Bekijk originele versie : Sluiertaboe op VU onnodig kwetsend
Burka's, naveltruitjes en 'Lonsdale'-truien: als het aan het bestuur van de Vrije Universiteit ligt, komt er een ban op zowel de meest als minst verhullende kledij. Studenten en docenten van de Amsterdamse onderwijsinstelling liepen gisteren tijdens een debat echter massaal te hoop tegen de voorgenomen maatregel, die in hun ogen niet nodig en onnodig kwetsend is.
Met name het verbod op de gezichtsbedekkende sluier, de nikaab of burka, riep veel weerstand op. Juist de VU, die ooit ontstond nadat de gereformeerde minderheid in Nederland zich durfde te emanciperen, zou religieuze uitingen niet moeten verbieden, zo betoogde een docente.
Moslimstudentes, al dan niet met hoofddoek, maakten onomwonden duidelijk dat ze zelf wel uitnaakten of ze een bedekking droegen. Dat het de communicatie met docenten in de weg zou staan, zoals de VU redeneert, werd door de boze studenten weggewuifd.
Interesse
Dat er op de universiteit nog nooit zo'n gezichtsbedekkende sluier is gesignaleerd, deed aan de felheid van de discussie niets af. "Iemand die een burka draagt, kan niet wetenschappelijk geïnteresseerd zijn", zo vond de uit Marokko afkomstige docent Fouad Laroui, de enige voorstander van de maatregelen.
Andere docenten lieten weten dat studenten wat hun betreft 'alles' mochten aantrekken, zolang het lesgeven er maar niet door werd verstoord. Tegen het verbieden van 'Lonsdale'-kleding, wat wordt geassocieerd met rechts-extremisme, bleek weinig bezwaar te bestaan.
De bestuurders willen naast de kledingvoorschriften ook andere gedragsregels, "zoals die in onze westerse cultuur gebruikelijk zijn", aan de studenten opleggen. Zo moeten "handdruk, oogcontact en andere sociale omgangsvormen in het kader van communicatie in acht genomen worden", aldus een intern schrijven van de VU. Rechtsgeleerde Thomas Spijkerboer van de universiteit vond juist die passage onverteerbaar. "Dus omdat ik een Nederlander ben, zijn al mijn omgangsvormen goed?" aldus de jurist.
Verboden
Historicus James Kennedy wees erop dat er in de Verenigde Staten nog wel meer taboe is op scholen en universiteiten. De meest strikte instellingen verbieden tatoeages, petten en anti-Amerikaanse uitingen in het algemeen en eisen "fatsoenlijke onderkleding en schouderbandjes van minimaal zes centimeter breed", zo wist de Amerikaanse hoogleraar te vertellen.
Het college van bestuur, verantwoordelijk voor alle ophef, liet gisteren verstek gaan. Wel erkende rector Taede Sminia eerder dat de woordkeuze in de interne brief "geen schoonheidprijs" verdiende. Overigens is de VU niet de eerste die kledingregels wil opstellen: in Leiden is het verbod op de sluier inmiddels ingevoerd.
Moslimstudentes, al dan niet met hoofddoek, maakten onomwonden duidelijk dat ze zelf wel uitnaakten of ze een bedekking droegen.
Rector magnificus Sminia heeft wat mij betreft groot gelijk. Niet die meiden maken uit hoe ze op een private instelling zoals de VU verschijnen, maar het bestuur van de VU.
Nou, tegenwoordig lijkt het woord 'kwetsend' aan erosie onderhevig. Iedereen mag zich bij het minste of geringte gekwetst voelen. Onzin, bij mijn baas mochten geen leggings gedragen worden, door de dames en de heren geen spijkerbroeken bij officiele gelegenheden of als je klantencontacten had. Was er iemand gekwetst door deze kledingvoorschriften. Natuurlijk niet. Dan kun je wel aan de gang blijven.
Onzin, die doek, die draag je thuis, daar zijn mannen die vrouwen zich blijkbaar van het lijf moeten houden. Op een universiteit kom je om een vak te leren, niet je geloof uit te dragen.
Scottie.
Kaaskopius
06-10-2004, 12:53
Tuurlijk moet je sluiers verbieden, je ziet niet wie er onder zit. Leerlingen met hoofddoek heb ik geen probleem mee, en ik snap de discussie ook niet. Dat een lerares hem niet mag dragen ben ik helemaal voor vanwege de neutraliteitskwestie, maar voor leerlingen snap ik het probleem niet.
Ik vind dus,
Communiceren gaat makkelijk, geluid kan door een stuk stof heen hoor!
Dit is gewoon weer zo een product van dat hele waardeloze waarden en normen discussie. Je kan makkelijk dit en dat verbieden, maar het dient nergens voor. Want wat de dames met burka willen bereiken, en dat is kennis vergaren, zal niet verhinderd worden door een gezichtssluier e.d.
Dit is gewoon mierenneuken en problemen zoeken in dingen die al eeuwen oud zijn.
Conviced zei:
Onze vrijheid lijkt steeds meer ingeperkt te worden. Die berichten doen me pijn, omdat Nederland altijd een goed land is geweest, waarin vrijheid het hoogste goed was, binnen de grenzen van de wet.
Welke vrijheid wordt ingeknot? Het is ronduit onfatsoenlijk om met een niqaab of andere sluiers andere mensen tegemoet te treden. Zo ligt dat binnen de westerse cultuur en dat vindt een meerderheid zo!!!
En met de terreurdaden in o.a. Madrid is er alle reden voor "keurig nette" Mensen in de gaten te houden, dat waren de daders in Madrid ook!
