet toegestaan ​​om zijn geld met hen storting op, als je geld storten op de bank dan in dit geval kunt u er zeker van zijn dat u geholpen hebben de bank bezighouden met RIBA, en het is niet toegestaan ​​om iemand helpen met riba

28-05-2011, 15:41
Dus als het 100% is, is het niet toegestaan.. Als je geld gestort hebt, dan kun je er zeker van zijn dat JIJ de bank hebt geholpen hebt met RIBA. Het is niet toegestaan iemand te helpen met RIBA.

28-05-2011, 15:45

Citaat door Lieff_Dametje:
Dus als het 100% is, is het niet toegestaan.. Als je geld gestort hebt, dan kun je er zeker van zijn dat JIJ de bank hebt geholpen hebt met RIBA. Het is niet toegestaan iemand te helpen met RIBA.


ja precies maar wat bedoelen ze hiermee..dus een bank die zich 50% bezig houd met riba mag wel(het gaat hier zoieso om banken die werken met riba)
maar wanneer houd een bank dan 100% bezig met riba en wanneer niet
tis een beetje ingewikkeld
Ik snap de fatwa dus niet zo goed..het mag dus wel je geld zetten op een bank met riba als het niet anders kan..als je de riba maar verwijderd(of rekening neemt zonder riba).....maar de bank mag niet 100% aan riba doen
Wat bedoelen ze met 100% aan riba doen als een bank al aan riba doet?

en welke bank doet dan niet 100% aan riba van al de banken in nl die aan riba doen..bv ik heb de rabobank betaalrekening..krijg er geen riba op..maar de rabobank doet wel aan riba bij andere rekeningen zoals spaarrekening etc

28-05-2011, 15:50

Citaat door Oeght-Maryem:
ja precies maar wat bedoelen ze hiermee..dus een bank die zich 50% bezig houd met riba mag wel(het gaat hier zoieso om banken die werken met riba)
maar wanneer houd een bank dan 100% bezig met riba en wanneer niet
tis een beetje ingewikkeld
Ik snap de fatwa dus niet zo goed..het mag dus wel je geld zetten op een bank met riba als het niet anders kan..als je de riba maar verwijderd(of rekening neemt zonder riba).....maar de bank mag niet 100% aan riba doen
Wat bedoelen ze met 100% aan riba doen als een bank al aan riba doet?

en welke bank doet dan niet 100% aan riba van al de banken in nl die aan riba doen


Wanneer jij rente aan hun erover betaalt en of jij dat ontvangt... 100% is volledig, dus minder dan 100% mag wel, maar je moet de riba altijd afgeven aan een doel of stichting etc..

Moge Allah mij vergeven wanneer ik een fout heb begaan..

Allah Weet Het Beste..

28-05-2011, 15:53

Citaat door Lieff_Dametje:
Wanneer jij rente aan hun erover betaalt en of jij dat ontvangt... 100% is volledig, dus minder dan 100% mag wel, maar je moet de riba altijd afgeven aan een doel of stichting etc..

Moge Allah mij vergeven wanneer ik een fout heb begaan..

Allah Weet Het Beste..


en welke bank doet dan niet 100% aan riba van al de banken in nl die aan riba doen..bv ik heb de rabobank betaalrekening..krijg er geen riba op..maar de rabobank doet wel aan riba bij andere rekeningen zoals spaarrekening etc
Dan is dat toch goed..ik krijg gelukkig helemaal geen rente meer...eerder met mijn spaarrekening wel,maar die heb ik helemaal leeg gemaakt

28-05-2011, 15:55

Citaat door Oeght-Maryem:
en welke bank doet dan niet 100% aan riba van al de banken in nl die aan riba doen..bv ik heb de rabobank betaalrekening..krijg er geen riba op..maar de rabobank doet wel aan riba bij andere rekeningen zoals spaarrekening etc
Dan is dat toch goed..ik krijg gelukkig helemaal geen rente meer...eerder met mijn spaarrekening wel,maar die heb ik helemaal leeg gemaakt


Zolang jij niks aan rente betaalt en niks ontvangt, hoef je je geen zorgen om te maken.. En spaarrekening zegt al genoeg, je spaart & ontvangt rente.. Die is dus al verboden.. Mocht je wel wat ontvangen, dan weet je dat je dat moet afgeven..

