Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Wie gaat er feest vieren..

Pagina's : [1] 2

LadyBerkania
01-10-2004, 11:56

In Leiden :moe: 2 en 3 okt... de bier taps :rolleyes: worden al klaar gezet en gister avond zag ik een kleine kermisje staan :nijn: .. De viering van Leidens Ontzet (3 en 4 okt) herinnert op allerlei manieren aan het Spaanse beleg en ontzet van de stad in 1574, zoals het eten van hutspot, haring en wittebrood. :eek: Leidens Ontzet AMSTERDAM - De viering van Leidens Ontzet van 3 oktober herinnert op allerlei manieren aan het Spaanse beleg en ontzet van de stad in 1574, zoals het eten van hutspot, de uitreiking van haring en wittebrood en de zeer traditionele herdenkingsdienst. Op 3 oktober barst het feest los met een enorme kermis en feestmarkt, die een groot deel van de Leidse binnenstad beslaat. In de avond van 3 oktober wordt de Taptoe gehouden: een optocht van duizenden kinderen van allerlei Leidse verenigingen dwars door de binnenstad, gevolgd door een grote muzikale taptoe van bekende show korpsen op het evenementenplein aan de Garenmarkt. Op het Stadhuis wordt vervolgens door het gemeentebestuur de erepenning van de gemeente uitgereikt aan een persoon of instelling die zich bijzonder verdienstelijk voor de stad heeft gemaakt. Intussen draaien de kermis en de Leidse horeca op volle toeren tot diep in de nacht. Op 4 oktober vinden de ene na de andere gebeurtenis plaats. Om 7 uur in de morgen wordt gestart met een reveille bij het Stadhuis, waarna om half 8 een aanvang wordt gemaakt met de uitreiking van haring en wittebrood in het Waaggebouw. Zo'n 40.000 haringen en 20.000 broden gaan er dan in twee uur tijd doorheen. Intussen hebben rond 8 uur zich vele Leidenaars bij het standbeeld van Van der Werf in het gelijknamige park verzameld voor de zogeheten Koraalmuziek. Later op de ochtend volgt dan de herdenkingsdienst in de Pieterskerk. Inmiddels is de grote kermis en de feestelijke warenmarkt al weer begonnen en is de Breestraat omgetoverd in een grote theaterboulevard. Straattheatergroepen van her en der laten het altijd talrijke publiek genieten van hun kunsten. Het Stadhuisplein is die dag een muziekplein, waar tal van artiesten optreden. Ook op het evenementenplein aan de Garenmarkt is altijd het nodige te doen. Tot de vaste programmapunten behoort ook een feestelijke presentatie van allerlei sleepboten bij de haven en een vlootschouw van zeilende bedrijfsvaartuigen in de historische haven aan het Galgewater. Gedurende de middaguren staat als altijd de Grote Optocht centraal. Deze trekt vanaf 1 uur door de stad. Het is een kilometers lange stoet met schitterende groepen, praalwagens en veel muziek, gadegeslagen door zo'n tweehonderdduizend mensen. Daarna wordt het tijd om hutspot te gaan eten. Het feest wordt afgesloten met vuurwerk om 23.30. Voor meer info: http://www.3october.nl :moe: gratis reclame :o voor Leiden maken doent :nijn: Bron : http://reiskrant.nl/reiskrant/eropuit/14241161/Leidens_Ontzet.html Gr, Berkania

Scottie
01-10-2004, 13:02
Nou, ik ga zondag, want ik ben geboren en getogen in Leiden. Toen een achterllijke stad maar nu een redelijk bruisend geheel. Haring en wittebrood en bij moeder in het zorgcentruk Hutspot .... Scottie, haring met uitjes.

