cheetah
23-12-2002, 01:12
Mijn Rep is naar de klote Eigenlijk heeft hij geen zin in een interview maar als zijn broer mee mag wil Mustapha best even plaats nemen op de praatstoel. En dan blijkt dat zo'n interview zo erg nog niet is. Sigrid Kalk 20-12-2002 00:24 Er wordt zelfs een hoop gelachen. En hoewel we dachten dat Mustapha binnen vijf minuten al genoeg zou hebben van onze prangende vragen, blijkt hij toch een hoop aan ons kwijt te willen... Mustapha, ben je nu echt blij dat je naar huis mag, want ik zag toch dat je ogen een beetje vochtig waren? ‘Ik ben nog nooit zo blij geweest, nee echt waar. Ik ben nu mooi van al die sukkels af, haha. En mijn ogen waren vochtig omdat ik aan mijn moeder dacht.' Maar je wilde steeds naar huis maar als het puntje bij het paaltje kwam, leek je het toch erg te vinden als je genomineerd stond. ‘Ja ik wil naar huis, maar ik wil niet verliezen van bepaalde mensen. Bijvoorbeeld toen Dennis naar huis ging had ik echt zoiets van: als ik van die lui ga verliezen dan ben ik echt een loser. Zo zag ik de concurrentie, niet dat ik wilde winnen maar ik wil niet verliezen van die jongens.' Je vond toch niet iedereen vervelend in het huis? Ik weet zeker dat je bijvoorbeeld met Margriet een speciale band had. ‘Margriet is irritant, het was echt een haatliefde-relatie. Ze kon in de Bunker echt de hele dag zeuren en daar zit ik niet op te wachten. Ik kan wel even met die mensen opschieten, maar ja niemand is chill daar. Ik kan met niemand een geintje uithalen of ze voelen zich al weer gekwetst.’ Is dat jouw manier van liefde betuigen, van je af slaan en kijken hoe iemand er op reageert? ‘Nee hoor, ik vond ze gewoon niet interessant maar ik ben heus niet zo dat ik iemand niet zou helpen hoor.' Hoe staat het met je REP? ‘Mijn hele Rep is naar de kloten’. Hoezo dan? ‘Omdat ik de hele dag lag te slapen en omdat ik irritant ben.' Maar Mustapha, je gaat me toch niet vertellen dat je helemaal niet wist waar je aan begon? ‘Nee, dat wist ik echt niet. Ik was echt gek in die periode en ik snap ook niet waarom ik erin ben gekomen. Over sommige dingen denk ik gewoon niet goed na. Ik zat in de bus terug op weg naar het Huis en ik dacht echt dat ik eerst lekker kon relaxen in Portugal maar nee hoor.' Maar je kon er toch gewoon uitstappen? ‘Nee dat doe ik niet. Ik ga niet weg zodat zij lekker blij zijn. Nee als ik iets doe dan maak ik het ook af.’ Nu ben je toch dat geld misgelopen, want je broer wilde je toch niet eerder terug zien als je dat geld niet in je broekzak had? ‘Dat geld komt vanzelf wel want ik ga eerst mijn studie afmaken.' Ik dacht toch wel dat jij een goed kans had om te gaan winnen. Dacht je dat zelf niet? ‘Heb je gezien hoeveel uur ik in dat Huis geslapen heb? Nou daar word je echt niet vrolijk van hoor. Het zijn gewoon mijn mensen niet en ik ben echt verbaasd dat ik er zolang in gezeten heb.’ Nou ben ik eigenlijk wel benieuwd wat jouw mensen dan wel zijn? ‘Gewoon mensen die relaxed zijn en die mensen daar waren dat gewoon niet. Ja misschien zijn ze het wel maar niet met al die camera’s in de buurt. Ze zaten de hele tijd maar van oh en ah, hoe doe ik dit en hoe zie ik eruit en daar hou ik niet van. Weet je wat ik nou leuke mensen vond? Die mensen van de Towersnorr’n. Die zijn dan wel gehandicapt, maar die zijn wel echt en dat neem ik mee. Die dag zou ik nooit vergeten. Maar dat gezeur over huishoudelijke klusjes dat moet ik niet hebben hoor. Kijk ik wil best eens een zwabber vasthouden maar niet als dat van iemand moet.’ Ik heb je eigenlijk weinig zien koken? ‘Ach man, ik heb twee chocoladetaarten gemaakt en ik heb lasagne gemaakt. En oh ja, ik heb ook nog kip met Stefan gemaakt, lekkere kippetjes.’ Koken is toch leuk, dan heb je wat te doen. ‘Ik ga liever slapen en met die hond praten, haha. Ja, Quincy die ga ik het meeste missen’ En de vrouwen, zat er dan stiekem echt niemand voor je bij? ‘Wat denk je zelf, haha.’ Judith dan, waarom had je steeds ruzie met haar? ‘Zij heeft een bepaalde manier van denken en die wil ze aan iedereen opleggen. Ze probeert wel aardig te doen maar ik trap er niet in.’ En toch hielp je haar naar de Bungalow toen je weigerde je best te doen in de doorfluister Confrontatie? ‘Die mensen wilden gewoon naar de Bungalow en ik ben niet harteloos hoor. Ik heb ook gevoelens’. Het leek er wel op dat het je even te harmonisch werd en dat je daarom maar eens flink uithaalde naar Laurens in die Confrontatie? ‘Ik deed het gewoon om hem lekker te pesten. Ik was bijna een sukkel geworden, haha.’ Is er nog iemand die je wel de prijzenpot gunt? ‘Ja Jeanette, zij heeft zoveel meegemaakt en heeft het niet altijd breed gehad. Zelf ben ik ook niet rijk maar Jeanette verdient het wel. De rest speelt een spelletje’. Dan kijkt Mustapha zijn broer aan. ‘Zeg ik las net iets over ***-marokkanen is dat serieus bedoeld?' Mustapha’s broer legt uit dat de populaire single grappig bedoeld is. En zo komt het gesprek op het Marokkaan zijn. Werd je niet een beetje moe van al die cliché opmerkingen over je Marokkaanse afkomst? ‘Ja maar ik heb ze wel beantwoord, want mensen denken echt dat alle Marokkanen uit zijn op je handtas en je op het station overvallen. De rest van de Marokkanen, daar hoor je niets over omdat die gewoon op hun zolderkamertje zitten te studeren. Als ik in de trein zit grijpt oma ook gelijk naar haar tasje en dan zeg ik: hi oma ik ga je tas niet stelen hoor, haha. Als ik op de fiets iemand inhaal dan legt diegene ook gelijk zijn hand op zijn portemonnee en dan roep ik ook dat ik niet uit ben op de knip. Ach, ik ben het gewend. Je moet je altijd dubbel en dwars bewijzen. Ik moet uitkijken dat ik straks niet op straat in elkaar gebeukt word omdat ik zo vervelend was soms’. En Mustapha, ga je nu thuis lekker slapen? ‘Haha, ja inderdaad ik ben weer vrij. Het is net alsof ik in een droom gezeten heb.’ Op het moment dat het woord vrijheid over zijn lippen komt, is het wat Mustapha betreft genoeg geweest. ‘Nou, tot ziens hè’, lacht hij hardop. Samen met zijn broer rent hij de trap af, maar niet nadat hij de gedichtenbundel van zijn fans onder zijn arm heeft gestoken. Veel gezelligheid in de kantine is er niet bij, want Mustapha wil het liefst naar huis. Thuis waar hij zoveel koekjes van zijn moeder kan eten als hij wil. En Mustapha, ondanks dat je het liever niet wilt en ondanks dat je af en toe een echte plaaggeest was, wij zijn toch een beetje van je gaan houden.