Bekijk originele versie : ' Ik Haaaaaaaat Het Ik Word Gek!!!!'
Tranquille
14-09-2004, 20:28
Ik haat mijn hart :( Waarom hebben we da ding nu toch :verdriet:
Altijd gebroken damn :huil: :huil: :huil:
Ik heb gelijk toch?
Donne-Moi Ton Coeur Baby, :hihi:
nou de mijn is bij iemand anders :hihi:
Nee, wat ben je zonder een hart? Ten eerste, mors dood! Ten tweede, om niet al te letterlijk te doen, zonder je hart ben je waardeloos, want je hart draagt alle liefde voor Allah (swt) en voor je naasten.
Tranquille
14-09-2004, 20:34
Sorry het is al gebroken :(
Origineel gepost door hivisu
Donne-Moi Ton Coeur Baby, :hihi:
nou de mijn is bij iemand anders :hihi:
Tranquille
14-09-2004, 20:35
Waarom krijg je nie altijd de liefde terug dan? :(
Origineel gepost door BentFes
Nee, wat ben je zonder een hart? Ten eerste, mors dood! Ten tweede, om niet al te letterlijk te doen, zonder je hart ben je waardeloos, want je hart draagt alle liefde voor Allah (swt) en voor je naasten.
Tranquille
14-09-2004, 20:43
Een traan voor de vriendschap…
Een traan omdat hij om me geeft…
Een traan voor de liefde…
Een traan omdat het niet meer leeft…
Een traan voor de gevoelens…
Een traan omdat ik je mis…
Een traan voor me liefdesverdriet…
Een traan omdat onze relatie over is…
Een traan voor me gevoel die niemand snapt…
Een traan omdat ik hoop dat je me ooit weer ziet staan…
Een traan voor me liefde voor jou…
Een traan omdat ik hoop dat mijn liefde voor jou nooit stuk zal gaan…
Tranquille
14-09-2004, 20:43
ALTIJD MOIIIIII!!!!!!! :huil: :huil: :huil: :huil:
:kwaad:
:huil: :(
alhoceima_ladyy
14-09-2004, 20:53
Ah gut! Hoe vaak en door hoeveel boys is je hart al gebroken :rolleyes:
Tranquille
14-09-2004, 20:54
1 :(
Helaas :huil: :huil:
ZIJN DA U ZAKEN MISSCHIEN
Origineel gepost door Nique_La_Police
ALTIJD MOIIIIII!!!!!!! :huil: :huil: :huil: :huil:
:kwaad:
:huil: :(
oooooh hahahahahhahahah jij bent zo erg schaamtelijk wijf dat je hierover gaat liegen over lievedesverdrtiet jij weet zelf niet meer wat je typt hou op met je zielige verhalen die niet eens waar zijn hahahahahahahahahahahahahah zielugggggggggggggggggggg wijfiiiiiiiiiieeeeeeeeee
thement_return
14-09-2004, 20:58
Origineel gepost door Nique_La_Police
Ik haat mijn hart :( Waarom hebben we da ding nu toch :verdriet:
Altijd gebroken damn :huil: :huil: :huil:
Ik heb gelijk toch?
Nee je hebt niet gelijk omdat:
alhoceima_ladyy
14-09-2004, 20:58
Juist tattie jij hebt haar ook al door ;)
thement_return
14-09-2004, 20:59
Het hart
Het hart is het meest eervolle deel van het lichaam van de mens, want het is dat deel dat Allah (Soebhanahoe wa ta'ala ) kent, dat deel dat voor Hem werkt, dat deel dat zich dichter naar Hem toe sleept, en dat deel dat de waarden van Zijn Gunsten en Milddadigheid voelt. De andere organen zijn slechts volgers van het hart welke hij benut zoals een koning gebruik maakt van zijn slaven.
