Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : De fabel van de illegaal.

Pagina's : [1] 2 3 4 5

Rebel_1963
10-10-2004, 16:48

De collectieve nationalistische roes van het integratiedebat Politici en opiniemakers zijn collectief in de ban geraakt van het integratie-nationalisme. Er gaat geen dag meer voorbij of ze komen met nieuwe klachten over "allochtonen" en nog hardere voorstellen om hen tot "integreren" te dwingen.De BV Nederland kan immers alleen aangepaste en productieve "allochtonen" gebruiken. Een overzicht van een jaar lang inhakken op migranten en vluchtelingen. Dit stond er dus in een andere topic, die zomaar verdwenen is. Waarom, vraag me dat niet, ik kan alleen maar raden waarom en dat doe ik maar niet hardop. De link van het artikel kan ik niet plaatsen :o Maar ik vond het toch interessant genoeg om het 'samen' eens te lezen :D Wat vind je van het vetgedrukte?

Rebel_1963
10-10-2004, 16:55
In september 2002 werd de parlementaire commissie Blok ingesteld na een motie van SP-fractievoorzitter Marijnissen. Daarin vroeg hij om een onderzoek naar de oorzaken van het volgens hem "onvoldoende geslaagde integratiebeleid". Weet iemand eigenlijk waarom Marijnissen het integratiebeleid onvoldoende geslaagd vond? Waren er punten/doelen die het integratiebeleid voor ogen had maar niet had bereikt? Nou, dat begrijp ik dat ze niet bereikt waren, want elk voorstel voor intergratie wordt afgewezen, zeker als het gaat om allochtonen die ZELF willen bepalen hoe zij intergratie willen bevorderen. :rolleyes: Aan de commissie nam ook SP-Kamerlid Fenna Vergeer deel. Bij haar aantreden deelde ze apetrots de SP-nota "Gastarbeid en kapitaal" uit aan haar nieuwe collega's. Al sinds het uitbrengen van die racistische nota in 1983 hamert de partij erop dat migranten vooral een probleem vormen, en dat ze zich moeten aanpassen of anders oprotten. Dit wist ik niet, ik heb SP gestemd de afgelopen keren, nu moet ik eens goed opletten op wie ik de volgende keer stem! :kwaad: Indertijd kon gelukkig nog alleen extreem-rechts sympathie opbrengen voor dat nationalistische standpunt. Pas vanaf september 1991 kreeg de SP meer bijval, nadat VVD-leider Bolkestein een 'dapper' artikel publiceerde, getiteld: "De integratie van minderheden moet met lef worden aangepakt". Gelukkig maar. Het is misschien handig om programma's van politieke partijen op te vragen, niet dat ik die van de VVD wil opvragen, het feit dan ik ENKELE vrouwen ken uit die partij van de media.... :D Drie jaar later stookte de rechtse PvdA-er Van der Zwan samen met migratiewetenschapper Entzinger het vuurtje nog wat verder op. Dat leidde ertoe dat het eerste paarse kabinet "inburgering" verplicht stelde. Relschoppers! :D

grendel
10-10-2004, 16:58
Dit stond er dus in een andere topic, die zomaar verdwenen is. Waarom, vraag me dat niet, ik kan alleen maar raden waarom en dat doe ik maar niet hardop. De link van het artikel kan ik niet plaatsen :o Maar ik vond het toch interessant genoeg om het 'samen' eens te lezen :D Wat vind je van het vetgedrukte? Wat heeft een illegaal eigenlijk met integratie te maken ?..... :D

Rebel_1963
10-10-2004, 16:59
Wat heeft een illegaal eigenlijk met integratie te maken ?..... :D Ik heb gewoon de titel van het artikel overgenomen. En de rest zoals je kan lezen.

