Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Ik vraag me af...(Allah ou A3lam)

Pagina's : [1] 2

ZiLaaL
01-01-2003, 20:18

Ik wil graag horen hoe jullie over het volgende denken: Allah (swt) heeft ons geschapen met als doel hem te eren hem bij alles te gedenken. Allah (swt) is de Alwetende. Staat ons hele leven dan vast, van zonden tot goede daden toe? Aangezien Allah (swt) de Alwetende is, beschikt hij dan over de kennis over hoe wij ons leven zullen voltooien? Dan snap ik namelijk niet waarom we hier zijn... Of hebben wij als moslims ook een vrije keus? Kunnen wij kiezen tussen Goed en Slecht? Als dit het geval is, dan betekent het toch, dat ons leven NIET vast staat? Dan snap ik wel waarom we hier zijn, wij moeten bewijzen aan Allah (swt) dat wij zijn pad volgen. Dus---> Als ons leven vaststaat en bekend is bij Allah soubhana wa ta3ala, want hij is de Alwetende, waarom zijn wij dan hier? Asthaghfirullah, ik weet niet of ik me dit soort zaken mag afvragen. Allah (swt) weet het beste.

alhoceima
01-01-2003, 20:28
Salaam Alaikoem, Inderdaad zuster..., Alles staat al voorgeschreven, maar wij hebben wel een eigen wil gekregen van Allah SWAT, dus wij hebben de keus te kiezen tussen goed en slecht, inderdaad weet Allah SWAT al vantevoren welke keus wij zullen maken, want Hij ja is de Alwetende..maar goed het komt er dus op neer dat wij niet vantevoren kunnen weten wat het lot is,..een fout die wij niet mogen maken is denken van....ooohhh wat heeft het dan voor nut...als Allah SWAT het al weet, wat moeten accepteren dat het nou eenmaal zo is, zuster een ding wat ik heb geleerd is niet teveel te vragen...maar bepaalde dingen gewoon te accepteren zoals ze zijn, Als ik jouw was zou ik Allah SWAT vragen jouw InsjaAllah alleen de goede pad te wijzen. Moge wij InsjaAllah allemaal alleen de goede pad nemen ons hele leven lang... Salaam Alaikoem

Tnawie
Origineel gepost door Kenitrya Ik wil graag horen hoe jullie over het volgende denken: Allah (swt) heeft ons geschapen met als doel hem te eren hem bij alles te gedenken. Allah (swt) is de Alwetende. Staat ons hele leven dan vast, van zonden tot goede daden toe? Aangezien Allah (swt) de Alwetende is, beschikt hij dan over de kennis over hoe wij ons leven zullen voltooien? Dan snap ik namelijk niet waarom we hier zijn... Of hebben wij als moslims ook een vrije keus? Kunnen wij kiezen tussen Goed en Slecht? Als dit het geval is, dan betekent het toch, dat ons leven NIET vast staat? Dan snap ik wel waarom we hier zijn, wij moeten bewijzen aan Allah (swt) dat wij zijn pad volgen. Dus---> Als ons leven vaststaat en bekend is bij Allah soubhana wa ta3ala, want hij is de Alwetende, waarom zijn wij dan hier? Asthaghfirullah, ik weet niet of ik me dit soort zaken mag afvragen. Allah (swt) weet het beste. hij heeft ons de keus gegeven, te kiezen zn voorgeschreven pad(siraat al moestakin_)..de keuze voor die dunne pad of de veel andere verleidelijk paden...dat is helemaal aan jou

ZiLaaL
Origineel gepost door Mustapha AA je einde staat inderdaad vast daarom moet je tussen hoop en vrees leven :D je moet dat zien als een punt waardoor je meer je best gaat doen Ik kan dit nog niet bevatten... Dus het einde voor ons is al bekend bij de Alwetende. ... Dus wij kunnen er nix aan veranderen... hmm... w8 ik moet hier nog ff over nadenken. :rolleyes:

ZiLaaL
01-01-2003, 20:30

Origineel gepost door Tnawie hij heeft ons de keus gegeven, te kiezen zn voorgeschreven pad(siraat al moestakin_)..de keuze voor die dunne pad of de veel andere verleidelijk paden...dat is helemaal aan jou maar tnawie, als hij ons die keus heeft gegeven. Is bij Hem dan al bekend welke keus we gaan maken! (aldus volgens Mus. AA) Hij weet dus of we gaan zondigen of niet. Ons levensboek is dan al geschreven voordat wij het hebben geleefd?

delila16
01-01-2003, 20:31
Origineel gepost door Kenitrya Ik kan dit nog niet bevatten... Dus het einde voor ons is al bekend bij de Alwetende. ... Dus wij kunnen er nix aan veranderen... hmm... w8 ik moet hier nog ff over nadenken. :rolleyes: ik weet niet of ik hier wel over mee mag praten want ik ben nog 16.. maar volgens mij is het zo: Het einde is al bekend, want Allah weet al welke dingen jij doet om je keuzes te veranderen. Het is niet zo dat je einde vast staat. Het is meer dat Allah weet wat je einde is. Of spreek ik mezelf nu tegen? Neem me niks kwalijk ik ben nog 16

RaZer
01-01-2003, 20:32
Origineel gepost door Tnawie hij heeft ons de keus gegeven, te kiezen zn voorgeschreven pad(siraat al moestakin_)..de keuze voor die dunne pad of de veel andere verleidelijk paden...dat is helemaal aan jou Ik ben het zo'n beetje eens met deze.. Ik denk het. En zoals je al zelf zei Allah ou A3lem