Diegene die zijn hart kent, kent zijn Rabb, maar je zal vinden dat de meeste mensen onwetend zijn over hun harten en hun ziel. Allah (Soebhanahoe wa ta'ala) komt tussen de mens en zijn hart, en deze " tussenkomst" weerhoudt het hart ervan zijn Rabb te kennen en zich bewust te zijn van Hem, Dus, het kennen van het hart en zijn kwaliteiten en functies is een essentieel onderdeel van de religie en de basis voor degenen die het Rechte Pad naar Allah (Soebhanahoe wa ta'ala) zoeken.
Het hart is voorbereidt om de Waarheid te accepteren, met betrekking tot zijn aard maar hij kan de Waarheid afweren met betrekking tot zijn verlangens en wensen, en op deze manier blijft het hart een slagveld tussen de strijders van het goede en de strijders van het kwade totdat hij zich voegt tot een van deze partijen en de gekozen partij zich daarin vestigd, terwijl het hart de andere partij nog steeds moet weerstaan.
Het hart is als een fort en de duivel is als een vijand die er op uit is dit fort te beheersen en te controleren. De beste manier om dit fort te beschermen is om zijn ingangen te bewaken, en niemand kan deze ingangen beter bewaken dan degene die zich er volledig bewust van is. Op dezelfde manier kan niemand de shaitaan beter wegjagen dan degene die zijn middelen kent om dit fort van zijn slachtoffer binnen te dringen.
Als het hart schoon is van alle slechtigheden, wat het voornaamste middel is van de shaitaan tegen de mens, dan is er ook niets van betekenis voor hem aanwezig om hem hiermee te helpen tegen zijn slachtoffer, en is hij al met het noemen van de naam van Allah weg te drijven. Maar aan de andere kant, wanneer een hart dat gedreven wordt door lusten en verlangens zich Allah herinnert, dan zal dit zich niet in zijn hart vestigen, omdat de shaitaan er zich reeds in heeft gemanifesteerd.
Dus een hart dat het zuiver " houden van" Allah bezit door gehoorzaam te zijn aan Hem en vrees voelt om Zijn grenzen te overschrijden, bezit een gezond hart. Maar degene die geen vrees voelt ( om de grenzen te overschrijden), zich dus niet bekommert over wat haraam is, zal makkelijk over de grenzen van Allah gaan en zich voortdurend in verboden zaken bevinden, en bezit een bedorven hart.
De profeet ( sallallahoe aleihi wa sallem) heeft ons in de volgende bekende hadieth het belang van het hart uitgelegd met betrekking tot halaal en haraam:
Overgeleverd door An- Nu'man bin Bashier: " Ik hoorde de profeet ( sallallahoe aleihi wa sallem) zeggen:
" Zowel de legale als illegale dingen zijn duidelijk, maar er tussenin vinden zich twijfelachtige zaken waar de meeste mensen geen kennis over hebben. Dus wie zichzelf redt van deze twijfelachtige zaken, redt zijn religie en zijn eer. Maar degene die zich in laat met deze twijfelachtige zaken is als een herder die ( zijn dieren) laat grazen dichtbij de Hima ( prive- weide) van iemand anders waar hij elk moment binnen zou kunnen gaan. ( O mensen) pas op! Iedere koning heeft een Hima, en de Hima van Allah zijn de illegale ( verboden) zaken. Pas op! Er is een stuk vlees in het lichaam, dat als het goed is het gehele lichaam goed is, en als het bedorven is het hele lichaam bedorven is en dat is het hart."
(Boecharie volume 1. Boek 2, nr. 49)
Wat de profeet (sallallahoe aleihi wa sallem) hier dus mee bedoeld is wat een persoon beschermd tegen haraam en wat hem verzekerd dat hij in halaal zal blijven is kennis, maar buiten deze kennis, is het de staat van het hart. Als het hart goed is maakt hij gebruik van deze kennis en vermijdt het de verboden zaken, als het hart slecht is is deze kennis van geen waarde en zal hij zich inlaten met verboden zaken.