Rebel_1963
10-10-2004, 17:04

Sinds Paul Scheffers artikel "Het multiculturele drama" in 2000, de aanslagen van11 september 2001 en de opkomst van Pim Fortuyn zijn politici, opiniemakers en wetenschappers verzeild geraakt in een soort collectieve nationalistische roes. Dagelijks proberen ze elkaar af te troeven met racistische opmerkingen en met voorstellen voor nog scherpere maatregelen tegen migranten en vluchtelingen. "Allochtonen" worden steevast afgeschilderd als achterlijke barbaren en religieuze fanaten die door de verlichte Nederlanders beschaafd moeten worden. De tegenstellingen tussen links en rechts lijkt men volkomen vergeten. "We" zijn nu in de eerste plaats allemaal Nederlanders die bedreigd worden door "de allochtonen" die zich niet zouden willen aanpassen aan "onze cultuur" en "onze wetten". Die angst is herkenbaar. In werkelijkheid delen "de Nederlanders" helemaal geen gezamenlijke "cultuur", en in "onze" wetten zijn vooral de scheve kapitalistische en patriarchale machts- en eigendomsverhoudingen vastgelegd. :D

grendel
10-10-2004, 17:07
Ik heb gewoon de titel van het artikel overgenomen. En de rest zoals je kan lezen. Dan heeft dat artikel een verkeerde titel. Een illegaal heeft geen problemen met integratie en inburgeren. Die zou al lang blij zijn als hij/zij een verblijfsvergunning krijgt :moe: En daarvoor zou hij/zij zich suf laten integreren en inburgeren. Binnen 5 minuten zingt hij/zij het Nederlands volkslied voor je, zonder accent :D

Rebel_1963
10-10-2004, 17:14
Op 22 februari 2004 riep VVD-fractieleider Van Aartsen op tot "een nationaal zelfbewustzijn". Het vetgedrukte, 'nationaal zelfbewustzijn' moet er dan wel heel gekleurd uitzien. Een begrip dat eerder populair was bij de NSB, Hitlers NSDAP en de Zuid-Afrikaanse Nationale Partij. In de "Beleidsnotitie integratie" had de VVD het net iets voorzichtiger over "een nieuw zelfbewustzijn" en men benadrukte het belang van "enig gevoel van trots over wat de westerse samenlevingen hebben bereikt". Oeps, dat ziet er niet zo gekleurd uit, geen verrassing ook eigenlijk. Maar waarom die vergelijking met de NSB...etc? :confused: Vrijwel alle partijen pleiten inmiddels voor een herwaardering van het traditionele geschiedenisonderwijs. Dat moet volgens de SP "de kernwaarden van de Nederlandse rechtsstaat, samenlevingsopbouw en geschiedenis overdragen". Maar geschiedenisonderwijs was traditioneel één lange bewieroking van machtige Nederlandse mannen en hun politiek van onderdrukking, uitbuiting en uitsluiting, van koloniale roof en slavernij. Zoals jullie inmiddels weten ben ik van Indische afkomst, mijn ouders zijn geboren op Semarang, Indonesia. Genoeg verhalen... :rolleyes: Leest er iemand mee, of zit ik weer voor Piet ... :(

Rebel_1963
10-10-2004, 17:17
Dan heeft dat artikel een verkeerde titel. Een illegaal heeft geen problemen met integratie en inburgeren. Die zou al lang blij zijn als hij/zij een verblijfsvergunning krijgt :moe: En daarvoor zou hij/zij zich suf laten integreren en inburgeren. Binnen 5 minuten zingt hij/zij het Nederlands volkslied voor je, zonder accent :D Daar ben ikhet volledig mee eens. Maar de eisen zijn inmiddels strenger geworden, het Friese Volkslied schijn je tegenwoordig te moeten leren zingen. Foutloos. Ben benieuwd hoeveel Frieze blonde kindjes dat kunnen!

