Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : AZUL vs SALAAM

Pagina's : [1] 2

yuba2
29-09-2004, 01:18

Azul Ik ken geen groet dat zoveel teweeg brengt als 'azul'. Tot een paar jaar terug wisten maar een paar mensen dat het uberhaupt een groet is, laat staan dat ze het opnamen in hun vocabulaire. Nu lees je het vaker op sites, hoor je het op bijeenkomsten, of gewoon op straat. Soms met het hippe azwaw-gebaar erbij waarbij je drie vingers opsteekt dat het universele symbool van de Imazighen voorstelt. Azul is in. Of het is herontdekt, ik weet het niet. Maar tegelijkertijd roept deze groet vragen op bij mensen die op de een of andere manier de azul-groet een bedreigend fenomeen vinden. Hell, sommige onwetenden die zich pseudo-islamgeleerde wanen, spreken er zelfs een fatwa over uit. Ik weet nog dat ik samen met twee vriendinnen vorig jaar in maart tijdens een AEL-lezing in discussie raakte met twee heren die achter ons zaten. Zij bleken later echter meer hooligans tijdens een goedkoop voetbalwedstrijd te zijn -gezien de oergeluiden die ze produceerden bij elke platte one-liner die uit JahJah's strot kwam- dan dat ze een semi-intellectuele lezing bijwoonden. Maar dat terzijde. Voordat JahJah het podium besteeg om zijn kletsica te verkondigen, moesten wij dus eerst onzin aanhoren van deze twee heren toen we discussieerden over het AEL-standpunt over Imazighen. Na ze met een paar verbale klappen om de oren te hebben geslagen en ze minachtende blikken toe te hebben gegooid, draaiden wij ons weer om. Even later raakte tijdens de lezing een man die duidelijk anti-AEL was, hevig geëmotioneerd en werd daarop de zaal uitgezet. Terwijl het publiek nog rumoerig was na het incident, boog 1 van de twee hooligans zich naar mij toe en hoorde ik hem in mijn oor fluisteren: "dat was vast een Azul-man". De walging die ik voelde bij het horen van zijn stem duurde welgeteld 2 seconden. De lach-kick die daarop volgde toen ik mij omdraaide en de stompzinnige grijns op zijn gezicht zag en bevatte hoe ongelooflijk dom die opmerking was, duurde wel iets langer dan die 2 seconden. Maar toen kwam ook het besef dat veel mensen 'azul' als een politieke statement zien. Kijk niet vreemd op wanneer je een azul-tegenstander met een simpele 'azul' begroet, je geen fatsoenlijke groet terugkrijgt, maar vragen getorpedeerd krijgt als: "ben je soms zo'n berbernationalist die een eigen staat wil?" Waarbij een wenkbrauwkje argwanend omhoog getrokken wordt om te laten zien dat hij/zij je voor geen cent vertrouwt alsof je elk moment een berberdolk uit je laars trekt om hem in naam van de Azul-republiek de keel door wil snijden. Of de vraag: "waarom zeg je geen salaam, ben je geen moslim ofzo?" De blik waarmee je dan aangekeken wordt, doet je voelen alsof je een ketter bent en naakt voor de raad van wijze mannen staat die op het punt staat je op een brandstapel te gooien omdat ze denken zojuist bewezen te hebben dat je banden onderhoudt met satan. Het is een simpele groet for Gods sake! Ik weet niet of ik deze vragen hilarisch moet vinden of me ernstig zorgen moet gaan maken over het beeld dat Marokkanen hebben over de azul- gebruikers. Voor die mensen lijkt het alsof je 'Heil Iblies' zegt wanneer je het woord 'azul' uitspreekt. Of dat je naar een etnische zuivering zit te solliciteren omdat 'azul' in hun ogen indruist tegen het Marokkaanse credo 'Ein Volk. Ein Reich. Ein Führer." Nog los van het feit dat er weinig tot geen ophef gemaakt wordt over gangbare begroetingen die door de meeste Marokkanen gebruikt worden zoals 'ahlan', 'ciao' of 'hoi', bega je gewoonweg geen overtreding in de Islam wanneer je 'azul' zegt. De Islam gebiedt moslims enkel de persoon die je groet met dezelfde groet of met een nóg betere groet te beantwoorden. Ook de -overigens ook prachtige- groet 'salaam', hetgeen 'vrede' betekent, heeft een geschiedenis. In de tijd van de profeet (vzmh) was rivaliteit tussen Arabische-stammen aan de orde van de dag. Het was dan ook raadzaam gewelddadige confrontaties uit de weg te gaan door onbekenden met 'vrede zij met u' te begroeten. Zo wisten leden van andere stammen dat je geen kwade bedoelingen had en mochten de opgetrokken zwaarden weer veilig opgeborgen worden. Er zit verder geen Goddelijke Wijsheid achter. Dit is overigens geen pleidooi om geen 'salaam aleikoem' meer te gebruiken, integendeel. Ik pleit enkel voor de onschuld van 'azul'. 'Salaam' heeft een even zo mooie betekenis als de groet 'azul', welke volgens sommigen van de woorden 'zi ul' (uit het hart) komt. Daarom leg ik ook altijd mijn hand op mijn hart wanneer ik iemand begroet. Het heeft met zuiver fatsoen te maken en je dient het, gezien de betekenis, alleen in alle oprechtheid uit te spreken. Ik groet jullie allen. Azul. Vrede zij met jullie. *********** Met dank aan colum door Tamza:

