Bekijk originele versie : Opa's en Oma's zijn er om je kind te verwennen!
Maghrebiya
01-12-2010, 14:54
Mijn Manar is gezegend met twee opa's en één oma. De andere Oma, ALLAH rahma, is jammer genoeg overleden tijdens mijn zwangerschap.
De drie grootouders die ze heeft, verwennen haar tot bijna aan het verpesten toe. Ze weten dat ze geen suiker mag, maar toch blijven beide opa's haar koekjes aanbieden. Ze overladen haar met liefde en aandacht, dat zich dan uit in gesprekjes met haar, kussen en knuffelen met haar, zelfs stoeien met haar. Kun je het je voorstellen? Een oude man van 67 en een oude man van 54 die aan het stoeien zijn (ja op de grond!!!) met een dreumes???
Manar vind dit geweldig en geniet hier echt van. Ze weet dat er van haar gehouden word en dat ze veilig is, ik merk dat aan heel haar houding als ze bij één van de drie is.
De keerzijde van deze verwennerij is dat ze ook dondersgoed weet dat ze bij hen alles voor elkaar krijgt. Zodra Manar piept of kreunt, staan ze meteen op. Als ze niet krijgt wat ze wil (bijvoorbeeld mijn theelepeltje) dan geven hun het haar alsnog, want Manar mag niet boos wordden of huilen van haar grootouders.
In het begin is het dus gezellig en geniet ze van hun aandacht, maar zodra de vermoeidheid er een beetje begint in te slaan, word ze vervelend waardoor ze haar nog meer verwennen.
Het is een eeuwige strijd. Ik wil consequent en eerlijk tegen haar zijn. Als Manar iets vandaag niet mag, mag ze het morgen ook niet. Maar opa's en oma's zijn er om alleen maar liefde te geven, hun interesseren die regeltjes allemaal niet. Zij zijn immers klaar met opvoeden.
Voor wie is dit herkenbaar en hoe gaan jullie hiermee om?
n00rhidaya
01-12-2010, 20:28
Heel herkenbaar voor mij. Ik merk nu op dat sinds mijn kindje zijn opa's en oma's vaker ziet driftiger is geworden. Voorheen als ik iets afpakte waar hij niet aan mocht zitten of hem op zijn vingers tikte dan keek hij mij aan en ging weer verder met spelen. Maar nu word hij driftiger wanneer ik dit doe. Heel jammer, ik geef steeds aan de opa en oma dat ze wat strenger mogen optreden wanneer dit nodig is en hem niet met afstandbedieningen laten spelen of zijn zin moeten geven. Ze zeggen wel dat ze dit niet doen, maar ik merk wel het tegenovergestelde bij mij thuis.
Ik blijf wel gewoon standvastig wanneer we thuis zijn, bij mij is nee, nee en het blijft nee. Ik negeer wanneer hij dan huilt of driftig wordt.
blauwe_hemel
01-12-2010, 20:44
Die kleine deugenietjes weten dan ook van wie ze wat gedaan kunnen krijgen en daar maken ze flink misbruik van :hihi: Mijn kleintje wordt ook enorm verwend door haar grootouders, tantes en ooms :maf2: Mijn schoonmoeder is gelukkig wel consequent in hetgeen wat de kleine mag en niet mag, we praten er samen veel over en komen gelukkig op dezelfde golflengte. Mijn schoonvader daarentegen ziet haar als zijn kleine meid, zij mag alles van hem. Wij mogen zelf onze stem niet verheffen tegen haar of hij staat al meteen op om haar op te tillen en haar te troosten. Wel schattig om te zien :hihi: maar betreft snoepen enz, daar doet hij niet aan mee. Mijn schoonvader is sowieso tegen zoetigheid dus de kleine volproppen gaat ie zkr niet doen. Tegen mijn schoonbroers, broers en zussen zeg ik wel duidelijk wat de kleine niet mag en daar moeten ze dan ook rekening mee houden. Zeker betreft snoepen en ongezonde dinges ben ik wel streng op. Dus ik zie hamdoelilah geen verschil betreft haar gedrag bij de grootouders en bij ons thuis.
tooto7moe
01-12-2010, 21:12
Ik vind het juist prachtig als van die oude mannen vaak hadji's met baard en al stoeien met kleine kinderen!
Prachtig!