28-05-2011, 15:56
Wat moet ik doen met verkregen rente?

Antwoord:

Alle lof zij Allah.

Je hebt geen recht op dit geld. Dit geld moet besteed worden aan een algemeen doel. Je kunt het bijvoorbeeld stoppen in de collectebus van de moskee.


Sheikh Fawaz Jneid


Is ontvangen rente...

28-05-2011, 15:58
Vraag:
Een man is in bezit van een klein vermogen, zijn zoon staat op het punt een operatie te ondergaan die hem tweemaal dit bedrag kost. Aangezien hij geen geldschieter heeft kunnen vinden, heeft hij zich onder het mom van ‘nood breekt wet’ ingelaten met een rentedragende investering. Hierdoor heeft hij alsnog het benodigde bedrag bij elkaar weten te brengen. Is dit toegestaan?

Antwoord:
Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

Deze man dient berouw te tonen voor deze investering. Behoeftigheid kan in dit geval niet als een excuus dienen voor het zich schuldig maken aan rente. In het genoemde geval is er geen sprake van nood. Het nastreven van genezing is immers een aanbevolen zaak en geen verplichting. De vader had in dit geval het geld ook kunnen lenen of handel kunnen drijven om zodoende aan het benodigde bedrag te komen.

We vragen Allah, de Verhevene, om ons te doen welslagen en ons te helpen in het berouwvol terugkeren tot Hem. Hij is de Enige die daartoe in staat is.

En vrede en zegeningen zij met de Boodschapper van Allah.

Sheich Abd ul-Aziez bin Baaz
islamqa.com

28-05-2011, 16:01


Lees deze tekst heel goed:


Insha Allah dat ik jou vraag kan beantwoorden. Ik heb wat informatie opgezocht en ben zo tot een antwoord gekomen. Moge Allah subhana wa ta’ala mij vergeven als ik iets verkeerd zeg, ameen!

Allah heeft zowel geboden als verboden, Allah heeft niet zomaar iets verboden zonder wijsheid. Eén van die verboden daden is rente of terwijl woekergeld. Allah zegt in het volgende vers: "Degenen die van de rente eten zullen niet anders opstaan als degene die opstaat en door de satan tot bezetenheid is geslagen. Dat is omdat zij zeggen: "De handel is te vergelijken met rente." Maar Allah heeft de handel toegestaan en de rente verboden. En wie nadat de vermaning van zijn Heer heeft, zijn zaak is aan Allah, maar wie het herhaalt: zij zijn de bewoners van de hel, zij zijn daarin eeuwig levenden.”
(soerat Al baqara aya 275).

In dit vers is duidelijk te lezen dat rente ontvangen haram is, maar hoe zit het met rente betalen. De grote islamitische geleerden van ons natie zijn het er over eens dat zowel rente betalen als ontvangen haram is. Als je rente betaalt help je in feite de bank om mensen krediet te verstrekken, en zo heb je een zonde begaan.

Djabir (Allah's welbehagen zij met hem) heeft gezegd:"De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft degene die rente eet, geeft, opschrijft en degene die er getuige van is vervloekt. En hij zei: ze zijn gelijk wat betreft de zonde"
(Overgeleverd door Moesliem 1598 )

Van Abdullah ibnu Mesoed: de Profeet (sav) heeft gezegd "De riba is 73 soorten de aller lichtste is gelijk aan de gene die geslachtsgemeenschap heeft met zijn moeder"
(overgeleverd door El-Hakim)

Van Abdullahi ibnu Handhala: de boodschapper van Allah heeft gezegd "iemand die van één Dirhem rente eet terwijl hij dat weet is erger dan het plegen van zesendertig keer overspel"
(Overgeleverd door Ahmed ibnu Hambel Et-tabarani)

Als een moslim gedwongen is om zijn geld op de bank te zetten omdat hij geen ander middel kan vinden om zijn geld veilig te bewaren, dan is het geen zonde insha’Allah, op twee voorwaarden:

1. Dat hij geen rente aanneemt.

2. Dat de bank niet alleen met rente handelt; de bank zou nog andere activiteiten moeten hebben die toegestaan zijn, waarin het geld geïnvesteerd wordt. Het is niet toegestaan om gebruik te maken van de rente (riba) die de bank aan haar klanten betaalt. Ze moeten zich ervan ontdoen door het aan liefdadigheidsdoelen te schenken.