doc25
29-09-2004, 01:29
hebben mensen tegenwoordig echt niks meer te doen ? een tekst van 300 pagina's over een groet, die volgens de schrijver/schrijfster oh zo belangrijk is. En natuurlijk wordt er weer een amazigh-arabieren kwestie van gemaakt. Zonder te praten over de islam. Knap hoe sommigen alles terug herleiden naar die a-a kwestie, zelfs via een groet. Dat roept de vraag op of mensen niet een beetje beginnen door te draaien, en tegen windmolens vechten die niet bestaan, het voorbeeld volgend van een bekende schizofreen: Don Quichote. Laat de boze reacties en de scheldkannonades maar komen, maar ik zie in die tekst geen hoogstandje literatuur (iets wat de schrijver misschien wel denkt), maar veel flauwekul geschreven in een middelmatige schrijfstijl.

batata112
29-09-2004, 08:19
hebben mensen tegenwoordig echt niks meer te doen ? een tekst van 300 pagina's over een groet, die volgens de schrijver/schrijfster oh zo belangrijk is. En natuurlijk wordt er weer een amazigh-arabieren kwestie van gemaakt. Zonder te praten over de islam. Knap hoe sommigen alles terug herleiden naar die a-a kwestie, zelfs via een groet. Dat roept de vraag op of mensen niet een beetje beginnen door te draaien, en tegen windmolens vechten die niet bestaan, het voorbeeld volgend van een bekende schizofreen: Don Quichote. Laat de boze reacties en de scheldkannonades maar komen, maar ik zie in die tekst geen hoogstandje literatuur (iets wat de schrijver misschien wel denkt), maar veel flauwekul geschreven in een middelmatige schrijfstijl. hahaha klasse doc

LadyBerkania
29-09-2004, 08:25
hebben mensen tegenwoordig echt niks meer te doen ? een tekst van 300 pagina's over een groet, die volgens de schrijver/schrijfster oh zo belangrijk is. En natuurlijk wordt er weer een amazigh-arabieren kwestie van gemaakt. Zonder te praten over de islam. Knap hoe sommigen alles terug herleiden naar die a-a kwestie, zelfs via een groet. Dat roept de vraag op of mensen niet een beetje beginnen door te draaien, en tegen windmolens vechten die niet bestaan, het voorbeeld volgend van een bekende schizofreen: Don Quichote. Laat de boze reacties en de scheldkannonades maar komen, maar ik zie in die tekst geen hoogstandje literatuur (iets wat de schrijver misschien wel denkt), maar veel flauwekul geschreven in een middelmatige schrijfstijl. :D Juisttem :o

