Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Twijfel aan eigen cultuur en religie.

Pagina's : [1] 2

Scottie
23-09-2004, 10:59

Nou, salaam, ik vind het knap geanalyseerd. Waarom kent de islam geen zelfonderzoek? Omdat men steeds bezig is zich af te vragen wie de neergang van islam heeft veroorzaakt. Neergang? Ja, want een geloof dat zich alleen schietend en moordend overeind weet te houden, is eigenlijk geen geloof meer. En zoals het rijk van de Profeet steeds kleiner werd, zo lijkt ook het geloof aan geloofwaardigheid in te boeten. In Europa ligt er voor de islam een grote kans zich uit deze spiraal terug te bewegen naar een gerespecteerd geloof met gewaardeerde gelovigen. Scottie. 'Dat is wat ik versta onder het onbehagen in de islam: een twijfel aan de eigen cultuur en religie, die geen stem krijgt en daarom een uitweg vindt in wrok en agressie. Of in een gelatenheid die geen verantwoordelijkheid onder ogen ziet. Er is alle reden voor een zelfonderzoek dat echter wordt vermeden door het voortdurende stellen van de schuldvraag: 'wie heeft ons dit aangedaan?' Het antwoord is: uiteindelijk niemand, de neergang is van eigen makelij.' I Er is geen ontkomen meer aan. Elke dag staan we, zeker sinds die donderslag bij heldere hemel, oog in oog met geweld uit naam van een geloof, uit naam van de islam. Dat maakt onze wereld kleiner, verandert het gedroomde werelddorp in een belegerde stad. We weten alles wat er in de wereld voorvalt en raken daardoor op een steeds kleiner gebied ingesloten. De benauwenis die ons dagelijks overkomt maakt het steeds moeilijker om naar de islam te kijken los van fundamentalisme en terreur, maakt het steeds moeilijker om de gelovigen binnen onze grenzen niet als deel te zien van een wereldwijde geloofsgemeenschap die in een diepe crisis verkeert. De gewelddadige botsing waar we deel van zijn geworden heeft een voorgeschiedenis. Sinds lange tijd bestaat er een conflict met de islam, zowel op militair vlak als in culturele zin. De afwerende houding van Europa is begrijpelijk, want tot in de achttiende eeuw was de aandrang van de moslimwereld sterk en waren de angsten voor deze machtige tegenstander groot. Er is eenvoudigweg geen andere wereldgodsdienst die in onze onmiddellijke nabijheid is ontstaan en onze wereld zo heeft bedreigd. Vierde citaat uit Onbehagen in de islam.

Naizah
23-09-2004, 11:10
Niemand is 100% volmaakt Scottie. Zo ook niet de regeltjes in de islam. De een zegt: muziek is haram, de ander zegt weer niet. De een zegt: gezichtssluier is verplicht, de ander neemt genoegen met een hoofddoek De een zegt: baard is verplicht, de ander zegt hoeft niet De een zegt: wij moeten joden en homo's vermoorden, de ander zegt we moeten elk mens respecteren De een zegt: wij mogen onszelf opblazen in naam van Allah, de ander zegt dat je in de hel komt De een zegt: de Quran mag alleen in het Arabisch uitgelegd worden, de ander is voorstander om het in zoveel mogelijk talen te doen Wie de originele Quran goed kent, dus niet de Quran van de Ahmadiyya's of weet ik veel welke andere sekte, weet dat het een vredeslievend boek is waarin NIKS staat van joden of homo's doden, gezichtssluier verplicht etc...VROUWEN ZIJN GELIJK AAN DE MAN volgens de Quran. Het voorbeeld van de burqa is enkel een centraal-Aziatisch verschijnsel, voortgekomen uit een CULTUUR waar vrouwen blijkbaar minder mogen als mannen. Helaas zijn er de laatste tijd teveel mensen die hun eigen interpretatie op de Quran leggen, ten koste van de moslims die vroom zijn, want door deze leugen-achtige verdraaisels krijg je alleen maar argwaan en waanideeen vanuit media die ook weer effect heeft op de bevolkiing!

batata112
23-09-2004, 11:16
Origineel gepost door Naizah Niemand is 100% volmaakt Scottie. Zo ook niet de regeltjes in de islam. De een zegt: muziek is haram, de ander zegt weer niet. De een zegt: gezichtssluier is verplicht, de ander neemt genoegen met een hoofddoek De een zegt: baard is verplicht, de ander zegt hoeft niet De een zegt: wij moeten joden en homo's vermoorden, de ander zegt we moeten elk mens respecteren De een zegt: wij mogen onszelf opblazen in naam van Allah, de ander zegt dat je in de hel komt De een zegt: de Quran mag alleen in het Arabisch uitgelegd worden, de ander is voorstander om het in zoveel mogelijk talen te doen Wie de originele Quran goed kent, dus niet de Quran van de Ahmadiyya's of weet ik veel welke andere sekte, weet dat het een vredeslievend boek is waarin NIKS staat van joden of homo's doden, gezichtssluier verplicht etc... Helaas zijn er de laatste tijd teveel mensen die hun eigen interpretatie op de Quran leggen, ten koste van de moslims die vroom zijn, want door deze leugen-achtige verdraaisels krijg je alleen maar argwaan en waanideeen vanuit media die ook weer effect heeft op de bevolkiing! jawel. de islamitische regels zijn 100% juist. dat een aantal mensen deze regels veranderen is iets anders. dat maakt de juistheid van de echte regels niet anders.