LadyBerkania
01-10-2004, 19:01
Nou, ik ga zondag, want ik ben geboren en getogen in Leiden. Toen een achterllijke stad maar nu een redelijk bruisend geheel. Haring en wittebrood en bij moeder in het zorgcentruk Hutspot .... Scottie, haring met uitjes. Ieuws da lijkt me nie zo lekker Haring en uitjes maar hutspot is wel jammie :nijn: Gr, Berkania

LadyBerkania
01-10-2004, 21:00
het leidens ontzet heeft ook een marokkaanse karakter. Naar ik begreep van mijn broertje die daar woont en tevens studeert hadden de marokkanen de gevechtstackieken die zij tegen de spanjaarden in marokko gebruikten doorgespeeld naar de hollanders. In ruil daarvoor kun je nu als marokkaan, zowel het arabische alsmede het berbers aan de Universtiteit van Leiden studeren... Barca Ah leuk! :goedzo: Dat wist ik niet... (Die laatste zin) :nijn:

TiBiA
01-10-2004, 21:04

Nou, ik ga zondag, want ik ben geboren en getogen in Leiden. Toen een achterllijke stad maar nu een redelijk bruisend geheel. Haring en wittebrood en bij moeder in het zorgcentruk Hutspot .... Scottie, haring met uitjes. ik kom aanstaande maandag zeker is altijd gezellig kom elk jaar woon er niet eens 30 min vandaan :cool:

waarschuwer
01-10-2004, 21:25
Ieuws da lijkt me nie zo lekker Haring en uitjes maar hutspot is wel jammie :nijn: Gr, Berkania haring met uitjes is fantastisch.

Scottie
01-10-2004, 22:47
Nou, ik geloof niet dat de Hollandse steden die door de Spanjaarden waren omsingeld om de bevloking tot overgave te dwingen door ze uit te hongeren kontakt hadden met de mensen die in het huidige Marokko woonden. Ik denk dat Douza en Oranje andere verzetshelden tegen de Spaanse overheersing en uitbuiting ooit van dat land hadden gehoord. Hun standbeeld staat aan het begin van het Plantsoen ter hoogte van de Oranjeboomstraat tegen over het begin van de Korevaarstraat. Uit gewichtigheid lieten zij hun naam in het Latijn vertalen en werd Van der Does Douza. En kent Leiden de Douzastraat. Als een stad is omsingeld en hermetisch afgesloten, zoals de Macedoniers de steden in het huidige Griekenland in hun oorlogen omsingelden, dan kun je niet veel doen. Uitbreken of smokkelen, sterven of overgeven, wat meestal leidde tot uitmoorden. Leiden's bevolking stierf bijna uit door de pestepidemieen die door de overbevolking en de gebrekkige hygiene uitbraken. En vervolgens door de honger. Daar hangt een dramatisch schilderij over in de Lakenhal. Daarom brachten die geuzen haring en wittebrood, iets anders was er niet. Overigens, aan de Lammenschansweg, waar de Spanjaarden waren gelegerd is die koperen ketel met een mengsel van wortels en vlees gevonden nadat de Spaanse legers op de vlucht sloegen. Voor het water, en bij de Doorbraak, aan het eind van de Langestraat bij het huidige arbeidsbureu zou het water binnen zijn gekomen. Daar, vlakbij het station aan het eind van de Franchimontlaan staar sinds 1967 (?) een klein standbeed van een jongen met ketel. De term "Leidse glipper"verwijst naar meestal Leidse jongens die stiekum door poortjes en tunneltjes de stad verlieten om eten te zoeken. Nu lees ik dat het ook om verraders ging. Bah. Dat je in Leiden Marokkaans en Berbers en daarnaast Arabisch kunt studeren heeft niets te maken met Marokko, toen en nu. De Leidse universiteit is heel oud: 1575 en natuurlijk werd daar toen of later Arabisch onderwezen. Nederland kent al eeuwenlang veel Arabisten. Die universiteit is beroemd en doet natuurlijk veel onderzoek. Dat er Berbers en Marokkaans bij kwam is logisch, de universiteit moet concurreren en in Leiden woont een Marogemeenschap. Scottie, glipper.

imanexxx
02-10-2004, 12:36
Ieuws da lijkt me nie zo lekker Haring en uitjes maar hutspot is wel jammie :nijn: Gr, Berkania Wat is hutspot?