Raihana
29-09-2004, 09:04

Een topic speciaal voor mij geloof ik.. Yuba je hebt gelijk, ik had van het woordje ''azul'' nooit gehoord, zelfs mij ouwe pa en ma hadden er nooit van gehoord... maar goed, azul of ahlan of ahlal, marhaba... doet mij allemaal weinig en zal die groet termen dus ook niet gebruiken.. IK als marokkaanse, berberse moslima zeg gewoon Salaamo alaikoem wara7mato allahi wabarakato.. :)

Naizah
29-09-2004, 09:24
Een topic speciaal voor mij geloof ik.. Yuba je hebt gelijk, ik had van het woordje ''azul'' nooit gehoord, zelfs mij ouwe pa en ma hadden er nooit van gehoord... maar goed, azul of ahlan of ahlal, marhaba... doet mij allemaal weinig en zal die groet termen dus ook niet gebruiken.. IK als marokkaanse, berberse moslima zeg gewoon Salaamo alaikoem wara7mato allahi wabarakato.. :) Ik zeg gewoon HOI, alleen tegen mijn ouders zeg ik Salaam. :)

Raihana
29-09-2004, 09:27
Ik zeg gewoon HOI, alleen tegen mijn ouders zeg ik Salaam. :) Dat kon ik raden.. :D

doc25
29-09-2004, 11:41
hee wat raar, niemand heeft me uitgescholden voor amazigh/berber hater :D

yuba2
30-09-2004, 01:51
hebben mensen tegenwoordig echt niks meer te doen ? -- daarom zijn we toch op het forum daar vervelen we elkaar. . een tekst van 300 pagina's over een groet, --kun jij niet tellen of heb ik wat gemist die volgens de schrijver/schrijfster oh zo belangrijk is. --o we gaan het alleen over dingen hebben waar jij behoefte aan hebt.waar bij jou geen haat groeit en jaloezie en inderdaad het is heel belangerijk. voor mij belangerijker dan irak dan palistina dan jou. hiervoor zijn vele broeders van mij gestorven. En natuurlijk wordt er weer een amazigh-arabieren kwestie van gemaakt. Zonder te praten over de islam. --het is een amazigh kwestie. en inderdaad zonder over islam te praten islam wordt al jaren misbruikt en gebruikt om politieke doeleinden mee te rechtvaardigen. Knap hoe sommigen alles terug herleiden naar die a-a kwestie, zelfs via een groet. --waar voor asalaam olaikom belangrijk is is voor de spanjaard hola belangerijk en hallo voor de hollanders en azul voor de noorafrikaanse berbers. Dat roept de vraag op of mensen niet een beetje beginnen door te draaien, en tegen windmolens vechten die niet bestaan, --dat is wat arabieren al diverse volkeren hebben gezegd. maar we hebben nu gemerkt dat het vechten en het lijden en de offer die opgebracht is door verschillend berbers in diverse landen tot resultaat begint te leiden. bv. thamazight is nu in algerije een officieele taal -het thamazight wordt nu onderwezen in heel marokko - het tifiniagh is erkend door de internationaale -amazigh namen worden nu vaker geacepteert om te registriren - er is nu ook een amazighkanaal op schotel berbere tv -er is een stichting in marokko opgezet door die moh6 die verantwoorlijk is voor de boeken en docenten van het onderwijzen van thamazight IRCAM - er meer amazigh sites zijn dan marokaanse en algerijnse sites - dat er zowel in nederland al in marokko en algerij het aantal amazigh feesten explosief is gestegen en grote festivals onlangs in al hoceima en amazighstad agadir. etc etc. voor meer vb abin.nl tawiza.nl amazighvoice.com berber.startkabel.com vooral de fransen sites zijn interesant ja die kabayliers zijn nat amazigh bin ladens heel extreem en ik hou van ze ha ha maar wij weten allemaal dat de regering dit doet om ons rustig te houden met andere woorden we zijn er laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang nog niet het voorbeeld volgend van een bekende schizofreen: Don Quichote. --ken ik niet Laat de boze reacties en de scheldkannonades maar komen, --nee waarom zou ik . ik ben een heel lief mens. maar ik zie in die tekst geen hoogstandje literatuur (iets wat de schrijver misschien wel denkt), maar veel flauwekul geschreven in een middelmatige schrijfstijl. --dit is geschreven door iemand die 18 jaar is en gewoon uitlegt hoe zij er over denkt over de arabieren die zich druk maken omdat berbers zich steeds vaker groeten met azul CONCLUSIE JE HEBT NIET INHOUDELIJK GERAGEERD JE HEBT JE HART OPGELUCHT KRITIEK GELEVERD OVER HET ONDERWERP DE KWESTIE EN DE MANIER VAN SCHRIJVEN DE TEKST IN HET ALGEMEEN. EN DE REACTIES NA JOU TEKST ZIJN VAN MENSEN DIE OOK NIET WISTEN HOE ZE MOESTEN REGAREN EN DUS IN 1 WOORD TYPEN DAT ZE HET EENS ZIJN MET JE I LOVE IT WHEN A PLAN COMES TOGHETER hahahaha en het wordt alleen maar erger

