Bekijk originele versie : 'Meer allochtone rechters gewenst'
In Nederland zouden meer allochtone rechters moeten komen, zodat de rechterlijke macht op termijn een betere afspiegeling van de samenleving vormt. Dat stelt de Raad voor de Rechtspraak in een gepubliceerd rapport. Momenteel is minder dan één procent van de 1700 rechters van buitenlandse afkomst.
In het vierjarenplan van de Raad voor de Rechtspraak staat dat er de komende jaren een wervingscampagne zal plaatsvinden onder allochtone rechtenstudenten. Omdat advocatenkantoren hen ook graag verwelkomen, is het moeilijk om ze te werven voor de baan als rechter.
De kantoren krijgen steeds vaker buitenlandse cliënten en die dijkwijls geven die de voorkeur aan iemand met een gelijke achtergrond als advocaat.
Wat vinden jullie ervan?
missy_in_black
26-09-2004, 09:37
Ik vind het wel een goed idee.
Duidelijk doen allochtonen het goed als advocaat ;)
Wellicht zal een rechter met een islamitische achtergrond een moslim op een meer genuanceerdere manier beoordelen dan nu gebeurt.
Ik kan me van moslims aan de andere kant ook voorstellen dat ze het een raar idee vinden als een zuster (of broeder, mannen kunnen natuurlijk ook advocaat worden) recht spreekt in een rechtspraak die niet door Allah(swt) gegeven is, maar door mensen verzonnen is.
batata112
26-09-2004, 09:48
Ik kan me van moslims aan de andere kant ook voorstellen dat ze het een raar idee vinden als een zuster (of broeder, mannen kunnen natuurlijk ook advocaat worden) recht spreekt in een rechtspraak die niet door Allah(swt) gegeven is, maar door mensen verzonnen is.
kort samengevat: niet doen dus
Kaaskopius
26-09-2004, 09:54
Slaat als een l*l op een drumstel. Het staat iedereen vrij om rechten te gaan studeren, waarom deze onzin. Het komt er dus op neer dat allochtonen weer voorgetrokken worden, want die ene allochtone rechter word dus niet om zijn kunde in het vak gekozen maar om zijn kleur. Ik zie dit als het zoveelste voorbeeld van maatschappelijk racisme tegenover blanken.
RitaMaria
26-09-2004, 10:02
Slaat als een l*l op een drumstel. Het staat iedereen vrij om rechten te gaan studeren, waarom deze onzin. Het komt er dus op neer dat allochtonen weer voorgetrokken worden, want die ene allochtone rechter word dus niet om zijn kunde in het vak gekozen maar om zijn kleur. Ik zie dit als het zoveelste voorbeeld van maatschappelijk racisme tegenover blanken.
Oh ja ..allochtoon= niet blank..? wat een onzin..
Kaaskopius
26-09-2004, 10:06
Oh ja ..allochtoon= niet blank..? wat een onzin..
Dat ben ik met je eens, maar wat denk je dat ze met 'niet genoeg allochtone rechters' bedoelen?
RitaMaria
26-09-2004, 10:16
Dat ben ik met je eens, maar wat denk je dat ze met 'niet genoeg allochtone rechters' bedoelen?
Allochtoon staat in het meeste geval synoniem voor moslim..
denk dat ze de moslims in Nl bedoelen...
Stel je niet zo aan zeg.
Dat allochtonen 'dus' weer voorgetrokken worden en 'dus' niet om hun kunde worden gekozen, dat maak jij ervan. :rolleyes:
Het lijkt mij prima om te proberen meer allochtone rechters te krijgen. Afspiegeling van de maatschappij enzo. Maar zul je zien dat Jan uit de Jordaan rechter Mohamed treft, en andersom. ;)
Kaaskopius
26-09-2004, 10:23
Allochtoon staat in het meeste geval synoniem voor moslim..
denk dat ze de moslims in Nl bedoelen...