ZiLaaL
01-01-2003, 20:33
Origineel gepost door alhoceima Salaam Alaikoem, Inderdaad zuster..., Alles staat al voorgeschreven, maar wij hebben wel een eigen wil gekregen van Allah SWAT, dus wij hebben de keus te kiezen tussen goed en slecht, inderdaad weet Allah SWAT al vantevoren welke keus wij zullen maken, want Hij ja is de Alwetende..maar goed het komt er dus op neer dat wij niet vantevoren kunnen weten wat het lot is,..een fout die wij niet mogen maken is denken van....ooohhh wat heeft het dan voor nut...als Allah SWAT het al weet, wat moeten accepteren dat het nou eenmaal zo is, zuster een ding wat ik heb geleerd is niet teveel te vragen...maar bepaalde dingen gewoon te accepteren zoals ze zijn, Als ik jouw was zou ik Allah SWAT vragen jouw InsjaAllah alleen de goede pad te wijzen. Moge wij InsjaAllah allemaal alleen de goede pad nemen ons hele leven lang... Salaam Alaikoem Salaam, Thanx, ik kan zien aan je antwoord dat ook jij over deze situatie hebt nagedacht. Misschien is het inderdaad beter om ons niet teveel af te vragen. Ik was echter laatst in discussie met een vriendin over dit onderwerp en zij vroeg me waarom we leven, als Allah (swt) al weet of wij hem zullen teleurstellen of niet. Ik antwoordde dat we een vrije wil hebben, maar dat de hoofdzaken in ons leven mektoub staan. Toen kwam zei met het antwoord dat allah (swt) alwetend is... En vanaf dat moment kwam ik er niet meer uit... :confused: Bedankt!

ZiLaaL
01-01-2003, 20:34
Origineel gepost door delila16 ik weet niet of ik hier wel over mee mag praten want ik ben nog 16.. maar volgens mij is het zo: Het einde is al bekend, want Allah weet al welke dingen jij doet om je keuzes te veranderen. Het is niet zo dat je einde vast staat. Het is meer dat Allah weet wat je einde is. Of spreek ik mezelf nu tegen? Neem me niks kwalijk ik ben nog 16 Het is altijd goed om je dingen af te vragen en samen naar een antwoord te zoeken ;)

MueZli
01-01-2003, 20:37
Hij weet wat we gaan doen. Hij kan bepalen wat we doen, maar heeft ons ook keuzen geven. Kijk ALLAH swt is niet te vangen in onze tijdsbesef. ALLAHu a3laam, misschien staat Hij buiten onze tijdsbesef.

alhoceima
01-01-2003, 20:37
Salaam Zuster... Maak jezelf niet gek, door al deze vragen te stellen..ik had het namelijk ook een tijdje, maar ben nu tot de conclusie gekomen dat wij het gewoon moeten accepteren, Vrees Allah SWAT en vraag niet teveel, het is Sjitan (moge Allah hem vervloeken) die in jouw hoofd nu aan het rondspelen is, en zuster wanhoop niet....maar probeer gewoon altijd het juiste te doen in je leven (voor zover sjitan je niet afleid) Salaam

Tnawie
01-01-2003, 20:41
Origineel gepost door Kenitrya maar tnawie, als hij ons die keus heeft gegeven. Is bij Hem dan al bekend welke keus we gaan maken! (aldus volgens Mus. AA) Hij weet dus of we gaan zondigen of niet. Ons levensboek is dan al geschreven voordat wij het hebben geleefd? alles staat vast, God weet wat je zou kiezen... maar God in zn wijsheid, weet dat wij mensen zouden klagen als wij ons naar de hele zou sturen...we zouden tegen hem zeggeh ik had het anders gedaan als ik geleefd zou hebben..Dus laat ie ons zelf de fouten maken, voordat ie ons beoordeelt op de dag des oordeels

ZiLaaL
01-01-2003, 20:42
Origineel gepost door MeuslitriX Hij weet wat we gaan doen. Hij kan bepalen wat we doen, maar heeft ons ook keuzen geven. Kijk ALLAH swt is niet te vangen in onze tijdsbesef. ALLAHu a3laam, misschien staat Hij buiten onze tijdsbesef. Salaaaam :p Daar zit het 'em in, denk ik. Wij kunnen als mens zoiets niet beseffen, dus we zouden het ook niet proberen te moeten snappen... Shoukran Meusli & alhouceima! :goedzo: & alle andere helpenden! :zwaai:

alhoceima
01-01-2003, 20:45
;) :zwaai: ma'salama

Jemal2002
01-01-2003, 20:54

Ik denk er anders over….. Het begin en einde staat vast. Wat er tussen gebeurt wordt door ons bepaald. Allah (swt) zet bepaalde obstakels neer voor ons aan de hand van jou levensstijl. Sommige dingen staan vast andere dingen weer niet. Ik heb ooit samen met een groep vrienden hier over discussiëren. Ik vroeg aan hen op hoeveel verschillende manier zouden wij elkaar leren kennen als we elkaar niet op deze manier elkaar hadden leren kennen. Uit onze onderzoek kwamen we op 24 verschillende scenario’s maar eigenlijk zijn het oneindeloos. Aan de hand van jou keuzes wordt jou leven bepaalde, er zijn bepaalde punten die je moet bereiken hoe dan ook (dat zijn die obstakels die vaststaan) andere zijn extra.

Pagina's : [1] 2