Bekijk originele versie : Adopteren
farah016
27-09-2004, 19:39
slm 3alikom, :)
ik wil later insa allah heel graag kinderen adopteren maar hoorde laatst van ene vriendin van me dat je eerst eigen kinderen moet maken of iets dergelijks
daarom zou ik heel graag willen weten wat er wel bij een adoptie mag of juist niet
graag alleen serieuse reacties
alvast bedankt!
beslama
Lella_Roosje
27-09-2004, 19:48
Wa Allah ou3lam.
Als je onvruchtbaar bent(Ik praat in het algemeen!), en je wilt graag kinderen, waarom zou je dan geen kinderen mogen adopteren?
Enige voorwaarde is dat je hem Islamitisch moet opvoeden, maar zeker weet ik het niet. Ik hoop dat iemand met een duidelijk antwoord komt, incha allah.
farah016
27-09-2004, 19:50
maar mag je niet eigen kinderen en daar naast ge adpoteerde kindereN ???
princess87
27-09-2004, 19:52
je mag wel kinderen adopteren maar die kinderen moeten hun eigen achternaam ohouden ofzoiets!! de profeets s.a.w. had toch ook een adoptie zoon?? en ze moeten dus weten dat ze geadopteerd zijn
farah016
27-09-2004, 19:56
oke thnx voor je reactie
iemand anders aan toe te voegen??
Mocro4eva
27-09-2004, 21:23
Asalaam aleikoum,
Je mag wel kinderen adopteren, alleen wordt dat erg moeilijk in Nederland, omdat er hier regels gelden met betrekking tot adoptie die tegen de regels van de Islam ingaan. Volgens de Nederlandse wetgeving, ontstaat er bij adoptie jurdische bloedverwantschap. Dit houdt in dat het geadopteerde kind alle rechten van een biologisch kind krijgt. Zo het geadopteerde kind de achternaam van de adoptiefouders. Het kind kan dan ook van zijn adoptiefouders erven, enz. Dit is in de Islam anders.
In de Islam mag je een kind adopteren. Vereist is wel dat het kind niet de achternaam van de adoptiefouders krijgt, maar gewoon de achternaam van zijn biologische vader blijft dragen. Verder moet het kind opgroeien met de wetenschap dat zijn opvoeders zijn adoptiefouders zijn en niet zijn biologische ouders. Het geadopteerde kind heeft niet precies dezelfde rechten als een biologisch kind als het bijvoorbeeld aankomt op het erfrecht. De adoptiefouder kan wel doormiddel van een wil het kind laten erven, maar ook dit is weer aan een eis verbonden. Bovendien is er nog een probleem en dat is het feit dat wanneer het kind opgroeit het geen maharam is in het gezin. Dit betekent dat zijn adoptiefmoeder en "zussen" zich voor hem moeten bedekken, enz. (In het geval van een meisje, moet ze zich bedekken voor haar adoptiefvader en "broers", enz. ) Dit kan opgelost worden, doordat het kind borstvoeding zal krijgen van de adoptiefmoeder.
Een mogelijke oplossing om in Nederland toch een kindje volgens de regels van de Islam te kunnen adopteren, is het kind als pleegkind in je gezin op te nemen.
Ik hoop je voldoende te hebben geïnformeerd en Moge Alllah mij vergeven als ik fouten heb gemaakt.
Wa salaam
wipneusje
29-09-2004, 14:22
Asalaam aleikoum,
Je mag wel kinderen adopteren, alleen wordt dat erg moeilijk in Nederland, omdat er hier regels gelden met betrekking tot adoptie die tegen de regels van de Islam ingaan. Volgens de Nederlandse wetgeving, ontstaat er bij adoptie jurdische bloedverwantschap. Dit houdt in dat het geadopteerde kind alle rechten van een biologisch kind krijgt. Zo het geadopteerde kind de achternaam van de adoptiefouders. Het kind kan dan ook van zijn adoptiefouders erven, enz. Dit is in de Islam anders.
In de Islam mag je een kind adopteren. Vereist is wel dat het kind niet de achternaam van de adoptiefouders krijgt, maar gewoon de achternaam van zijn biologische vader blijft dragen. Verder moet het kind opgroeien met de wetenschap dat zijn opvoeders zijn adoptiefouders zijn en niet zijn biologische ouders. Het geadopteerde kind heeft niet precies dezelfde rechten als een biologisch kind als het bijvoorbeeld aankomt op het erfrecht. De adoptiefouder kan wel doormiddel van een wil het kind laten erven, maar ook dit is weer aan een eis verbonden. Bovendien is er nog een probleem en dat is het feit dat wanneer het kind opgroeit het geen maharam is in het gezin. Dit betekent dat zijn adoptiefmoeder en "zussen" zich voor hem moeten bedekken, enz. (In het geval van een meisje, moet ze zich bedekken voor haar adoptiefvader en "broers", enz. ) Dit kan opgelost worden, doordat het kind borstvoeding zal krijgen van de adoptiefmoeder.
