Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Is Amerika goed bezig ?

Pagina's : [1] 2 3

MocroZAKI
25-09-2004, 22:40

Wie vind dat het in Irak beter is dan toen Saddam aan de macht was ? Of vinden jullie dat Amerika de oorlog helemaal niet moest beginnen of juist wel . Leg uit waarom.

Yougourthen
25-09-2004, 22:41
Wie vind dat het in Irak beter is dan toen Saddam aan de macht was ? Of vinden jullie dat Amerika de oorlog helemaal niet moest beginnen of juist wel . Leg uit waarom. Schurkenstaat", geschreven door de Amerikaan William Blum, een expert op het gebied van de Amerikaanse buitenlandse politiek. Achterop zijn boek kunnen we lezen: "William Blum toetst Amerika aan dezelfde normen die de FBI gebruikt om andere landen te beoordelen, en stelt vast dat Amerika zelf een schurkenstaat is..." Vooraan in zijn boek schrijft deze zeldzaam eerlijke Amerikaan: "Als ik president van de VS was, zou ik de terroristische aanslagen op Amerika in een paar dagen kunnen stoppen. Voorgoed. Ik zou me eerst verontschuldigen bij alle weduwen en wezen, de gemartelden en verarmden, en al die vele miljoenen andere slachtoffers van het Amerikaanse imperialisme. Ik zou vervolgens het militaire budget met minstens negentig procent verlagen en die bezuiniging gebruiken voor herstelbetalingen aan de slachtoffers. Er zou meer dan genoeg geld zijn. Het militaire budget van 1 jaar, 330 miljard Dollar, staat gelijk aan ruim 18.000 Dollar per uur, voor elk uur sinds de geboorte van Jezus Christus(as). Dat is wat ik zou doen tijdens mijn eerste drie dagen in het Witte Huis. Op de vierde dag zou ik vermoord worden." William Blum toetst de Verenigde Staten (VS) aan dezelfde normen die de FBI gebruikt om andere landen te beoordelen, en stelt vast dat de VS zelf een schurkenstaat is. Blum laat zien hoe het land met twee maten meet en hoe het Amerikaanse beleid, onder de vlag van vrijheid en mensenrechten, heeft geleid tot barbaarse misdaden. Blum heeft onder andere een lijst van 67 "wereldwijde interventies vanaf 1945". In chronologische volgorde: China '45-'51, Frankrijk '47, Marshall eilanden '46-'58, Italië '47-jaren 70, Griekenland '47-'49, Filippijnen '45-'53, Albanië '49-'53, Oost Europa '48-'56, Duitsland jaren 50, Iran '53, Guatemala '53-jaren 90, Costa Rica jaren 50, '70-'71, Midden Oosten '56-'58, Indonesië '57-'58, Haïti '59, West Europa jaren 50 en 60, Brits Guyana '53-'64, Irak '58-'63, Sovjet-Unie jaren 40 en 60, Vietnam '45-'73, Cambodja '55-'73, Laos '57-'73, Thailand '65-'73, Equator '60-'63, Congo-Zaire '77-'78, Frans Algerije jaren 60, Brazilië '61-'63, Peru '65, Dominicaanse Republiek '63-'65, Cuba '59-, Indonesië '65, Ghana '66, Uruguay '69-'72, Chili '64-'73, Zuid Afrika jaren 60 en 80, Bolivia '64-'75, Australië '72-'75, Irak '72-'75, Portugal '74-'76, Oost-Timor '75-'99, Angola jaren 75 en 80, Jamaica '76, Honduras jaren 80, Nicaragua '78-jaren 90, Filippijnen jaren 70, Seychellen '79-'81, Zuid Jemen '79-'84, Zuid Korea '80, Tsjaad '81-'82, Grenada '79-'83, Suriname '82-'84, Libië '81-'89, Fiji '87, Panama '89, Afghanistan '79-'92, El Salvador '80-'92, Haïti '87-'94, Bulgarije '90-'91, Albanië '91-'92, Somalië '93, Irak jaren 90, Peru jaren 90, Mexico jaren 90, Colombia jaren 90, Joegoslavië '95-'99. In 25 gevallen nam de interventie de vorm aan van bombardementen: China '45-'46, Korea/China '50-'53, Guatemala '54, Indonesië '58, Cuba '60-'61, Guatemala '60, Vietnam '61-'73, Kongo '64, Peru '65, Laos '64,'73, Cambodja '64-'70, Guatemala '67-'69, Grenada '83, Libanon-Syrië '83-'84, Libië '86, El Salvador jaren 80, Nicaragua jaren 80, Iran '87, Panama '89, Irak, '91-, Koeweit '91, Somalië '93, Soedan '98, Afghanistan '98, Joegoslavië '99. Moordaanslagen, gepoogd of succesvol, op leiders met inbegrip van staatshoofden, werden in 35 gevallen ondernomen en hulp bij marteling in 11 landen (Griekenland, Iran, Duitsland, Vietnam, Bolivia, Uruguay, Brazilië, Guatemala, El Salvador, Honduras, Panama). Erg fel zijn de acties tegen leiders die aanvankelijk met de VS samenwerkten omdat ze een gemeenschappelijke vijand hadden: Pol Pot, Manuel Noriega, Saddam Hoessein, Mohammed Aidid en Osama bin Laden. Blum heeft ook een lijst van 23 landen waar de VS "de verkiezingen perverteerden", een democratisch proces hinderend: