Bekijk originele versie : Stelling: Vrouwen zijn minderwaardig.........
Jemal2002
31-12-2002, 22:08
....................................
Ja of nee
onderbouw ook je antwoord...........
Oh vergeten baseer je antwoord niet op het geloof.........
De positie van de vrouw ... (man en vrouw zijn gelijkwaardig) (Bericht #)
Mannen en vrouwen zijn gelijk in waarde. Ze zijn echter niet gelijkvormig. Het verschil in taakverdeling is gebaseerd op biologische verschillen op het gebied van voortplanting.
Wegens de lasten van menstruatie, zwangerschap, bevalling en borstvoeding biedt de Islam speciale bescherming aan vrouwen. Vrouwen hebben een geboorterecht op onderdak en levensonderhoud. Het is een plicht voor mannen om hierin te voorzien.
Dit wil echter niet zeggen dat de vrouw geen activiteiten buitenshuis mag hebben.
Ze moet eerst de zorg dragen voor de verantwoordelijkheden die ze als vrouw heeft en als dat gebeurt is, kan ze daarnaast een studie volgen, een baan hebben, vrijwilligerswerk verrichten een positie in de gemeenschap bekleden enz.
Maar er is natuurlijk geen enkele baan of positie zo belangrijk als die van moeder.
De Islam hecht zeer veel waarden aan het opdoen van kennis voor mannen en vrouwen. De profeet Muhammad(vzmh) liet er zich veel aan gelegen liggen om de eerste moslims, mannen en vrouwen, te leren lezen en schrijven.
De aanbeveling van Muhammad(vzmh) om kennis te vergaren al moest men het in China halen is veelzeggend, ook zei hij dat wie de vrouw onderwees een hele natie onderwees. Zo is het grote analfabetisme dat er onder vrouwen in de arabische wereld heerst dan ook niet islamitisch te noemen.
Westerse feministen hebben altijd moeite gehad met deze taakverdeling van mannen en vrouwen op basis van hun biologische verschillen.
Misschien komt dat ook omdat er in de westerse wereld tegenwoordig een erg lage waardering voor het moederschap is. Moslimvrouwen brengen daar tegenin dat vrouwen in de westerse wereld een dubbele last op hun schouders dragen; ze moeten presteren op alle gebieden en hebben vaak het idee dat ze pas iemand zijn als ze een betaalde baan hebben, terwijl ze ook nog het grootste gedeelte van de huishoudelijke taken verrichten, hierdoor raken veel vrouwen overspannen. Moslimvrouwen vinden dat juist een oneerlijke behandeling van de vrouw; dat ze haar waarde alleen aan mannelijke maatstaven af kan meten. Beide geslachten zijn waardevol en onmisbaar op hun eigen manier(naast nog de waardigheid van ieder individu).
De beruchte gehoorzaamheid van de vrouw aan de man, vindt men net zo terug in het jodendom en het christendom.
Echter in het jodendom en christendom wordt hier niks tegenovergesteld. Het christendom lijkt zelfs te suggereren dat de vrouw ook een ondergeschikte rol heeft op spiritueel gebied.
De Islam probeert een balans te vinden tussen de rechten en plichten van beide. mannen mogen in ruil voor hun plicht om verantwoordelijkheid te dragen voor het levensonderhoud van de vrouwen en kinderen, een redelijke mate van gehoorzaamheid van de vrouw verwachten.
Gehoorzaamheid niet aan al zijn grillen, maar gehoorzaamheid aan de geboden van de Islam, want ook voor de man zelf geldt.
Vrouwen mogen in ruil voor de verantwoordelijkheid die zij overlaten aan hun echtgenoot, een redelijke mate van levensonderhoud en bescherming van haar echtgenoot verwachten.
Deze rechten en plichten zijn niet bedoeld om een van de partijen eronder te drukken.
Want beide partijen zijn even belangrijk in het vormen van een stabiel en warm gezin. Ze zijn bedoeld om een bepaalde orde en rust in het gezin te brengen. En je ziet inderdaad tegenwoordig ook dat veel huwelijken eindigen in een scheiding omdat het paar blijft hangen in de strijd om de macht. De filosofie hierachter is dus dat er een regeling wordt getroffen voor de verdeling van het gezag, zodat de belangrijkere zaken doorgang kunnen vinden en het gezin kan functioneren.
Uiteraard wordt er door mensen vaak misbruik van hun rechten en plichten gemaakt. Maar zoals de Quran zegt: "Waar je mee begunstigd bent, wordt je mee getest". Het leven is eent est van de ziel. Het oordeel van God zal barmhartig en rechtvaardig zijn. In de relatie tussen man en vrouw mogen de kernwaarden barmhartigheid en rechtvaardigheid, liefde, bescheidenheid en zachtmoedigheid zeker niet vergeten worden.
