Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Sudan ontkent volkerenmoord

Pagina's : [1] 2

Raihana
10-09-2004, 11:59

KHARTUM/WASHINGTON (ANP) - Sudan heeft ontkend dat er een volkerenmoord geschiedt in het westen van het land, Darfur. De Amerikaanse minister Colin Powell van Buitenlandse Zaken nam het woord donderdag in de mond om aan te geven wat er zich afspeelt in Darfur. Waarnemers van de Afrikaanse Unie in het gebied stellen dat er circa duizend mensen per dag om het leven komen door geweld, honger en ziekten. De Sudanese minister van Buitenlandse Zaken, Mustafa Osman Ismail, beschuldigde de Amerikaanse regering ervan ,,het humanitaire probleem'' in Darfur voor eigen politieke doeleinden te misbruiken. De regering-Bush zou Afro-Amerikaanse stemmen willen winnen bij de komende presidentsverkiezingen met de beschuldigingen aan het adres van Khartum. Volkerenmoord Powell zei tegen de senaatscommissie buitenlandse zaken: ,,We zijn tot de slotsom gekomen dat er volkerenmoord is gepleegd in Darfur en dat de regering van Sudan en de milities 'Janjaweed' er verantwoordelijk voor zijn dat volkerenmoord mogelijk nog steeds wordt gepleegd''. Powell baseert zijn uitspraak naar eigen zeggen op vraaggesprekken met meer dan 1800 Sudanese vluchtelingen in het buurland Tsjaad. Waarnemers bevestigen de verhalen van de vluchtelingen en Powells stelling. De Sudanese luchtmacht gaat volgens hen nog steeds door met luchtaanvallen die de activiteiten van de wrede Janjaweed steunen. Die activiteiten komen neer op etnische zuiveringen in Darfur. Daar zijn in de afgelopen anderhalf jaar van escalerend geweld zeker 1,2 miljoen mensen op de vlucht gedreven en tienduizenden mensen gedood.

Peej
10-09-2004, 17:48
Tsja, en dat doen ze terwijl de luchtmacht van Sudan weer een dorpje bombardeert terwijl de Janjaweed iets verderop liggen af te wachten om de klus af te maken. Knap trouwens dat de Janjaweed in Darfur nog bewoonde dorpen kunnen vinden. De meesten zijn al uitgemoord en afgebrand. En inmiddels zijn 2,5 miljoen mensen die niet vermoord zijn op de vlucht. Dat zou ik als regering ook wel ontkennen ja, want met dat soort ellende wil je niet geassocieerd worden.

ElAlamein
10-09-2004, 17:50
kortom, weer eens een bewijs, dat goed leiderschap een zeldzaamheid is. niet alleen in het Westen, maar ook in het Oosten

klonbyz
10-09-2004, 17:55
Het is ook geen volkerenmoord......de janjawied(of hoe ze ook mogen heten)verdedigen enkel zichzelf......of hebben zij het recht niet om zich te verdedigen?

Peej
10-09-2004, 18:08

Die Janjaweed hebben daar helemaal geen flikk.er te zoeken. Ze zijn ingehuurd door de Moslim regering in Khartoum om de zwarten in het zuiden van Sudan uit te moorden. Het zijn Nomaden die in die gebieden niets te zoeken hebben. Vergelijkbaar met de Amerikanen in Irak. Alleen maken die minder doden. Daar komt nog bij dat de Janjaweed bepaald niet in de verdediging zijn. Ze zijn, gesteund met luchtsteun van de regering, continu in de aanval tegen een over het algemeen ongewapende burgerbevolking. 30.000+ doden en 2,5 miljoen mensen op de vlucht (1,5 miljoen in kampen en 1 miljoen onderweg) dat heeft geen donder meer met verdedigen te maken. Dat is volkerenmoord en etnische zuivering.

klonbyz
10-09-2004, 18:10
Origineel gepost door Peej Die Janjaweed hebben daar helemaal geen flikk.er te zoeken. Ze zijn ingehuurd door de Moslim regering in Khartoum om de zwarten in het zuiden van Sudan uit te moorden. Het zijn Nomaden die in die gebieden niets te zoeken hebben. Vergelijkbaar met de Amerikanen in Irak. Alleen maken die minder doden. Daar komt nog bij dat de Janjaweed bepaald niet in de verdediging zijn. Ze zijn, gesteund met luchtsteun van de regering, continu in de aanval tegen een over het algemeen ongewapende burgerbevolking. 30.000+ doden en 2,5 miljoen mensen op de vlucht (1,5 miljoen in kampen en 1 miljoen onderweg) dat heeft geen donder meer met verdedigen te maken. Dat is volkerenmoord en etnische zuivering. En dat is nu mijn punt Peej........zie je enige overeenkomst met een andere staat of land?

ElAlamein
10-09-2004, 18:15
iemand die Zyklon B heet, en daarmee een link geeft met het gifgas waarmee 6 miljoen mensen zijn vermoord, kan niet serieus worden genomen! Dit blijkt ook wel uit zijn Bonobo topics!