Het hart is de plek waar zich taqwa bevindt ( vrees voor Allah) en degene die het meest begunstigd is bij Allah, die het dichts bij Hem staat is degene met de meeste taqwa en zoals de profeet ( sallallahoe aleihi wa sallem) zei tijdens de afscheidsbedevaart:
" Taqwa is in het hart."
Het hart is de plek waar zich de intentie bevindt van alle daden die wij in dit leven verrichten en waarop wij beoordeeld zullen worden, dus of de daad correct is geweest of niet, dwz, met een intentie zuiver voor Allah of voor iets of iemand anders. Zoals de profeet ( sallallahoe aleihi wa sallem) ons ook vertelde over de eerste 3 mensen die de Hel binnen zullen gaan vanwege de daden die zij verricht hadden en die op het uiterlijk de meest rechtschapen daden leken. De geleerde die kennis overbracht, de rijke persoon die uitgaf aan liefdadigheidvan zijn rijkdom en de martelaar die zijn leven gaf tijdens het strijden op de Weg van Allah. Zoals de profeet ( sallallahoe aleihi wa sallem) ons verteld hadden zij allen een intentie voor werelds aanzien voor hun daden en Allah zal hen hiermee op de Dag des Oordeels confronteren en als zij beweren dat zij dit voor Allah hebben gedaan zal Hij hun voor leugenaar uitmaken en hen het Hellevuur ingooien.
(Moeslim, at-Tirmidhi, an-Nasa'i)
thement_return
14-09-2004, 21:00
Het hart is de plaats van waaruit de correctheid van onze daden beoordeeld zullen worden, zoals de profeet (sallalahoe aleihi wa sallem) zei:
" Daden worden beoordeeld naar hun intentie."
(Boecharie, volume 1, boek 2, nr.51)
We kunnen hieruit opmaken wat voor belang er op het hart geplaatst is, dat het hart dat gedeelte van het lichaam is dat Allah ( Soebhanahoe wa ta'ala) boven alle andere delen begunstigd heeft. Het is de plaats van imaan, en imaan is het meest waardevolle dat een mens kan bezitten. Het is namelijk datgene dat de waarheid doet accepteren en wat de weg naar het Paradijs heeft verkozen boven alle andere vernietigende wegen, en wat een gelovige onderscheidt van een ongelovige.
En dit is dus het bewijs voor ons dat we maar niet genoeg aandacht kunnen besteden aan de staat van ons hart en dat we het dagelijks moeten observeren en controleren, omdat ons gedrag en onze daden hiervan een uiting zijn.
Harten kunnen namelijk net als het lichaam ziek worden en harten kunnen zelfs uiteindelijk sterven terwijl het lichaam voortleeft. En het welzijn, de gezondheid van het hart is veel belangrijker dan het welzijn van het lichaam. Het welzijn van ons lichaam laat ons vrij van ziektes in deze wereld, maar het welzijn van het hart verzekert ons van een succesvol leven hier en eeuwige zegeningen in het Hiernamaals.
Een rechtschapen man zei ooit eens: " Wat vreemd dat sommige mensen weeklagen over iemand wiens lichaam dood is gegaan, terwijl de dood van het hart veel ernstiger is."
Het ziek worden van het hart is een teken van verwijdering van het hart ten opzichte van Allah ( Soebhanahoe wa ta'ala) en hoe zieker het hart, hoe groter de verwijdering, hoe groter de kans dat je de grenzen van Allah zal gaan overschrijden zoals Allah beschrijft:
" Hebben zij niet door het land gereisd en hebben zij harten en oren waarmee zij begrijpen en horen? Voorzeker, het zijn niet de ogen die blind worden, maar het zijn de harten in de borsten die blind worden."
(Soerah al Hajj:46)
" … en weet dat Allah een afscheiding maakt tussen een mens en zijn hart."