Raihana
30-09-2004, 08:40
hebben mensen tegenwoordig echt niks meer te doen ? -- daarom zijn we toch op het forum daar vervelen we elkaar. . een tekst van 300 pagina's over een groet, --kun jij niet tellen of heb ik wat gemist die volgens de schrijver/schrijfster oh zo belangrijk is. --o we gaan het alleen over dingen hebben waar jij behoefte aan hebt.waar bij jou geen haat groeit en jaloezie en inderdaad het is heel belangerijk. voor mij belangerijker dan irak dan palistina dan jou. hiervoor zijn vele broeders van mij gestorven. En natuurlijk wordt er weer een amazigh-arabieren kwestie van gemaakt. Zonder te praten over de islam. --het is een amazigh kwestie. en inderdaad zonder over islam te praten islam wordt al jaren misbruikt en gebruikt om politieke doeleinden mee te rechtvaardigen. Knap hoe sommigen alles terug herleiden naar die a-a kwestie, zelfs via een groet. --waar voor asalaam olaikom belangrijk is is voor de spanjaard hola belangerijk en hallo voor de hollanders en azul voor de noorafrikaanse berbers. Dat roept de vraag op of mensen niet een beetje beginnen door te draaien, en tegen windmolens vechten die niet bestaan, --dat is wat arabieren al diverse volkeren hebben gezegd. maar we hebben nu gemerkt dat het vechten en het lijden en de offer die opgebracht is door verschillend berbers in diverse landen tot resultaat begint te leiden. bv. thamazight is nu in algerije een officieele taal -het thamazight wordt nu onderwezen in heel marokko - het tifiniagh is erkend door de internationaale -amazigh namen worden nu vaker geacepteert om te registriren - er is nu ook een amazighkanaal op schotel berbere tv -er is een stichting in marokko opgezet door die moh6 die verantwoorlijk is voor de boeken en docenten van het onderwijzen van thamazight IRCAM - er meer amazigh sites zijn dan marokaanse en algerijnse sites - dat er zowel in nederland al in marokko en algerij het aantal amazigh feesten explosief is gestegen en grote festivals onlangs in al hoceima en amazighstad agadir. etc etc. voor meer vb abin.nl tawiza.nl amazighvoice.com berber.startkabel.com vooral de fransen sites zijn interesant ja die kabayliers zijn nat amazigh bin ladens heel extreem en ik hou van ze ha ha maar wij weten allemaal dat de regering dit doet om ons rustig te houden met andere woorden we zijn er laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang nog niet het voorbeeld volgend van een bekende schizofreen: Don Quichote. --ken ik niet Laat de boze reacties en de scheldkannonades maar komen, --nee waarom zou ik . ik ben een heel lief mens. maar ik zie in die tekst geen hoogstandje literatuur (iets wat de schrijver misschien wel denkt), maar veel flauwekul geschreven in een middelmatige schrijfstijl. --dit is geschreven door iemand die 18 jaar is en gewoon uitlegt hoe zij er over denkt over de arabieren die zich druk maken omdat berbers zich steeds vaker groeten met azul CONCLUSIE JE HEBT NIET INHOUDELIJK GERAGEERD JE HEBT JE HART OPGELUCHT KRITIEK GELEVERD OVER HET ONDERWERP DE KWESTIE EN DE MANIER VAN SCHRIJVEN DE TEKST IN HET ALGEMEEN. EN DE REACTIES NA JOU TEKST ZIJN VAN MENSEN DIE OOK NIET WISTEN HOE ZE MOESTEN REGAREN EN DUS IN 1 WOORD TYPEN DAT ZE HET EENS ZIJN MET JE I LOVE IT WHEN A PLAN COMES TOGHETER hahahaha en het wordt alleen maar erger Nee blijkbaar niet.. :D

