Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Moskeebezoek onder moslims neemt af

ZinaDjelMama
17-09-2004, 21:19

Moskeebezoek onder moslims neemt af Onder Nederlandse moslims is er, zelfs in een betrekkelijk korte tijd van vier jaar (1998-2002), een duidelijke trend naar secularisatie, in de zin van verminderde religieuze participatie. In de genoemde periode is het moskeebezoek onder Turken bijvoorbeeld afgenomen van 44 tot 35 procent, staat in het vijfdelige onderzoeksrapport Moslim in Nederland van het Sociaal en Cultureel Planbureau. Bij de Marokkanen liep het aantal moskeegangers in vier jaar tijd terug van 38 naar 23 procent. De secularisatie die zich al langer onder de Nederlanders voordoet, lijkt de moslimgemeenschap niet ongemoeid te hebben gelaten. Onder Marokkanen is de voorkeur voor een islamitische school teruggelopen van 38 naar 23 procent. Bij Turkse Nederlanders daalt ook het gevoelsmatige belang van religie en de voorkeur is een islamitische partner. Turkse en Marokkaanse Nederlanders identificeren zich wel onverminderd sterk met de islam, maar bij de tweede generatie komt het moslim-zijn losser te staan van de religieuze praktijk. Vooral jonge, hoger opgeleide en goed geïntegreerde moslims hechten minder aan de islam in het dagelijks leven. Velen uit de tweede generatie beschouwen hun godsdienst als een privé-zaak. Ruwweg eenderde van de moslims vindt dat religie ook in de publieke sfeer een rol moet spelen, al willen ze doorgaans wel de godsdienst weghouden van de politiek. Slechts een heel klein deel van de Turkse en Marokkaanse jongeren is 'exclusionistisch' te noemen; zij vermengen religie en politiek en nemen het daarbij niet zo nauw met de democratische rechten en vrijheden. Praktiserende moslims verwachten, meer dan weinig of niet praktiserenden, dat meisjes vroeg trouwen, veel kinderen krijgen en afzien van een opleiding of baan. Het SCP verwacht dat de trend naar een geseculariseerde, geïndividualiseerde en geprivatiseerde islambeleving zich voortzet. Toch moet rekening worden gehouden met een etnisch-religieuze frontvorming bij een kleine minderheid van Turken en Marokkanen die de Nederlandse samenleving als vijandig en discriminerend ervaren. (Bron: NOS Nieuws) :jammer: is dat nou niet jammer...laten wij onze godsdienst zo in de s.... zakken???

AmazoelloeIII
17-09-2004, 21:32
Origineel gepost door ZinaDjelMama Moskeebezoek onder moslims neemt af Onder Nederlandse moslims is er, zelfs in een betrekkelijk korte tijd van vier jaar (1998-2002), een duidelijke trend naar secularisatie, in de zin van verminderde religieuze participatie. In de genoemde periode is het moskeebezoek onder Turken bijvoorbeeld afgenomen van 44 tot 35 procent, staat in het vijfdelige onderzoeksrapport Moslim in Nederland van het Sociaal en Cultureel Planbureau. Bij de Marokkanen liep het aantal moskeegangers in vier jaar tijd terug van 38 naar 23 procent. De secularisatie die zich al langer onder de Nederlanders voordoet, lijkt de moslimgemeenschap niet ongemoeid te hebben gelaten. Onder Marokkanen is de voorkeur voor een islamitische school teruggelopen van 38 naar 23 procent. Bij Turkse Nederlanders daalt ook het gevoelsmatige belang van religie en de voorkeur is een islamitische partner. Turkse en Marokkaanse Nederlanders identificeren zich wel onverminderd sterk met de islam, maar bij de tweede generatie komt het moslim-zijn losser te staan van de religieuze praktijk. Vooral jonge, hoger opgeleide en goed geïntegreerde moslims hechten minder aan de islam in het dagelijks leven. Velen uit de tweede generatie beschouwen hun godsdienst als een privé-zaak. Ruwweg eenderde van de moslims vindt dat religie ook in de publieke sfeer een rol moet spelen, al willen ze doorgaans wel de godsdienst weghouden van de politiek. Slechts een heel klein deel van de Turkse en Marokkaanse jongeren is 'exclusionistisch' te noemen; zij vermengen religie en politiek en nemen het daarbij niet zo nauw met de democratische rechten en vrijheden. Praktiserende moslims verwachten, meer dan weinig of niet praktiserenden, dat meisjes vroeg trouwen, veel kinderen krijgen en afzien van een opleiding of baan. Het SCP verwacht dat de trend naar een geseculariseerde, geïndividualiseerde en geprivatiseerde islambeleving zich voortzet. Toch moet rekening worden gehouden met een etnisch-religieuze frontvorming bij een kleine minderheid van Turken en Marokkanen die de Nederlandse samenleving als vijandig en discriminerend ervaren. (Bron: NOS Nieuws) :jammer: is dat nou niet jammer...laten wij onze godsdienst zo in de s.... zakken??? Het is weer hetzelfde liedje met hetzelfde refrein. Moslims werpen hun achterlijke religie af en evolueren naar de superieure seculariteit. Diegenen die dat niet doen ervaren de 'seculiere' Dietsche samenleving als vijandig vandaar hun vasthouden aan achterlijke riten. Vooral hoger opgeleide en goed geintegreerde moslims worden seculier. Met andere woorden enkel de onopgeleiden blijven steken in die achterlijke islam. De riooljournalisten hebben weer goed hun best gedaan om wat 'nieuws' te maken. Hanneke Panneke zal er wel achter zitten.