De Geleerden van het Permanente Comité voor het Uitgeven van Fatwa’s hebben gezegd:

De rente die een bank betaalt aan de klanten op het geld dat zij storten, wordt als riba (woeker) beschouwd. Het is niet toegestaan om gebruik te maken van deze rente en de klant moet berouw tonen aan Allah voor het storten van zijn geld op rentegebaseerde banken. Hij moet het geld dat hij gestort heeft en de rente wegnemen, het originele bedrag houden en het bijkomende bedrag aan liefdadigheid schenken, aan de armen en behoeftigen of voor het renoveren van openbare faciliteiten enz.

Fataawa Islamiyyah, 2/404

En Shaykh ‘Abd al-‘Aziz ibn Baaz (rahimahullah) heeft gezegd:

Met betrekking tot de rente die de bank jullie geeft: geef het niet terug aan de bank en houd het niet maar geef het uit aan liefdadigheidsdoelen zoals de armen, het renoveren van openbare wasruimtes, schuldenaars helpen die hun leningen niet af kunnen betalen, enz.

Fataawa Islamiyyah, 2/407

Toch wil ik jou adviseren zuster om je verre te houden van rente, aangezien je niet gedwongen bent deze rekening af te sluiten. Maar de uiteindelijke beslissing ligt bij jou. Moge Allah het gemakkelijk voor je maken en jou bijstaan in de beslissing die je maakt, ameen.

28-05-2011, 16:04
VRAAG: Mag je een huis kopen door middel van een rentedragende hypotheeklening of een lening aangaan wegens ernstige omstandigheden waardoor uw leefgewoonte en gezondheid in gedrang komt (straatleven, operaties,&hellip ?


ANTWOORD: Het lenen van geld dat je vervolgens in termijnen met rente terugbetaalt, wordt in de Islam Ribaa Nasie’ genoemd (woeker op basis van het uitstel van betaling dat de lener krijgt). Islam maakt geen onderscheid tussen een klein of groot bedrag als het gaat om de woeker. Dit alles is haraam (verboden) volgens het Boek van Allah, de Soennah van de Profeet (vzmh) en Idjmaac (consensus) van de moslimgeleerden. Dit op basis van het volgende vers dat als volgt vertaald kan worden:


“Allah heeft (het drijven van) handel toegestaan en woeker verboden.” (Soerat al-Baqarah: 275)

Ook zegt Allah wat als volgt vertaald kan worden:

“O gelovigen! vreest Allah en laat (achterwege) wat aan woeker is overgebleven, als jullie (waarachtige) gelovigen zijn.” (Soerat al-Baqarah: 278)

Datgene waar de zuster het over heeft valt ook onder woeker. Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden:

“Als jullie dan berouw tonen (aangaande de woeker) dan hebben jullie (recht op) jullie (oorspronkelijke) kapitaal.” (Soerat al-Baqarah: 279)

Allah heeft geen zondaar (ongeacht zijn zonde) de oorlog verklaard, behalve de woekeraar (zowel de betaler als de ontvanger worden als woekeraar beschouwd in de Islam). Hij zegt wat als volgt vertaald kan worden:

“En als jullie het niet doen (het laten van woeker), weest dan voorbereid op een oorlog van (de kant) Allah en Zijn Boodschapper.” (Soerat al-Baqarah: 279)

Djaabir bnoe cAbdellah overlevert dat de Boodschapper van Allah de ontvanger van woeker, de betaler ervan, de opsteller van het contract ervan en de getuigen ervan heeft vervloekt, en hij zei: “Ze zijn allen gelijk (in zonde).” (Moeslim)