Italië '48-jaren 70, Libanon jaren 50, Indonesië '55, Vietnam '55, Guyana '53-'64, Japan '58-jaren 70, Nepal '59, Laos '60, Brazilië '62, Dominicaanse republiek '62, Guatemala '63, Bolivia '66, Chili '64-'70, Portugal '74-'75, Australië '74-'75, Jamaica '76, Panama '84, Nicaragua '84, '90, Haïti '87-'88, Bulgarije '91-'92, Rusland '96, Mongolië '96, Bosnië '98. Geinteresseerden kunnen kijken onder ISBN-nummer 90 5637 4966. Maar voor jullie hier alvast een voorproefje van de ontelbare Amerikaanse misdaden die in dit boek worden opgesomt met bewijzen: -Militaire/politieke interventies door de CIA: * Griekenland, 1947-'49: De Verenigde Staten intervenieerden in een burgeroorlog en kozen in Griekenland de kant van de neofascisten, tegen links, dat dapper tegen de nazi's had gevochten. De neofascisten wonnen en stelden een buitengewoon wreed regime aan, waarvoor de CIA een navenant repressieve binnenlandse veiligheidsdienst cre-eerde. In de vijftien jaar daarna werd Griekenland voornamelijk beschouwd als een stuk onroerend goed dat kon worden ontwikkeld naar de behoeften van Washington. * Iran, 1953: Minister-president Mossadegh werd afgezet bij een gezamenlijke Amerikaans-Britse operatie. Mossadegh was op die positie verkozen door een grote meerderheid van het parlement, maar hij had de noodlottige fout gemaakt speerpunt te worden van de beweging die een oliebedrijf wilde nationaliseren dat Brits eigendom was- het enige oliebedrijf dat in Iran opereerde. De coup herstelde de absolute macht van de sjah en vormde het begin van 25 jaar onderdrukking en marteling, terwijl de olie-industrie werd teruggebracht in buitenlandse handen, waarbij de VS en Engeland allebei veertig procent kregen. * Indonesie, 1957-'58: Soekarno was, net als Nasser, het type derde-wereldleider dat de Verenigde Staten niet konden tolereren: een nationalist die het verkeerde landsbelang diende. Neutraliteit in de Koude Oorlog nam hij serieus en hij maakte reizen naar zowel de Sovjet-Unie en China als het Witte Huis. Hij nationaliseerde vele prive-ondernemingen van de Nederlanders, de voormalige kolonisator. En hij weigerde de Indonesische Communistische Partij hard aan te pakken, die de legale, vreedzame weg bewandelde en indrukwekkende verkiezingswinsten behaalde. Zulke politiek zou andere derde-wereldleiders op "verkeerde idee-en" kunnen brengen. En daarom pompte de CIA geld in de verkiezingen, beraamde een moordaanslag op Soekarno, probeerde hem te chanteren met een nep-seksfilm, en sloot een verbond met dissidente legerofficieren om een grootscheepse oorlog tegen de regering te voeren, inclusief bombardementsvluchten door Amerikaanse piloten. Soekarno overleefde het allemaal. * Ecuador, 1960-'63: Het infiltreren van vrijwel elk departement van de regering, tot en met de tweede en derde machtsposities, samen met een overvloedig gebruik van vuile trucs, stelde de CIA in staat president Jose Maria Velasco af te zetten omdat hij weigerde in te stemmen met de Cuba-politiek van Amerika en omdat hij in eigen land niet hard genoeg optrad tegen links; toen zijn vervanger eveneens weigerde de relaties met Cuba te verbreken, gaf een militaire leider in loondienst van de CIA hem een ultimatum, waar hij aan toegaf. Dit is slechts een kleine greep uit de vuile was van Amerika. De lijst van CIA-interventies bevat oa. ook nog Frankrijk, Korea, Albanie, Irak, Vietnam, Cambodja, Algerije, Cuba, Zuid-Afrika(als steun voor het blanke apartheidsregime, en tegen het ANC !!), Oost-Timor, Nicaragua, Jemen, Tsjaad, Libie, Afghanistan, Somalie, de Filippijnen, en nog heel wat meer landen. Verder heeft de CIA zich uitvoerig bemoeid met de verkiezingen in Libanon in de jaren '50, Indonesie in 1955, Nepal in 1959, Bolivia in 1966, Bosnie in 1996, en nog heel wat meer landen. Er zijn verder sterke bewijzen dat de CIA zich heeft beziggehouden/zich nog steeds bezighoudt met drugshandel in oa. Frankrijk, Birma, Panama, Colombia, Haiti, Afghanistan en andere landen. Ook is het bewezen dat de Verenigde Staten biologische en chemische wapens hebben gebruikt in oa. Korea(1950-'53), Vietnam(1961-'73), Laos(1970), Panama(jaren '40 tot jaren '90), en vele andere landen. En de lijst gaat door en door, het boek telt maar liefst 379 pagina's. Amerika is heel goed bezig.