Raihana
10-09-2004, 18:19
Origineel gepost door Peej Tsja, en dat doen ze terwijl de luchtmacht van Sudan weer een dorpje bombardeert terwijl de Janjaweed iets verderop liggen af te wachten om de klus af te maken. Knap trouwens dat de Janjaweed in Darfur nog bewoonde dorpen kunnen vinden. De meesten zijn al uitgemoord en afgebrand. En inmiddels zijn 2,5 miljoen mensen die niet vermoord zijn op de vlucht. Dat zou ik als regering ook wel ontkennen ja, want met dat soort ellende wil je niet geassocieerd worden. Ben jij een hulpverlener in Sudan ofzo? :rolleyes:

Raihana
10-09-2004, 18:21
Origineel gepost door ElAlamein iemand die Zyklon B heet, en daarmee een link geeft met het gifgas waarmee 6 miljoen mensen zijn vermoord, kan niet serieus worden genomen! Dit blijkt ook wel uit zijn Bonobo topics! Alsof iemand jou wel serieus neemt To the lootje.. :D

Peej
10-09-2004, 18:24
Origineel gepost door klonbyz En dat is nu mijn punt Peej........zie je enige overeenkomst met een andere staat of land? Ik waag te betwijfelen of dat jou punt was. Volgens mij was je niet eens fatsoenlijk op de hoogte van de situatie in Sudan. Wist je trouwens dat een hoop van die zwarte mensen die in Darfur door de Janjaweed zijn afgeslacht ook moslim zijn? Moslims die moslims afslachten dus. En wist je dat de regering in Kharthoum nu al begint te janken dat het een aanval op de islam zal zijn als er buitenlandse troepen zullen komen om de vluchtelingen in het Darfur te beschermen tegen de Janjaweed. Terwijl ze er zelf helemaal geen flik.ker aan doen om die mensen te helpen. Integendeel, ze blijven de Janjaweed steunen. Eerst werd er door de Arabische wereld gevraagd waarom het westen híer niet in wilde grijpen. En nu het westen wel in wil grijpen roepen ze dat het een aanval is op de Islam. Volkomen gestoord zijn ze daar bij die regering in Kharthoum.

Raihana
10-09-2004, 18:26
De Sudanese minister van Buitenlandse Zaken, Mustafa Osman Ismail, beschuldigde de Amerikaanse regering ervan ,,het humanitaire probleem'' in Darfur voor eigen politieke doeleinden te misbruiken. De regering-Bush zou Afro-Amerikaanse stemmen willen winnen bij de komende presidentsverkiezingen met de beschuldigingen aan het adres van Khartum. Hier ben ik het overigens wel mee eens.. Bush die gaat er natuurlijk van uit dat die Sudanezen ook nog dom zijn, maar iedere wezen op deze aarde weet dat als Bush iets doet of vraagt dat dat allemaal uit eigen belang komt.. Bush heeft 2 doelen...1 eigen belang, 2 de Moslims uitmoorden! Elke moslim weet dit..

Peej
10-09-2004, 18:32
Origineel gepost door Raihana Hier ben ik het overigens wel mee eens.. Bush die gaat er natuurlijk van uit dat die Sudanezen ook nog dom zijn, maar iedere wezen op deze aarde weet dat als Bush iets doet of vraagt dat dat allemaal uit eigen belang komt.. Bush heeft 2 doelen...1 eigen belang, 2 de Moslims uitmoorden! Elke moslim weet dit.. Als er in Sudan aan één ding geen behoefte is is het wel een Bush die moslims komt uitmoorden. De moslims moorden elkaar daar uit. Lees het bericht boven jou vorige bericht nog maar eens door. Maarja, jij bekijkt de wereld door een nauw spleetje van stof. En de waarheden die jij niet kunt verwerken of die je niet aan staan bestempel je als leugens.

klonbyz
10-09-2004, 18:35
Origineel gepost door Peej Ik waag te betwijfelen of dat jou punt was. Volgens mij was je niet eens fatsoenlijk op de hoogte van de situatie in Sudan. Wist je trouwens dat een hoop van die zwarte mensen die in Darfur door de Janjaweed zijn afgeslacht ook moslim zijn? Moslims die moslims afslachten dus. En wist je dat de regering in Kharthoum nu al begint te janken dat het een aanval op de islam zal zijn als er buitenlandse troepen zullen komen om de vluchtelingen in het Darfur te beschermen tegen de Janjaweed. Terwijl ze er zelf helemaal geen flik.ker aan doen om die mensen te helpen. Integendeel, ze blijven de Janjaweed steunen. Eerst werd er door de Arabische wereld gevraagd waarom het westen híer niet in wilde grijpen. En nu het westen wel in wil grijpen roepen ze dat het een aanval is op de Islam. Volkomen gestoord zijn ze daar bij die regering in Kharthoum. Ik gebruikte enkel een citaat wat veelvuldig wordt gebruikt als het gaat om bepaalde staten of landen.

Peej
10-09-2004, 18:38
Ik vind het alleen vreemd dat de hele arabische wereld zwijgt als er zwarte moslims vermoord worden door Arabische moslims.

klonbyz
10-09-2004, 18:38

Origineel gepost door ElAlamein iemand die Zyklon B heet, en daarmee een link geeft met het gifgas waarmee 6 miljoen mensen zijn vermoord, kan niet serieus worden genomen! Dit blijkt ook wel uit zijn Bonobo topics! Door die grote neus van je heb je waarschijnlijk moeite met lezen :D het is nog steeds Klon. Hup en nu weer snel duiken in de Talmud...de Sabath is weer begonnen....kan je weer fijn lezen dat het goed is om 3-jarige kinderen seksueel te molestreren.

Pagina's : [1] 2