Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Moslims kwetsen mocht, maar joden kwetsen niet

HaSoFa
05-10-2004, 10:09

LBR tikt Meldpunt Discriminatie Internet op de vingers Zaterdag 2 Oktober 2004 Door Abdel Ilah Rubio Het heeft er alle schijn van dat het Meldpunt Discriminatie Internet (MDI) klachten over anti-islamisme anders behandelt dan klachten over antisemitisme. Dat is het oordeel van het Landelijk Bureau Racismebestrijding (LBR) na een klacht van de website Maghrebonline.nl over discriminatie door het MDI. Het is voor zover bekend de eerste keer dat het ene anti-discriminatiebureau het andere veroordeelt. Rotterdam - Mohamed Elmakkaoui, de beheerder van Maghrebonline, constateerde al eerder dat het MDI met twee maten meet. Zodra iemand op zijn site iets riep over joden, kwam het meldpunt in actie en moest hij deze opmerkingen direct verwijderen. Het viel hem op dat er niets gebeurde als op Nederlandse (extreem-rechtse) websites kwetsende opmerkingen werden gemaakt over moslims. Hij besloot daarom de proef op de som te nemen. Hij diende een klacht in over enkele teksten op de website Volkomenkut.com: 'Als alle moslims nou eens dood neer zouden vallen, hadden we gelijk vrede op de wereld en waren bijna alle problemen opgelost.' En: 'Dat soort volk mag regelrecht aan het gas'. Maar volgens het MDI was het strafrecht 'niet van toepassing op deze situatie'. Elmakkaoui besloot vervolgens precies dezelfde tekst op zijn site te zetten, maar verving het woordje moslims door joden en Amerikanen. Al snel daarna kreeg hij een waarschuwing van het MDI dat deze tekst strafbaar was en onmiddellijk moest worden verwijderd. Een duidelijk bewijs dat het MDI met twee maten meet, meende de webbeheerder. Reden voor hem om een klacht in te dienen bij het LBR. Maar omdat dit bureau primair geen klachten behandelt, werd hij doorverwezen naar het Meldpunt Discriminatie Amsterdam. Nadat dat weigerde zijn klacht in behandeling te nemen, besloot het LBR zich alsnog over deze zaak te buigen. Ondanks pogingen van het MDI om via de directie en het bestuur de medewerkers van het LBR af te houden van behandeling, werden de voorbeelden van Elmakkaoui voorgelegd aan vier onafhankelijke juristen. Ook vond er een uitgebreide briefwisseling plaats tussen beide antidiscriminatie-instellingen. Volgens het LBR heeft het MDI, ook na herhaalde verzoeken, geen enkele (plausibele) verklaring gegeven voor de vaststelling dat klachten over diverse bevolkingsgroepen anders worden behandeld. De klacht van Elmakkaoui is dan ook terecht, oordeelt het LBR. ,,Waarmee niet gezegd is dat uw klacht gegrond is. Wel stellen wij vast dat er minimaal sprake is van ernstige twijfels over de beoordelingen van de door u aangedragen voorbeelden en constateren wij met u dat het er alle schijn van heeft, dat het MDI klachten over anti-islamisme anders beoordeelt dan klachten over antisemitisme,'' schrijft het LBR. Het is uiteindelijk de rechter die moet beoordelen of een bepaalde uitlating al dan niet strafbaar is, aldus het bureau. ,,Maar op grond van zijn expertise is het LBR van mening, dat er reden was voor een rechterlijke toetsing en dat de klachten over anti-islamisme niet op voorhand door het MDI beoordeeld hadden mogen worden als niet strafbaar.'' Voor Elmakkaoui is de zaak hiermee niet afgedaan. Hij gaat de zaak aankaarten bij de Tweede Kamer. Het MDI wordt immers gesubsidieerd door de overheid. ,,Het kan toch niet zo zijn dat een miljoen Nederlandse moslims zomaar op internet gekwetst of gediscrimineerd kan worden, zonder dat iemand daar iets aan doet,'' zegt hij verontwaardigd. Volgens het MDI zou het gaan om een eenmalige fout van een medewerker. Uit cijfers van het meldpunt blijkt dat het in de eerste vier maanden van dit jaar 216 uitingen over antisemitisme heeft beoordeeld. Zeven keer werd de webbeheerder verzocht deze te verwijderen. In dezelfde periode werden 69 uitingen over discriminatie van moslims beoordeeld. In twee gevallen kwam het MDI in actie. Bron (http://www.maghrebonline.nl/nl/nieuws/index003.php)

babyvanbelisma
05-10-2004, 10:58
Hoe het dan komt maakt eigenlijk niet zoveel uit. Het is sowieso niet goed van die instantie dat ze heel duidelijk met twee maten meten en daar mogen ze best voor op de vingers getikt worden.

_h4T3d_sE7eN
05-10-2004, 11:05
Bedank de moslim-terroristen overal ter wereld er maar voor. Het proces van afkeer naar moslims is betreurenswaardig (wat betreft de 'normalen'), maar wanneer elke goed- of slechtopgeleide moslim terrorist c.q. halsafsnijder kan zijn, waarom zouden autochtonen moslims in z'n algemeenheid dan niet na een x-aantal bestialiteiten gaan haten? Lekker selectief, dan. Hoe denk je dat het hele terrorisme is ontstaan? Uit onvrede over de melkprijzen?? Het is actie-reactie (en weer actie).

HaSoFa
05-10-2004, 11:23
Bedank de moslim-terroristen overal ter wereld er maar voor. Het proces van afkeer naar moslims is betreurenswaardig (wat betreft de 'normalen'), maar wanneer elke goed- of slechtopgeleide moslim terrorist c.q. halsafsnijder kan zijn, waarom zouden autochtonen moslims in z'n algemeenheid dan niet na een x-aantal bestialiteiten gaan haten? Moet ik gehaat worden voor iets wat een ander doet? Omdat ik een moslim ben en er wordt van hem gezegd dat hij ook moslim is? Gaan wij nu de wie "niet blond is en blauwe ogen" heeft vergassen? Ik zou zeggen ga door met het geloven van allerlei nonsens. Maar kijk niet raar op wanneer je op een dag wakker wordt in een inrichting.

HaSoFa
05-10-2004, 11:27

Shit... Ja dat zijn wel zaken die je laten nadenken. Ik heb het nooit echt toe willen geven, maar de laatste tijd begin ik er toch echt van overtuigd te raken dat we gehaat worden, dat we achtergesteld worden en dat men ons minderwaardig acht. We moeten wel blijven beseffen dat niet iedereen zo denkt, en dat wij dus niet iedereen moeten haten oid. Maar wel ben ik teleurgesteld in mijn land, waar ik zo lang in bleef vertrouwen... Helaas is het waar :( Maar "ze" weten alleen niet dat dit een mens alleen sterker kan maken in hun bezigheden. En idd. niet iedereen deelt deze denkwijze.