Spike
25-09-2004, 22:49
Ik heb voor even af wachten gekozen. Het duurd al een tijdje maar als ze inderdaad ooit aankomen met de massa vernietigings wapens dan is het goed dat er een oorlog is geweest. Een ander voordeel is dat alle terorristische aanslagen nu in Irak worden gepleegt en niet in europa of amerika.

Perez
25-09-2004, 22:59
Mijn optie staat er niet bij. Nee, Amerika was niet goed bezig, want ze begon de oorlog veel te graag. Nee, Amerika is niet goed bezig, want ze hadden zich allang terug moeten trekken. Zeker na dat Abu Ghraib-schandaal hadden ze er beter aan gedaan zich terug te trekken. Maar .... van de ellende nu kan je Amerika niet de schuld geven, want er waren zoveel iraki's en moslims/arabieren uit omliggende landen die de veiligheid en rust en opbouw tegengewerkt hebben. Die hebben nog geen milimeter gedaan voor de vrede, rust en veiligheid in hun eigen land of in hun buurland.

miss_tetouan425
26-09-2004, 00:06

Nee, Amerika is zeker niet goed bezig...voor 1 persoon ligt heel dat land in puin, de economie op z'n gat, aanslagen bij het leven, zoveel doden, laten we het maar niet hebben over Abu Ghraib...enz. enz. Maaaaaar...de oliebronnen zijn veilig gesteld en Saddammetje is ook opgepakt...Bush kan lekker slapen... for now...

AmazoelloeIII
26-09-2004, 00:13
Ze hebben het gedaan om hun eigen zakken te spekken. De rest van de sprookjes horen thuis in het grote sprookjesboek.

