Bekijk originele versie : zijn mensen van lagere klasse toleranter?
shahzade
27-09-2004, 13:59
naar aanleiding van mijn poll "haat in nederland" heb ik nog een vraag, namelijk: denken jullie dat autochtone mensen van een lagere klasse (het gewone arbeidersvolk, minder goed opgeleiden en mensen die leven aan het randje van de samenleving) toleranter zijn dan autochtone mensen van een hogere klasse (hoger opgeleiden, zeg maar kakkers en rijke stinkers :D) tegenover ons?
Tranquille
27-09-2004, 14:02
Da verschilt van persoon tot persoon..
Nou, als ik kijk naar de kiezers en fans van Fortuyn heb ik niet de indruk dat de intelligentsia zo tolerant is.
Eenvoudige mensen willen hun cultuur niet onder de voet zien gelopen, zien hun buurten verkommeren en hun opvatting bespuugd en gehoond, hoog-opgeleidde mensen komen met argumenten en cijfers: te vol, te weinig werk, gelijk kansloos en niet-bereid-tot-integreren.
Scottie, evenwicht.
redouan19
27-09-2004, 14:14
Ben benieuwd of daar studies over zijn. Maar je zou juist denken dat mensen uit een lagere sociale klasse meer vatbaar zijn voor extreme ideeen? I don't know actually..
Mensen uit de "lagere" sociale klassen wonen juist in de wijken waar veel allochtonen (in veel gevallen moslims) wonen.
Als ik in A'dam in een kroeg kom, waar ook veel uit die "lagere" klasse komen, dan meen ik te kunnen waarnemen dat ze weinig ophebben met hun allochtone wijkgenoten.
Maar daar staat tegenover dat de hogere klasse veel van dezelfde gevoelens hebben, daar ook zij in wijken wonen waar veel allochtonen wonen. De spreiding is dusdanig dat iedereen bossen met schotels in de wijk heeft, en dat iedereen dik ingepakte vrouwen in de wijk heeft rondlopen, en dat in elke wijk de zeer brutale hangjongeren verblijven.
Als je bijv. in A'dam een huis wilt kopen, zijn de 'betaalbare' woningen vaak opgeknapte/gerenoveerde huurwoningen in wijken waar eigenlijk niet willen wonen maar waar de hoop leeft dat hoe meer er verkocht wordt, de wijk ook verbeteren zal.
ik denk idd dat mindergoed opgeleide mensen toleranter zijn tegenover ons.
kijk maar bijv naar die mega-moskee in dordrecht in die zogenaamde "betere" woonwijk. iedereen had er bezwaar tegen.
Ik denk van niet nee.
Over het algemeen zijn de hoger opgeleide mensen wat opener...
Maar dat kan ook wel weer een vooroordeel zijn van mijn hand.
Ik denk dat hoger opgeleide mensen hun vooroordelen beter weten te verbergen dan laag opgeleide mensen. Geldt niet alleen voor autochtonen en ook niet alleen tegenover "buitenlandse mensen" overigens.
Fallujah
28-09-2004, 09:20
mensen met die in een lagere klasse zitten hebben als het economisch slecht gaat met het land, als 1 van de eerste daar mee te maken. En dan zoeken ze een zondebok, namelijk de allochtoon
het liefst marokanen en turken natuurlijk, want die zijn ook nog islamitisch
Ik denk dat hoger opgeleide mensen hun vooroordelen beter weten te verbergen dan laag opgeleide mensen. Geldt niet alleen voor autochtonen en ook niet alleen tegenover "buitenlandse mensen" overigens.
Jammer genoeg ......ben er helemaal mee eens.
Bovendien zitten die niet in een tram of bus en zo wel dan voor een zeer korte tijd.
Veelal komen er ook weinig in de "gewone"kroeg zodat je nooit zal horen wat achter hun facade schuilt.
Maaaaaar hoor opgeleid wil nog niet zeggen hoog moreel of reeel denkvermogen naar de realiteit toe!!
Er zijn genoeg docs die niet verder kunnen kijken als hun vakvermogen(lees boeken) dus ver van de realiteit leven.
Het "gewone"volk daar en tegen zegt wat ze op dat moment voelen en kan het volgende moment weer anders voelen of zeggen.
En ik ben het met Nique_la_police mee eens het verschilt van persoon tot persoon :(
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.