Rebel_1963
10-10-2004, 17:20
Omdat "de Nederlandse cultuur" niet bestaat, roepen veel politici en opiniemakers daarover noodgedwongen maar wat en zo ontaardt het integratiedebat in de grootst mogelijke onzin. Het staat er echt zo in... :D Veel van deze nationalistische borrelpraat wordt door wetenschappers vaak ook nog eens van een 'wetenschappelijk' jasje voorzien. Waaraan zouden "allochtonen" zich nu eigenlijk moeten aanpassen? idemdito.....:D

grendel
10-10-2004, 17:30
Daar ben ikhet volledig mee eens. Maar de eisen zijn inmiddels strenger geworden, het Friese Volkslied schijn je tegenwoordig te moeten leren zingen. Foutloos. Ben benieuwd hoeveel Frieze blonde kindjes dat kunnen! Welke allochtoon gaat nou in Friesland wonen ?...... :D

a.damse
10-10-2004, 17:37
Er bestaat natuurlijk wel zoiets als de Nederlandse cultuur. Het is alleen niet mogelijk om precies aan te geven wat die cultuur precies is, het is allemaal nogal vaag. En ook de 'Nederlandse cultuur' is aan veranderingen onderhevig. Als we er voor open willen staan. Wat de integratie betreft heb ik het idee dat iedereen maar om het hardst roept. Waar komt dit citaat eigenlijk vandaan?

a.damse
10-10-2004, 17:40
Zoals jullie inmiddels weten ben ik van Indische afkomst, mijn ouders zijn geboren op Semarang, Indonesia. Genoeg verhalen... :rolleyes: Leest er iemand mee, of zit ik weer voor Piet ... :( Erkennen dat er in Nederland mensen zijn met een andere kijk op de geschiedenis en het geschiedenisonderwijs daar aan aanpassen zou integratie bevorderen.

Rebel_1963
10-10-2004, 17:47
Welke allochtoon gaat nou in Friesland wonen ?...... :D Als ik het geld er voor had, ging ik daar wonen. Alle ruimte, maar niet in de stad.

Rebel_1963
10-10-2004, 17:49
Er bestaat natuurlijk wel zoiets als de Nederlandse cultuur. Het is alleen niet mogelijk om precies aan te geven wat die cultuur precies is, het is allemaal nogal vaag. Dat klopt, want ik kan het ook niet omschrijven. En ook de 'Nederlandse cultuur' is aan veranderingen onderhevig. Als we er voor open willen staan. Dat geldt voor beide, meerdere partijen. Wat de integratie betreft heb ik het idee dat iedereen maar om het hardst roept. Waar komt dit citaat eigenlijk vandaan? De Fabel van de illegaal 65/66, zomer 2004 Auteur: Eric Krebbers

Rebel_1963
10-10-2004, 17:55

Integratie-minister Verdonk denkt het antwoord op die vraag te hebben gevonden: aan de wensen van "de Nederlanders". Ze heeft de Stichting voor Economisch Onderzoek (SEO) van de universiteit van Amsterdam opdracht gegeven om een reeks hypothetische "typen allochtonen" te verzinnen die zich in uiteenlopende mate aangepast zouden hebben. Bijvoorbeeld "Mohammed" die Nederlands spreekt, maar wel de moskee bezoekt, en "Hakan" die met een Nederlandse is getrouwd en wel eens bier drinkt, maar niet goed Nederlands praat. Deze "vignetten" zullen worden opgesteld in samenwerking met 19 vooral rechtse opiniemakers. Daarna zal aan "autochtonen" gevraagd worden om deze "voorbeeld-allochtonen" te beoordelen. Op basis daarvan zal een "integratie-index" worden opgesteld, een meetlat om "de integratie" van "allochtonen" 'objectief' te meten. Klinkt erg wetenschappelijk en onpersoonlijk. De SEO heeft deze meetmethode ontwikkeld voor de beoordeling van potjes pindakaas door de consument. Wil die liever goedkope pindakaas in een potje met gouden letters of dure zonder mooi labeltje erop? Eerder werd deze methode al benut om de acceptatie van laag opgeleide arbeiders door hun bazen te meten. Migratie-onderzoeker Boris Slijper van het IMES is dolenthousiast over de "integratie-index" en stelt voor om een soort "allochtonen"-idols te organiseren. Dan kunnen Nederlanders op tv de best "geïntegreerde allochtoon" selecteren. Is dit een grap, of zou het een gat in de markt zijn? :rolleyes:

Pagina's : [1] 2 3 4 5