Scottie
26-09-2004, 00:44
Nou, mag ik ook eens wat zeggen? Of vragen? "Was Saddam goed bezig?". Is Iran goed bezig? Is Noord-Korea goed bezig? Doet Egypte nog eens wat anders dan het wachten op het stijgen van de Nijl? Haalt Jordanie zijn smerige rotterroristen terug uit Irak? Gaat Iran nou toch een bom maken? Waarom trekt de paus zo'n condoom niet gewoon over zijn hoofd? Waarom krijgt bin Laden geen auto-ongeluk? Waarom krijgt Sharon altijd zijn das netjes om? Amerika doet maar wat, dat is duidelijk, maar als zij het niet doen, wie doet het dan wel? Scottie, klagen, welbehagen.

abercio
26-09-2004, 00:50
Nou, mag ik ook eens wat zeggen? Of vragen? "Was Saddam goed bezig?". Is Iran goed bezig? Is Noord-Korea goed bezig? Doet Egypte nog eens wat anders dan het wachten op het stijgen van de Nijl? Haalt Jordanie zijn smerige rotterroristen terug uit Irak? Gaat Iran nou toch een bom maken? Waarom trekt de paus zo'n condoom niet gewoon over zijn hoofd? Waarom krijgt bin Laden geen auto-ongeluk? Waarom krijgt Sharon altijd zijn das netjes om? Amerika doet maar wat, dat is duidelijk, maar als zij het niet doen, wie doet het dan wel? Scottie, klagen, welbehagen. Amerika zorgt alleen maar voor meer ellende!!! Ben je nou echt zo stom/dom omdat niet zelf te kunnen concluderen? Of ben je een hypocriet? Scottie is een :nerd: :hihi:

miss_tetouan425
26-09-2004, 00:54
Het klopt wel wat je zegt Scottie...maar ik geloof dat er ook een andere manier was om Saddam op te pakken...er gaan jaarlijks miljarden dollars naar defensie...ze hadden net zo goed een paar spionnen, commando's naar Irak kunnen sturen om Saddam te oppaken of ontvoeren...samen met zijn 8 dubbelgangers...

Sellatin
26-09-2004, 01:37
Scottie,,je noemt Noord-Korea, en Iran op , waarschijnlijk omdat ze beide bezig zijn met het ontwikkelen van Uranium om eventueel kernbommen te maken. Want dan vergeet je namelijk Israel op te noemen die ook aan hun kernprogramma bezig zijn,,,maar gek toch dat de VS zich daar niet druk over maakt,,,Ik , en jij weet natuurlijk wel hoe dat komt...Ik kan Iran niet ongelijk geven dat ze zich van de VS niks aantrekken. Zolang ze niet iedereen gelijk behandelen mag Iran van mij part zijn Uranium winning voortzetten, ongeacht wat ze ermee willen gaan doen. Eveneens met Noord-korea. Ik denk dat Noord-korea niet eens zoveel van de Vs te vrezen heeft, want na Vietnam laten dun het wel voorlopig uit hun hoofd om daar in Azie oorlog te gaan voeren.

Spike
26-09-2004, 02:51
Scottie,,je noemt Noord-Korea, en Iran op , waarschijnlijk omdat ze beide bezig zijn met het ontwikkelen van Uranium om eventueel kernbommen te maken. Want dan vergeet je namelijk Israel op te noemen die ook aan hun kernprogramma bezig zijn,,,maar gek toch dat de VS zich daar niet druk over maakt,,,Ik , en jij weet natuurlijk wel hoe dat komt...Ik kan Iran niet ongelijk geven dat ze zich van de VS niks aantrekken. Zolang ze niet iedereen gelijk behandelen mag Iran van mij part zijn Uranium winning voortzetten, ongeacht wat ze ermee willen gaan doen. Eveneens met Noord-korea. Ik denk dat Noord-korea niet eens zoveel van de Vs te vrezen heeft, want na Vietnam laten dun het wel voorlopig uit hun hoofd om daar in Azie oorlog te gaan voeren. Waarom zou de VS zich druk maken om bondgenoot Israel???? Ze zullen echt niet denken dat Israel de VS zal aanvallen. Iran is een ander verhaal. Wat denk je dat er gebeurd als een terroristische groep een kernbom van Iran in handen krijgt? Dan zijn de poppen aan het dansen.

