Bekijk originele versie : Terug of hier blijven...
wael_gataarlijk
21-09-2004, 17:12
Ik had gisteren een gesprek met mijn ouders over het wonen in Nederland. Ik ben als enigs kind nog thuiswonend en zodra ik het huis uit ben willen mijn ouders dolgraag weer terug naar Marokko. Ik zei: "maar wij blijven allemaal hier, we zijn hier geboren en opgegroeid en zullen waarschijnlijk ook hier begraven worden."
Toch willen ze graag terug om in hun moederland te genieten van hun laatste levensjaren, ze begrijpen dat wij liever hier blijven gelukkig.
Toch hoor ik veel mocro's om mijn heen van onze leeftyd, zeg maar tussen de 16 en 30 jaar die ook terug willen naar Marokko, ookal hebben ze hier een goede baan enzo en een toekomst!
Hoe denken jullie erover? Ik ben al blij als ik weer in Nederland aankom na 6 weken vakantie in Marokko. Ik mis dan zelfs het kloteweer van Nederland en de saaie cultuur. :D
MocroZAKI
21-09-2004, 17:26
Mijn ouders voelen zich hier niet thuis ze willen graag terug naar Marokko. Ik ben hier geboren en ik blijf hier ook maar voor mensen die niet in Nederland zijn geboren krijgen toch weer heimwee.
Nou, maar waar is dat "terug" dan? De meeste Marokkanen zijn in Nederland geboren. Dat zijn helemaal geen Marokkanen, dat zijn Nederlanders van een zekere Marokkaanse afkomst.
Jullie kunnen er wel heen maar dat is iets ander dan terug gaan. Jullie kunnen dus helemaal niet terug.
Als jullie Nederland nog vreemd vinden, nou, dan moet je je voorstellen als je in Marokko wilt gaan wonen. Jullie spreken niet eens meer Marokkaans, kennen de gewoonten en zeden van dat land helemaal niet. Marokko is voor de tweede en derde generatie Marolanders als IJsland, of Zwitserland.
Er is geen weg terug. Al dertig jaar niet meer.
Hetgeen niet wegneemt dat een goed opgeleidde MaroNederlander het in Marokko nog ver kan schoppen. Dat land zit te springen om mensen die wat kunnen.
Scottie.
killalot
21-09-2004, 18:40
ikke hier blijven! over 10 jaar heet nederland toch noord-marokko. :D
ghiezzoe
21-09-2004, 18:45
Origineel gepost door wael_gataarlijk
Ik had gisteren een gesprek met mijn ouders over het wonen in Nederland. Ik ben als enigs kind nog thuiswonend en zodra ik het huis uit ben willen mijn ouders dolgraag weer terug naar Marokko. Ik zei: "maar wij blijven allemaal hier, we zijn hier geboren en opgegroeid en zullen waarschijnlijk ook hier begraven worden."
Toch willen ze graag terug om in hun moederland te genieten van hun laatste levensjaren, ze begrijpen dat wij liever hier blijven gelukkig.
Toch hoor ik veel mocro's om mijn heen van onze leeftyd, zeg maar tussen de 16 en 30 jaar die ook terug willen naar Marokko, ookal hebben ze hier een goede baan enzo en een toekomst!
Hoe denken jullie erover? Ik ben al blij als ik weer in Nederland aankom na 6 weken vakantie in Marokko. Ik mis dan zelfs het kloteweer van Nederland en de saaie cultuur. :D
hmpfff, je kunt daar je kind niet eens een naam geven die niet op hun (mohammad, ahmad, fatima) lijstje voorkomt. Laat staan vrijheid van meningsuiting.
Nee dank u.
Ga wel naar Maleisie of zo als ik warmte wil..
waarschuwer
21-09-2004, 19:59
Origineel gepost door wael_gataarlijk
Als ik hoor over teruggaan, moet ik altijd denken aan de Indische NL en hun 'Tempoe doeloe'. Ze praatten ook altijd over teruggaan maar het kwam erniet van, hooguit een vakantie van 3 weken naar Java. Ik kan me wel voorstellen dat je als je een redelijk pensioen hebt, teruggaat maar dan zit je op hogere leeftijd weer zonder je kinderen:
Je krijgt de mensen wel uit NL maar NL niet meer uit de mensen.
knorknor
21-09-2004, 20:04
Origineel gepost door waarschuwer
Als ik hoor over teruggaan, moet ik altijd denken aan de Indische NL en hun 'Tempoe doeloe'. Ze praatten ook altijd over teruggaan maar het kwam erniet van, hooguit een vakantie van 3 weken naar Java. Ik kan me wel voorstellen dat je als je een redelijk pensioen hebt, teruggaat maar dan zit je op hogere leeftijd weer zonder je kinderen:
Je krijgt de mensen wel uit NL maar NL niet meer uit de mensen.