Raihana
17-09-2004, 21:58
Origineel gepost door ZinaDjelMama Moskeebezoek onder moslims neemt af :jammer: is dat nou niet jammer...laten wij onze godsdienst zo in de s.... zakken??? As-Soennah moskee groeit tegen trend in Het moskeebezoek in Nederland neemt af, zo blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau. Tegen deze trend in kan de As-Soennah moskee in Den Haag juist op groeiende belangstelling rekenen. Vooral van jongeren. 'Deze moskee is snel uit de slaap gewekt.' door Tuncay Cinibulak DEN HAAG - Het is ondanks de zomervakantie stampvol in de Haagse As-Soennah moskee aan de Fruitweg. Ook jongeren zitten deze vrijdagmiddag op de binnenplaats te luisteren naar de vrijdagpreek, omdat er binnen geen plaats is. Omdat de moskee het groeiend aantal bezoekers niet aankan, wordt er gewerkt om de moskee uit te breiden. "Ik bid viermaal per dag in deze moskee," zegt Redouan Boon (23), die twee jaar geleden bekeerd is. "Ik vind dat de mensen hier erg open zijn naar elkaar toe en de boodschap van de imam is duidelijk. Dat slaat goed aan bij veel jongeren en dat heeft een magnetisch effect." Ook deze hbo-student Boon werd door zijn huidige vrouw van Marokkaanse komaf geadviseerd een kijkje te nemen in de As-Soennah moskee. "Sindsdien ben ik een trouwe bezoeker van deze moskee geworden." Uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) bleek deze week dat het moskeebezoek onder de jonge Nederlandse moslims een dalende lijn vertoont. Volgens het rapport dat donderdag aan minister Verdonk van Vreemdelingenzaken werd aangeboden, hechten steeds minder Turkse en Marokkaanse jongeren waarde aan hun geloof. Het zou hier vooral gaan om jongeren, goed opgeleide moslims en moslims met een goed inkomen. De As-Soennah moskee lijkt zich aan dit beeld te onttrekken. In vergelijking met andere moskeeen in Den Haag is bij de As- Soennah de overgrote meerderheid van de bezoekers tussen de zes en de vijfendertig jaar. Bestuurslid Abdelkerim Reddahi constateert dat zijn moskee al een tijd in de lift zit en jongeren van alle nationaliteiten aantrekt. "Dat komt omdat we helder zijn in onze lijn," vertelt hij. "We zijn strikt in de leer, maar wel vrij in de omgang. We leggen jongeren niets op, maar maken ze bewust van de gedragscodes. Bovendien zijn al onze religieuze en sociale activiteiten toegesneden op de behoeften van jongeren." Dat is voor de Turk Omer Arslan (14) precies de reden deze moskee een warm hart toe te dragen. "Normaal gesproken kom ik driemaal per dag hier bidden, maar nu ik vakantie heb, doe ik dat vijfmaal," vertelt hij bescheiden. "Ik heb hier veel vrienden gemaakt met wie ik ook buiten de moskee omga en er zijn allerlei activiteiten waarmee ik mijn vrije tijd nuttig kan doorbrengen", vervolgt hij. Arslan volgt de koranlessen en probeert zijn kennis van het Arabisch te vergroten. Zichtbaar Moskeeganger Elias Bakkali (26) kan niet geloven dat het moskeebezoek in Nederland afneemt. "Het aantal jongeren neemt in deze moskee zichtbaar toe", meent deze laatstejaars student sociologie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Volgens Bakkali heeft de groei te maken met de verjonging van het bestuur en het centraal stellen van de moskee als een multifunctioneel centrum. "In de klassieke betekenis van het woord is de moskee niet alleen een gebedsruimte, maar een plek waar veel activiteiten zijn ondergebracht. Deze moskee kreeg dat vroeg in de gaten en werkte met jongeren voor jongeren. Dat is de basis van ons succes hier", aldus Bakkali. De Haagse halfbloed (Marokkaans-Nederlands) Abdelmaouala El-yalte (26) is docent Nederlands en economie op een middelbare school in Rotterdam. Hij zet vraagtekens bij een aantal conclusies van het SCP-rapport. Hij spreekt tegen dat hoogopgeleiden de islam de rug toekeren. "Het is alsof die mensen zich hebben vrijgevochten van de islam, omdat ze wel kunnen nadenken en anderen niet", stelt hij zelfverzekerd. "In deze moskee waar men strikt is in de leer zijn er juist veel studenten en hoogopgeleide broeders. Ik denk dat die conclusie van het SCP fout is. Anders hebben we uitgerekend op deze plek te maken met een trendbreuk." Waarheid kan hard zijn.. :)

