Bekijk originele versie : Racisme dreef Maggy tot wanhoopsdaad’
FABIENNE DELVAUX VERTELT WAAROM HAAR SCHOONZUS ZICH IN LUXEMBURG IN BRAND STAK
‘Maggy was het prototype van de Afrikaanse, een vrouw die de problemen een per een behandelde, maar dinsdag werd het haar te veel’, zegt schoonzus Fabienne Delvaux (50) over de vrouw die zich dinsdag in brand stak op een plein in de chique Luxemburgse binnenstad. ‘Het racisme in haar dorp, de problemen met haar ‘neger’-garage. Het vat van frustraties was vol, overvol.’
Oberwampach, een stip op de landkaart vijf kilometer ten zuiden van de Belgische grens in het Groothertogdom.
Een proper geveltje met getrimde datura’s in de tuin, een toonbeeld van huiselijk evenwicht in een gehucht dat zo klein is dat de straten niet eens een naam hebben, de huizen alleen een nummer. Voor huis nummer 104a denkt een afgepeigerde Fabienne Delvaux na over het drama dat gisteren haar familie trof. Ze is voor de derde keer over en weer gereden van het brandwondencentrum van Metz, anderhalf uur, om kleren te halen voor haar zieltogende schoonzuster, en voor haar broer, die ook zware brandwonden opliep toen zijn Belgisch-Kongolese vrouw Maggy Mufu Mpia zich in brand stak op een plein in het deftige centrum van Luxemburg-stad. “Haar daad”, probeert ze beverig, “was een explosie van jarenlang opgekropte frustratie, vanwege het racisme in de streek. Mijn schoonzus is letterlijk van frustratie ontploft.
Het gezin woonde eerst in Brussel, maar toen kreeg mijn broer Olivier, een ingenieur, een prachtig aanbod bij een van de Luxemburgse banken. Het ging een tijdlang goed, maar toen de kinderen naar school begonnen te gaan in Ettelbrück, bleken de localsde intocht van het gemengde gezin niet echt te zien zitten.
De kinderen werden op school gepest. Opgejut door hun ouders viseerden de leerlingen plots het halfbloedzoontje van het gezin, Ilan. ‘Sale noir’, klonk het de hele dag. “Is het echt waar dat jouw huid zo vies en zwart is”, plaagden ze hem op het schoolplein en wreven dan over zijn huid. Het jongste dochtertje Maidis verging het nog erger. Heel vaak reed de schoolbuschauffeur haar halte gewoon voorbij en miste ze elke week wel een dag school. Maar het is ook gebeurd dat haar jekkertje bleef steken in de draaideur. De bus reed dan verder terwijl het kind tussen de deur zat. Ze is bont en blauw naar huis gekomen.” Volgens schoonzus Delvaux raakte de moeder echt over haar toeren toen ze een baan vond als boek houdster in Luxemburg-stad. “Ze lieten haar werken als een paard maar haar loon lag ver onder het bestaansminimum, omdat ze zwarte was. Op dat moment was de maat vol en beslisten mijn broer en mijn schoonzus dicht bij huis een Citroën-garage te openen in hun dorp. Ze namen de concessie over, mijn broer had als ingenieur alle kwalificaties, maar toen begonnen de problemen opnieuw: hij kreeg de nodige toelatingen niet van het Luxemburgse ministerie van Middenstand.
Maar het kwaad zat overal: hoewel mijn broer de enige ga ragist was in het dorp bleven de klanten plots een na een weg; ze gingen voor hun reparaties elders.
Slechts een dame, die gesteld was op het gemengde gezin, liet af en toe haar olie nog verversen. De rest wilde niet meer langs gaan bij de ‘neger’-garage. Voor de Luxemburgers was ook Olivier een immigrant, omdat hij Belg was.” Fabienne Delvaux betreurt dat ze de signalen van haar schoonzuster niet beter inschatte. “Ik woon in Brussel en hoorde Maggy wel eens over de telefoon klagen over racisme in haar dorp maar ik besefte niet dat het zo ernstig was. Je denkt: dat draait daar wel bij, ze zijn met zijn tweetjes en sterk genoeg.