IK WENS DAT GEEN MOSLIM OOIT DE WETTEN VAN ALLAH VERWERPT VOOR DE MENSEN DIE ONS WILLEN LATEN DWALEN EN IK WENS DAT ALLAH DE MENSEN DIE ONS WILLEN LATEN DWALEN LEIDT EN ANDERS IN HET VUUR WERPT... AMIEN YAA RAB!!!!!
Gelukkig doet allah/god dat pas na dit leven. :-)
Conviced zei:
Welke vrijheid wordt ingeknot? Het is ronduit onfatsoenlijk om met een niqaab of andere sluiers andere mensen tegemoet te treden. Zo ligt dat binnen de westerse cultuur en dat vindt een meerderheid zo!!!
En met de terreurdaden in o.a. Madrid is er alle reden voor "keurig nette" Mensen in de gaten te houden, dat waren de daders in Madrid ook!
Fatsoen is een ongedefinieerd begrip, maar makkelijk te vereenvoudigen.
Fatsoen is in zeker zin je omgeving respecteren, door niet te doen en laten wat je omgeving niet wenst.
De omgeving, dat noemen de meeste de ' Westerse Cultuur'. Maar de westerse cultuur in Europese landen heeft allang plaats gemaakt voor een multiculturele cultuur en dat zal zich alleen maar verder uitbreiden door de globalisering.
Fatsoenlijk is het dus om anderen der mate in hun waarde te laten, door geen probleem te maken van iets dat geen probleem is.
Iemand vermoorden, is een probleem. Iemand niet in de ogen kunnen aankijken, is geen last maar daar hoort de ander fatsoenelijk op te reageren door het te respecteren, want het heeft verder geen ongeloofelijk brekende consequenties.
appie666
06-10-2004, 13:05
Conviced zei:
Als de Nederlandse regering Amerika niet zo steunen met een illigale oorlog en bezetting, dan hoefden wij niet te vrezen voor aanslagen, Spanje leeft nou toch ook in alle rust?
Als Nederland haar soldaten stuurt naar Irak, dan sturen Moslims hun soldaten naar Europa, zo is dat!
Als de Nederlandse regering Amerika niet zo steunen met een illigale oorlog en bezetting, dan hoeven wij niet te vrezen voor aanslagen, Spanje leeft nou toch ook in alle rust?
Als Nederland haar soldaten stuurt naar Irak, dan sturen Moslims hun soldaten naar Europa, zo is dat!
Laat jij hiermee impliciet merken het met die aanslagen eens te zijn?
waarschuwer
06-10-2004, 13:07
Een legging en een spijkerbroek heeft niet met overtuiging te maken en is niet verboden.
IK WENS DAT GEEN MOSLIM OOIT DE WETTEN VAN ALLAH VERWERPT VOOR DE MENSEN DIE ONS WILLEN LATEN DWALEN EN IK WENS DAT ALLAH DE MENSEN DIE ONS WILLEN LATEN DWALEN LEIDT EN ANDERS IN HET VUUR WERPT... AMIEN YAA RAB!!!!!
Je geloof uitsragen doe je overal, dat is niet iets wat je alleen thuis doet.
De Islam is een vreedzame godsdienst.
appie666
06-10-2004, 13:10
Laat jij hiermee impliciet merken het met die aanslagen eens te zijn?
Niet eens, wel begrijpelijk!
Niet eens, wel begrijpelijk!
Jaja hiermee maken veel Marokkanen zich ermee af. Ik denk dat je in je diepste binnenste je verheugde op dit heldhaftige optreden van geloofsgenoten die wraak wensten op Spanjes regering.
Dit heeft er mede toe geleidt dat er in Nederland verhoogde aandacht bestaat voor Marokkanen in en op vitale posities in deze maatschappij.
Mocrobrains
06-10-2004, 14:02
dat zal die sluier ook worden .
het breekpunt om te studeren.
geen sluier geen studie.
wel gestudeerd?? dan ben je een schande voor je islamitische omgeving.
weet jij hoeveel er molims dames momenteel met een hoge diploma rondlopen en nog steeds de sluier dragen.
sluier en studeren is pure onzin, het ene heeft geen enkele effect op het andere.
en het breekpunt op studeren zal niet de keuze zijn van de dames met sluier, het word ze opgelegd om een keuze te maken.
dus als je wel gestudeerd hebt ben je een schande voor je islamitische omgeving
kijk maar goed rond en probeer eens de grote universiteiten in nederland te bekijken, je zult met je eigen ogen zien hoe veel moslimas daar een studie volgen, en heel hard voor geknokt hebben.
mismuis heb jij last van een dame met een hoofdoek, voor mij is het zo prachtig en zo mooi, helemaal als ze het op de juiste manier draagt, dan heb ik geen jenifer lopez of een andere ster nodig. dan is dat mijn ster.
muslima4life
06-10-2004, 16:58
dat zal die sluier ook worden .
het breekpunt om te studeren.
geen sluier geen studie.
wel gestudeerd?? dan ben je een schande voor je islamitische omgeving.
Aan de ene kant wordt er geroepen, emanciperen met die handel, die arme moslima's, ze mogen niks, ze mogen niet studeren, niet werken enz. Onzin overigens. Maar willen ze studeren MET hidjaab, dan is het ook niet goed, willen ze werken MET hidjaab, is het ook niet goed. Ik zou zeggen: make up ur mind. En wallahi, de standvastigen onder ons zullen er niet van wakker liggen, voor hen is de keus tussen studie en hidjaab snel gemaakt, geloof me.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.