klonbyz
26-09-2004, 03:58
Amerika is niet goed bezig,maar wel heel slim bezig...dat moet je ze nageven. Ze beginnen een oorlog die op leugens en misleiding is gebasseerd.Deze oorlog is volgens de VN ook nog eens als illegaal bestempeld.Amerika trok zich geen ene zier van de rest van de wereld aan toen ze aan deze oorlog begonnen,toen de halve wereld het rapport van de VN wapeninspecteurs wilde afwachten,zei marionet Boe$: "F*ck them" en trok gewoon ten strijde.Boe$ en Co wisten natuurlijk al dat er geen wapens gevonden zouden worden omdat ze de hoge pieten van de VN waaronder Anan afluisterden en 24u per dag in de gaten hielden. Kritische berichten beginnen langzaam maar zeker wereldwijd de media te vullen omtrent deze oorlog met een raar smaakje.Amerika merkt dat het met deze actie de rest van de wereld tegen de haren strijkt en bedenkt een ingenieus plan.We hebben het nu niet meer over WMD's of banden met Al-Qaida,maar we gaan nu de Irakezen bevrijden van een boze dictator.De "coalitie-troepen" zoals we die nu kennen zien dat wel zitten en sturen massaal oorlogsmateriaal incluis soldaten richting Irak.We zijn alweer vergeten waarom Irak in eerst instantie is aangevallen....het gaat nu om de bevrijding van de Irakezen en het brengen van de democratie....dat staat immers beter en zo win je harten. Er is echter nog een probleempje wat roet in het eten kan gooien van Amerika's ingenieus bedachte plan......media die een heel ander beeld laten zien.Een van die doornen is Al-Jazeera.Wederom zijn de yanks de rest van de wereld veel te slim af...zij schilderen Al-Jazeera namelijk af als een medium dat enkel propaganda en haat oproept.....wie en wat was Al-Jazeera ook al weer,was dat niet dat vrije en onafhankelijke medium dat enkele jaren geleden door het westen werd bestempeld als een frisse wind die door het oosten stormde...zij brachten immers nieuws waar menig "Arabisch" leider zo kwaad om werd dat deze vonden dat dit medium maar verboden moest worden.Ondanks alle tegenstand en bedreigingen vanuit de "Arabische" wereld wist dit medium toch uit te groeien tot een van de populairste zenders.....maar dit allemaal ever terzijde. Dit medium bracht enkel propaganda en moest dus vebannen worden uit Irak.....en dat was de eerste stap naar een nieuwe democratie. Alles klopte nu en er kon niets meer verkeerd gaan....of toch wel?De Irakezen waren niet vergeten wat papa Boe$ ze had aangedaan na de eerste golfoorlog.Hij had de Irakezen tijdens de eerste golfoorlog opgeroepen zich bij de yanks aan te sluiten en te strijden tegen Saddam en zijn volgelingen.Toen de Irakezen(voornamelijk sjiieten)gehoor gaven aan deze oproep en massaal de wapens oppakten,trokken de yanks zich terug en gingen terug naar Amerika.Saddam en Co hakten de slecht bewapende sjiieten in de pan en maakten zo veel Irakezen wees en weduwe.Met dit nog vers in het geheugen gegrift vertrouwden de Irakezen de yanks voor geen meter(geef ze eens ongelijk)en pakten ze massaal de wapens op om te strijden tegen deze onbetrouwbare bezetter. Dat beeld konden we natuurlijk niet hebben......en wederom kwam men met een "master-plan"......we hebben de joker natuurlijk nog in het spel die op de moelijke momenten ingezet kan worden.Deze joker werd inderdaad op de speeltafel gelegd.Het waren niet de Irakezen die tegen de "bevrijders" vochten...nee nee want die wilden wel bevrijd worden,het waren buitenlandse strijders van de joker in het spel (trommelgeroffel)Al-Qaida.Wederom ging het verstand op nul en slikte iedereen dit als zoete koek. En nu komt het leukste gedeelte.......ze zaten in Irak om het volk te te bevrijden van Saddam en Co,het volk was immers het slachtoffer van de wandaden van dit beest.Moord en marteling had dit volk gebroken,dus we kunnen de Irakezen terecht bestempelen als slachtoffers.Ondertussen nam de "colatteral damage" wel hele extreme vormen aan en was het vooral de burgerbevolking die de grootste klappen kreeg.Nu hadden de yanks een vervelende splinter in het andere oog waar ze wederom een ingenieus plan voor moesten bedenken.Dat plan kwam.....en hoe.Ze gooiden er een paar onthoofdingen tegenaan,een paar ontvoeringen,een paar brandende lijken en een aantal andere gruwelijkheden die de wereld deden schokken en walgen.Het zijn beesten hoorde je iedereen roepen,ze willen geen democratie...laat ze lekker allemaal sterven....en zo toverden de yanks op meesterlijke wijze de slachtoffers om in daders. Een groots opgezette Hollywood productie die als film zo ongeloofwaardig over zou komen dat iedereen na een half uur de bioscoopzaal zou uitlopen..........maar in het echt zijn er een hoop mensen die dit slechte script blind zullen geloven, zonder ook maar een gedachte van twijfel te zullen hebben.Het land met het grootste entertainment gehalte heeft het WEER voor elkaar...het land dat ons fictie brengt in de realiteit.....de realiteit is niet leuk,somber,vaak saai en bovendien moet je dan ook nog eens gaan denken.Moet plots denken aan een songtekst van Robbie Williams:"Let me entertain you".....en daar is waar de meeste mensen voor kiezen. Klon.

