Bekijk originele versie : Liefde?
Soms als ik alleen op mijn kamer zit, met alleen rust om mij heen. Niemand die tegen me praat, niemand die geluid maakt op de achtergrond, de stilte, wanneer de innerlijke rust en bezinning is aangebroken, dan begin ik soms heel soms na te denken over het waarom van dit leven.
Vandaag ging het toevallig over liefde. Waarom is liefde zo belangrijk voor mensen. Is het houden van iemand zo belangrijk of ligt de nadruk op het gebied van (weten/denken) dat er van je gehouden wordt? Het is het mysterie van het leven. Drama van Hamlet en Shakespeare, maar nog erger van ons allen, als wij niet trachten het te begrijpen. Het strekt zich uit tot het verre verleden, het heden en onze toekomst. Wie kan mij in mijn zoektocht naar antwoorden bijstaan en van repliek dienen? Niemand fluistert een duistere stemmetje mij in, maar is dit zo?
Waarom iemand leren kennen?
Waarom van iemand houden?
Waarom naar iemand verlangen?
Waarom je druk maken om een andere?
Waarom trouwen?
Waarom scheiden?
Waarom, waarom, waarom?
Het antwoordt is altijd daarom. Maar daarom is geen reden, ik wil weten waarom het daarom is. Wat drijft een mens tot deze primaire levenshouding. Is het de kunst van het overleven, de dierlijke aanleg voor voortplanting, de menselijke ego of ben ik nu te abstract in mijn theorie. Als ik voor mezelf antwoord geef op deze vraag, dan sluimert er toch een allesvernietigende daarom door mijn gedachten. Maar dat is geen reden, toch?
Ik pak mijn harp speel het levenslied en omhul mij in stilzwijgen.
Sima_4_leven
13-09-2004, 16:39
:blauwkus: Woow..mooi gezegd echt!!
Alleen weet ik je Antwoord niett..!! Maar wel mooie gezegd :Iluvu:
naadje83
13-09-2004, 16:54
Lachwekkend! Je schrijft als een filosoof. Ik denk dat je het antwoord wel weet, luister naar je innerlijke geest.
mens kan niet alleen zijn...
heeft altijd de behoefte om iemand te hebben die van hem/haar houdt en iemand te hebben waarvan hij/zij houdt...
tis fijn iemand volledig te kunnen vertrouwen...
just make sure it's the wrigth person!
hmmm ik wil het je wel uitleggen onder het genot van een drankje..je klinkt zo ROMANTISCH ahh
Quiksilver
13-09-2004, 21:27
Origineel gepost door Quarant
Soms als ik alleen op mijn kamer zit, met alleen rust om mij heen. Niemand die tegen me praat, niemand die geluid maakt op de achtergrond, de stilte die aanbreekt, wanneer de innerlijke rust en bezinning is aangebroken, dan begin ik soms heel soms na te denken over het waarom van dit leven.
Vandaag ging het toevallig over liefde. Waarom is liefde zo belangrijk voor mensen. Is het houden van iemand zo belangrijk of ligt de nadruk op het gebied van (weten/denken) dat er van je gehouden wordt? Het is het mysterie van het leven. Drama van Hamlet en Shakespeare, maar nog erger van ons allen, als wij niet trachten het te begrijpen. Het strekt zich uit tot het verre verleden, het heden en onze toekomst. Wie kan mij in mijn zoektocht naar antwoorden bijstaan en van repliek dienen? Niemand fluistert een duistere stemmetje mij in, maar is dit zo?
Waarom trouwen?
Waarom scheiden?
Waarom, waarom, waarom?
Het antwoordt is altijd daarom. Maar daarom is geen reden, ik wil weten waarom het daarom is. Wat drijft een mens tot deze primaire levenshouding. Is het de kunst van het overleven, de dierlijke aanleg voor voortplanting, de menselijke ego of ben ik nu te abstract in mijn theorie. Als ik voor mezelf antwoord geef op deze vraag, dan sluimert er toch een allesvernietigende daarom door mijn gedachten. Maar dat is geen reden, toch?
De mens is een sociaal dier, het is niet geboren om alleen te leven....
Ik hoop dat dat al je vragen beantwoord;;
Ey tip: als je dr echt van houdt: probeer dan het boek "Plato, schrijver"
Het is een echt heel boeiend boek; en hij heeft een paar mooie hoofdstukken over liefde en alles wat daarmee te maken heeft, geschreven....
