Bekijk originele versie : Discriminatie
waarschuwer
22-09-2004, 22:47
Discriminatie naar geslacht heeft zeer ernstige economische gevolgen. Een land dat vrouwen hun rechtmatige plaats ontzegt, berooft zichzelf niet alleen van arbeid en talent, maar begaat ook de - veel ergere - vergissing de prestatiedrang van jongens en mannen te ondermijnen. Het is onmogelijk jongen mensen zodanig groot te brengen, dat de helft zich op biologische gronden boven de andere helft verheven voelt, zonder hun eerzucht en hun prestaties alle glans te ontnemen. Je kunt jongens niet 'pasja' noemen, of ze, zoals in Iran, voorhouden dat ze een gouden penis hebben, zonder hun behoefte tot leren en aanpakken aan te tasten.
De groei en ontwikkeling van een natie valt over het algemeen het best af te lezen aan de status en rol van de vrouwen. Dit is de grootste belemmering voor de huidige islamitische staten van het Midden-Oosten, de fout die ze het meest afsnijdt van de moderne tijd.
(...)
Maar als we de verhouding tussen de geslachten op een grafiek van nul tot volledige gelijkheid zouden uizetten, komen de islamitische landen, vooral de Arabische, helemaal onderaan. Vrouwen worden vanaf hun geboorte vernederd. De boodschap: hun bestaan is een ramp op zich, hun lichaam een zonde. De jongens leren dat ze hun zusjes, oudere zowel als jongere, straffeloos kunnen slaan - iets dat ik met mijn eigen ogen gezien heb, in het openbaar, zonder dat de moeder iets deed. Het zusje verdedigde zich niet eens. erg voor de meisjes, maar even erg voor de jongens.
D.S. Landes, Arm en Rijk, p. 433-434
FAITHLESS
22-09-2004, 22:52
Heb jij een boek gelezen van Landes ?
Kan ik me niet voorstellen .
Dat is nu net de vrouw-onvriendelijke filosofie die de westerse vrouw al jaren wordt voorgehouden.....niet zeiken jullie,er zijn vrouwen die het slechter hebben.
waarschuwer
22-09-2004, 23:31
Origineel gepost door FAITHLESS128
Heb jij een boek gelezen van Landes ?
Kan ik me niet voorstellen .
Ik heb het hier voor meliggen:
Arm en Rijk
Waarom werd het Westen Rijk? Het opzienbarende en overtuigende antwoord van een gezaghebbend historicus.
Toen ik het citaat over de gouden Iraanse penis las, was ik toch wel wat verbijsterd.
Zijn boodschap is ongeveer de volgende: een Westerse man wil in de ogen van zijn vriendin/echtgenote presteren, een Arabier ziet haar niet eens staan.
waarschuwer
22-09-2004, 23:34
Origineel gepost door klonbyz
Dat is nu net de vrouw-onvriendelijke filosofie die de westerse vrouw al jaren wordt voorgehouden.....niet zeiken jullie,er zijn vrouwen die het slechter hebben.
Inderdaad: als onze dochters ons te streng vinden zeg ik altijd: pas maar op over 20 jaar lopen jullie met een burqa rond.
FAITHLESS
22-09-2004, 23:35
Origineel gepost door waarschuwer
Arm en Rijk
Waarom werd het Westen Rijk? Het opzienbarende en overtuigende antwoord van een gezaghebbend historicus.
Toen ik het citaat over de gouden Iraanse penis las, was ik toch wel wat verbijsterd.
Zijn boodschap is ongeveer de volgende: een Westerse man wil in de ogen van zijn vriendin/echtgenote presteren, een Arabier ziet haar niet eens staan.
Nee , een Arabier ziet haar liggen . :D
Inderdaad: als onze dochters ons te streng vinden zeg ik altijd: pas maar op over 20 jaar lopen jullie met een burqa rond.
Sneu voor de dochters dat als ze straks dezelfde opleiding en ervaring hebben als de zonen,zij nog steeds stukken minder zullen verdienen en vroeg of laat tegen een glazen plafond aan zullen kijken.Ook sneu dat tijdens een sollicitatie aan de dochters gevraagd zal worden of zij van plan zijn om in de toekomst kinderen te nemen.....om aan de hand daarvan afgewezen te worden.
waarschuwer
23-09-2004, 14:19
Origineel gepost door klonbyz
Sneu voor de dochters dat als ze straks dezelfde opleiding en ervaring hebben als de zonen,zij nog steeds stukken minder zullen verdienen en vroeg of laat tegen een glazen plafond aan zullen kijken.Ook sneu dat tijdens een sollicitatie aan de dochters gevraagd zal worden of zij van plan zijn om in de toekomst kinderen te nemen.....om aan de hand daarvan afgewezen te worden.
Er zal altijd enig verschil zijn tussen mannen en vrouwen als zou je het som anders willen. Zolang het maar niet te gek wordt. In NL hebben vrouwen altijd redelijk wat vrijheid gehad en het land is daar niet slechter van geworden.
Arm en Rijk
Iran behoort niet tot Arabie ;)
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.