Berucht is de passage dat een man zijn vrouw tot de orde mag roepen als ze tegen zijn gezag blijft rebelleren en zo de rust in het gezin verstoort.
Een man zou eerst met zijn vrouw moeten praten, als dat niet helpt kan hij haar negeren in bed en het laatste redmiddel waartoe hij zijn toevlucht kan nemen is slaan.
Vrouwen voeren hier aan dat ook hier de positie van de maatregelen wordt aangegeven.
Het gesprek is het hoogste niveau en wie slaat verlaagt zich tot het laagste niveau. Het gaat hier sowieso niet om hard slaan. Het arabische woord dat hier gebruikt wordt is tharaba, hetzelfde woord dat gebruikt wordt voor het aanslaan van een muziekinstrument.
Het is dus een zachte klap die eigenlijk alleen een symbolische waarde heeft. De symbolische waarde erachter is dat het een signaal is dat de volgende stap zoiets drastisch is als een scheiding.
(De vrouw kan gedruende al deze stappen trouwens allang zelf besluiten om te scheiden, het staat haar vrij te vertrekken). De profeet Muhammad(vzmh) was hier zelf ook erg duidelijk over, hij heeft in zijn leven nooit een van zijn vrouwen of kinderen geslagen. Hij zei zelf ook:"echte moslims slaan hun vrouwen niet"en "de beste onder de moslims zijn degenen die goed zijn voor hun vrouwen".
Is mijn tekst overtuigend genoeg :D
Origineel gepost door labuodanda
Nice Copying and Pasting NAJIHA
Ziek
OK!!
NEXT!!!
In het Nederlands a.u.b. ik versta geen Engels :D
Jemal2002
31-12-2002, 22:22
Oh ja vergeten haal het geloof er even niet bij........................
roosje22
31-12-2002, 22:24
Wat een hersenloze vraag is dat zeg!!!! Zonder vrouwen zouden er geen geen kinderen zijn jah tenzij jullie heren van plan zijn ze zelf negen maanden te dragen en vervolgens een bevalling van uren ondergaan om iets dat de grote heeft van een watermeloen uit de grote van een kiwi uit te persen
Achter elke grote man staat een sterke vrouw! :D
Origineel gepost door Jemal2002
Oh ja vergeten haal het geloof er even niet bij........................
Te laat ik heb het al gepost en wat de belangrijkste is het geloof :D
samiratjee
31-12-2002, 22:27
minderwaarig.... ik vind van niet, waarom zou een vrouw minder in waarde zijn.
ik snap de hele bedoeling van de stellig niet...
BEN HET EENS MET ROOSJE 22 LAYHAFDEK
WANEER DRINGT HET DOOR WAJOW
XXXXXXXXXXJES
Enrique20
31-12-2002, 22:37
Origineel gepost door roosje22
Wat een hersenloze vraag is dat zeg!!!! Zonder vrouwen zouden er geen geen kinderen zijn jah tenzij jullie heren van plan zijn ze zelf negen maanden te dragen en vervolgens een bevalling van uren ondergaan om iets dat de grote heeft van een watermeloen uit de grote van een kiwi uit te persen
Dat wou ik maar net ff zeggen!!! :goedzo:
Groetjes,
Ivanka (Zusje van...)
Origineel gepost door labuodanda
Mischien, Fatima van de block wel
maar die Karima niet
OK!!
BUH BYE!!
echt die laboudiba weer :maf2:
Jemal2002
31-12-2002, 23:19
Origineel gepost door roosje22
Gaat om de waarde van een vrwouw en niet om de lichamelijke functie van een vrouw.........
In wat moeten ze minderwaardig zijn? volgens mijn statistieken representateert een vrouw meer dan een man in het leven.
dat er dingen minder gegund wordt aan de vrouw,maakt haar heus niet minderwaardig, juist sterker geloof ik.
Lady_moi
01-01-2003, 13:16
Origineel gepost door narcis
In wat moeten ze minderwaardig zijn? volgens mijn statistieken representateert een vrouw meer dan een man in het leven.
dat er dingen minder gegund wordt aan de vrouw,maakt haar heus niet minderwaardig, juist sterker geloof ik.
Geloof je ook in kaboutertjes?...............Ik wel
Ciao!
http://www.smilies.nl/couto.gif
Origineel gepost door lady_moi
Geloof je ook in kaboutertjes?...............Ik wel
Ciao!
http://www.smilies.nl/couto.gif
ik geloof in vele dingetjes vandaar dat ik ook een beetje :maf2: ben, ben blij dat we in een opzicht op elkaar lijken....(kaboutertjes) :zwaai:
Lady_moi
01-01-2003, 14:09
http://www.smilies.nl/tales/elf.gif
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.