redouan19
26-09-2004, 14:18
NIET goed bezig, behalve voor een stelletje rijke terroristen in de VS en Saudie Arabie. (kliekje rond Bush enzo..) Ik sluit me bij de mening van Yougourten en Amazoeloe aan. Zij zeggen duidelijk waar het op staat en de eerste haalt een boek aan waarin de gruwelijke gevolgen van de Amerikaanse buitenland politiek een stem krijgt. De VS handelt als een arrogante - en corrupte - "superpower" en daar verandert noch ontkenning, noch het vingertje naar Iran wijzen iets aan.

chelhia
26-09-2004, 15:53
ik denk niet dat wij vanuit onze positie (dus beinvloedbaar door de media enz.) kunnen zeggen of het er beter aan toe gaat in irak , omdat als je niet in het land zelf woont en dus niet weet wat er precies gaande is kan je slechts gissen of het nu beter gaat met irak bijv. als je een half volle fles hebt(zegt)---> dat klinkt positief maar als je nou zegt dat de fles half leeg is klinkt dat meer negatief...doordat je de slechte kant laat zien..daarom denk ik dat ik dan ook niet kan zeggen of het nu slechter of beter gaat in Irak....

redouan19
26-09-2004, 15:55

Schurkenstaat", geschreven door de Amerikaan William Blum, een expert op het gebied van de Amerikaanse buitenlandse politiek. Achterop zijn boek kunnen we lezen: "William Blum toetst Amerika aan dezelfde normen die de FBI gebruikt om andere landen te beoordelen, en stelt vast dat Amerika zelf een schurkenstaat is..." Vooraan in zijn boek schrijft deze zeldzaam eerlijke Amerikaan: "Als ik president van de VS was, zou ik de terroristische aanslagen op Amerika in een paar dagen kunnen stoppen. Voorgoed. Ik zou me eerst verontschuldigen bij alle weduwen en wezen, de gemartelden en verarmden, en al die vele miljoenen andere slachtoffers van het Amerikaanse imperialisme. Ik zou vervolgens het militaire budget met minstens negentig procent verlagen en die bezuiniging gebruiken voor herstelbetalingen aan de slachtoffers. Er zou meer dan genoeg geld zijn. Het militaire budget van 1 jaar, 330 miljard Dollar, staat gelijk aan ruim 18.000 Dollar per uur, voor elk uur sinds de geboorte van Jezus Christus(as). Dat is wat ik zou doen tijdens mijn eerste drie dagen in het Witte Huis. Op de vierde dag zou ik vermoord worden." William Blum toetst de Verenigde Staten (VS) aan dezelfde normen die de FBI gebruikt om andere landen te beoordelen, en stelt vast dat de VS zelf een schurkenstaat is. Blum laat zien hoe het land met twee maten meet en hoe het Amerikaanse beleid, onder de vlag van vrijheid en mensenrechten, heeft geleid tot barbaarse misdaden. Blum heeft onder andere een lijst van 67 "wereldwijde interventies vanaf 1945". In chronologische volgorde: China '45-'51, Frankrijk '47, Marshall eilanden '46-'58, Italië '47-jaren 70, Griekenland '47-'49, Filippijnen '45-'53, Albanië '49-'53, Oost Europa '48-'56, Duitsland jaren 50, Iran '53, Guatemala '53-jaren 90, Costa Rica jaren 50, '70-'71, Midden Oosten '56-'58, Indonesië '57-'58, Haïti '59, West Europa jaren 50 en 60, Brits Guyana '53-'64, Irak '58-'63, Sovjet-Unie jaren 40 en 60, Vietnam '45-'73, Cambodja '55-'73, Laos '57-'73, Thailand '65-'73, Equator '60-'63, Congo-Zaire '77-'78, Frans Algerije jaren 60, Brazilië '61-'63, Peru '65, Dominicaanse Republiek '63-'65, Cuba '59-, Indonesië '65, Ghana '66, Uruguay '69-'72, Chili '64-'73, Zuid Afrika jaren 60 en 80, Bolivia '64-'75, Australië '72-'75, Irak '72-'75, Portugal '74-'76, Oost-Timor '75-'99, Angola jaren 75 en 80, Jamaica '76, Honduras jaren 80, Nicaragua '78-jaren 90, Filippijnen jaren 70, Seychellen '79-'81, Zuid Jemen '79-'84, Zuid Korea '80, Tsjaad '81-'82, Grenada '79-'83, Suriname '82-'84, Libië '81-'89, Fiji '87, Panama '89, Afghanistan '79-'92, El Salvador '80-'92, Haïti '87-'94, Bulgarije '90-'91, Albanië '91-'92, Somalië '93, Irak jaren 90, Peru jaren 90, Mexico jaren 90, Colombia jaren 90, Joegoslavië '95-'99. In 25 gevallen nam de interventie de vorm aan van bombardementen: China '45-'46, Korea/China '50-'53, Guatemala '54, Indonesië '58, Cuba '60-'61, Guatemala '60, Vietnam '61-'73, Kongo '64, Peru '65, Laos '64,'73, Cambodja '64-'70, Guatemala '67-'69, Grenada '83, Libanon-Syrië '83-'84, Libië '86, El Salvador jaren 80, Nicaragua jaren 80, Iran '87, Panama '89, Irak, '91-, Koeweit '91, Somalië '93, Soedan '98, Afghanistan '98, Joegoslavië '99. Moordaanslagen, gepoogd of succesvol, op leiders met inbegrip van staatshoofden, werden in 35 gevallen ondernomen en hulp bij marteling in 11 landen (Griekenland, Iran, Duitsland, Vietnam, Bolivia, Uruguay, Brazilië, Guatemala, El Salvador, Honduras, Panama). Erg fel zijn de acties tegen leiders die aanvankelijk met de VS samenwerkten omdat ze een gemeenschappelijke vijand hadden: Pol Pot, Manuel Noriega, Saddam Hoessein, Mohammed Aidid en Osama bin Laden. Blum heeft ook een lijst van 23 landen waar de VS "de verkiezingen perverteerden", een democratisch proces hinderend: Italië '48-jaren 70, Libanon jaren 50, Indonesië '55, Vietnam '55, Guyana '53-'64, Japan '58-jaren 70, Nepal '59, Laos '60, Brazilië '62, Dominicaanse republiek '62, Guatemala '63, Bolivia '66, Chili '64-'70, Portugal '74-'75, Australië '74-'75, Jamaica '76, Panama '84, Nicaragua '84, '90, Haïti '87-'88, Bulgarije '91-'92, Rusland '96, Mongolië '96, Bosnië '98. Geinteresseerden kunnen kijken onder ISBN-nummer 90 5637 4966. Maar voor jullie hier alvast een voorproefje van de ontelbare Amerikaanse misdaden die in dit boek worden opgesomt met bewijzen: -Militaire/politieke interventies door de CIA: * Griekenland, 1947-'49: De Verenigde Staten intervenieerden in een burgeroorlog en kozen in Griekenland de kant van de neofascisten, tegen links, dat dapper tegen de nazi's had gevochten. De neofascisten wonnen en stelden een buitengewoon wreed regime aan, waarvoor de CIA een navenant repressieve binnenlandse veiligheidsdienst cre-eerde. In de vijftien jaar daarna werd Griekenland voornamelijk beschouwd als een stuk onroerend goed dat kon worden ontwikkeld naar de behoeften van Washington. * Iran, 1953: Minister-president Mossadegh werd afgezet bij een gezamenlijke Amerikaans-Britse operatie. Mossadegh was op die positie verkozen door een grote meerderheid van het parlement, maar hij had de noodlottige fout gemaakt speerpunt te worden van de beweging die een oliebedrijf wilde