Meeste Indonesiers hier zijn mollukers en die willen dolgraag terug 1ste 2de en 3de generatie. het enige probleem is hun land word bezet door een stelletje moslims uit indonesie.
Als de molukken vrij zouden zijn dan zijn ze waarschijnlijk binnen 3 dagen allemaal terug.
Origineel gepost door Scottie
Nou, maar waar is dat "terug" dan? De meeste Marokkanen zijn in Nederland geboren. Dat zijn helemaal geen Marokkanen, dat zijn Nederlanders van een zekere Marokkaanse afkomst.
Jullie kunnen er wel heen maar dat is iets ander dan terug gaan. Jullie kunnen dus helemaal niet terug.
Als jullie Nederland nog vreemd vinden, nou, dan moet je je voorstellen als je in Marokko wilt gaan wonen. Jullie spreken niet eens meer Marokkaans, kennen de gewoonten en zeden van dat land helemaal niet. Marokko is voor de tweede en derde generatie Marolanders als IJsland, of Zwitserland.
Hetgeen niet wegneemt dat een goed opgeleidde MaroNederlander het in Marokko nog ver kan schoppen. Dat land zit te springen om mensen die wat kunnen.
Scottie.
Gelukkig denkt niet iedereen zo, ooit komen ze erachter dat marokko hun land is, het is kwestie van tijd en geld. zodra dat er is zien ze automatisch wat voor verschil het geeft tussen marokko en nederland.
KING_ZITA
22-09-2004, 07:53
Origineel gepost door Scottie
Scottie.
Walgelijk scottie zoals jij je aanmatigt overal als deskundige over te kunnen spreken. Bedankt dat je uiteenzet dat ik technisch gezien niet meer 'terug' kan maar slechts 'weg'. Waarlijk waardevol!
Zita.
ik ga pas terug als wij onze eigen waarden terug krijgen in marokko, als amazights weer officieel worden erkent.
batata112
22-09-2004, 10:49
teruggaan en weg hier uit biled al kufr
ghiezzoe
22-09-2004, 19:01
Ga ik nu ook eens lekker GENERALISEREN:
Liever in bilad al-Kufr da in Bilad de-Hypocriesie, want de Kafir kan nog tot inzicht komen en de hypocriet weet precies waar ie mee bezig is (bewust).
Narrated 'Abdullah bin 'Amr
Allah's Apostle said, "Whoever has (the following) four characteristics will be a pure hypocrite: "If he speaks, he tells a lie; if he gives a promise, he breaks it, if he makes a covenant he proves treacherous; and if he quarrels, he behaves in a very imprudentevil insulting manner (unjust). And whoever has one of these characteristics, has one characteristic of a hypocrite, unless he gives it up."
batata112
24-09-2004, 19:19
Origineel gepost door ghiezzoe
Ga ik nu ook eens lekker GENERALISEREN:
Liever in bilad al-Kufr da in Bilad de-Hypocriesie, want de Kafir kan nog tot inzicht komen en de hypocriet weet precies waar ie mee bezig is (bewust).
Narrated 'Abdullah bin 'Amr
Allah's Apostle said, "Whoever has (the following) four characteristics will be a pure hypocrite: "If he speaks, he tells a lie; if he gives a promise, he breaks it, if he makes a covenant he proves treacherous; and if he quarrels, he behaves in a very imprudentevil insulting manner (unjust). And whoever has one of these characteristics, has one characteristic of a hypocrite, unless he gives it up."
hahahhaahh dat meen je niet. hahahahahah. excuseer me internet sheikh dus volgens jou bewijst deze hadith dat een kefir beter is dan een moslim in bepaalde gevallen? ga kennis opdoen internet sheikh
Origineel gepost door ghiezzoe
Nee dank u.
Ga wel naar Maleisie of zo als ik warmte wil.. Spanje is toch veel dichter bij :D ;)
Origineel gepost door Wayaasi
ik ga pas terug als wij onze eigen waarden terug krijgen in marokko, als amazights weer officieel worden erkent. Ik ben bang dat jij en ik dat niet meer mee kunnen maken.
Maar wie weet onze kids of kleinkids wel ;)
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.