Bekijk originele versie : Forse toename huiselijk geweld
DEN HAAG - Het aantal meldingen van huiselijk geweld is in vier jaar tijd verdubbeld. De groei is zelfs zodanig dat de samenleving gewelddadiger lijkt te worden, ook al neemt het geweld op straat af. Dit blijkt uit cijfers van de politie, die gisteren zijn gepubliceerd.
Volgens de gegevens van de politiekorpsen, die samen de zogeheten Landelijke Criminaliteitskaart (LCK) vormen, worden er minder diefstallen gepleegd en wordt daarbij ook minder vaak geweld gebruikt. Geweld kom nu echter in toenemende mate voor in de huiselijke sfeer (het wordt althans vaker gemeld), waarbij ook familiefeesten zoals bruiloften moeten worden gerekend alsmede geweld in cafés. Ondanks het feit dat het om meldingen gaat en dat niet alle gevallen zijn bewezen, heeft de politie het sterke vermoeden dat het geweld tussen partners onderling en tegen kinderen daadwerkelijk explosief toeneemt.
In totaliteit neemt de geregistreerde criminaliteit overigens af. Die is daarmee terug op het niveau van 2000. Het onderzoek houdt er daarbij wel rekening mee dat 'kleinere' diefstallen (bijv. van fietsen) lang niet altijd meer worden aangegeven.
Vorig jaar kwamen van iedere 10.000 inwoners 142 mensen als pleger van een delict in aanraking met de politie. Onder allochtonen ligt het aantal veel hoger dan dit gemiddelde. Volgens de politiegegevens zijn Antillianen aan te merken als de meest criminele bevolkingsgroep. Daarna komen mensen uit het voormalige Oostblok en uit Afrika. Deze drie groepen zorgen voor veel meer criminaliteit dan Marokkanen en Turken.
In kleine politieregio's komen relatief meer allochtonen met de politie in aanraking dan in grootstedelijke regio's als Amsterdam en Den Haag.
Volgens de Landelijke Criminaliteitskaart worden meisjes gaandeweg crimineler. Van de jongeren tussen 12 en 21 jaar die een delict plegen is inmiddels ruim één op de tien een meisje (12,6 procent). Tien jaar geleden was dat amper meer dan één procent en in 2000 ongeveer negen procent. Bij vrouwen boven de 21 jaar is dat met 15 procent al jaren constant.
Veelplegers
Nederland telde in 2003 bijna dertienduizend veelplegers, van wie er zesduizend extra actief zijn. Deze laatstgenoemde groep, waarvan zestig procent verslaafd is, doet in het leven weinig anders dan inbreken in huizen en auto's, zakkenrollen, vernielingen aanrichten en winkeldiefstallen plegen.
Enkele honderden van deze criminelen in Amsterdam krijgen dezer dagen een kaartje in de bus met de tekst 'We'll be watching you' (We houden je in de gaten), afzender: The Police. Deze groep van ongeveer duizend mensen bestaat uit verslaafden, criminele illegalen en een 'harde kern' jongeren tussen de achttien en vijfentwintig jaar. ,,We hopen vooral dat het helpt om criminaliteit te voorkomen; dat ze ervan afzien, omdat ze weten dat we ze in de gaten houden'', zegt een woordvoerder van de Amsterdamse politie.
Volgens hem is er geen sprake van dat privacy van mensen wordt geschonden. ,,Wij gaan zeer zorgvuldig om met de gegevens die we hebben en naar welke adressen we de kaarten sturen. Het gaat hier alleen om bij ons bekende veelplegers die een dossier hebben opgebouwd.''
De teksten op de kaarten komen uit het nummer 'Every breath you take' van de (inmiddels niet meer bestaande) popband The Police, met zanger Sting: Every breath you take, every move you make, I'll be watching you. (elke keer dat je adem haalt, elke stap die je zet, we houden je in de gaten). De kaarten liggen ook op het politiebureau en worden aan veelplegers meegegeven. Inmiddels zijn ook toeristen al met deze kaarten gezien; zij beschouwen dit als het ultieme souvenir uit Amsterdam.