(Soerah al Anfal:24)
Ieder orgaan in het lichaam is geschapen voor een bepaalde functie en je zal bij jezelf ontdekken dat er een ziekte in dit deel kan zijn doordat het niet meer functioneert zoals het zou moeten, of dat het orgaan totaal ophoudt met functioneren. En zo ook wordt het hart ziek als het niet langer meer functioneert waarvoor het geschapen is namelijk, het kennen, het houden van en het aanbidden van Allah, de Almachtige, en voorkeur geven aan Hem boven elk ding en verlangen.
En iemand die ook maar iets anders boven Allah ( Soebhanahoe wa ta'ala) prefereerd, heeft een ziek hart. En het probleem gaat nog verder omdat de ziektes van het hart verborgen en geheim zijn, en degene die lijdt onder deze ziektes zich vaak niet eens bewust is van de aanwezigheid ervan. En als ze zich er wel bewust van zouden zijn dan is het moeilijk te dragen omdat de genezing vaak ligt in het tegenwerken van je lusten en verlangens.
Ibn Al-Qayyim ( rahimahoellah) legt ons drie soorten harten uit:
1) Het hart waar licht ( imaan) in zit. Dit is het hart van de ware gelovige, de moe'min. Dit is een hart dat gevuld is met bewustzijn van Allah (Soebhanahoe wa ta'ala), dat gezuivert is door dat het Allah gehoorzaam is, een hart zonder een slecht moraal, een hart dat neigt naar het accepteren van de goddelijke Leiding. Dit is een hart dat niet makkelijk de grenzen van Allah zal overschrijden, en wanneer hij dit wel doet is het hart gevuld met spijt en zal hij snel taubah ( berouw) maken waarbij hij de intentie heeft niet meer in dezelfde fout te vervallen.
2) Het hart dat soms gesloten is en waar soms imaan in zit. Dit is het hart dat snel verleid wordt door slechte gedachten en verlangens, maar daartussen bezit het hart soms imaan, bijvoorbeeld wanneer een persoon in goed gezelschap verkeert ( praktizerende moeslims) of als hij goede momenten heeft, maar vervalt snel in slechte dingen doordat hij zich gemakkelijk laat beinvloeden door bijvoorbeeld een slecht omgeving of gezelschap. Dit is het hart met een zwakke imaan, en het hart van vele moeslims vandaag de dag. Moeslims die zich schamen voor hun geloof, die bepaalde regels van Allah achterwege laten, die soms of nooit de salaat doen, zich laten beinvloeden door de niet- moeslims enz. Dit is het hart dat zich snel laat misleiden door de shaitaan.
3) Het gesloten hart. Dit is het hart van een ongelovige, een kaafir. Dit is het hart waar geen imaan in zit. Dit is het hart dat zodanig geleidt wordt door ijdele verlangens en overmeesterd wordt door shaitaan die het in een blind hart verandert dat niet in staat is de Waarheid te herkennen. Dit is het hart dat de hoogste grens van Allah overschrijdt, namelijk shirk ( deelgenoten toekennen aan Allah) en waarvoor er een eeuwige bestraffing staat voorgeschreven.
En dit laatste is natuurlijk het doel van de shaitaan, hij zal niet stoppen ons aan te vallen door onze gedachtes te verleiden en de verlangens er in aan te wakkeren, door ons voorbeelden te geven van mensen die van deze verlangens in alle vrijheid genieten. En zo blijft het hart steeds een slagveld.
De profeet ( sallallahoe aleihi wa sallem) zei:
" Het hart (in het arabisch: qalb) leent zijn naam van zijn continue veranderingen ( taqallub). De gelijkenis van het hart is als een veertje aan de onderkant van een boom, dat steeds maar weer heen en weer geslingert wordt door de wind."
( Overgeleverd door Ahmad, 4/408; sahih al-Jami',2364).
En volgens een andere overlevering:
"De gelijkenis van het hart is dat van een veertje dat heen en weer wordt geslingert door de wind op een verlaten stukje land."