LadyBerkania
03-10-2004, 10:22
haring met uitjes is fantastisch. :schok: Nou eetsmakelijk dan maar zou ik zeggen :o :p

LadyBerkania
03-10-2004, 10:28
Wat is hutspot? Hutspot: Leidse Hutspot De echte Leidse hutspot, zoals die bij Leidens ontzet in het verlaten Spaanse kamp werd gevonden, bevatte geen aardappelen, om de eenvoudige reden, dat er toen in Europa nog geen aardappelen gegeten werden. In het volgende recept proberen we het originele Spaanse recept zoveel mogelijk te benaderen. Ingrediënten (voor 4 personen): 300 gram mager vers spek 2 varkenspootjes (hoefjes) 300 gram klapstuk 400 gram witte bonen 1 kg. winterwortel 500 gram pasternaken (schorseneren kan eventueel ook, of laat dit ingredient helemaal achterwege) 500 gram uien zout en peper Bereiding: Zet de bonen een nacht van tevoren in de week, en laat ze in het weekwater bijna gaarkoken met het spek, de varkenspootjes en het klapstuk. Zorg dat er niet al te veel water meer op staat. Voeg dan de kleingesneden wortelen, pasternaken en uien toe, en laat alles met elkaar zachtjes gaar koken. Roer het losjes door elkaar (hutsen, niet stampen!), en breng het op smaak met wat zout en royaal vers gemalen peper. Maar die we tegenwoordig hier eten.. tenminste heb nooit iets anders dan deze ge geten. : Hutspot 600 gram klapstuk 3 deciliter water 1 eetlepel zout 1 1/2 kilo aardappelen 1 1/2 kilo winterwortelen 400 gram uien 100 gram boter of margarine 1 deciliter melk Breng liet water met het zout aan de kook en laat de klapstuk hierin ca. 1 uur koken. Schil de aardappelen en snijd ze in grove stukken, van ongeveer gelijke grootte. Maak de winterwortelen en de uien schoon en snijd ze klein. Voeg de aardappelen, de wortelen en de uien aan het vlees toe en breng de massa weer aan de kook. Laat die 30 minuten doorkoken tot alles gaar is. Haal het vlees uit de pan en houd het warm. Schenk het eventuele kookvocht af en bewaar dit. Stamp de aardappelen en groenten goed fijn en meng alles goed dooreen. Breng de melk met de boter of margarine aan de kook en roer dit door de hutspot. Als de stamppot te droog is, kan het met het kookvocht wat smeuïger worden gemaakt. Snijd de klapstuk in kleine stukken en meng dit door de hutspot. Maar voor de mensen die Moslims zijn die gebruiken Halal vlees natoerlijk.. (spreekt voor zich) Gr, Berkania

LadyBerkania
03-10-2004, 10:32
Scottie, betwetertje toch! :jammer: Ik heb wat navraag gedaan bij mijn broertje en die kwam met het volgende; Lees het boek: Een verhaal uit den tijd van Leidens beleg en ontzet in 1574 van JOHANNES, Roelf Dirksz. Scottie, dus in het vervolg eerst schijten dan pas afgeven en niet andersom! ;) Barca :D ...... :o hoe kom je er op eerst schijten dan pas afgeven en niet andersom.. :hihi: P.S. Universiteit is overigens na de bevrijding van Leiden gebouwd. Men kon kiezen tussen 10 jaar geen belasting betalen of een universiteit bouwen. Als het hedendaags gebeurd was had men het wel geweten waar men voor moest kiezen...:hihi: :)

tonk
03-10-2004, 10:35
Gedichtje op mijn scheurkalender vandaag: Einde belegering! Haring en wittebrood Honger doet eten men schranst en men brast Niemand staat stil bij het Cholesterolniveau Dagen daarna nog is Leiden in last Hendrik Jan Bosman

LadyBerkania
03-10-2004, 10:43
Gedichtje op mijn scheurkalender vandaag: Einde belegering! Haring en wittebrood Honger doet eten men schranst en men brast Niemand staat stil bij het Cholesterolniveau Dagen daarna nog is Leiden in last Hendrik Jan Bosman ................:melig:.............

KohiNoor
03-10-2004, 11:00
Ugh dat recept! Al krijg ik er 100 euro bij, als ik het woord 'hoefjes' lees ga ik al braken! Oh en UIEN kots

LadyBerkania
03-10-2004, 11:12

Ugh dat recept! Al krijg ik er 100 euro bij, als ik het woord 'hoefjes' lees ga ik al braken! Oh en UIEN kots Ja da klinkt nie smakelijk die Hoefjes :maf2:.. Maar uien die gekookt zijn gebakken weet ik veel die zijn wel lekker :D.. hihihi Maar goed ieder zijn smaak toch kohi noor??!!

Pagina's : [1] 2