Maggy was een echte Afrikaanse met veel relativeringszin, zo’n echte, die de problemen stuk per stuk afhandelt. Een evenwichtig mens met een groot hart en een enorm rechtvaardigheidsgevoel.” Toch had zelfs haar echtgenoot niet kunnen denken dat ze van plan was zichzelf in brand te steken. “Hij wist dat ze een teken wilde geven, en daarom liet hij haar de benzine en de dekens meenemen uit de Citroën-garage toen ze dinsdag nog maar eens gingen aandringen om die vergunning. Ze had hem uitgelegd dat ze symbolisch een vuurtje zou stoken. Er was immers een grote bijeenkomst aan de gang van de groenen met veel pers erbij. Maggy hoopte zo de aandacht te trekken. Achter haar rug belde mijn broer wel naar de politie, opdat die een oogje in het zeil zouden houden. Maar zij was in stilte met een heel ander plan bezig: vlak voor het Bureau voor Toerisme kieperde ze de hele jerrycan over haar lichaam en ontstak ze een lucifer. Het moet haar dus wel heel hoog gezeten hebben.” “Ik vrees het ergste. Maggy heeft diepe brandwonden over het hele lichaam en wordt in coma gehouden.
Alleen het oudste van de drie kinderen mag haar bezoeken. Voor de andere twee is het te traumatisch, zeker na alles wat ze zelf hebben meegemaakt. Ik ga, voor het te laat is.”
bron/www.demorgen.be.
Rebel_1963
07-10-2004, 21:55
Wat een triest verhaal. En dan hoor je mensen zeggen dat er GEEN racisme meer bestaat in landen als België/Nederland!
:kwaad:
knorknor
07-10-2004, 22:13
Alle dingen die er in dat artikel staan hoeven helemaal niets me racisme te maken te hebben. misschien had hij wel een slechte garage, iedereen vind dat hij/zij te hard moet werken en niet genoeg verdient, een buschaffeur rijd vergeet wel eens een halte, kinderen op school pesten altijd andere kinderen (beugeltje, bril, haar, kleding etc etc en ja ook wel eens huidskleur) wat een opgeblazen gedoe zeg.
Rebel_1963
07-10-2004, 23:04
'Beestachtig verhoor' heeft mogelijk geleidt tot zelfmoord Turkse vrouw.
Door Robbert Salome
Den Haag - De 48-jarige vrouw die in september in een Haagse politiecel zelfmoord pleegde, is twee dagen voor haar dood tijdens een verhoor urenlang uitgescholden door rechercheurs van de politie. Zij werd onder meer uitgemaakt voor 'ordinaire stinkhoer', 'vieze, vuile leugenaar', 'het laagste van het laagste' en 'monster'. Dit blijkt uit een verslag dat haar advocaat, mr. A.H. Westendorp, maakte toen hij onlangs de beelden van het op video opgenomen verhoor zag. De stukken zijn in het bezit van de Haagsche Courant.
De vrouw werd medio september aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij de in juni 1995 gepleegde moord op het 7-jarige meisje Kumral Bagci. Haar zoon was enkele dagen daarvoor opgepakt. De vrouw, een tante van Kumral die bij een psychiater onder behandeling was, wurgde zichzelf in de nacht van 24 op 25 september met haar hoofddoek. De bekende strafpleiter Th. Hiddema noemt het verhoor desgevraagd 'weerzinwekkend' en beestachtig'.
Tijdens de ondervraging verklaarde de vrouw keer op keer dat ze niets met de moord te maken had. De rechercheurs suggereerden dat de kinderen van de vrouw gevaar liepen als zij niet zou bekennen. Bovendien verweten ze haar voor geld seks te hebben gehad met de vader van Kumral. Strafpleiter Hiddema spreekt van ,,een zeldzame botheid waar je gevoelige types de dood mee indrijft. Die vrouw wordt beledigd en dat is strafbaar. Iedere rechercheur zal zich kapot schamen voor deze collega's.''
Gekozen
Het Openbaar Ministerie erkent dat het verhoor op de door Westendorp beschreven wijze is verlopen. ,,We hebben voor deze methode gekozen vanwege de ernst van het feit, de houding van de verdachte en de persoon van de verdachte,'' zegt persofficier mr. A. Rijsdorp. ,,We vinden deze methode nog steeds te billijken.'' De rijksrecherche concludeerde onlangs na een onderzoek dat er geen verband bestond tussen het verhoor en de zelfmoord. Advocaat Westendorp en strafpleiter P. J. Hoogendam, de advocaat van de zoon van de vrouw, zien wel een duidelijk verband tussen de ondervraging en de zelfdoding. ,,Dit tart elke vorm van een gezond en zuiver verhoor,'' aldus Hoogendam.