De politie Amsterdam Amstelland heeft nog een ander kaartenproject om criminaliteit door veelplegers in te dammen: zo'n zeshonderd agenten hebben sinds enkele weken een kaartspel op zak met afbeeldingen van veelplegers. Volgens het korps helpt dit 'geheugensteuntje' en zijn deze maand al achttien van de 52 meest gezochte veelplegers in de kraag gegrepen.
Rebel_1963
01-10-2004, 14:18
DEN HAAG - Het aantal meldingen van huiselijk geweld is in vier jaar tijd verdubbeld. De groei is zelfs zodanig dat de samenleving gewelddadiger lijkt te worden, ook al neemt het geweld op straat af. Dit blijkt uit cijfers van de politie, die gisteren zijn gepubliceerd.
Het is goed dat men zich aanmeld als er sprake is van geweld, alleen zo kan er iets aan dit fenomeen gedaan worden.
Geweld kom nu echter in toenemende mate voor in de huiselijke sfeer (het wordt althans vaker gemeld), waarbij ook familiefeesten zoals bruiloften moeten worden gerekend alsmede geweld in cafés. Ondanks het feit dat het om meldingen gaat en dat niet alle gevallen zijn bewezen, heeft de politie het sterke vermoeden dat het geweld tussen partners onderling en tegen kinderen daadwerkelijk explosief toeneemt.
Het is wat mij betreft geen vermoeden meer, je ziet/hoort dagelijks dat partners elkaar het leven zo zuur maken dat de dood de enige uitweg lijkt. Waarom niet gewoon scheiden en elkaar laten leven?
Het onderzoek houdt er daarbij wel rekening mee dat 'kleinere' diefstallen (bijv. van fietsen) lang niet altijd meer worden aangegeven.
Toevallig is vorig jaar mijn fiets gestolen, ik had het wel gemeld, en een paar maanden later had ik de fiets weer terug gekregen. 'k Heb nu dus twee fietsen.. :cool:
Vorig jaar kwamen van iedere 10.000 inwoners 142 mensen als pleger van een delict in aanraking met de politie. Onder allochtonen ligt het aantal veel hoger dan dit gemiddelde. Volgens de politiegegevens zijn Antillianen aan te merken als de meest criminele bevolkingsgroep. Daarna komen mensen uit het voormalige Oostblok en uit Afrika. Deze drie groepen zorgen voor veel meer criminaliteit dan Marokkanen en Turken.
Hoe komt men er dan bij dat vooral Marokkanen crimineel zijn? Hier staat toch duidelijk dat het om een andere groep gaat... :confused:
Volgens de Landelijke Criminaliteitskaart worden meisjes gaandeweg crimineler. Van de jongeren tussen 12 en 21 jaar die een delict plegen is inmiddels ruim één op de tien een meisje (12,6 procent). Tien jaar geleden was dat amper meer dan één procent en in 2000 ongeveer negen procent. Bij vrouwen boven de 21 jaar is dat met 15 procent al jaren constant.
Dit valt mij ook op, ik zie op straat dat de meisjes van tegenwoordig hun mannetje staan en niet chromen om bijvoorbeeld te gaan vechten. Ze dragen zelfs messen bij zich.. :kwaad:
Enkele honderden van deze criminelen in Amsterdam krijgen dezer dagen een kaartje in de bus met de tekst 'We'll be watching you' (We houden je in de gaten), afzender: The Police. Deze groep van ongeveer duizend mensen bestaat uit verslaafden, criminele illegalen en een 'harde kern' jongeren tussen de achttien en vijfentwintig jaar. ,,We hopen vooral dat het helpt om criminaliteit te voorkomen; dat ze ervan afzien, omdat ze weten dat we ze in de gaten houden'', zegt een woordvoerder van de Amsterdamse politie.