Scottie
26-09-2004, 16:33
Nou, 100% juist? Wie zegt dat? En waarmee vergelijk je die regels dan? Is het een beetje arrogant om te zeggen dat jouw geloof het enige juiste geloof is? Ik vind van wel. Arrogant. Alsof er geen Aziaten zijn met hun eigen geloven, Boedhisten, Hindoe's, katholieken, joden en Japanners met hun shinto-geloof. Dom ook, want de pr. die de islam nu heeft is die van geweld, vermoorden van onschuldige gijzelaars en terroristenleiders die iedere vorm van democratie en rechtvaardigheid de grond in bombarderen. Van honger, armoe en dictaturen. Allemaal op basis van een enig "juiste geloof"? Hier een citaat, ik kan het niet laten uit de lezing, begin september van Scheffer waarbij ook de Haci Karacer van Millus Gurus dit zegt: Dat de migratie naar het Westen inderdaad ten diepste het zelfbeeld van moslims raakt zien we prachtig geïllustreerd in het portret van Milli Görüs dat Gerard van Westerloo schreef. De problemen om als moslim duurzaam in een seculiere samenleving te verblijven, worden samengebald in de uitspraak van een van de aanhangers van deze Turkse moslimbeweging: ,,Je moet er, zegt hij, iets wezenlijks van jezelf voor loslaten. Wat dan? Selami Yuksel aarzelt een ogenblik en dan spreekt hij de sleutelzin die verklaart waarom integratie zo'n pijn doet. 'Het idee dat je honderd procent moslim bent. Het idee dat je volmaakt bent.''' Scottie.

redouan19
26-09-2004, 17:03

Iedere vorm van rechtvaardigheid wordt in de meeste oorspronkelijk Islamitische landen door de VS, Israel en legio door ons gesteunde dictators al een halve eeuw lang 'de grond in gebombardeerd Scottie'. Terrorisme is geen gevolg van de Islam, maar van sociaal onrecht, staatsterreur en politiek. Als ik bommen ga gooien en dictators steun in Sri Lanka zijn het de Tamils die zich verzetten en zelfs met zelfmoordaanslagen, ga ik daarentegen met een leger van 150.000 bezettingssoldaten datzelfde in Irak (ja, een land met moslims) doen dan zijn het Irakezen (moslims dus) die zich met hand en tant verzetten.

al_tetouania
26-09-2004, 17:09
Niemand is 100% volmaakt Scottie. Zo ook niet de regeltjes in de islam. De een zegt: muziek is haram, de ander zegt weer niet. De een zegt: gezichtssluier is verplicht, de ander neemt genoegen met een hoofddoek De een zegt: baard is verplicht, de ander zegt hoeft niet De een zegt: wij moeten joden en homo's vermoorden, de ander zegt we moeten elk mens respecteren De een zegt: wij mogen onszelf opblazen in naam van Allah, de ander zegt dat je in de hel komt De een zegt: de Quran mag alleen in het Arabisch uitgelegd worden, de ander is voorstander om het in zoveel mogelijk talen te doen Wie de originele Quran goed kent, dus niet de Quran van de Ahmadiyya's of weet ik veel welke andere sekte, weet dat het een vredeslievend boek is waarin NIKS staat van joden of homo's doden, gezichtssluier verplicht etc...VROUWEN ZIJN GELIJK AAN DE MAN volgens de Quran. Het voorbeeld van de burqa is enkel een centraal-Aziatisch verschijnsel, voortgekomen uit een CULTUUR waar vrouwen blijkbaar minder mogen als mannen. Helaas zijn er de laatste tijd teveel mensen die hun eigen interpretatie op de Quran leggen, ten koste van de moslims die vroom zijn, want door deze leugen-achtige verdraaisels krijg je alleen maar argwaan en waanideeen vanuit media die ook weer effect heeft op de bevolkiing! salaam Je hebt daar wel gelijk in helaas....makelijk praten en regels voorschrijven wat haram is en niet... kan iedereen wel zo makelijk....maar iedreeen moet eerst naar zich zelf kijken en zelf goed aan de regels houden....daarna naar anderen... :ego: jammer genoeg gebeurd dit heel vaak...maar ja....:wijs: thallaw....