Uit deze overlevering kunnen we opmaken dat voor de betaler en de ontvanger hetzelfde oordeel geldt; zij zijn even schuldig! Verder attenderen wij de moslims erop dat het zich hieraan schuldig maken tot de Moebieqaat (zondes die iemand naar de ondergang helpen) behoort, die ook in vroegere religieuze wetten verboden waren. Allah zegt wat als volgt te vertalen is:

“En (vanwege) het nuttigen van woeker door hen, terwijl het hen verboden was gemaakt” (Soerat an-Nisaa’: 161)

Het verbod op woeker is, zoals de andere verboden zaken, niet afhankelijk van een bepaalde tijd of plaats. Zoals het de moslim niet is toegestaan om overspel te plegen met een moslim, is het ook niet toegestaan om overspel te plegen met een niet-moslim. Dit voorbeeld geldt ook voor diefstal en zeker ook voor woeker. Wie anders beweert, moet met duidelijke bewijzen komen vanuit de Koran en de Soennah van de Profeet (vrede zij met hem). Wie dit niet doet heeft over Allah zonder kennis gesproken. Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden:

“En zegt niet over datgene wat jullie tongen aan leugens beschrijven: ,,Dit is halaal en dit is haraam om (daarmee) leugens over Allah te verzinnen.” (Soerat an-Nahl: 116)

Tegenwoordig zijn er een aantal Mashaa’ich (moslimgeleerden) die woeker toestaan voor mensen die in het Westen wonen. Dit zijn niets anders dan volstrekt eigen meningen waarvoor geen enkele bewijs is te vinden. Het is voor ons dan ook niet toegestaan om hen hierin te gehoorzamen, dit op basis van de uitspraak van Allah (vertaling van de interpretatie):

“En als jullie over iets twisten, voert dit dan terug tot Allah en Zijn Boodschapper.” (Soerat an-Nisaa’: 59)

Tevens zei de Profeet (vrede zij met hem): “(Er kan) geen (sprake zijn van) gehoorzaamheid (aan iemand die iets vraagt dat resulteert) in ongehoorzaamheid tegenover Allah.” (al-Boechari en Moeslim)

Samengevat kunnen wij zeggen dat het betalen en ontvangen van woeker haraam is, zowel in de Islamitische landen als in de niet-Islamitische landen en ongeacht of we nu te maken hebben met een moslim of een niet-moslim.

————————————————————————————–

Wat betreft Islambankieren omtrent interesten:
Interest, rente, woeker, ribaa is zonder enige twijfel verboden in al-Islaam. Ribaa was ook verboden in het Oude Testament (Torah) Deuteronomium 23:20 U mag geen rente vragen als u iets aan een volksgenoot leent, of het nu gaat om geld of voedsel of wat u ook maar tegen rente te leen kunt geven. Echter in vers 21 is dit verbod gewijzigd door Ribaa toe te staan aan niet-Joden: Van een buitenlander mag u wel rente heffen, maar niet van iemand uit uw eigen volk. Als u zich hieraan houdt zal de HEER, uw God, u zegenen in alles wat u onderneemt in het land dat u in bezit zult nemen. (Nieuwe Bijbelvertaling)

Toen bankieren zonder Ribaa voor het eerst werd voorgesteld in de jaren 70 werd dit bespot door de westerse financiële wereld. Het idee van bankieren zonder Ribaa was ondenkbaar, ondanks dat het bij de economen bekend was, dat hoe lager de rente peilingen zijn, hoe gezonder de economie. Maar ‘geen Ribaa’ is nooit overwogen.

Momenteel is het Islamitisch Bankieren bekend als de leidende financiële institutie, en de overgrote meerderheid van de internationale wereldbanken (zoals CitiCorp, Deutsche Bank) hebben Islamitische investeringsrekeningen en portefeuilles. Deze zijn niet alleen in het leven geroepen omwille van de islamitische klanten. Als zulke rekeningen financieel verlies betekenden, dan hadden de banken deze niet onderhouden. Integendeel, ze zijn juist zeer liquide en winstgevend bevonden.