Goede zaak, wat een uitvinding!
Inmiddels zijn ook toeristen al met deze kaarten gezien; zij beschouwen dit als het ultieme souvenir uit Amsterdam.
:D Beter dan klompjes!
Nou gaan ze kaartjes gooien in de bus van Criminele Illigalen??? Dan kun je ze toch net zo makkelijk gelijk oppakken? Of zie ik dat weer verkeert?
BARBARIAN
01-10-2004, 14:27
Het is goed dat men zich aanmeld als er sprake is van geweld, alleen zo kan er iets aan dit fenomeen gedaan worden.
Het is wat mij betreft geen vermoeden meer, je ziet/hoort dagelijks dat partners elkaar het leven zo zuur maken dat de dood de enige uitweg lijkt. Waarom niet gewoon scheiden en elkaar laten leven?
Toevallig is vorig jaar mijn fiets gestolen, ik had het wel gemeld, en een paar maanden later had ik de fiets weer terug gekregen. 'k Heb nu dus twee fietsen.. :cool:
Hoe komt men er dan bij dat vooral Marokkanen crimineel zijn? Hier staat toch duidelijk dat het om een andere groep gaat... :confused:
Dit valt mij ook op, ik zie op straat dat de meisjes van tegenwoordig hun mannetje staan en niet chromen om bijvoorbeeld te gaan vechten. Ze dragen zelfs messen bij zich.. :kwaad:
Goede zaak, wat een uitvinding!
:D Beter dan klompjes!
---Vorig jaar kwamen van iedere 10.000 inwoners 142 mensen als pleger van een delict in aanraking met de politie. Onder allochtonen ligt het aantal veel hoger dan dit gemiddelde. Volgens de politiegegevens zijn Antillianen aan te merken als de meest criminele bevolkingsgroep. Daarna komen mensen uit het voormalige Oostblok en uit Afrika. Deze drie groepen zorgen voor veel meer criminaliteit dan Marokkanen en Turken. ---
Dit is al reeds jaren bekend Rebel. Alleen zal dat ene Marokkaantje meer opvallen omdat dat de nieuwe zwarte schaap is. Een soort collectieve vijand. Ook al is het geen Marokkaan, zodra je hoort lichtgetint gaat het vingertje weer richting Rabat, Casablanca of Nador.
Ook de veiligheidsgevoel is nu lager terwijl de criminaliteit gezakt is. Ook dit is weer zo een gevoelsmatig issue. Het is net als water: het water is een bepaalde temperatuur maar je denkt gevoelsmatig dat ie veel lager is. Dit is ook een klein beetje te danken aan de media of in elk geval aan het aantal zenders en de frequentie die ons allemaal aan geweld blootstellen.
roze zonnebril op,
Barbarian..........
"
---Dit is al reeds jaren bekend Rebel. Alleen zal dat ene Marokkaantje meer opvallen omdat dat de nieuwe zwarte schaap is. Een soort collectieve vijand. Ook al is het geen Marokkaan, zodra je hoort lichtgetint gaat het vingertje weer richting Rabat, Casablanca of Nador.
"
denk niet dat veel nederlanders weten waar Nador ligt :rolleyes:
Rebel_1963
01-10-2004, 14:37
denk niet dat veel nederlanders weten waar Nador ligt :rolleyes:
Sommige weten nog niet eens waar Staphorst ligt.. :rolleyes:
BARBARIAN
01-10-2004, 14:47
Sommige weten nog niet eens waar Staphorst ligt.. :rolleyes:
:p :p :p :p :p
hahahaha...........
staphorst weet ik nog wel maar van nador heb ik nog nooit gehoord
BARBARIAN
01-10-2004, 15:04
staphorst weet ik nog wel maar van nador heb ik nog nooit gehoord
Probeer logisch denken eens!
Misschien, heel misschien kom je er dan uit wat het betekent.......
Integratie is een schroef die geen moer kan schelen,
barbarian..........
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.