Een mogelijke oplossing om in Nederland toch een kindje volgens de regels van de Islam te kunnen adopteren, is het kind als pleegkind in je gezin op te nemen.
Ik hoop je voldoende te hebben geïnformeerd en Moge Alllah mij vergeven als ik fouten heb gemaakt.
Wa salaam
Wat jij schrijft dat wist ik helemaal niet :( Maar ookal ben je geadopteerd dan weet je echt je biologische naam wel hoor, maar het is verplicht in nederland om de naam van de adoptieouders te nemen.
En je kunt ook wel een pleegkind nemen, die houd wel altijd de naam van de biologische ouders, omdat het dan volgens de wet niet jouw kind is, maar met een pleegkind heb je geen rechten.
bv. er is een babytje van een paar maanden oud, zijn ouders zijn allebei drugsverslaafd en het kind word door de raad van kinderbescherming uit huis geplaatst. Dan kun je dat babytje wel als pleegkind nemen en opvoeden als je eigen kind, maar als de biologische ouders afgekickt zijn en het kind terugwillen, dan moet het kind altijd terug naar hun, ookal heb je er 5jaar voor gezorgd :( Dat lijkt mij echt vreselijk :(
princess87
29-09-2004, 16:40
:( ik zou dat egt niet kunnen trug geven :huil: maar ik wou vroeger ook altijd al een kindje adopteren :) nu wil ik dat nog steeds maar het lijkt mij moeilijk om in de westerse samenleving een kind te adopteren, maar dan volgens de islam!! zou er een oplossing zijn??
wipneusje
29-09-2004, 16:50
:( ik zou dat egt niet kunnen trug geven :huil: maar ik wou vroeger ook altijd al een kindje adopteren :) nu wil ik dat nog steeds maar het lijkt mij moeilijk om in de westerse samenleving een kind te adopteren, maar dan volgens de islam!! zou er een oplossing zijn??
Uit welk land zou je dan een kindje willen adopteren? Er is volgens mij maar 1 islamitisch land waar je kinderen kunt adopteren, en dat is Libanon :) Er zijn ook geadopteerde libanese kinderen die door nederlanders geadopteerd zijn.
Maar waarom zou de Islam tegen adopteren zijn??? Je kunt dan toch gewoon het kind later vertellen wat zijn echte achternaam is.
princess87
29-09-2004, 16:57
het is niet dat islam tegen adopteren is hoor maar gwn de procedures die hier zijn zoals je moet de achternaam van het kind veranderen enzo is niet juist volgens de islam dus....
maar wie weet?? ik zou egt graag een kind willen adopteren insha'allah maar ja dat zien we nog wel :)
farah016
04-10-2004, 12:42
thnx voor de info
sallaam,
wij hebben een zoontje geadopteerd
wij hebben gewoon zijn achternaam gehouden en je bent niet verplicht om in nederland mijn man's achternaam te geven.
als jullie het willen om hem volgens de nederlandse wet ook te adopteren
is dat jullie recht en wij hebben dat niet gedaan omdat het haram is
ik vertel jullie straks hoe wij de procedure hebben mee gemaakt
wij gaan onze oogappeltje eve een knip beurt geven :D
tot zoooo :nijn:
xxxx toety
sallaam,
wij hebben een zoontje geadopteerd
wij hebben gewoon zijn achternaam gehouden en je bent niet verplicht om in nederland mijn man's achternaam te geven.
als jullie het willen om hem volgens de nederlandse wet ook te adopteren
is dat jullie recht en wij hebben dat niet gedaan omdat het haram is
ik vertel jullie straks hoe wij de procedure hebben mee gemaakt
wij gaan onze oogappeltje eve een knip beurt geven :D
tot zoooo :nijn:
xxxx toety
Salaam Toety,
En vertel ik ben benieuwd naar je verhaal.