StreetChic
01-12-2010, 21:25
Ah joh laat ze lekker stoeien met haar ; ze vind het geweldig :hihi:
zolang ze weet dat ze moet dimmen wanneer jy haar erop aanspreekt :)
ik heb me grootouders nauwelyks gekend & heb soms het gevoel dat ik zelf iets heb gemist ; dat is een gevoel die ik me dochter niet wil doorgeven :o
dus ik vind het positief dat grootouders zo met hun kleinkinderen omgaan & pas op dat is zekers een zegening want lang niet alle grootouders zyn zo ; ik ken dames waarvan hun schoonmoeder steeds uitvluchten zoekt om alsmaar niet met hun kind te moeten blyven of tyd door te brengen
nou die snappen niet waarom de ene zo gek kan zyn op hun kleinkinderen & de andere slechts van ' afstand ' er ' dol ' op is :jammer:
noortje1981
01-12-2010, 21:26
ja ik herken dit zo goed, ik ben zo blij voor mijn kinderen dat ze altijd bij opa's en oma's terecht kunnen en veel liefde krijgen ,maar ook geef ik wel grenzen aan wat betreft snoep want dat was dramatisch, dus nu geven ze bijv.liga en fruit ipv snoep .....en verder zou ik me er niet te erg zorgen over maken
KHouVanA
01-12-2010, 22:27
Ja herken dit ook.. mijn zoontje is vooral gehecht aan mijn schoonvader, en mijn schoonvader ook gek op mijn zoontje.. zodra hij binnenkomt neemt hij hem al van me over en geeft em koekjes mandarijn enz enz. ook als hij iets niet mag zegt ie ook meteen nee laat hem dit dat en hij laat het dan alsnog toe en me schoonvader is 80 jaar tbarkallah maar toch speelt en stoeit ook met mijn zoontje.. soms belt ie op en zegt ie breng naoufel hierheen.. dan zeg ik hij slaapt en dan zegt ie maak em dan wakker:haha: heel lief maar als we daar zijn weet mijn zoontje inderdaad dus ook dat hij alles kan maken en krijgen wat hij wil.. me zoontje hangt zelf ook alleen aan zn opa omdat hij weet ik mag en krijg alles van opa... maarja op dt moment laat ik alles zijn gang gaan want me schoonpa is al 80 jaar best oud en ik laat ze maar genieten van elkaar nu het nog kan..
n00rhidaya
02-12-2010, 18:51
wat leuk om al die verhalen te lezen :), ik probeer altijd liga's en andere gezonde tussendoortjes mee te nemen zodat er geen ruimte voor snoep is ;)
Maghrebiya
06-12-2010, 22:34
n00rhoudaya, gelukkig leren ze op den duur ook dat het bij de ene opvoeder (in dit geval de opa's en oma's) wel kan en bij de andere opvoeder (wij dus) niet....Gair insha ALLAH...IK heb ook altijd haar cracotjes enzo bij..
blauwe hemel... dat stem niet mogen verheffen is zooooooooooooooooooo herkenbaar... Papa zegt dan altijd: "3lesh ket t3adaw?" (Waarom zo gemeen?)
tooto7moe en streetchic jullie hebben gelijk... ik laat het vaak ook maar gebeuren.. ze boft dat ze ze uberhaupt heeft ;)
Noortje, manar mag echt geen suikers van mij.. dus ook geen liga.. maar fruit of een craccotte wel... Het vreemde is, zij willen het haar geven, maar zij lust het geeneens... ze geven zo vaak "lekkers"aan haar en zij legt het meteen weg.... ach ja die oudjes....
ik hou van A.. echt schattig hoe hij nu al op zijn opa reageerd en dat zijn opa zo dol op hem is... Hemdolillah hebben ze elkaar... ALLAH gallie7oem le ba3dieya3dithoem!
Moge al onze kinderen zo lang mogelijk genieten van al hun opa's, oma's, tantes, ooms, neefjes, nichtjes en alle andere mensjes die hun liefde willen geven...
M3a salama,
Latifa
Vlinder07
07-12-2010, 16:43
Ik herken dit helemaal. Vooral bij mijn ouders. Zij is de enige kleinkind (binnenkort inshallah krijgt ze concurrentie). Maar ze wordt zo erg verwend. En ze vind het heerlijk. Ze wordt letterlijk op haar wenken bediend. Vorige keer waren we bij mijn ouders. ze vroeg om chips. Mijn vader rende meteen de keuken in om te kijken of ze nog chips hebben. Nou die hadden ze niet meer. gelijk trok hij zijn jas om naar de winkel te gaan. Want als mijn dochtertje iets wilt, dan krijgt ze dat ook van opa of oma.
En mijn zusje koopt iedere week wel een cadeau voor haar. Mijn moeder idem dito. En vooral als zij daar heeft gelogeerd en ze weer terug bij me is, dan moet ik echt even aan haar wennen. Zij denkt dat ik ook haar zo verwen als opa en oma, maar dat doe ik natuurlijk niet. Gelukkig beseft ze heel gauw dat je alleen bij opa en oma zo verwent kan zijn.
Maar vind het eerlijk gezegd wel leuk om te zien. Mijn grootouders zagen we 1 keer in het jaar. Mijn opa's heb ik nooit gekend. Dus ben wel blij dat mijn kind wel een goede band heeft met haar grootouders. Zij is helemala gek op hun en andersom ook.