tonk
17-09-2004, 21:59
Minder moskee bezoek hoeft toch niet te betekenen dat men minder gelovig is? Misschien voldoet de moskee niet aan de verwachtingen van de bezoekers en blijven ze daarom weg, en beleven ze hun geloof thuis. Misschien hebben moslims het de laatste jaren drukker gekregen (met wat dan ook, doet er niet toe wat) en lijdt het moskee bezoek daaronder, maar ondertussen hoeven zij niet minder gelovig te zijn. (Misschien voelen ze zich wel vreselijk schuldig.) De 'religieuze participatie' in de moskee is dan wel minder geworden, maar dat hoeft niks over het geloof zelf te zeggen.

rnaj
18-09-2004, 03:02

Origineel gepost door ZinaDjelMama Moskeebezoek onder moslims neemt af ............................... :jammer: is dat nou niet jammer...laten wij onze godsdienst zo in de s.... zakken??? Persoonlijk vind ik dit een beetje een rare conclusie, het feit dat godsdienst op straat een minder grote rol speelt betekend niet dat de godsdienst in de stront zakt...

Peej
18-09-2004, 08:09
Origineel gepost door AmazoelloeIII Het is weer hetzelfde liedje met hetzelfde refrein. Moslims werpen hun achterlijke religie af en evolueren naar de superieure seculariteit. Diegenen die dat niet doen ervaren de 'seculiere' Dietsche samenleving als vijandig vandaar hun vasthouden aan achterlijke riten. Vooral hoger opgeleide en goed geintegreerde moslims worden seculier. Met andere woorden enkel de onopgeleiden blijven steken in die achterlijke islam. De riooljournalisten hebben weer goed hun best gedaan om wat 'nieuws' te maken. Hanneke Panneke zal er wel achter zitten. Bullshit Amazoelloe. Het is gewoon een natuurlijk verloop. Als mensen het slecht hebben hebben ze eerder een reden om naar een god te zoeken die ze steun geeft. Wanneer het ze beter gaat en ze geen problemen hebben dan hebben ze die god ook niet meer nodig. Schijnbaar gaat het de Moslims in Nederland zo goed dat ze die god niet meer nodig hebben. Dat is overigens geen verwijt hoor, want het is een volstrekt menselijke reactie. Goede gezondheid en een toename aan materialistisch bezit zijn schijnbaar belangrijker dan een god. Over het algemeen gaan mensen weer meer bidden als ze in oorlog en ellende terecht komen. Dit heeft dus niets met riooljournalistiek te maken. Het is gewoon de constatering van een normaal feit. Of je het nou leuk vind of niet.

