Bekijk originele versie : Ighzenayen
Overvechtnoord1
08-05-2011, 23:13
:goedzo:
Mensen die hard zijn.. streng.. gastvriendelijk.. en gevoel voor humor hebben..
Gzenaya is een van de belangrijke Berbergemeenschappen in het Rifgebergte in het noorden van Marokko. Oorspronkelijk was de stam was bekend door het land van Izenayen, die het land van schoonheid betekent; dat gebied is bekend door zijn hoge bergen (Rifgebergte), enorme valleien en rivieren, groene bossen, en zijn helende water van de Ain Hamra.
Geschiedenis
Gzenaya heeft een belangrijke plaats in de geschiedenis van Marokko. De stam Gzenaya (in Rif) is de naam van de stam Izenayen waaraf Irifian, Lakbayel, chaoui’s, etc afstammen. Arabieren noemen dat Zenata. Het is de geboorteplaats van vele helden; zo goed als de geboorte stam van Jaich ittahrir het leger van de onafhankelijkheid. Izenayen waren in de tijd van Iben Chaldoen de grootste en de beroemdste stam. De meeste Amazigh leiders voor de Islam waren Izenayen. Koningin Dihya en Koningen Masinisa & Yuba waren ook Izenayen. Iben chaldoen vroeg meerder malen in zijn boek God om Imazighen en ook vaak de stam Izenayen te beschermen en te helpen. Izenayen zijn de machtigste stam van Imazighen. Ze zijn beter ontwikkeld dan ander stammen en hun dialect is beroemder. Veel Amazigh koningen zijn van oorsprong ook Izenayen. Izenayen hebben veel Amazigh koninkrijken na de Islam gesticht. De Igzenayen leverden wapens uit Frans gebied voor de troepen van Mohammed Abdelkrim El Khattabi. Deze dappere stam heeft een grote strijd gevoerd tegen de Fransen. De Izenayan stonden bekend om hun dapperheid en hun georganiseerde verrassingsaanvallen die ze geregeld uitvoerden op de Fransen
:ego:
paasjenummer
08-05-2011, 23:14
I likeeeeeeeeeeee it.:o
riffie_girl
08-05-2011, 23:15
Dank u wel..
XxStrawberryxX
En streng zijn is een goede eigenschap? Nou nee.
Overvechtnoord1
:lol:
Mishemjoghin?! Eh taqergest te3fant :ego:
I likeeeeeeeeeeee it.:o
:stout: Ewa, kipasa..
Overvechtnoord1
08-05-2011, 23:17
Dank u wel..
:D Ja toch.. van waar kom jij in arif?!
En streng zijn is een goede eigenschap? Nou nee.
Ighzenayen, aitwajgers, ibdarsen.. zijn in het algemeen strenge mensen.. maar oprecht.. een vrouw moet een bepaalde vrijheid krijgen.. en een man moet bepaalde eisen voldoen..
Favoriet
08-05-2011, 23:17
Mishemjoghin?! Eh taqergest te3fant :ego:
Ayew min tekad nesh ousigd si Tetouan ah sahbi
Mena te3efant 3awed mis en ahram
:haha:
Dienares.
08-05-2011, 23:18
Horen we wel vaker, we rock!
chill_out
Streng En Hoe? Daarom Heb Ik Een Hekel Aan Ze
Overvechtnoord1
Ayew min tekad nesh ousigd si Tetouan ah sahbi
Mena te3efant 3awed mis en ahram
:haha:
Ewa renesh zi tetouan.. eh tkouaaaaaarita :haha:
Mohim ik ben ervandoor.. she conferentie vanavond nigh?
Analytica
08-05-2011, 23:19
Streng in religieuze opzichten, niet zo verwesterd als de meeste Marokkanen anno nu.
Dus zeker een eigenschap om trots op te zijn.
Overvechtnoord1
08-05-2011, 23:19
Horen we wel vaker, we rock!
Mohim we bellen.. ciao!!
Is normaal.. wij mannen lopen niet rond met oorbellen.. wij mannen werken op het land met handen.. en vrouwen dragen lange jurkjes en maken avondeten en huppelen niet rond in hun korte rokjes op de boulevard..
Favoriet
08-05-2011, 23:20
Ewa renesh zi tetouan.. eh tkouaaaaaarita :haha:
Mohim ik ben ervandoor.. she conferentie vanavond nigh?
Hahah waloe tegoed ah sahbi
Ik ga er ook vandoor het is hier niet meer leuk
riffie_girl
Wij hebben ook een hekel aan jou :lekkerpuh
paasjenummer
Igzenayen zijn mensen met trots.
Eh wollah meh ze laten iemand over hun heen lopen,
igzenayen hebben zo'n hoge trots dat ze voor niemand aan de kant gaan.
Wat denk jij.:o
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.