Succes, het is zeker de moeite waard :D
Quiksilver
SecretSanaa
13-09-2004, 21:38
Z.U.C.H.T
Beste mensen bedankt voor jullie reacties. Maar hebben jullie dat nooit, dat er op een bepaald willekeurig ogenblik allerlij gedachten door je hoofd spoken, die daar normaal gesproken niets te zoeken hebben?
Ps. Plato's filosofie gaat om het niet direct zichtbare wat als basis dient voor alles wat bestaat in deze wereld. Hij bevestigt dat liefde niet te zien is, maar weet wel dat het er is zonder het te zien. Maar ik stel hier kanttekeningen bij. Want is het niet zo dat Plato niet stilstaat bij de motivatie van het uberhaupt aanwezig zijn? Het gevolg is liefde, maar wat was de basis hiervan? Het onzichtbare kan zichtbaar worden terwijl het bestaan erkend wordt, zonder afbreuk te doen aan alles wat niet is. Ik pijnig mijn hoofd hierover, maar ik besef tegelijkertijd dat hier geen enkele rationele reactie op te geven is.
khadija86
16-09-2004, 17:16
het antwoord is heel simpel en verder hoeft men er niet over te piekeren :
Allah (swt) heeft ons zo geschapen, je zou juist moeten piekeren als je NIET de behoefte hebt dat iemand van je houd, of als je NIET naar liefde verlangt...enzovoorts
Kortom : Deze behoeftes zijn menselijk, en een uitgebreide antwoord op jou vragen kan wel.. maar uiteindelijk kom je uit op 1 kort antwoord:
Het is de Wil van Allah (SWT) , die de mensen zo heeft geschapen..
ben nieuwsgierig naar je reactie..
MocrowGirlBella
16-09-2004, 22:30
:goedzo:
echt mooi gezegd joh alleen k weet niet de antwoorde bij mij is het antwoord ook >
Daarom :D
andalusieGUY
16-09-2004, 22:51
jah intressant zeg
Tranquille
17-09-2004, 09:49
Ik denk ook heel veel na over het leven.. Maar liefde is nodig in deze wereld. Mensen geven tegenwoordig te weinig liefde. En als er geen liefde is dan is er ook geen vrede en als er geen vrede is dan is het leven verrot.
Je hebt liefde & je hebt liefde.
Beste mensen bedankt voor jullie reacties. Maar hebben jullie dat nooit, dat er op een bepaald willekeurig ogenblik allerlij gedachten door je hoofd spoken, die daar normaal gesproken niets te zoeken hebben?
Ps. Plato's filosofie gaat om het niet direct zichtbare wat als basis dient voor alles wat bestaat in deze wereld. Hij bevestigt dat liefde niet te zien is, maar weet wel dat het er is zonder het te zien. Maar ik stel hier kanttekeningen bij. Want is het niet zo dat Plato niet stilstaat bij de motivatie van het uberhaupt aanwezig zijn? Het gevolg is liefde, maar wat was de basis hiervan? Het onzichtbare kan zichtbaar worden terwijl het bestaan erkend wordt, zonder afbreuk te doen aan alles wat niet is. Ik pijnig mijn hoofd hierover, maar ik besef tegelijkertijd dat hier geen enkele rationele reactie op te geven is.
Soms als ik alleen op mijn kamer zit, met alleen rust om mij heen. Niemand die tegen me praat, niemand die geluid maakt op de achtergrond, de stilte, wanneer de innerlijke rust en bezinning is aangebroken, dan begin ik soms heel soms na te denken over het waarom van dit leven.
Waarom trouwen?
Waarom scheiden?
Waarom, waarom, waarom?
Wat is liefde? is liefde datgene wat wij op tv zien, zoals westerse mensen het zien? Slaat liefde na enige tijd over naar genegenheid?
Maar het allerbelangrijkste: Gaat liefde voor alles?
Er is een soort liefde die voor alles gaat: de liefde voor Allah.
En dat is ondiscutabel!
Maar ik tracht toch een antwoord te geven op je vragen:
Liefde onderling tussen mensen is een iets wat Allah aan mensen heeft geschonken. Dit om de voortplanting van mensen te waarborgen, met in het achterhoofd het doel van mensen op deze aarde: het dienen van Allah. En Allah houd van het goede tussen mensen: en het goede tussen mensen is de liefde die ze in diverse manieren aan elkaar kunnen geven: - broederliefde, erkenning en respect voor andersdenkenden, ouderliefde, en "echtgenoot/echtgenote" liefde.