Peej
18-09-2004, 08:13
Origineel gepost door Raihana Waarheid kan hard zijn.. :) Het zijn blijkbaar alleen de extremitische vormen van de Islam die groeien zoals de As Soennah, de Al Thaweed (Amsterdam) en de Al Fourqaan (Eindhoven) moskee die groeien. En de toename van bezoekers aan die extreme broeinesten is volgens mij alleen maar te wijten aan de komst van veel undercover AIVD-ers die de zaak daar in de gaten komen houden. Want schijnbaar komen die jongelui voor dit soort uitspraken. Allah, reken af met Sharon en de voornaamste van zijn mensen, reken af met Bush en zijn leiding. Vernietig hen om hun zonden. Wend hun daden tegen hen. Laat uw onafwendbare geweld op de misdadigers neerkomen. Allah, vergeef de moslims en de gelovigen, de levenden onder hen en de doden." "Allah, reken af met de vijanden van de islam en de godsdienst, waar ze ook zijn. Allah, keer hun listen tegen henzelf, laat ze door hun eigen complotten vernietigd worden, o Heer van de wereldbewoners." Imam Fawaz, As Soennah Moskee, Den Haag Over gelijkheid "Een Arabier is niet beter dan een niet-Arabier, en een blanke is niet beter dan een zwarte. Alleen hun vrees voor God en hun geloof in God onderscheidt wie beter is. Dat is de boodschap van de islam. Het juiste criterium voor de islam is het geloof. Zelfs als de wetten van de Verenigde Naties zeggen: 'Nee, alle mensen zijn gelijk, hun godsdienst speelt geen rol', zeg ik: nooit!" Imam Fawaz, As Soennah Moskee, Den Haag Vrouwenrechten "Ook onder de mensen die voor de rechten van de vrouw in de islam opkomen, vind je huichelaars. Ze vertellen niet de waarheid. Om de zionisten gunstig te stellen, zeggen ze: " Ja, de islam geeft de vrouw het recht om te gaan werken. " Dat is een grove leugen. Ze mag werken, maar binnen de perken die de godsdienst legt. Ze mag thuis werken. Laat haar thuis naaiwerk voor andere vrouwen doen." Imam Fawaz, As Soennah Moskee, Den Haag Sla vrouwen niet te hard ... "Er zijn rechten voor de vrouw en rechten voor de man. Je vrouw mag niemand in je huis binnenlaten als je dat niet wil. Als ze dat toch doet, sla haar dan, maar niet te hard. Lichtelijk, net of je een kind aan het opvoeden bent. Een opstandige vrouw moet opgevoed worden omdat ze ongehoorzaam is geweest." Imam Fawaz, As Soennah Moskee, Den Haag

a3ir
18-09-2004, 09:32
Origineel gepost door tonk Minder moskee bezoek hoeft toch niet te betekenen dat men minder gelovig is? Misschien voldoet de moskee niet aan de verwachtingen van de bezoekers en blijven ze daarom weg, en beleven ze hun geloof thuis. Misschien hebben moslims het de laatste jaren drukker gekregen (met wat dan ook, doet er niet toe wat) en lijdt het moskee bezoek daaronder, maar ondertussen hoeven zij niet minder gelovig te zijn. (Misschien voelen ze zich wel vreselijk schuldig.) De 'religieuze participatie' in de moskee is dan wel minder geworden, maar dat hoeft niks over het geloof zelf te zeggen. Hellemaal juist ,Tonke :)