Misdaadverslaggever Peter R. de Vries vindt het taalgebruik tijdens het verhoor 'heel erg schokkend'. ,,Dit kan echt niet. Het is stuitend dat ze telkens weer haar kinderen erbij halen. Als ik hier als rechercheur bij was betrokken, zou ik niet meer slapen.'' De voormalig Rotterdamse politiecommissaris H. Jansen, ooit betrokken bij het ontwikkelen van videoverhoren, noemt het 'ongebruikelijk een verdachte te vernederen'. ,,Bovendien wordt een verdachte aangesproken op zijn of haar daad en niet op het daderschap.''
De volledige versie van het verhoor is te lezen op de website van de Haagsche Courant.
Bron: Rotterdams Dagblad 23/02/04
knorknor
07-10-2004, 23:07
Weer zo een verhaal, ik word hier op dit forum toch ook voor vanalles uitgemaakt, lijkt me geen reden om zelfmoord te plegen. Ik vind het wel allemaal weer heel erg ver gezocht.
waarschuwer
07-10-2004, 23:18
Weer zo een verhaal, ik word hier op dit forum toch ook voor vanalles uitgemaakt, lijkt me geen reden om zelfmoord te plegen. Ik vind het wel allemaal weer heel erg ver gezocht.
dat klopt inderdaad, maar kazen hebben geleerd te incasseren.
Als ik om me heen kijk, valt het me op dat zoveel, met name jonge blanke NL, relaties hebben met mensen uit andere continenten. Dat is niet meer alleen zo in de grote steden, maar ook in de dorpen. Men verwacht zelfs dat over een dikke 100 jaar de hoogblonde edelgermaan uit het straatbeeld verdwenen is. Je moet dan echt naar de binnenlanden van Friesland of zelfs Ijsland om er nog een te zien.
Ook in bedrijven verandert het snel: Mijn eigen baas is een Surinamer, onze boekhoudster idem dito, een directe collega van mij eveneens en het werkt altijd prima samen
Voor echt racisme moet je naar de Deep South of Soedan
Volgens het CBS gaat hem om 20% van de 3,5 miljoen relaties, dus 700.000 stellen.
De cijfers: - Huwelijken tussen een niet-westerse mannelijke allochtoon en een autochtone (dus Nederlandse) vrouw lopen de grootste kans te stranden. Ruim de helft gaat binnen 10 jaar uit elkaar.- Van de huwelijke tussen twee autochtonen (dus twee Nederlanders) houden er meer stand. Ongeveer 83% van de huwelijkspartners zijn na 10 jaar nog steeds bij elkaar. - Een huwelijk tussen een Marokkaanse of Turkse man en een Nederlandse vrouw is het minst succesvol. Ongeveer 70% van deze huwelijken wordt binnen 10 jaar ontbonden. - Van huwelijken tussen twee autochtonen wordt 17% binnen 10 jaar verbroken.- Huwelijken tussen twee allochtonen zijn stabieler dan gemengde huwelijken. Van de Turkse huwelijken gaat 20% uit elkaar binnen 10 jaar. Surinamers houden het minder lang vol met elkaar. Ruim 40% van de huwelijken loopt binnen 10 jaar op de klippen. In Nederland leven op dit moment 3,5 miljoen gehuwde paren. Bijna 80% hiervan bestaat uit huwelijke tussen twee autochtonen. Merk jij dat de laatste tijd meer relaties stuklopen dan jaren geleden?Heb jij ervaring met een relatie met een allochtoon of met mensen die een gemengde relatie hebben en kun jij je vinden in bovenstaande cijfers? Reageer onder dit artikel. Bron: ANP
. .
Rebel jij haalt op een vreselijk domme wijze twee verhalen door elkaar. Die twee zijn niet vergelijkbaar. Die Turkse vrouw werd verdacht van moord. En dat was niet zomaar, er was DNA bewijs!!
Rebel_1963
07-10-2004, 23:25
dat klopt inderdaad, maar kazen hebben geleerd te incasseren.
Als ik om me heen kijk, valt het me op dat zoveel, met name jonge blanke NL, relaties hebben met mensen uit andere continenten. Dat is niet meer alleen zo in de grote steden, maar ook in de dorpen. Men verwacht zelfs dat over een dikke 100 jaar de hoogblonde edelgermaan uit het straatbeeld verdwenen is. Je moet dan echt naar de binnenlanden van Friesland of zelfs Ijsland om er nog een te zien.