Meer dan 200 Islamitische financiële instituties wereldwijd, beheren fondsen van meer dan USD 150 miljard. Zelfs onder de strikte voorwaarden, groeit het Islamitisch bankieren in het afgelopen decennium gestaag, met 15 procent per jaar. In de recente jaren hebben Iran, Soedan en Pakistan zich ontdaan van de traditionele manier van commercieel bankieren en hebben de Islamitische modellen voor bankieren overgenomen.

1. Islamitisch bankieren is het antwoord van het verstand van de moslim op het instituut van commercieel bankieren.[1] Het herorganiseert de financiële instellingen op een andere fundering dan Ribaa. Geld krijgt geen prijs. Dus moeten de lonen onbelast zijn. Al-Islaam wil niet dat sociale relaties georganiseerd worden op basis van een onderpand waarbij de een voordeel uit een ander buit (credit-debet relatie). Rechtvaardigheid en eerlijkheid vormen de peilers van Islamitisch economische principes. Op grond hiervan, is er geen beloning voor kapitaal totdat er handelsrisico gelopen is.

2. De fundering voor de tussenkomst van Islamitische financiën is door deel te nemen op natuurlijke wijze. De vijf hoofd manieren van het Islamitisch financieren weerspiegelen allen deze opzet.

a. Muraabahah (Mark up of Cost plus financing): De klant gaat naar de Islamitische bank om geld te krijgen voor de aankoop van een zekere handelswaar. De bank koopt de handelswaar contant en verkoopt het aan de consument met een winst. Aangezien de klant geen geld heeft, koopt hij de handelswaar op uitgestelde basis. De twee verkoop contracten behoren gescheiden te zijn en er moet sprake zijn van echte transacties.

b. Mushaarakah (Partnership): Twee of meerdere investeerders investeren in een project. Iedere partner is aangewezen tot een bepaalde aandeel in de winst of in het verlies dat dit project teweeg brengt in een overeengekomen verhouding.

c. Mudaarabah (Profit sharing): is een Islamitisch contract waarbij de ene partij voorziet in kapitaal en de ander in management met betrekking tot een specifieke handel. De winsten in zo’n overeenkomst kunnen in iedere overeengekomen verhouding tussen de eigenaar van het kapitaal en de vooraf aangestelde tussenpersoon verdeeld worden. Echter het verlies is volledig op rekening van de verschaffer van het kapitaal.

d. Ijaarah (Leasing): is een schema waarbij de Islamitische bank een goed aankoopt als benodigdheid van de cliënt. De termijn van de lease kan volgens een overeengekomen afspraak zijn naar gelang de staat van het goed. Binnen de termijn van de lease blijft het goed in bezit van de verhuurder (de bank) maar het recht om er gebruik van te maken is overgedragen aan de huurder. Momenteel ondergaan veel banken ook een lease waarbij men tot de verkoop van het goed overgaat, volgens een vooraf afgesproken prijs aan het einde van de lease termijn.

e. Loans with service charge: waarbij het honorarium de feitelijke uitgave is en iedere overstijgende uitgave die gerelateerd is aan de verrichtte arbeid wordt gezien als Ribaa. De service charge kan alleen nauwkeurig berekend worden nadat alle administratieve uitgaven voldaan zijn (bijvoorbeeld aan het einde van het jaar). Het is toegestaan een zekere heffing in rekening te brengen, het dan terug te betalen of het verschil op te eisen aan het einde van de boekingsperiode.

f. Qard Hasan (Ribaa free loans): duidt de natuurlijke welwillendheid van lenen aan en is een dienst ten behoeve van de gemeenschap. De banken verschillen in hun regelgevingen m.b.t. inkomens. Sommigen stellen het alleen ter beschikking aan de eigenaren van hun investeringsrekeningen, sommigen voor alle rekeninghouders, boeren en ondernemers die niet bevoegd zijn om kapitaal te krijgen van andere bronnen.
Voetnoot:

[1] Moderne commerciële bankwezenactiviteiten is gefundeerd op de credit-debet verhouding tussen de inlegger en de bank aan de ene kant en tussen de lener en de bank aan de andere kant. Ribaa wordt gezien als de prijs voor krediet (credit), welke de mogelijke kosten voor geld afspiegelt.