(Overgeleverd door Ibn Abi 'Aasim in Kitaab al-Soennah. Nr.227. Zijn isnaad is sahih, zie ook Zilaal al-Jannah fi Takhreej al-Soennah van al-Albaanie,1/102).
Deze verlangens zijn echter alleen maar een beproeving voor ons die wij moeten weerstaan.
" Zodat Hij wat de Satan inwerpt als een beproeving maakt voor degenen in wiens harten er een ziekte is en wiens harten verhard zijn."
(22:53)
Ziektes kunnen genezen worden door een medicijn en ziektes kunnen voorkomen worden door hun oorzaken te vermijden. Er zijn vele soorten oorzaken voor een ziek hart waarvan we er in deze lezing enkele van zullen behandelen.
Het effect van zonden op het hart
Allereerst kunnen we in het algemeen stellen dat iedere vorm van ongehoorzaamheid aan Allah ( Soebhanahoe wa ta'ala) een direct effect op het hart heeft, zoals de profeet (Sallallahoe aleihi wa sallem) ons het direkte gevolg van een zonde op ons hart uitlegde waarin hij (sallallahoe aleihi wa sallem) vertelde dat iedere zonde een zwarte plek op het hart nalaat en deze niet verwijdert kan worden behalve met taubah ( berouw)
Ibn al-Qayim (rahimahoellah) vermelde verder nog de volgdende effecten van zonden op het hart:
- Verlies van kennis, en kennis is een licht dat door Allah in het hart wordt geplant, het begaan van zonden dooft dit licht. Op een dag zat Imaam as-Shafie voor Imaam Malik en las hem iets voor. Imaam maalik was zo aangedaan door zijn scherpe inzicht, zijn accurate intelligentie, en perfecte begrip dat hij zei:" Ik denk dat Allah licht in jouw hart heeft geplant, dus doof het niet met de duisternis van zonden."
thement_return
14-09-2004, 21:00
- Een zondaar zal merken dat er een verwijdering ontstaat tussen zijn hart en Allah ( Soebhanahoe wa ta'ala) en er is geen enkele bevrediging van deze zonden die deze verwijdering kan rechtvaardigen, zelfs al zou die persoon alle pleziertjes van deze werld kunnen krijgen.
- De zondaar zal ook een verwijdering merken tussen zijn hart en rechtschapen mensen, en zal in een zodanig isolement kunnen raken dat hij dit in zijn omgeving terug zal vinden zoals iemand ooit zei:" Ik realiseer me mijn zonden in het gedrag van mijn vrouw en het dier waar ik op rijdt."
- Zoals we eerder al vermeldden zal het begaan van zonden duisternis in het hart achterlaten zoals de duisternis van een donkere nacht. Dus, de duisternis van de zonde zal voor het hart zijn als een verblinding van het zicht. En hoe groter de duisternis des te minder zal persoon zien dat hij zich begeeft in fouten, slechtigheden en destructieve zaken.
- Het meest gevaarlijke effect van zonden op het hart is dat het de wil voor taubah vermindert. Dit gebeurt geleidelijk aan totdat de wil voor taubah volledig verwijdert is uit het hart. Dus op het moment dat het hart zich in deze staat bevindt is het min of meer gestorven en de taubah die voorkomt uit zo'n hart is niet oprecht en de persoon zal dan ook doorgaan met het doen van zonden. En voorzeker is dit de meest gevaarlijke ziekte omdat dit kan leiden naar iemand zijn ondergang.
Dus als zonden overvloedig en herhaaldelijk zijn zal dit het hart van de persoon afsluiten en zal hij een van de dwalenden worden. Sommige van de vroegere moeslims zeiden over de volgende vers van Allah ( Soebhanahoe wa ta'ala):
" Nee! Wat zij plachten te doen heeft zelfs hun harten bedekt."
(83:14)
" Dit is het veelvuldig verrichten van zonden."