Ook in bedrijven verandert het snel: Mijn eigen baas is een Surinamer, onze boekhoudster idem dito, een directe collega van mij eveneens en het werkt altijd prima samen
Voor echt racisme moet je naar de Deep South of Soedan. .
Is het vet-gedrukte je nachtmerrie inmiddels?
Rebel_1963
07-10-2004, 23:25
Rebel jij haalt op een vreselijk domme wijze twee verhalen door elkaar. Die twee zijn niet vergelijkbaar. Die Turkse vrouw werd verdacht van moord. En dat was niet zomaar, er was DNA bewijs!!
O ja?
Niet liegen ansje!
.
.
waarschuwer
07-10-2004, 23:33
Is het vet-gedrukte je nachtmerrie inmiddels?
Misschien was het je ontgaan, maar dit was licht ironisch bedoeld. Ik vind het een prima ontwikkeling zo. NL ouders zijn gewend hun kinderen vrij te laten in hun huwelijkskeuze en dat zie je dus ook in het straatbeeld.
Er ook groepen die hun kinderen alleen maar binnen de eigen familie uithuwelijken en dan liefst ook nog voor ze 14 zijn gewoorden..
Mijn punt is dat het wel meevalt met het racisme van NL en van Europeanen.
En zo als ik al zei: voor echt racisme met dodelijke afloop moet je naar Soedan, waar Arabische Janjawied, zwarte moslims afslachten.
Wie meer wil weten over Arabische racisme moet eens wat lezen van de Oegandese moslima Irshad Manji ook wel de nachtmerrie van Osama genoemd.
Zij zegt o.a. dat de Arabieren, terwijl ze maar 17% van de moslims uitmaken, de andere 83% hebben gekoloniseerd.
waarschuwer
07-10-2004, 23:40
'Beestachtig verhoor' heeft mogelijk geleidt tot zelfmoord Turkse vrouw.
Door Robbert Salome
Den Haag - De 48-jarige vrouw die in september in een Haagse politiecel zelfmoord pleegde, is twee dagen voor haar dood tijdens een verhoor urenlang uitgescholden door rechercheurs van de politie. Zij werd onder meer uitgemaakt voor 'ordinaire stinkhoer', 'vieze, vuile leugenaar', 'het laagste van het laagste' en 'monster'. Dit blijkt uit een verslag dat haar advocaat, mr. A.H. Westendorp, maakte toen hij onlangs de beelden van het op video opgenomen verhoor zag. De stukken zijn in het bezit van de Haagsche Courant.
De vrouw werd medio september aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij de in juni 1995 gepleegde moord op het 7-jarige meisje Kumral Bagci. Haar zoon was enkele dagen daarvoor opgepakt. De vrouw, een tante van Kumral die bij een psychiater onder behandeling was, wurgde zichzelf in de nacht van 24 op 25 september met haar hoofddoek. De bekende strafpleiter Th. Hiddema noemt het verhoor desgevraagd 'weerzinwekkend' en beestachtig'.
Tijdens de ondervraging verklaarde de vrouw keer op keer dat ze niets met de moord te maken had. De rechercheurs suggereerden dat de kinderen van de vrouw gevaar liepen als zij niet zou bekennen. Bovendien verweten ze haar voor geld seks te hebben gehad met de vader van Kumral. Strafpleiter Hiddema spreekt van ,,een zeldzame botheid waar je gevoelige types de dood mee indrijft. Die vrouw wordt beledigd en dat is strafbaar. Iedere rechercheur zal zich kapot schamen voor deze collega's.''
Gekozen
Het Openbaar Ministerie erkent dat het verhoor op de door Westendorp beschreven wijze is verlopen. ,,We hebben voor deze methode gekozen vanwege de ernst van het feit, de houding van de verdachte en de persoon van de verdachte,'' zegt persofficier mr. A. Rijsdorp. ,,We vinden deze methode nog steeds te billijken.'' De rijksrecherche concludeerde onlangs na een onderzoek dat er geen verband bestond tussen het verhoor en de zelfmoord. Advocaat Westendorp en strafpleiter P. J. Hoogendam, de advocaat van de zoon van de vrouw, zien wel een duidelijk verband tussen de ondervraging en de zelfdoding. ,,Dit tart elke vorm van een gezond en zuiver verhoor,'' aldus Hoogendam.