doc25
30-09-2004, 14:00
conclusie: berber goed, arab slecht we hebben het nu wel gesnapt. Wil je nog meer kwijt ?

Yufran
30-09-2004, 14:03
azul mensen salaam mensen hallo mensen sjallom mensen Hola mensen dzeze gebruik ik allemaal :D

LadyBerkania
30-09-2004, 14:04
Yuba beweert ook dat er in Koran el Kareem staat dat Arabieren Hypocriet zijn.. :maf3: toen ik 't las wat hij schreef heb ik zo hard gelachen.. dat ze kwamen kijken of ik nog wel in orde ben.. :o .. Gr, Berkania

yuba2
01-10-2004, 00:52
berkanie nog steeds die citaat niet in de koran gezocht. of met die citaat die ik voor je had getypt. naar een geleerde toe gestapt. nee dacht ik al je weet het wel maar je wil het niet horen. er bestaat ook iets als cyber imaam zet die citaat in je vraag dan hoef je ook niet naar een geleerde en kun je het gewoon van je pc doen . je weet vast wel nog bij welke onderwerp het staat. hahahaha

waarschuwer
01-10-2004, 01:23

[QUOTE=yuba2][U] --dat is wat arabieren al diverse volkeren hebben gezegd. maar we hebben nu gemerkt dat het vechten en het lijden en de offer die opgebracht is door verschillend berbers in diverse landen tot resultaat begint te leiden. bv. thamazight is nu in algerije een officieele taal -het thamazight wordt nu onderwezen in heel marokko - het tifiniagh is erkend door de internationaale -amazigh namen worden nu vaker geacepteert om te registriren - er is nu ook een amazighkanaal op schotel berbere tv -er is een stichting in marokko opgezet door die moh6 die verantwoorlijk is voor de boeken en docenten van het onderwijzen van thamazight IRCAM - er meer amazigh sites zijn dan marokaanse en algerijnse sites - dat er zowel in nederland al in marokko en algerij het aantal amazigh feesten explosief is gestegen en grote festivals onlangs in al hoceima en amazighstad agadir. etc etc. voor meer vb abin.nl tawiza.nl amazighvoice.com berber.startkabel.com vooral de fransen sites zijn interesant ja die kabayliers zijn nat amazigh bin ladens heel extreem en ik hou van ze ha ha maar wij weten allemaal dat de regering dit doet om ons rustig te houden Het doet me een beetje denken aan het Fries, dat ook als zelfstandige taal is erkend en op school onderwezen wordt.

Pagina's : [1] 2