Voor dat laatste aan de hand van jouw vragen:
Allah beveelt dat een persoon alleen mag trouwen met iemand die hij / zij zelf wil: iemand leren kennen is daarbij een handig manier om je keuze in rust te kunnen maken. Iemand leren kennen in deze context moet wel halal zijn: dus geen stiekume afspraakjes, sex, uitgaan.
Allah heeft de mens gevoelens gegeven; en van iemand houden is daar een soort van. Het is een gift.
Je verlangd naar iemand omdat je om iemand geeft, en dat komt voort uit bovenstaande beschreven gevoelens.
Idem als de vorige vraag.
Waarom trouwen?
Omdat het voorplantingsproces alleen halal is als je bent getrouwd, en voortplanting is noodzajkelijk vor het voortbestaan van de mens.
Als je om iemand geeft, je lichaamlijk aangetrokken voelt dan zal je eerst met diegene moeten trouwen.
Waarom scheiden?
Scheuiden is door Allah niet gewenst en moet alleen als laatste middel worden aangewend. Allah heeft liever dat mensen Sbar hebebn en hun onenigheden oplossen. Scheiden kan alleen aan de hand van eldige redenen.
Waarom, waarom, waarom?
Als je en antwoord wilt op deze drie varagen: "waarom, waarom, waarom: dan adviseer ik je echt om die antwoorde in de hadieth en de Koran te vinden i.p.v. filosofische Plato of wie dan ook. Die beredeneren vanuit een niet islamitische oogpunt waardoor je tegenstrijdige met de islam onderbouwing gaat geloven: en dat is niet de waarheid.
Filosoferen is goed, maar toets het altijd aan de islamitische leer.
Ik hoop je geholpen te hebben.
Samiatje
17-09-2004, 10:24
Salaam oe aleikoum allen,
Wauw, eg mooi gesegd , serieus, :s iemand die me begrijpt ten minste:s, Ieffies, jouw antwoorden hebben me eg geraakt en gelijk heb je zeker insha allah.. Mensen hebben eenmaal behoefte aan liefde, liefde maakt veel mogelijk en daar moeten we van genieten...
Liefs Samia
chouroek
17-09-2004, 11:38
Waarom trouwen?
Waarom scheiden?
Waarom, waarom, waarom?
Liefde is heel belangrijk in het leven van een mens. De bron van de liefde is ALLAh swt! Hij houdt van zijn dienaren en hij verplichte ons om van elkaar te houden. Liede is aangeboren. Je wordt geboren met een warme gevoel jegens je moeder soebhana'ALLAH.
Die vragen heb ik vaak aan mezelf gesteld. Ik probeer altijd een antwoord voor te vinden. En dat zoek ik in mijn eigen IK. Waarom hou ik van degene etc...
Ik zal je vragen proberen te beantwoorden, maar ik weet dat het niet alles is er zit zeker meer achter die mooie gevoelens.
Je leert iemand kennen, omdat een mens niet op z'n eentje zijn leven kan leiden toch zijn we afhankelijk van anderen of je het leuk vindt of niet. Je leert iemand kennen omdat je je andere deel probeert te vinden je mist iets. En bovendien je leert veel van die gespreken die je met de ander voert en het is MOKTAAB!
Je houdt van iemand, omdat de ander jouw tekortkoming kan aanvullen. En het is meestal jouw tegenpool. Je houdt van iemand, omdat jezelf ook liefde van degene nodig hebt. Je bent sterker als je samen bent en het lijkt of je alles en iedereen aankan.
Waarom verlang je naar iemand?
Je verlangd naar je EIGEN, want alleen ben je niet compleet je wilt de andere deel naast je hebben.
Waarom trouwen?
Mensen trouwen om de band sterker te maken je wilt gebonden zijn met degene. Je trouwt, omdat je liefde voor degene blijft groeien en je wilt dag en nacht samen zijn niet meer alleen liggen en naar de hemel staren.
Waarom scheiden?
Meestal scheiden mensen, omdat er eentje zich niet meer kan vinden binnen die relatie. Dus degen gaat naar heel wat anders verlangen dan wat de partner kan bieden.
Zo probeer ik mezelf te overtuigen dat alles een reden heeft en dat je het niet te ver moet zoeken, maar gewoon binnen in jou!
beslama :zwaai:
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.