Bekijk originele versie : Tienduizenden betogers in Rotterdam
LadyBerkania
20-09-2004, 19:23
Tienduizenden mensen hebben in Rotterdam gedemonstreerd tegen de kabinetsplannen voor de sociale zekerheid en de gezondheidszorg. Volgens politieagenten waren er ongeveer 30.000 mensen op de been. De bonden spreken van een veel hogere opkomst van 60.000 demonstranten, terwijl was gerekend op 20.000 actievoerders.
Aan het begin van de middag verzamelden de meeste betogers zich bij de Willemsbrug en de Erasmusbrug. Vandaar liepen ze naar de Coolsingel, waar de vakbonden een manifestatie hadden georganiseerd. De demonstranten hadden spandoeken bij zich met teksten als "We zijn het zat, de boel moet plat" en "Prepensioen gejat, Nederland plat".
Vuurwerk
De menigte werd toegesproken door onder anderen vakbondsleiders De Waal en Terpstra, die de betogers beloofden dat de bonden samen zullen optrekken in de strijd tegen de kabinetsplannen.
"Als dit slechts een regionale bijeenkomst is, dan wordt de landelijke manifestatie op 2 oktober in Amsterdam helemaal een succes", zei FNV-voorzitter De Waal. De acties van vandaag waren bedoeld voor mensen uit zuid-west Nederland.
De demonstratie verliep rustig, op een incident na. In het stadhuis werd zwaar vuurwerk afgestoken.
Stakingen
De actievoerders legden grote delen van Rotterdam plat. Tussen de ochtend- en avondspits kon er niet gereisd worden met het openbaar vervoer. Veel havenwerkers houden zelfs een 24-uursstaking. Verder staakten veel gemeenteambtenaren, onder wie brandweermannen en ambulancemedewerkers. Ook verschenen flink wat docenten in het middelbaar beroepsonderwijs niet voor de klas.
Elders in Zuid-Holland lag het bedrijfsleven, openbaar vervoer en onderwijs ook deels stil. Zo staakten Haagse tram- en buschauffeurs tusen 9 en 16 uur. In de Heineken-fabriek in Zoeterwoude werd geen bier gebrouwen.
Ook de rest van de week organiseren de bonden van de FNV, CNV en MHP acties op diverse plekken in het land tegen het kabinetsbeleid. Morgen, op Prinsjesdag, vindt een demonstratie plaats in Den Haag. Ook zijn demonstraties gepland in plaatsen als Arnhem, Utrecht en Eindhoven.
Niet passend
In een reactie heeft het VVD-Tweede-Kamerlid Weekers de demonstratie in Rotterdam "niet passend" genoemd. "Iedereen heeft natuurlijk het recht zijn ongenoegen te uiten over het beleid. Maar door de stakingen in het openbaar vervoer worden mensen gedupeerd die gewoon naar hun werk gaan of hun kinderen naar de crèche willen brengen."
Volgens Weekers is het bovendien "niet wijs om dergelijke acties te voeren als het slecht gaat met de economie en er nog steeds banen op de tocht staan".
D66-Kamerlid Bakker liet weten "respect" te hebben voor de actievoerders.
zooooo en hebben julie gezien wat ze bij/ in 't stadhuis hebben gedaan :schok: mijn goede Allah zeg :jammer: dat dat kan.. :jammer:
ambition
20-09-2004, 20:14
Ik ben er niet bij geweest..
Vertel?
LadyBerkania
20-09-2004, 20:16
Origineel gepost door ambition
Ik ben er niet bij geweest..
Vertel?
Ik ben er niet geweest heb 't op 't nieuws gezien en op internet
Radio_Rabat
20-09-2004, 20:21
Origineel gepost door LadyBerkania
Maar door de stakingen in het openbaar vervoer worden mensen gedupeerd die gewoon naar hun werk gaan of hun kinderen naar de crèche willen brengen."
[/FONT]
Als je dit als tegenargument gaat gebruiken om een demonstratie "niet passend" te noemen, dan ben je ver heen.
LadyBerkania
20-09-2004, 20:39
Origineel gepost door Radio_Rabat
Als je dit als tegenargument gaat gebruiken om een demonstratie "niet passend" te noemen, dan ben je ver heen.
Dat heb ik niet gezegd jongeman :moe:
Radio_Rabat
20-09-2004, 21:10
Origineel gepost door LadyBerkania
Dat heb ik niet gezegd jongeman :moe:
:moe: Ik had het over VVD-Tweede-Kamerlid Weekers
LadyBerkania
21-09-2004, 10:32
Origineel gepost door Radio_Rabat
:moe: Ik had het over VVD-Tweede-Kamerlid Weekers
Ok solly :moe:
Was er wel, niet gedemonstreerd ofzo..maar is de weg naar m'n school. Drukte, geschreeuw en ook nog iets in mijn oog gekregen door een rookbom.
Never again. :moe:
mocro_sammy
21-09-2004, 12:41
Ben daar ook langsgeweest op weg naar mijn nicht. Drukte dat het daar was. Had gelijk hoofdpijn voor de rest van het jaar. :moe:
FAITHLESS
21-09-2004, 12:43
Origineel gepost door Endless
Was er wel, niet gedemonstreerd ofzo..maar is de weg naar m'n school. Drukte, geschreeuw en ook nog iets in mijn oog gekregen door een rookbom.
Lekker solidair die leraren van je dan , mochten ze niet staken van de directie?
Trouwens , dat was wel een goede reden om niet naar school te gaan . :D
Origineel gepost door FAITHLESS128
Lekker solidair die leraren van je dan , mochten ze niet staken van de directie?
Trouwens , dat was wel een goede reden om niet naar school te gaan . :D
Blijkbaar niet, want had gewoon colleges. :(
Was zeker een goed reden, en dat het openbaar vervoer ook niet reed was ook een goede reden..maar ze moesten het weer verpesten om toch wel te rijden in de spitsuren dus ik moest wel. :moe:
LadyBerkania
21-09-2004, 15:44
Wat een ======> :moe: topic haahahahah :o
LadyBerkania
21-09-2004, 15:47
Origineel gepost door Endless
Oeh pijnlijk nee cker never again voor je. Ik mag nooit naar demonstratie's ik wil er wel wel eens 1 mee maken. :D.
Origineel gepost door mocro_sammy
Ben daar ook langsgeweest op weg naar mijn nicht. Drukte dat het daar was. Had gelijk hoofdpijn voor de rest van het jaar :moe:
:haha: dat worden veel ibuprofens inslikken dit jaar :moe:
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.