ZinaDjelMama
18-09-2004, 19:22
Origineel gepost door tonk Minder moskee bezoek hoeft toch niet te betekenen dat men minder gelovig is? Misschien voldoet de moskee niet aan de verwachtingen van de bezoekers en blijven ze daarom weg, en beleven ze hun geloof thuis. Misschien hebben moslims het de laatste jaren drukker gekregen (met wat dan ook, doet er niet toe wat) en lijdt het moskee bezoek daaronder, maar ondertussen hoeven zij niet minder gelovig te zijn. (Misschien voelen ze zich wel vreselijk schuldig.) De 'religieuze participatie' in de moskee is dan wel minder geworden, maar dat hoeft niks over het geloof zelf te zeggen. dat zeg ik ook niet..maar wat ik wel vind is dat er inderdaad niet veel mensen meer naar moskeeën gaan..behalve in de Ramadan.. ik vind (en dat is dan mijn mening) dat iedere moslim of moslima tijd MOET maken voor Allah (swt) je kan heust wel op een vrijdagmiddag een uurtje vrij maken om naar moskee te gaan..of in de pauze als je op school zit naar moskee gaan om A dohr te bidden...dus dat wat met tijd te maken heeft kan je altijd oplossen...alleen wat mij is opgevallen is dat sommige mensen andere exucces gaan gebruiken zoals: In moskee roddelen ze veel dus ik ga niet ...of ik moet die en die tegen komen en daar heb ik geen zin in ....etc etc. en dat zijn de mensen waar ik het over heb. ik heb dit bericht geplaatst om de mensen te laten zien wat niet-moslims over ons zeggen en NIET om onze dien of moslimbroeder/zusters aan te vallen...laat dat wel duidelijk zijn ;)

ZinaDjelMama
18-09-2004, 19:26
Origineel gepost door Raihana Waarheid kan hard zijn.. :) elhamdoellilah Ik ben heeeeeeel blij om deze berichten te zien staan..nogmaals ik heb het niet gemunt op de islaam ik laat alleen de andere kant van de spiegel zien ;)

Scottie
18-09-2004, 19:54
Nou, oud nieuws. Begin dit jaar is er een onderzoek gedaan naar moskeebezoek door Centraal Bureau voor de Statistiek. Ook daar bleek het moskeebezoek met name onder jongeren terug te lopen. De bouw van meer moskeeen zal die beweging niet tegenhouden. Ook niet de bouw van de megalomane Aja Sofia-kerk in Amsterdam door de Turkse gemeenschap. Waarom ook niet? In Nederland is de ontkerkeling, net als in andere rijke en welvarende landen op gang gekomen. Ging men in 1956 nog ieder avond naar de kerk, en later nog op zondag vele kerken zijn leeg komen te staan. Gelovigen hebben een meer individueel geloof, een persoonlijke relatie met God opgebouwd. Ook omdat het geloof, of als je wilt, de voorganger steeds minder bevredigende antwoord kon geven op vragen van het leven. Zou dat in de islam anders zijn? Een geloof waarin de gelovige "waarheden" en "verklaringen" moet aannemen? Zonder dat daarover gepraat kan worden met elkaar? Waarin het uit je hoofd kennen van de Koran belangrijker lijkt dan begrijpen wat er bedoelt wordt in dat boek? In aanraking met het Westers gedachtengoed en de vele wetenschappelijke verklaringen voor leven en dood, onstaan van aarde en heelal komt ook bij moslims de behoefte om gezamenlijk antwoorden te vinden op de vragen des levens. Die discussie staat een boek waarin de uitspraken en interpretaties niet voor als vaststaande waarheden moeten worden aangenomen in de weg. Wellicht wil de moderne moslim over de Koran praten in plaats van dat boek als een vraag-en-antwoord-boek zien. De moskee en de voorgangers zullen zich gaan afvragen of hun Koranuitleg nog bevredigend is voor de jonge moslimgelovige. Ik verwijs graag naar de reactie van Tonk hierboven. Een levend boek God's is een vertaald boek en herzien tegen de achtergrond van een nieuwe tijd. Althans voor de moslims die in het Westen willen wonen. Dit wordt dus voor de Koran de nabije toekomst: http://members.chello.nl/nastol/bijbel.JPEG Scottie.