Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Restaurant mag bezoeksters met hoofddoek niet weigeren

Pagina's : [1] 2 3 4 5

LZN
08-09-2004, 13:14

Restaurant mag bezoeksters met hoofddoek niet weigeren Het weigeren van de toegang tot een restaurant vanwege het dragen van een hoofddoek is in strijd met de gelijkebehandelingswetgeving. Aldus oordeelde de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) op 8 september 2004. Vier vrouwen, bijgestaan door het Bureau Discriminatiezaken te Den Haag, hebben de CGB verzocht te oordelen over het toelatingsbeleid van een restaurant. Het restaurant hanteert een 'dress code' om een wat stijlvoller en ouder publiek te trekken. De dress code houdt onder meer in dat het dragen van hoofddeksels in het restaurant niet is toegestaan. Elk van de verzoeksters is een keer de toegang geweigerd omdat zij niet wilde voldoen aan het verzoek haar hoofddoek af te nemen. Verzoeksters zijn moslim en dragen vanwege hun geloofsovertuiging een hoofddoek. Voor hen is het niet mogelijk hun hoofddoek af te doen zonder afbreuk te doen aan de door hen gevoelde godsdienstige verplichting. In die zin treft het beleid van het restaurant verzoeksters in onevenredige mate. Het toelatingsbeleid van het restaurant leidt dan ook tot verboden onderscheid op grond van godsdienst. Hoewel het streven naar een ander publiek een legitiem doel is, vindt de CGB het gehanteerde middel niet geschikt. Het restaurant houdt hiermee juist ook bezoekers buiten de deur die niet behoren tot de groep samenklittende, slordig geklede jongeren die het wil weren. De gelijkbehandelingswetgeving is bedoeld om te voorkomen dat mensen vanwege hun geloofsovertuiging gekwetst of buitengesloten worden. Mensen moeten dezelfde kansen krijgen en rechten hebben - bijvoorbeeld op toegang tot een restaurant - ongeacht hun geloofsovertuiging of juist het ontbreken daarvan. Daarom beschermt de wet godsdienstige uitingen. Dat betekent niet dat horecaondernemers in hun zaak geen etiquetteregels mogen stellen. Het betekent wel dat die regels niet mogen leiden tot onderscheid naar godsdienst. Dergelijk onderscheid kan eenvoudig worden vermeden. Het restaurant in kwestie kan hetgeen het als niet stijlvol beschouwt, bijvoorbeeld sportkleding, eenvoudig specificeren. Op grond van zo'n criterium zijn stijlvol geklede mensen met of zonder hoofddoek welkom. Anderzijds kunnen mensen gekleed in trainingspak - met of zonder hoofdbedekking - om die reden worden geweigerd zonder dat dat leidt tot onderscheid op grond van godsdienst..

Noenas
08-09-2004, 13:19
Zou jij nog in een restaurant willen zitten waar je niet gewenst bent? Dus ze hebben hun rechten gehaald en vervolgens gaan ze weer vrolijk naar hetzelfde restaurant toe waar ze een paar maanden geleden vriendelijk de deur uit zijn gestuurd? Triest.. Noenas..

Noenas
08-09-2004, 13:29
Origineel gepost door homingdevice Als ik eigenaar van het restaurant was zou ik gewoon zeggen dat alle tafeltjes gereserveerd zijn. en gelijk heb je..

Hamas_C
08-09-2004, 13:40
Origineel gepost door homingdevice Als ik eigenaar van het restaurant was zou ik gewoon zeggen dat alle tafeltjes gereserveerd zijn. DAn zijn alle tafeltjes gereserveerd, dan zouden ze direct zetten dat er een nieuwe eigenaar gezocht word, omdat de oude is verdwenen!! Kusje Hamas_C!!

Hamas_C
08-09-2004, 13:55

Wel terug gaan en hem helemaal gek maken en steeds met je hoofdoek spelen! Word maar gek kaasje!!

tirelli_4us
08-09-2004, 14:04
Ik meen dat het voorval zich in Den Haag heeft voorgedaan, tja de meeste meisjes hier die een hoofddoek dragen zijn hypocriet as hell. Verder dragen ze hier van die achterlijke hoofddoekjes in een knotje met van die grote ronde oorbellen, draag de hoofddoek zoals het hoort of draag m niet.