Dananir.
sallaam, :D
zoals ik al schreef hebben we een zoontje uit marokko geadopteerd
de hele procedure van onze adoptie was 3 jaar en 7 maanden.
wij dachten dat de procedure hier heel makkelijk was maar helaas hier hebben we 3 jaar gewacht en 7 maanden in marokko.
wij hebben ons in 2001 aangemeld bij de ministerie van justitie
pas in 2002 werden we op geroepen om een cursus te volgen die verplicht is
we werden ingedeeld bij een groep waar adoptie ouders bij elkaar kwamen en werd alles verteld over voor en nadelen van adoptie [kost 850 gulden ]
wij hadden gelukkig een hele kleine gezellige groep en moest je ook vertellen waarom je wou adopteren
deze cursus is 6 x verplicht jij en je partner en na de les moest je een handtekening zetten dat je geweest bent.
na 6 maanden na de cursus moest dan de kinderbescherming bij jou langs geweest zijn en af en toe moesten we ook naar hun toe.
daar werd meer gesproken over onze opvoeding,woon je wel in een kindervriendlijke buurt enz....
er word een soort verslag gemaakt en na de bezoeken mogen jou en je partner kijken hoe ze het heeft geschreven en als jullie het goed vinden wat de kinderbescherming schreef dan pas mogen hun het op sturen naar de ministerie
maar de kinderbescherming heeft ook haar mening als ze ziet dat een van ons het niet aan kan dan kan ze laaygwed negatief door geven en dan mag je niet meer adopteren
dan moet je laten controleren bij een huisarts of je geen ziekte's hebt dit word gedaan bij een andere huisarts niet die van jou koste ons 25 euro per persoon
als alles goed is word het gestuurd naar de ministerie en de vereniging wereld kinderen in Den-haag
wereld kinderen kijkt of alles legaal gaat in marokko en is tussen persoon met de ministerie.[moet je ook 730 euro betalen]
de ministerie heeft wel veel eisen ze wilt alles weten over de weeshuis, wie is de ministerie van adoptie in marokko [die hebben we niet ] word het weeshuis wel erkend in de staat van marokko
zijn de ouders wel bekend
waar was jullie kind gevonden enz....... je word wel gek wat ze vragen als je alles hebt gestuurd verzinnen ze wel weer iets anders :maf:
het beste is als je alle gegevens hebt dat je ze ook allemaal legaliseerd bij ambassade van nederland in rabat en op stuurd naar wereld kinderen
eindelijk heeft de ministerie positief aan gegeven en mochten we de visum aanvragen bij wereld kinderen
dit heeft ons bijna 1 jaar geduurd om het allemaal rond te krijgen :traan1:
het is een lange en emotionele weg die je moet aan gaan we hebben gelukkig het vol gehouden.
eindelijk kregen we de visum van onze zoontje
eindelijk in marokko bleek dat de procedure van onze zoontje bleef hangen en mochten we hem niet mee nemen :traan1:
moesten we dus 7 maanden wachten voor dat we hem eindelijk in onze armen kregen ik was in die 7 maanden echt ziek geworden en moest steeds aan hem denken :traan1:
als jullie een kindje uit marokko nemen neem jullie kind die wees is verklaard door de rechter.
en ook zijn geboorte verklaring heeft anders moet je daar ook een procedure nemen van ongeveer 4 maanden en als je ook floes geeft dan word je geholpen zo niet doen ze er wel 2 jaar over voor dat je aan de beurt bent :kwaad:
deze wet is nieuw in 2002 werd deze in marokko ingevoerd ze kijken of de moeder spijt heeft dat ze haar jong weg heeft gedaan en ze heeft net als hier 3 maanden de bedenk tijd
maar de realiteit is hard ze komen nooit hun kinderen terug vragen
maar ilahmdoeillah we hebben lang gewacht maar hebben een mooi jongen gekregen van allah
onze sabr is beloond en we kunnen geen leven zonder hem bedenken :D en het grappige is dat nederlanders die niet weten dat hij geadopteerd denken dat hij van mij is ook vrienden zeggen dat hij op mij lijkt soebhannellah :)
ik hoop dat ik jullie heb geholpen als jullie iets willen weten hoor ik het wel of ander mail me pm
groetjes toety :D
Salaam Toety,
Wat een procedure zeg! Ik kan me voorstellen dat je hierdoor gefrustreerd raakt, maar uiteendelijk ben je gelukkig en dat is het belangrijkst.
Ik vind het knap van jullie! En Vooral omdat het volgens de schari3a is gegaan, hierdoor zullen jullie ensallah alleen maar gelukkiger worden.
Groetjes
Dananir
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.