Ben het weer met je eens maar zo'n kreet valt niet goed. Ik heb een probleem met het idee omdat iedereen met de juiste grijze cellen de optie heeft om rechten te studeren. Als 'allochtonen' ondervertegenwoordigt zijn in het vak wat dan nog, waarom zou je alles willen egaliseren. De kreet 'niet genoeg allochtonen' hangt mij zo de keel uit, het impliceerd bijna racisme, alsof de kansen niet gelijk zijn. Waarom die voortekkerij? 1 van die rechters zal gekozen worden om zijn kleur/religie, en dat is racisme tegenover blanken vind ik.
Kaaskopius
26-09-2004, 10:34
@ kaaskopius.ben het met je eens man, een persoon behoort op specifieke kwaliteiten gekwalifiseerd te worden en niet op afkomst. (positieve discriminatie)
maar wees eerlijk, krijgen "allochtonen" (wat een but woord) gelijke kansen op de arbeidsmarkt denk je?
Nee allochtonen (moslims in dit geval) hebben niet dezelfde kansen op de arbeidsmarkt, eerlijk is eerlijk. Maar problemen vallen niet uit de lucht en met andere bevolkingsgroepen zijn er geen problemen geweest, en jullie slechte reputatie hebben jullie aan jezelf te danken, zo eerlijk ben ik ook weer ;)
Hoogervorst
26-09-2004, 11:19
Ik ben het wel met Kaaskopius eens. Juist de rechterlijke macht hoort dit soort uitspraken niet te doen. Dat ze het streven is één, maar ga het niet van de daken schreeuwen.
En hoe gaat het te werk gaan als de allochtone rechter een islamitische achtergrond heeft, dit laat meespelen in zijn vonnis en er een homofiel voor hem komt te staan, of een ongelovige.
Hoogervorst
26-09-2004, 11:39
En hoe gaat het te werk gaan als de allochtone rechter een islamitische achtergrond heeft, dit laat meespelen in zijn vonnis en er een homofiel voor hem komt te staan, of een ongelovige.
Ik ben er niet echt bang voor. Je mag verwachten dat een rechtenstudent daadwerkelijk gestudeerd heeft en zijn persoonlijke vetes laat varen.
Maar, om eerlijk te zijn, heb ik niet een al te hoog pedje op van rechtenstudenten. Van die corpsballen, die het belangrijk vinden, ergens in te vechten, te drinken en te neu.ken. Maar goed, zo'n studie duurt ook wel een paar jaar, en dan zijn die wilde haren meestal wel verdwenen.
Niet bij iedereen trouwens. Als je soms ziet wat er met een hoogleraar gebeurt, als hij dronken is....
Ik vind het wel een goed idee.
Duidelijk doen allochtonen het goed als advocaat ;)
Wellicht zal een rechter met een islamitische achtergrond een moslim op een meer genuanceerdere manier beoordelen dan nu gebeurt.
Nou, hier snijdt Missy een lastig onderwerp aan. Lastig voor moslims. Kan een moslim in het Westen wel een moslim zijn? Hoe kun je in de politiek werken als de islam zegt dat een staat geleid moet worden door geestelijk leiders? Hoe kan een moslim agent zijn als hij als moslim alleen de rechtspraak in de Koran moet erkennen? In Het onbehagen in de islam komt het laatste gedeelte deze problematiek aan de orde.
Overigens, is het onzin om te suggeren dat een Nederlandse rechters niet genuanceerd zouden zijn. Als een moslim of een katholiek een diefstal pleegt staat er voor de rechter niet een gelovige maar een dief.
Scottie, de nuance.
Kaaskopius
26-09-2004, 11:44
Maar, om eerlijk te zijn, heb ik niet een al te hoog pedje op van rechtenstudenten. Van die corpsballen, die het belangrijk vinden, ergens in te vechten, te drinken en te neu.ken. Maar goed, zo'n studie duurt ook wel een paar jaar, en dan zijn die wilde haren meestal wel verdwenen.
.
Huh wat? Waar heb je het over ik studeer geen rechten ;)
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.