De genezing voor een hart dat zonden heeft begaan is taubah en de voorkoming voor zonden op het hart is taqwa, bewustzijn van Allah ( Soebhanahoe wa ta'ala) en Zijn verheven Eigenschappen en het jezelf herinneren aan de Laatste Dag en het Hiernamaals.
Soorten ziekten van het hart en hun medicijnen
Als het hart niet meer zo functioneert zoals het zou moeten, dan betekend het dus dat er sprake is van een ziekte en dit zou ons er toe moeten aanzetten het hart te onderzoeken, zodat we het juiste medicijn kunnen vinden voor dit aangetaste hart. Er zijn namelijk in ons dagelijks leven vele zaken die ons hart kunnen aantasten door onze eigen nalatigheid of overdadigheid en deze aantasting van ons hart zou als we er niet opmerkzaam in zijn een aanzet tot zonden kunnen betekenen. Enkele voorbeelden hiervan zijn de volgende:
Overdadig eten, onnodig praten, ongedwongen blikken ( bijvoorbeeld teveel kijken naar harame zaken zoals bijvoorbeeld op tv of op straat enz), geld verkwisten, overdadig lachen, te weinig uitgeven op het Pad van Allah, overdadig slapen, slecht gezelschap hebben enzovoort.
Dit zij enkele voorbeelden van zaken die ons hart kunnen aantasten en als wij ons hier niet van genezen het zich kan uitbreiden in ons hart. Het medicijn voor deze ziektes is dat wij gematigdheid moeten toepassen; bijvoorbeeld, iemand die niet genoeg uitgeeft voor de zaak van Allah, dus gierigheid bezit, zou zijn hart moeten genezen met het uitgeven aan liefdadigeid, maar tegelijkertijd zou iemand niet tot extremen moeten gaan door alles weg te geven als het niet nodig is en zou moeten proberen zijn rijkdom op een gematigde manier te bezitten.
In het geval van overdadig eten zou degene zich moeten herinneren aan de woorden van de profeet (sallallahoe aleihi wa sallem) :
" De zoon van Adam vult geen vat slechter dan zijn buik. Een paar kruimels zouden genoeg zijn om hem kracht te geven. Als hij het wil vullen, dan moet hij een derde voor eten, een derde voor drinken en een derde leeg laten om mekkelijk adem te halen."
(Sahih at Tirmidhi)
Ibrahiem Ibn Adhan zei:" Een ieder die zijn buik beheerst, beheerst zijn dien. En een ieder die zijn honger beheerst, beheerst zijn goed gedrag. Ongehoorzaamheid tegenover Allah is dichter bij een persoon die verzadigd is met een volle maag en het verste weg van een persoon die hongerig is."
Een goed medicijn voor overdadig eten zou natuurlijk vasten zijn omdat hier weer veel positieve energie uit voortkomt waardoor de persoon veel 'ibada ( aanbidding) kan doen voor Allah en een volle maag maakt het aanbidden zwaar. Maar daartegen zou een persoon zichzelf ook niet moeten uithongeren als er voedsel aanwezig is, wat hem ook weer afzwakt voor de werken voor Allah, zo beveelt Allah ( Soebhanahoe wa ta'ala) ons ook in de Qor'aan:
" Eet en drink; maar overdrijf niet."
(7:31)
In het geval van ongedwongen blikken zegt Allah (Soebhanahoe wa ta'ala) :
" Zeg de gelovige mannen hun blikken neer te slaan en hun kuisheid te bewaken dat is reiner voor hen. Zeker, Allah is Alwetend over wat zij bedrijven.
En zeg tegen de gelovige vrouwen dat zij hun blikken neerslaan en hun kuisheid bewaken en hun sieraad niet tonen behalve wat daarvan zichtbaar is…"
(An-Noer:30-31)
Met staren en aanstaren zonder beheersing en gereserveerdheid vervallen we dus in ongehoorzaamheid aan Allah. Shaitaan komt namelijk samen met deze verboden blik en zal hetgeen dat gezien wordt mooier maken dan in werkelijkheid en zal een verlangen hiervoor in het hart doen laten branden en kan de dienaar anzetten tot verboden handelingen die hij nooit zou hebben gepleegd ware het niet voor deze vervormde verbeeltenis.