Cicatrice
26-09-2004, 18:15
en ik deze topic maar openen omdat ik verrast was dat scottie zelf eens aan de door hem zo behaagde zelfreflectie ging:moe:

Kaaskopius
26-09-2004, 18:56
Nou, salaam, ik vind het knap geanalyseerd. Waarom kent de islam geen zelfonderzoek? Omdat men steeds bezig is zich af te vragen wie de neergang van islam heeft veroorzaakt. Neergang? Ja, want een geloof dat zich alleen schietend en moordend overeind weet te houden, is eigenlijk geen geloof meer. En zoals het rijk van de Profeet steeds kleiner werd, zo lijkt ook het geloof aan geloofwaardigheid in te boeten. In Europa ligt er voor de islam een grote kans zich uit deze spiraal terug te bewegen naar een gerespecteerd geloof met gewaardeerde gelovigen. Scottie. 'Dat is wat ik versta onder het onbehagen in de islam: een twijfel aan de eigen cultuur en religie, die geen stem krijgt en daarom een uitweg vindt in wrok en agressie. Of in een gelatenheid die geen verantwoordelijkheid onder ogen ziet. Er is alle reden voor een zelfonderzoek dat echter wordt vermeden door het voortdurende stellen van de schuldvraag: 'wie heeft ons dit aangedaan?' Het antwoord is: uiteindelijk niemand, de neergang is van eigen makelij.' I Er is geen ontkomen meer aan. Elke dag staan we, zeker sinds die donderslag bij heldere hemel, oog in oog met geweld uit naam van een geloof, uit naam van de islam. Dat maakt onze wereld kleiner, verandert het gedroomde werelddorp in een belegerde stad. We weten alles wat er in de wereld voorvalt en raken daardoor op een steeds kleiner gebied ingesloten. De benauwenis die ons dagelijks overkomt maakt het steeds moeilijker om naar de islam te kijken los van fundamentalisme en terreur, maakt het steeds moeilijker om de gelovigen binnen onze grenzen niet als deel te zien van een wereldwijde geloofsgemeenschap die in een diepe crisis verkeert. De gewelddadige botsing waar we deel van zijn geworden heeft een voorgeschiedenis. Sinds lange tijd bestaat er een conflict met de islam, zowel op militair vlak als in culturele zin. De afwerende houding van Europa is begrijpelijk, want tot in de achttiende eeuw was de aandrang van de moslimwereld sterk en waren de angsten voor deze machtige tegenstander groot. Er is eenvoudigweg geen andere wereldgodsdienst die in onze onmiddellijke nabijheid is ontstaan en onze wereld zo heeft bedreigd. Vierde citaat uit Onbehagen in de islam. Als je het mij vraagt, Islam heeft denk ik een vijand nodig om haar bestaan te rechtvaardigen.

Peej
26-09-2004, 19:06
jawel. de islamitische regels zijn 100% juist. dat een aantal mensen deze regels veranderen is iets anders. dat maakt de juistheid van de echte regels niet anders. Tja, als er tienduizenden hadiths moeten worden geschreven om de Koran uit te leggen is de Koran blijkbaar toch niet dat perfecte boek wat sommige mensen omschrijven. Als het boek werkelijk perfect was zou iedereen het moeten kunnen begrijpen zonder tienduizenden toelichtingen (hadieths) die elkaar ook nog eens niet zelden tegenspreken ook.

DownloadMe
26-09-2004, 19:09
Als je het mij vraagt, Islam heeft denk ik een vijand nodig om haar bestaan te rechtvaardigen. dat denk ik ook vaak :(

knorknor
26-09-2004, 19:34
Als je het mij vraagt, Islam heeft denk ik een vijand nodig om haar bestaan te rechtvaardigen. Dat lijkt me overduidelijk

knorknor
26-09-2004, 22:55
Nou gelukkig dat niemand jou wat vraagt zullen we maar zeggen. :D Zeg Kaaskopius wat zei je precies? :D Maar hij heeft wel een heel sterk punt, dat moslims in de gehele wereld conflicten uitlokken is natuurlijk wel DE manier om een religie te promoten. Het maakt niet uit HOE er over je gelult word ALS er maar over je gelult word.

knorknor
26-09-2004, 23:03
Nou dat zal misschien wel jouw levensmotto zijn,maar als er een oorlog word gevoer tegen de moslims(zie Irak),zie ik dat niet als ''moslims lokken conflicten uit''. Hoe zie jij het dan als er twee vligtuigen het WTC ingaan. Regelmatig bussen met burgers in Israel worden opgeblazen. Een discotheek op bali wordt opgeblazen. Een ambasade in Jakarta Een trein in spanje Een school in de Sovjet Unie. Bioscoop ook in SU etc. etc. En dan vervolgens zeggen: "ze vallen ons aan"

FAITHLESS
26-09-2004, 23:35
en ik deze topic maar openen omdat ik verrast was dat scottie zelf eens aan de door hem zo behaagde zelfreflectie ging:moe: Alsof je mijn gedachten kon lezen . Ga niet eens reageren op die gefrustreerde man.

Pagina's : [1] 2