Ze is trouwens ook gek op haar andere opa en oma. Alleen daar heeft ze meer concurrentie, waardoor ze niet zo verwend kan doen als bij mijn ouders.
MissTekesjbila
07-12-2010, 16:51
Heel herkenbaar zo is mijn zoon ook , eerste kleinkind bij mijn schoonouders en super verwend
Heb het opgegeven om hem te corrigeren daar want ze vinden alles wat hij doet toch geweldig
Thius voed ik hem op en 1 keer in de week mag hij doen en laten wat hij wil bij oma en opa :moe:
Want hun vinden toch alles geweldig
Ik herken dit helemaal. Vooral bij mijn ouders. Zij is de enige kleinkind (binnenkort inshallah krijgt ze concurrentie). Maar ze wordt zo erg verwend. En ze vind het heerlijk. Ze wordt letterlijk op haar wenken bediend. Vorige keer waren we bij mijn ouders. ze vroeg om chips. Mijn vader rende meteen de keuken in om te kijken of ze nog chips hebben. Nou die hadden ze niet meer. gelijk trok hij zijn jas om naar de winkel te gaan. Want als mijn dochtertje iets wilt, dan krijgt ze dat ook van opa of oma.
En mijn zusje koopt iedere week wel een cadeau voor haar. Mijn moeder idem dito. En vooral als zij daar heeft gelogeerd en ze weer terug bij me is, dan moet ik echt even aan haar wennen. Zij denkt dat ik ook haar zo verwen als opa en oma, maar dat doe ik natuurlijk niet. Gelukkig beseft ze heel gauw dat je alleen bij opa en oma zo verwent kan zijn.
Maar vind het eerlijk gezegd wel leuk om te zien. Mijn grootouders zagen we 1 keer in het jaar. Mijn opa's heb ik nooit gekend. Dus ben wel blij dat mijn kind wel een goede band heeft met haar grootouders. Zij is helemala gek op hun en andersom ook.
Ze is trouwens ook gek op haar andere opa en oma. Alleen daar heeft ze meer concurrentie, waardoor ze niet zo verwend kan doen als bij mijn ouders.
Waarom spreek je in termen als 'concurrentie'. Jammer.
Ik denk dat elke moeder zoiets zal meemaken met grootouders, tantes, ooms of je vriendinnen.. je moet gewoon alyijd duidelijk maken dat jou gezag niet ondermijnd moet worden door hun. want anders ga je een kind krijgen dat zich asl beest gedraagt wanneer anderen in de buurt zijn.
dus als hun haar iets willen geven dan is het okey, maar als jij duidelijk hebt gezegd dat iets niet mag dan moeten ze het niet alsnog toelaten want anders krijgt je kind dus het signaal dat mama niet helemaal de baas is :hihi:
Nieuwe_stap
09-12-2010, 21:50
Ik vindt het juist heel erg mooi om te lezen, daar zijn oma's en opa 's voor. Mijn vader heeft niest met kinderen dus zal hij ook niet met mn dochtertje spelen of iets geks doen, sterkte nog hij ziet haar als een stoorzender!!!
Dat terwijl ze manieren heeft, beleefd is, super schattig en mooi.
Wat ik vervelend vindt is dat ze toch van oma suiker krijgt en veel sap mag drinken en snoep. Dat terwijl bij ons suiker gewoon niet kan en vaak snoepen ook niet. Maar verder ben ik wel blij met de liefde en aandacht van haar oma.
Maghrebiya
09-12-2010, 23:03
Subhan ALLAH... zo zie je maar weer... iedereen ervaart alles anders...
Manar is (aan mijn kant van de fam) ook eerste kleinkind, inmiddels is er een tweede en de derde is onderweg, maar zij blijft het eerste kleinkind... dat merk ik aan alles... Plus zien mijn ouders Manar vaker dan haar neefje... Iedereen in mijn ouderlijke woning (mijn ouders en broers) noemen Manar " bentie" (mijn dochter)..
Soms is het uberschattig, maar soms is het :kwaad: ... ach ja.. ik gun ze elkaar...
nieuwe stap.. jammer om te lezen van je vader.. Ik had zo'n reactie verwacht van mijn schoonvader, omdat manar kleinkind 124 is (:hihi:) en hij vooral zeurt over het lawaai en drukte van zijn andere kleinkinderen.. Maar op een of andere manier reageert hij op haar helemaal anders.. Nou ja .. gair insha ALLAH.. misschien draait hij wel bij... Als ik jou was, zou ik mijn kind vooral opdringen op hem.. Ook al wil hij geen " toffe" opa zijn, jouw (b)engel heeft recht op een opa... linksom of rechtsom ;)
M3a salama,
Latifa
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.