Bekijk originele versie : Proces tegen tabaksindustrie VS begonnen
WASHINGTON (ANP) - In de Verenigde Staten is dinsdag na vijf jaar voorbereiding een historisch proces tegen de grootste sigarettenfabrikanten begonnen. De regering eist daarin een boete van 280 miljard dollar wegens samenzwering bij het misleiden van het publiek over de gezondheidsrisico's van roken.
Het wordt het grootste proces tot nu toe op basis van de Racketeering Influenced Corrupt Organizations Act (RICO), een wet tegen gangsterpraktijken die werd ingevoerd om infiltratie van de maffia in het bedrijfsleven tegen te gaan. De regering diende de aanklacht in 1999 in onder president Clinton.
Er was rekening mee gehouden dat president Bush, wiens Republikeinse partij forse donaties krijgt van de tabaksindustrie, de zaak zou afblazen. Daar is het echter niet van gekomen.
Honderd getuigen
Het proces gaat waarschijnlijk zes maanden duren en zal meer dan honderd getuigen kennen. Dinsdag ging het van start met de presentatie van argumenten van advocaten van het ministerie van Justitie. Volgens de regering is de sigarettenindustrie al meer dan vijftig jaar bezig de nicotineniveaus te manipuleren, informatie over gezondheidsrisico's te verhullen en doelbewust jongeren tot roken te verleiden.
In 1953 zouden de topmannen van de vijf grootste fabrikanten in het Plaza Hotel in New York hebben afgesproken een pr-campagne voor de lange termijn te voeren om het gestaag groeiende bewijs voor een verband tussen roken en ernstige ziektes te neutraliseren.
het misleiden van het publiek over de gezondheidsrisico's van roken.
:confused:
Elke mens weet dat roken slecht is voor de gezondheid.
Punt..uit.
Zij die roken en hun eigen gezondheid ermee in gevaar brengen zijn zelf verantwoordelijk hiervoor.
LadyBerkania
22-09-2004, 10:22
:haha: :giechel: ik bedoel hoe dom kan je zijn.. Echt Verenigde Staten is naar de klote.. :jammer: hoe kan je nou iemand voor de rechter slepen voor 't maken/verkopen van tabak.. Consumenten kopen 't toch zelf vrijwillig.. :rolleyes: niemand heb een pistool op hen hoofd gezet met de mededeling koop nu een pak malboro :melig: nerds
knorknor
22-09-2004, 10:30
Origineel gepost door mismuis
Het zijn voornamelijk de toegevoegde (verslavende) stoffen die in tabak zitten.
En dat was iets dat men verborgen hield. Ook eerst als concurrentie positie, je geeft je recept niet bloot.
later om te zorgen dat de aansprakelijkheid van kanker niet bij de tabak kon komen.
hoog tijd dat die aansprakelijkheid er wel komt.
Vandaar hier de anti tabaks campagne.
ROKEN IS DODELIOJK
Verborgen hield? er zijn in de jaren 60 zelfs nog reklames geweest waarin werd verteld dat het gezond was.
Het zijn ook vooral mensen die in die tijd zijn die verslaaft zijn geraakt die het proces zijn begonnen
soukaina01
22-09-2004, 10:48
Volgens de regering is de sigarettenindustrie al meer dan vijftig jaar bezig de nicotineniveaus te manipuleren, informatie over gezondheidsrisico's te verhullen en doelbewust jongeren tot roken te verleiden.
Het gaat hier om jaren geleden toen de mensen nog niets wisten dat roken het lichaam schaadt.
Het is zo dat pas de 'laatste jaren' actie gevoerd wordt tegen roken.
Voorheen was het zo dat ze mensen juist verslaafd wilde maken aan het roken, dmv reclames, affiches en nog meer van die bullshit
Dus ik vind het een zeer goed iniatiatief van Bill Clinton om een proces tegen ze aan te spannen. Ze hebben jaren lang mensen op verkeerde wijze beinvloed en dat willen ze nu goed maken met op het pakje te zetten: VAN ROKEN KRIJG JE KANKER bla bla
dat hadden van het begin af aan moeten doen, dan waren er nooit zoveel verslaafdes!
Ciao :zwaai:
soukaina01
22-09-2004, 10:58
Origineel gepost door knorknor
Verborgen hield? er zijn in de jaren 60 zelfs nog reklames geweest waarin werd verteld dat het gezond was.
Het zijn ook vooral mensen die in die tijd zijn die verslaaft zijn geraakt die het proces zijn begonnen
Ja precies ;)
LadyBerkania
22-09-2004, 12:25
Misschien ligt 't aan mij maar dat is toch 44 jaar geleden? Hoezo beginnen ze nu pas (5jr) geleden aan deze zaak?!!
soukaina01
23-09-2004, 09:08
Omdat Fabrieken zo 'slim' waren om misleidende informatie door te geven. Zijn pas jaren later (dan heb ik het over 20 jaar ongeveer) onderzoeken aan de gang waaruit is gebleken dat daar dodelijke en verslavende stoffen in zitten.
En ik denk vooral ook, omdat sigaretten 1 van de belangrijkste inkomsten zijn voor de economie van Amerika. En dat willen ze natuurlijk niet verstoren/,..
Dat doet Bin laden wel voor ze :D
LadyBerkania
23-09-2004, 09:29
Origineel gepost door soukaina01
Omdat pas de laaste jaren (dan heb ik het over 10 jaar ongeveer) onderzoeken zijn geweest daar is uit geconstateerd dat die stoffen in sigaretten heel slecht zijn voor je lichaam.
En vooral denk ik, omdat sigaretten 1 van de belangrijkste inkomsten zijn voor de economie van Amerika.
Je hebt wel gelijk...ik heb nie zo goed nagedacht :maf3: :moe:
En dat willen ze natuurlijk niet verstoren/,..
Dat doet Bin laden wel voor ze :D
Stel geld wolven die amerikanen :jammer:
En jammer genoeg is het alleen maar erger geworden. Met de kloof tussen Moslims en 't 'Westen'
Berkania
soukaina01
23-09-2004, 14:55
Origineel gepost door LadyBerkania
Je hebt wel gelijk...ik heb nie zo goed nagedacht :maf3: :moe:
Tnx ;)
Stel geld wolven die amerikanen :jammer:
En jammer genoeg is het alleen maar erger geworden. Met de kloof tussen Moslims en 't 'Westen'
Berkania
Die kloof is altijd al geweest.
:zwaai:
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.