nationaliseren dat Brits eigendom was- het enige oliebedrijf dat in Iran opereerde. De coup herstelde de absolute macht van de sjah en vormde het begin van 25 jaar onderdrukking en marteling, terwijl de olie-industrie werd teruggebracht in buitenlandse handen, waarbij de VS en Engeland allebei veertig procent kregen. * Indonesie, 1957-'58: Soekarno was, net als Nasser, het type derde-wereldleider dat de Verenigde Staten niet konden tolereren: een nationalist die het verkeerde landsbelang diende. Neutraliteit in de Koude Oorlog nam hij serieus en hij maakte reizen naar zowel de Sovjet-Unie en China als het Witte Huis. Hij nationaliseerde vele prive-ondernemingen van de Nederlanders, de voormalige kolonisator. En hij weigerde de Indonesische Communistische Partij hard aan te pakken, die de legale, vreedzame weg bewandelde en indrukwekkende verkiezingswinsten behaalde. Zulke politiek zou andere derde-wereldleiders op "verkeerde idee-en" kunnen brengen. En daarom pompte de CIA geld in de verkiezingen, beraamde een moordaanslag op Soekarno, probeerde hem te chanteren met een nep-seksfilm, en sloot een verbond met dissidente legerofficieren om een grootscheepse oorlog tegen de regering te voeren, inclusief bombardementsvluchten door Amerikaanse piloten. Soekarno overleefde het allemaal. * Ecuador, 1960-'63: Het infiltreren van vrijwel elk departement van de regering, tot en met de tweede en derde machtsposities, samen met een overvloedig gebruik van vuile trucs, stelde de CIA in staat president Jose Maria Velasco af te zetten omdat hij weigerde in te stemmen met de Cuba-politiek van Amerika en omdat hij in eigen land niet hard genoeg optrad tegen links; toen zijn vervanger eveneens weigerde de relaties met Cuba te verbreken, gaf een militaire leider in loondienst van de CIA hem een ultimatum, waar hij aan toegaf. Dit is slechts een kleine greep uit de vuile was van Amerika. De lijst van CIA-interventies bevat oa. ook nog Frankrijk, Korea, Albanie, Irak, Vietnam, Cambodja, Algerije, Cuba, Zuid-Afrika(als steun voor het blanke apartheidsregime, en tegen het ANC !!), Oost-Timor, Nicaragua, Jemen, Tsjaad, Libie, Afghanistan, Somalie, de Filippijnen, en nog heel wat meer landen. Verder heeft de CIA zich uitvoerig bemoeid met de verkiezingen in Libanon in de jaren '50, Indonesie in 1955, Nepal in 1959, Bolivia in 1966, Bosnie in 1996, en nog heel wat meer landen. Er zijn verder sterke bewijzen dat de CIA zich heeft beziggehouden/zich nog steeds bezighoudt met drugshandel in oa. Frankrijk, Birma, Panama, Colombia, Haiti, Afghanistan en andere landen. Ook is het bewezen dat de Verenigde Staten biologische en chemische wapens hebben gebruikt in oa. Korea(1950-'53), Vietnam(1961-'73), Laos(1970), Panama(jaren '40 tot jaren '90), en vele andere landen. En de lijst gaat door en door, het boek telt maar liefst 379 pagina's. Amerika is heel goed bezig. AMERIKA is ook HET ENIGE land dat veroordeeld is voor STAATSTERRORISME (in Nicaragua). Misschien dat ze het daarom niet zo op hebben met een internationaal strafhof: dat zou weleens gaan beoordelen op basis van feiten ipv retoriek!

Pagina's : [1] 2 3