Raihana
08-09-2004, 14:08
Origineel gepost door Noenas en gelijk heb je.. Stel dat je daar wat wil gaan eten met je moeder die misschien ook een hoofddoekje draagt, en je mag er niet in...dan wat? Of schaam je je voor je moeder en voor het feit dat iedereen dan merkt dat je Marokkaanse ben..

Hoogervorst
08-09-2004, 14:11
Persoonlijk vind ik dat de term 'godsdienst' en 'godsdienstvrijheid' uit de wetboeken kan worden geschrapt.

Hoogervorst
08-09-2004, 14:17
Origineel gepost door Azahaf83 Persoonlijk vind ik dan dat er beperking moet komen in bepaalde sexueele geaardheid zoals homosexualiteit. Kun je me in godsnaam vertellen wat een hoofddoek jou aandoet... Een hoofddoek doet me niets. Er is gebleken dat godsdienstvrijheid betekent dat gelovigen blijkbaar meer rechten hebben dan ongelovigen. Gelovigen mogen 'op basis van religie' wel hun hoofddeksel aanhouden, ongelovigen blijkbaar niet. En zo zijn er meer voorbeelden. Ik zou godsdienst dus vallen in 'vrijheid van meningsuiting'. En wat doet homosexualieit jou aan?

Hoogervorst
08-09-2004, 14:27
Origineel gepost door Azahaf83 het doet je niets waarom verbieden?? waarom laat je mensen gewoon niet dragen wat ze willen Lees dan even goed. Ik zou zelf (als ik een bar/restaurant had) geen hoofddoeken verbieden. Maar ik vind het bizar dat godsdienstige kleding blijkbaar ontzien wordt in kledingvoorschriften.

Praetorian
08-09-2004, 15:02
Origineel gepost door Hoogervorst Lees dan even goed. Ik zou zelf (als ik een bar/restaurant had) geen hoofddoeken verbieden. Maar ik vind het bizar dat godsdienstige kleding blijkbaar ontzien wordt in kledingvoorschriften. Ik begrijp wat je bedoelt....hetzelfde kon je vroeger zeggen betreffende het roken......en dat is nu ook omgekeerd....ja? De rokers hoefden geen rekening te houden met de niet rokers....en nu is dat andersom....is eerlijker want een roker kan nu kiezen waar die wel naar binnen wil en waar niet....en de niet roker evenzo....

Erwin
08-09-2004, 16:23
In de McDonalds zou zo'n hoofddoekverbod geen probleem zijn, die wordt toch door alle moslims geboycot... :rolleyes: Klanten zijn klanten. Een ondernemer raak je commercieel het hardst. Ga lekker je geld uitgeven bij de concurrent.

Hoessein28
08-09-2004, 16:54
Is niet goed voor de handel als je iedereen die in je zaak komt voor een ballotagecommissie laat verschijnen : zo van die wel ,die niet. En een mooi hoofddoekje is niet lelijk en het hoe en waarom is toch niemands zaak alleen van de drager(draagster) zelf. Ik vraag toch ook niet aan een punker/gothicer waarom hij/zij er zo bij loopt dat is toch prive. Overigens al horecaman moet je tegenwoordig niet te kieskeurig zijn het is al moeilijk genoeg elke keer weer die 50% belasting bij elkaar te schrapen!

smileyy
08-09-2004, 17:26
Origineel gepost door Hamas_C Wel terug gaan en hem helemaal gek maken en steeds met je hoofdoek spelen! Word maar gek kaasje!! :stout: dat zal ik ook doen ja!! helemaal mee eens!!:goedzo:

Cicatrice
08-09-2004, 17:29

Hoogervorst, volgens mij zijn de types met 'hoofddeksels' (petjes dus) toch van een ander slag mensen dan moslima's met een hoofddoek. En daar gaat het in de horeca in dit geval om: het 'slag mensen' dat al dan niet wenselijk is. Echter grijpen sommige mensen dit weer aan om een discussie op gang te brengen over 'hoofddoekjesverbod' en uitbaters gaan misbruik maken van het recht dat ze hebben om mensen te weigeren: zoooooo vermoeiend :o

Pagina's : [1] 2 3 4 5