Ongedwongen blikken bedekt het hart met duisternis net zoals het neerslaan van de blik het hart met licht zal kleden.
Een rechtschapen persoon zei ooit eens:" Al wie zijn uiterlijk gedrag verrijkt door de Soennah te volgen en zijn innerlijke (ziel) rijker maakt door overpijnzing en zijn blik afwendt van datgene wat verboden is en alles vermijdt wat twijfelachtig is en zich uitsluitend voedt met dat wat halaal is- zijn innerlijke zal nooit wankelen."
Het is kortom dus niet toegestaan ons te laten leiden door onze verlangens waardoor wij de grenzen van Allah (Soebhanahoe wa ta'ala) gaan overschrijden door buitensporigheid, omdat dit een direkt effect heeft op de staat van ons hart, maar het ontkennen van bepaalde eigenschappen die in onze natuur geschapen zijn is ook niet acceptabel. Zo hebben we bijvoorbeeld boosheid nodig om de Wetten van Allah te beschermen maar niet om elkaar te beledigen, kwaad te doen of aan te vallen. En dit is het principe wat Allah beschrijft als:
" En degenen die, wanneer zij besteden, niet overdrijven en niet gierig zijn, maar het midden daartussen houden."
(25:67)
En dit is het principe wat onze harten standvastig zal houden in onze religie.
Het verzachten van het hart
Een ander feit dat het hart kan aantasten is het verwaarlozen van het herinneren van Allah (Soebhanahoe wa ta'ala), dit zal het hart roestig maken, dit zal het hart verharden tot het zich totaal niet meer bewust is van Allah en het zich in zal laten met allerlei slechtigheden. Het is dus ook essentieel voor ons om onze harten in gedachtenis van Allah te laten zijn om zo verharding te voorkomen.
Allah ( Soebhanahoe wa ta'ala) zegt:
" Wee daarom hen, wiens harten zich hebben verhard tegen het gedenken van Allah."
(39:22)
Al Bayhaqee leverde over van Ibn 'Umar (radiallahoe anhoe) dat Allah's boodschapper ( sallallahoe aleihi wa sallem) zei:
"Voor alles is er een polijsting en de polijsting voor het hart is de dhikr van Allah. Er is niets machtigers dat een persoon kan redden van de bestraffing van Allah dan de dhikr van Allah." Er werd gezegd:" Zelfs niet jihaad op het Pad van Allah?" En hij (sallallahoe aleihi wa sallem) antwoordde:" Zelfs niet als je zou blijven slaan met je zwaard totdat hij breekt."
Zachtheid van het hart is essentieel voor een moeslim, en het is van het karakter van de profeet ( sallallahoe aleihi wa sallem) en alle andere profeten en al diegene die kennis zoeken, want kennis is van geen voordeel voor een hart dat verhard is. Zachtheid van het hart is essentieel in onze opvoeding van onze kinderen en hoe we omgaan met onze omgeving.
Zachtheid van het hart geeft ons de Genade van Allah, maar hardheid van het hart geeft een leven vol lijden en pijn zoals Allah beschrijft:
" En diegene die zich afwendt van Mijn herinnering, er zal dan voor hem een benauwd leven zijn."
(20:124)
De volgende methodes zijn een medicijn voor een verhard hart:
* De Doea'
Niets zal het hart zachter kunnen maken dan de Schepper van het hart zelf, en Hem alleen te vragen het hart te verzachten. Allah (Soebhanahoe wa ta'ala) beantwoord de doea' die oprecht naar Hem gericht is.
" Roept daarom Allah aan, Hem zuiver aanbiddend,…"
(40:14)
"En jullie Heer zei:" Roept Mij aan, Ik zal jullie verhoren."
(40:60)
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.