Misdaadverslaggever Peter R. de Vries vindt het taalgebruik tijdens het verhoor 'heel erg schokkend'. ,,Dit kan echt niet. Het is stuitend dat ze telkens weer haar kinderen erbij halen. Als ik hier als rechercheur bij was betrokken, zou ik niet meer slapen.'' De voormalig Rotterdamse politiecommissaris H. Jansen, ooit betrokken bij het ontwikkelen van videoverhoren, noemt het 'ongebruikelijk een verdachte te vernederen'. ,,Bovendien wordt een verdachte aangesproken op zijn of haar daad en niet op het daderschap.''
De volledige versie van het verhoor is te lezen op de website van de Haagsche Courant.
Bron: Rotterdams Dagblad 23/02/04
Het betreft die kwestie met dat kleine grietje dat in stukken was gesneden. Vermoedelijk eerwraak. Er was een DNA spoor gevonden bij die jongen van 12.
Ik zal even googelen hoe het exact is gegaan.
Rebel_1963
07-10-2004, 23:46
Het betreft die kwestie met dat kleine grietje dat in stukken was gesneden. Vermoedelijk eerwraak. Er was een DNA spoor gevonden bij die jongen van 12.
Ik zal even googelen hoe het exact is gegaan.
Dat 'kleine grietje' was een meisje van ongeveer 8/9 jaar oud.
Ga jij maar even googlen.
waarschuwer
08-10-2004, 00:26
Dat 'kleine grietje' was een meisje van ongeveer 8/9 jaar oud.
Ga jij maar even googlen.
Opnieuw aanhouding in moordzaak Kumral Bagci
Gepubliceerd op donderdag 19 februari 2004
DEN HAAG (ANP) - De politie heeft woensdagavond opnieuw iemand aangehouden die wordt verdacht van betrokkenheid bij de moord op het Haagse meisje Kumral Bagci. Volgens het Openbaar Ministerie (OM) donderdag werd de vrouw in Den Haag aangehouden.
In 1995 werd het meisje gewurgd en daarna in stukken gesneden. Het OM beschouwt de 20-jarige Hagenaar E.T. als hoofdverantwoordelijke van de moord. Hij werd in september aangehouden.
Het OM vermoedt dat T. of zijn mededader(s) Kumral hebben ontvoerd als drukmiddel om haar vader ergens toe te dwingen. Sinds 1995 gaat het gerucht dat vader Bagci en de moeder van T. een verhouding hadden.
De politie pakte de moeder ook op, omdat ze iets met de dood te maken zou hebben. Na haar arrestatie wurgde ze zich in haar cel met haar hoofddoek. Behalve de moeder zaten ook korte tijd twee mannen vast.
Vrijdag behandelt de rechtbank in Den Haag de zaak pro forma, meldde de woordvoerder van justitie.
En de zaak Yasmina
Binnenland 4 mei 2001
--------------------------------------------------------------------------------
Hoger beroep
in zaak-Yasmina
UTRECHT – Advocaat B. Kortz van de jongen die door de rechtbank in Utrecht is veroordeeld voor de moord op Yasmina Habchi gaat tegen het vonnis in hoger beroep. Dat heeft de raadsman gisteren bekendgemaakt.
De 14-jarige V. K. werd op 23 april veroordeeld tot één jaar jeugddetentie en aansluitend plaatsing in een jeugdinrichting wegens het ontuchtig betasten en vermoorden van zijn 5-jarige buurmeisje. Daarmee legde de rechtbank de maximale straf op waartoe de jeugdige dader veroordeeld kon worden.
De rechtbank achtte bewezen dat de jongen Yasmina op 27 september vorig jaar met opzet en na kalm beraad om het leven had gebracht. Kortz wil in het hoger beroep aantonen dat de jongen niet met voorbedachten rade heeft gehandeld.
De raadsman heeft gisteren overigens bevestigd dat de vader, de broer en een neef van V. K. het afgelopen weekeinde in Maarssenbroek door een groep Marokkaanse mannen zijn mishandeld en beroofd van een auto. Kortz wil echter niet bevestigen dat het om een wraakactie ging van familie of kennissen
Kaaskopius
08-10-2004, 07:51
Ach gossie wat triest, gelukkig had ze een kapstok om haar problemen aan op te hangen.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.